Port Forwarding på Huawei 4G router?

Permalänk
Medlem

Port Forwarding på Huawei 4G router?

Hej,

Jag har en 4G router från Telia, (Huawei HB434666RC) som jag försöker sätta upp s.k. port forwarding på.
Jag har prövat både att ställa in en "static IP" på min dator och att gå in på routerns "Special Applications" sida och lägga in flera portar.
Jag har även lagt in port 80, 3074, 3478 m.m. men ändå så är de stängda om jag testar på t.ex. yougetsignal.com.
Även i spel så står det "NAT type: Moderate".

Finns det någon här som vet hur jag ska göra? Har suttit i timmar med det här nu och jag hade varit väldigt tacksam för hjälp!

Vänliga hälsningar

Alexander

Permalänk
Medlem

Till att börja med, Har du publik IP?
Det är inte så vanligt att ha det när det gäller mobilt bredband.

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Hej, tack för svar, men vad är en publik ip?
Jag är en nybörjare på internettermer

Permalänk
Medlem

Man kan säga att med publik IP-adress menas en IP-adress som är nåbar från internet.
Men när det gäller mobila bredband så är det klart vanligast att sk. Carrier Grade NAT (CG-NAT) använd, och det innebär att du får en IP-adress som befinner sig på din Internetleverantörs interna nät. Isåfall kommer du inte få port forward att fungera.

Om man har CG-NAT brukar man ha en IP-adress i området 100.64.0.0–100.127.255.255

Vilken operatör använder du?

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Jag har Telia, 4G obegränsat. Så du tror inte att det går att få port forwarding att fungera?

Min ip adress är 95.199.7.97 men jag använder 192.168.8.1 för att gå in på min router.
På Whatsmyip.com står det Älvkarleby fast jag bor i Västernorrland så det kan nog stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaander:

@No_Jah: Jag har Telia, 4G obegränsat. Så du tror inte att det går att få port forwarding att fungera?

Min ip adress är 95.199.7.97 men jag använder 192.168.8.1 för att gå in på min router.
På Whatsmyip.com står det Älvkarleby fast jag bor i Västernorrland så det kan nog stämma.

OK, om du jämför WAN IP-adressen som du ser i din routers webinterface med adressen som rapporteras på whatsmyip, är det då samma IP-adress?

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Enligt routern så är min WAN IP 10.155.199.97 och på whatsmyip står det 95.199.7.97.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaander:

@No_Jah: Enligt routern så är min WAN IP 10.155.199.97 och på whatsmyip står det 95.199.7.97.

Då har du tyvärr inte publik IP.

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Hur gör man då? Blir det någon skillnad om man byter router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaander:

@No_Jah: Hur gör man då?

Antingen fråga din Internetoperatör om du kan få publik IP, vilket jag tvivlar på att du får när det gäller mobilt bredband.
Eller så skaffar du en VPN-tjänst som kan leverera publik IP, så att du får tillgång till de portar du vill vidarebefordra.