Gaming laptop för en pendlande 14 åring (..vänta på prissänkning efter att 3000serien har släppts?)

Permalänk
Medlem

Gaming laptop för en pendlande 14 åring (..vänta på prissänkning efter att 3000serien har släppts?)

Hej allesammans!

Jag gör som i vanlig ordning och konsulterar med sweclockers inför alla min datorköp. Denna gången är det min bonus bror som kommer att pendla mellan Örebro och Göteborg en del och behöver en gaming laptop som kan klara Fornite, GTA 5, COD, diverse racing spel mm..

Jag och min familj har genom hela vår gaming laptops karriär haft extremt "otur" med alla våra laptops. Överhettning, byte av grafikkort, moderkort mm. Jag har sett så många gaming laptops gå sönder och krasha så att jag med gott samvete aldrig skulle kunna rekommendera någon att köpa en gaming laptop. Allt från MSI till Alienware, men alla har strulat då det verkar som att ingen gaming laptop kan klara av all den värmen i ett såpass kompakt utrymme. Men i detta fallet så har vi inget val utan att köpa en portabel lösning.

Jag fick inga direktiv på vad max gränsen pengar mässigt var.. men från egen erfarenhet så är det väl runt 11000 kr+ man bör komma upp i för att införskaffa sig något som faktiskt har någorlunda kvalite och som håller i iallafall 3år.

En fråga jag har är ifall man bör vänta på att 3000 serien för grafikkort släpps vilket då antagligen kommer resultera i att laptopsen med 2000 kort i droppar en del? Känns lite väl utdaterat att köpa 1000 serien nu.. eller?

Jag skulle säga att allt under 13000 kr är relevant.

Tack på förhand!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk

Ja tyvärr väldigt vanligt att laptops går väldigt varmt då den kompakta formatet inte direkt tillåter överdrivet stora kylmöjligheter och oftast är det borderline de klarar hålla tempen bra utan ligga och trycka på gränsen till överhettning vid lite belastning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Jag skulle säga att allt under 13000 kr är relevant.

Med den budgeten skulle jag säga slå till på en med 1660ti alternativt om du hittar någon med 2060/2070.

Laptops med 3000 serien är sannolikt inget vi ser förrän långt in i nästa år och de brukar vara dyra när de kommer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:

Aa nä tanken var inte att köpa en laptop med ett 3000 kort i utan att potentiellt slå till på en 2000 serie laptop efter att de har sjunkit i pris. Men är det som du säger att det är såpass långt kvar tills de släpps så kanske det inte är någon idé att vänta för en prissänkning. Kanske bättre att försöka kirra ett 1660ti eller ett 2060 på rea så fort det kommer upp en bra deal.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

@Json_81:

Aa nä tanken var inte att köpa en laptop med ett 3000 kort i utan att potentiellt slå till på en 2000 serie laptop efter att de har sjunkit i pris. Men är det som du säger att det är såpass långt kvar tills de släpps så kanske det inte är någon idé att vänta för en prissänkning. Kanske bättre att försöka kirra ett 1660ti eller ett 2060 på rea så fort det kommer upp en bra deal.

Ja, det låter ju som att den behövs ganska snart, även om det skulle komma laptops med 3070/3080 tror jag inte det har någon påverkan på den prisklassen du kollar på, det är sannolikt 30k+ datorer till att börja med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:

Okej, det känns ändå rimligt. Då kan jag nog släppa tanken med att vi ska vänta cirka ett halvår på ett "potentiellt" prisdropp.

Tack för din input!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Det som har hänt är ju ryzen 4xxx serien,
men utförsäljningen är ju snarare av de äldre modellerna - kanse är gpu viktigare.

Permalänk
Medlem

@pacc:

Jag hade nog själv personligen vart mer intresserad av AMD processorer i de nya laptopsen då jag håller på med 3D, rendering osv och kan utnyttja de extra kärnorna. Men jag har inte koll på den senaste utvecklingen utav av spel och deras stöd för att utnyttja flera kärnor samtidigt. Känns väl ändå som att ha en högre klockad Intel processor fortfarande är mer värdefullt prestandamässigt om man endast spelar spel och inget annat.

Men har inte så bra koll på vad som har hänt de senaste 2 åren. Har AMDs processorer bättre kylning på laptop fronten än intel?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240