Dator bootar inte. Felsökning delvis gjord.

Permalänk
Medlem

Dator bootar inte. Felsökning delvis gjord.

Hej!

Har ett problem med min andra dator som bara stått några månader. Datorn fungerade sist den användes. Men sedan sista uppstarten har jag tagit ut ett grafikkort samt ett trådlöst nätverkskort. Nu när jag tänkte starta upp den igen "startar" den. Fläktarna går igång, led belysningen startar, sen ingenting. Har provat att byta till processorns GPU, tagit ut grafikkortet, nollat cmos x100 gånger, tagit ut batteriet ett antal gånger, plockat ut båda ram-stickorna, flyttat dessa, provat en åt gången. Ingenting verkar hjälpa.

Är det något jag har glömt? Det enda jag inte kunnat kolla är att ha en högtalare kopplat till moderkortet under start. Har dessvärre ingen högtalare att tillgå. Tänkte prova att ta ut allt ur chassiet och köra det på mitt skrivbord bara. Tycker det är konstigt att den bara kan sluta fungera?

Mvh Andreas

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Jag kan kolla med en annan ram-sticka jag har, känns inte som det är problemet dock.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Nu startade datorn en kort stund, sen startade den om. Om och om igen, kom in i bios alla gånger. Nu startar den inte igen..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Testa att byta CMOS-batteriet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

@coolerfreak: Testade nu, ingen skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

gå in bios och kör fabriks inställningar.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

Hur länge hinner du vara i bios innan reboot, shutdown?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Nu startade datorn en kort stund, sen startade den om. Om och om igen, kom in i bios alla gånger. Nu startar den inte igen..

Kontrollera att allt verkligen sitter på plats som det skall.
Du kan även prova att koppla bort frontpanelen för att bekräfta att denna inte orsakar eventuella problem, tex om reset-knappen eller liknande har "hängt sig" i intryckt läge.

Permalänk
Medlem

Har du tagit loss och satt tillbaka kablar också för att utesluta glapp?
Du verka bara ha gjort det med delar. Det har fixat fel trots att man aldrig hittade orsaken.

Ta bort allt som inte behövs för att få bild som mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, kringutrustning, alla diskar, DVD, kablar till diskar/DVD, chassifläktar mm som är ökända för att orsaka startfel ingen bild mm. Skadad port som man kopplat saker som funkar har också orsakat dom felen.

Vänta tills du fått bild med nått felmeddelande på skärmen innan du stänger av datorn och kopplar in mus, tangentbord, diskar mm igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

gå in bios och kör fabriks inställningar.

Det hann jag inte göra. Kör ju CMOS reset också?

Skrivet av coolerfreak:

Hur länge hinner du vara i bios innan reboot, shutdown?

Jadu, kanske fem sekunder max?

Skrivet av Viita:

Kontrollera att allt verkligen sitter på plats som det skall.
Du kan även prova att koppla bort frontpanelen för att bekräfta att denna inte orsakar eventuella problem, tex om reset-knappen eller liknande har "hängt sig" i intryckt läge.

Har monterat det nödvändigaste på skrivbordet, det var då den vaknade en kort stund! Det enda som är inkopplat är HDMI porten på moderkortet och en cpufläkt

Skrivet av panpo98:

Har du tagit loss och satt tillbaka kablar också för att utesluta glapp?
Du verka bara ha gjort det med delar. Det har fixat fel trots att man aldrig hittade orsaken.

Ta bort allt som inte behövs för att få bild som mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, kringutrustning, alla diskar, DVD, kablar till diskar/DVD, chassifläktar mm som är ökända för att orsaka startfel ingen bild mm. Skadad port som man kopplat saker som funkar har också orsakat dom felen.

Vänta tills du fått bild med nått felmeddelande på skärmen innan du stänger av datorn och kopplar in mus, tangentbord, diskar mm igen.

Japp! Jag provade ett annat nätagg också, samma fel. Provat byta ram-minne också, samma fel. Okej, jag får prova slita ut chassifläkten och tangentbordet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Kan det ha något med jordning att göra? Alla skruvar till moderkortet var lösa när det satt i chassiet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Kan det ha något med jordning att göra? Alla skruvar till moderkortet var lösa när det satt i chassiet.

Eller kortslutning...
Dubbelkolla distanserna som sitter mellan moderkort och chassiplåten. Skruva sedan åt skruvarna igen.

Permalänk
Medlem

@dabman: Gjort, ingen skillnad. Minns att jag hade snarlika problem sist jag byggde ihop den här datorn. Fick dock till det till slut och den funkade bra länge efter det. Nu verkar det vara kört!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Dubbelkolla att cpukylaren har maximal kontakt. Efter du har gjort allt tänkbart är de bara att plocka av allt eftermonterat från moderkortet.

Rengör cpu och kolla pins och sockel, kontroll av DDR-banker, bli av med eventuella damm-partiklar, kolla i 24pin ATX-kontakten på din första PSU efter eventuella spår av mörk/bränd beläggning på stiften.

Har du nån form av kylare på moderkortets mosfets?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Pantsoff: Av ren nyfikenhet: Vad är det för delar du har i?

Har du möjlighet så ta gärna lite bilder på innanmätet och lägg upp på Imgur eller liknande och posta här, så kan vi kolla genom m vi ser något fel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Testa att ta ur varje kabel till moderkortet som ger ström och sätt tillbaka, och var noga med att kontakten verkligen sitter som den ska.

Skulle nog även plocka bort moderkortet och kolla så ingen distans till moderkortet sitter på fel ställe och går emot moderkortet.
Tänkte när du skrev att skruvarna satt löst till distanserna, att de kanske fungerade när de satt lite löst och inte hade kontakt med den eventuella distansen som sitter på fel ställe, medans nu när du varit och rört om i datorn så har moderkortet hamnat så att det är kortslutning igen

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Dubbelkolla att cpukylaren har maximal kontakt. Efter du har gjort allt tänkbart är de bara att plocka av allt eftermonterat från moderkortet.

Rengör cpu och kolla pins och sockel, kontroll av DDR-banker, bli av med eventuella damm-partiklar, kolla i 24pin ATX-kontakten på din första PSU efter eventuella spår av mörk/bränd beläggning på stiften.

Har du nån form av kylare på moderkortets mosfets?

Ja det ser ut som jag har det,en kylfläns iaf. Tog av CPUn igårkväll och kollade, kunde inte se någonting.. Kan inte se damm i minnesbankerna. Jag har provat nätagget i ett annat moderkort och cpu nu och det funkar perfekt. Även grafikkortet och ram-minnena funkar i det andra moderkortet!

Skrivet av NordhNet:

@Pantsoff: Av ren nyfikenhet: Vad är det för delar du har i?

Har du möjlighet så ta gärna lite bilder på innanmätet och lägg upp på Imgur eller liknande och posta här, så kan vi kolla genom m vi ser något fel

Jag har ett Asrock Z87M Extreme4 Med en Core i5-4670k

Skrivet av CubaCola:

Testa att ta ur varje kabel till moderkortet som ger ström och sätt tillbaka, och var noga med att kontakten verkligen sitter som den ska.

Skulle nog även plocka bort moderkortet och kolla så ingen distans till moderkortet sitter på fel ställe och går emot moderkortet.
Tänkte när du skrev att skruvarna satt löst till distanserna, att de kanske fungerade när de satt lite löst och inte hade kontakt med den eventuella distansen som sitter på fel ställe, medans nu när du varit och rört om i datorn så har moderkortet hamnat så att det är kortslutning igen

Har tagit ut moderkortet och lagt det på skrivbordet, det var då det startade till en liten stund. Har kollat distanserna i chassiet, dom sitter där dom ska. Distanserna sitter bara under hålen som mitt moderkort har (mATX). Jag vettefan vad det är som strular, väldigt konstigt fel kan jag tycka

Ja antingen är det fel på moderkortet eller CPUn. Gissar dock på moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@Pantsoff:
Jag råkade ut för ett liknande fenomen en gång med en dator som plötsligt började bråka efter att jag rengjort den.
Jag minns dock inte vad som var det utsprungliga problemet, jag minns dock att det var två problem.
Ett problem var att moderkortet inte gillade den ordning RAM-modulerna anslutits, 4 liknande moduler (såg ut som 4 identiska stickor, men inte säker), men bytte man ordning så bootade inte systemet, det stannade på "svart bild, snurrade fläktar och inget mer", det andra var att det var strul med 12V:s-matningen till CPU.

Permalänk
Medlem

@Viita: Okej, jag tror jag har uteslutit båda dom sakerna. Provade ett annat nätagg, samma sak. Provade att flytta runt stickorna + att jag provade andra stickor, samma sak :/

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080