Nvidia försöker förklara den stökiga Geforce RTX 3080-lanseringen

Permalänk
Melding Plague

Nvidia försöker förklara den stökiga Geforce RTX 3080-lanseringen

Grafikkretstillverkaren tar på sig marknadsföringsmössan och berättar varför det blev strul med tillgänglighet vid lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så jäkla fult.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Nvidia skötte detta riktigt dåligt på sin svenska sida, släppet va 2h efter (1h efter notismailet) , fick inte komma till kassan efter man lagt kortet i varukorken. Inte finns möjlighet att boka ett FE heller. Vill man ha ett FE får man sitta och trycka f5 for the rest of time typ, ingen info när nästa batch kommer heller.
Vet inte vad de kunnat gjort sämre faktiskt 😆

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jävligt bra av Nvidia att kommunicera och försöka reda ut missödet. De stiger(ännu mer) i mina ögon,.

Permalänk
Hedersmedlem

Intresset för lanseringen verkar ha varit ovanligt stort. Har märkts i forumen också. Det blir såklart problem med tillgången initialt då.
Vi får väl se hur snabbt marknaden blir så mättad att lagren inte gapar tomma. Jag gissar på att det kommer ta ett tag, men det där får nog framtiden utvisa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Möjligt att de faktiskt underskattade efterfrågan men samtidigt har de garanterat räknat med hög efterfrågan också. De har garanterat vetat om att det inte kommer finnas grafikkort till alla som vill ha. Samtidigt kan man inte vänta med lansering av en produkt bara för det.

Det som känns mest surt i det hela tycker jag är lanseringspriserna i kombination med att där finns en efterfrågan som överstiger tillgången. Det kan ju få även de som hade velat vänta tills i vinter att klicka på köpknappen redan nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

(1h efter notismailet)

Så det gick faktiskt ut et mail? Har fortfarande inte fått det

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jävligt bra av Nvidia att kommunicera och försöka reda ut missödet. De stiger(ännu mer) i mina ögon,.

Jo, synd bara att det de kommunicerar är ren dynga och efterfabrikationer. De har sjunkigt stort i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Bullshit. Det behövs knappast en raketforskare för att inse att efterfrågan kommer att vara enorm.

Detta är typiskt marknadssnack, dvs rena lögner utan att vare sig skämmas eller ha förståelse för att folk blir upprörda.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Jo, synd bara att det de kommunicerar är ren dynga och efterfabrikationer. De har sjunkigt stort i mina ögon.

Ja precis dom försöker spinna det till att efterfrågan var så hög att dom inte klarade det hade dom aldrig kunna ana blablabla.

Men vad förväntar sig intervjuaren att Nvidia ska svara? "We chose some shitty Samsung node to save money so we can keep 60% margin and make our shareholder happy. Yield is terrible but hey its fast right" lol

Permalänk

Det här hjälper så klart för nVidias founder edition lagerhållning när dem fixar till med captcha o lite andra finesser, men det hjälper ju inte så mycket för alla chips de måste leverera till olika board partners och dessa AIB/board partner kort säljs av återförsäljare såsom webhallen, komplett, inet etc som jag vid skrivande stund inte vet om de ens fixat med liknande motmedel mot botar och manuell granskning av köp.

Ingen har kommentera om våra svenska återförsäljare också lidit av botar, behöver ju inte vara botar som beställer fler än ett kort (vilket kan snabbt granskas manuellt och avbrytas även hos återförsäljare), kan ju vara flera bot/fake konton som beställer bara 1 kort och ser legitima ut.

Kan ju ifrågasättas om ens beställning gör att man har kö-plats där man har några hundra eller tusen personer framför sig, då får man ju fråga sig i relation till SVeriges befolkning om det verkligen är så många som just nu ska bygga dator eller uppgradera, och just med denna modell, och just från den återförsäljaren man valt. Då får man ju hoppas att återförsäljare reagerar och ifrågasätter om deras ordrar är legitima.

förtydligande
Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Nvidia har skött det väldigt dåligt och är en stor anledning till situationen.

MEN, jag tycker att en stor skara av konsumenterna ska få smisk på rumpan också. Att beställa ett kort från varje återförsäljare (totalt 5-10st kort per person) är i min värld idiotiskt och göra hela situationen med tillgång ännu värre.
Ja, jag vet att du vill ha ett kort så snart som bara möjligt. Men lite logisk och schysst kan man vara.

Sedan har vi den värsta konsumenten av dom alla. De som vet om att det jag nämnde ovan kommer hända. De som köper kort för att sälja dyrare...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av lindahlj:

Jävligt bra av Nvidia att kommunicera och försöka reda ut missödet. De stiger(ännu mer) i mina ögon,.

Mycket snick snack dock

Skrivet av ronz:

Sedan har vi den värsta konsumenten av dom alla. De som vet om att det jag nämnde ovan kommer hända. De som köper kort för att sälja dyrare...

Tror det är många bottar som bara ligger och köper upp, alla sidor som säljer borde ha någon form av captcha eller något sånt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En riktigt usel lansering.

Har jag tur får jag mitt kort i november.

Jodå, "great supply"...

Permalänk
Lego Master

Min första tanke är mest "ja, det är ju jävligt uppenbart att det var hårt tryck".
Men var är de nya korten? Jag är inte intresserad av ursäkter och förklaringar, jag är intresserad av ett grafikkort att stoppa i min dator. När har jag det i handen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Journalisterna är alltför snälla mot Nvidia tyvärr. Ingen av större rang törs vara väldigt kritisk.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det jag saknar är någon information från ÅF, de kan väl bara meddela något i stil med ”Imorgon får vi in ett fåtal kort från ASUS” så man vet att något händer och att kön rör på sig.

Nu sitter man i ett totalt mörker känns det som.

Permalänk

@Shudnawz: Håller med, dem borde komma ut med lite mer konkret vad dem gjort. T.ex. Nu har vi tagit i drift X antal till produktionslinjer hos Samsung eller vad nu för andra komponenter de har till grafikkortet.

Att CEO får email korgen full och vill försäkra att han jobbar med alla , det är ingen försäkrande lösning på situationen.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Jensen kanske skulle haft en större ugn så han kunde bakat fler kort.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

@RunRookieRun: Ja, jag hade skrivit upp mig många gånger😉 Kan forwarda 😆

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför folk är så arga, det är väl inte en mänsklighet rättighet att få tag på det nya GeForce-kortet på lanseringsdagen?

Vad hade alternativet varit, att vänta en månad och ackumulera upp större lager och släppa dom då? Då hade ju alla fått vänta längre...?

Permalänk
Medlem

Dom har väl släppt så många kort dom kan få fram tills nu? Dom hade lika gärna kunnat släppa det i november så hade fler fått kort men senare.

Folk ska alltid klaga

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Eott:

Jag förstår inte riktigt varför folk är så arga, det är väl inte en mänsklighet rättighet att få tag på det nya GeForce-kortet på lanseringsdagen?

Vad hade alternativet varit, att vänta en månad och ackumulera upp större lager och släppa dom då? Då hade ju alla fått vänta längre...?

Jag är inte arg, jag förstår att det har varit högt tryck och man vill definitivt inte ligga på överlager om man (mot förmodan) skulle helt missa efterfrågansprognoserna. Det som stör mig är att vi istället för raka besked om hur det går med nya leveranser får säljsnack och "oj, nej, det gick visst inte som planerat, och det är ju tråkigt och så...jodåmensåatte, läget hos er då?"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Sedan har vi den värsta konsumenten av dom alla. De som vet om att det jag nämnde ovan kommer hända. De som köper kort för att sälja dyrare...

Välkommen till marknadsekonomin...

Permalänk
Medlem

Undra hur många kort per dag dom tillverkar?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Avstängd

För mig är det egentligen mest fascinerande att folk är jättearga över att inte få spendera minst $699.

Ser framemot recensioner på 3070 och 3090. Kniper kanske ett 3080 under någon typ av kampanj framöver.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Jensen kanske skulle haft en större ugn så han kunde bakat fler kort.

Helt klart för många slickepottar och för liten ugn.
Det hade varit mer rättvist att lotta ut korten, det hade då inte varit svårt att göra botar lottlösa.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Sedan har vi den värsta konsumenten av dom alla. De som vet om att det jag nämnde ovan kommer hända. De som köper kort för att sälja dyrare...

Lite som återförsäljare gör menar du 😀

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Helt klart mycket större efterfrågan än de kunnat tänka sig, priset var helt enkelt för bra. Att säga "men vänta med släpp tills det finns kort åt alla" hade väl gått, samtidigt skrek folk "men släpp kort/recensioner för sjutton", allt detta fick lov att vara bestämt så gott som till lanseringen. Hur hade inte folk reagerat om de sagt "Nej, men efterfrågan är så hög, så vi skjuter upp 2 månader för att bygga lager". Med 2080Ti så var det högt pris för att sänka efterfrågan då det var en enorm krets som är svårt att tillverka, då fick de skit för det för de "var giriga jävlar".

Hur Nvidia än hade gjort hade de fått skit. Folk fick sina billiga kort, gäller då att vara snabb om man vill ha ett. Alla togs ju på sängen lite av priserna och blev otroligt positiva, själv hade jag tänkt köpa ett begagnat 2080 eller så, men istället satsade jag på ett 3080. ALLA underskattade nog hur högt trycket skulle bli innan lansering. Att komma nu i efterhand och säga "var ju klart som korvspade" är alltid väldigt lätt när man har facit i hand. Sedan verkar det ju ha funnits runt 1000 kort bara i lilla Sverige, hur många då har det inte funnits i hela världen?

Normal mängd kort med en efterfrågan som ingen kunnat ana helt enkelt. Ingen papperslansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jävligt bra av Nvidia att kommunicera och försöka reda ut missödet. De stiger(ännu mer) i mina ögon,.

O de ljuger friskt. Good old gamer pratar ganska bra om "Nvidias felkalkylering" https://youtu.be/C9LYmfk3NTE

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.