Nvidia försöker förklara den stökiga Geforce RTX 3080-lanseringen

Permalänk
Medlem

Ja tvåstegsverifiering vid köp, man måste ange ett telefonnummer dit man får en kod vid beställningen som man sen anger vid checkout?

Eller har botarna också telefoner?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Helt klart mycket större efterfrågan än de kunnat tänka sig, priset var helt enkelt för bra. Att säga "men vänta med släpp tills det finns kort åt alla" hade väl gått, samtidigt skrek folk "men släpp kort/recensioner för sjutton", allt detta fick lov att vara bestämt så gott som till lanseringen. Hur hade inte folk reagerat om de sagt "Nej, men efterfrågan är så hög, så vi skjuter upp 2 månader för att bygga lager". Med 2080Ti så var det högt pris för att sänka efterfrågan då det var en enorm krets som är svårt att tillverka, då fick de skit för det för de "var giriga jävlar".

Hur Nvidia än hade gjort hade de fått skit. Folk fick sina billiga kort, gäller då att vara snabb om man vill ha ett. Alla togs ju på sängen lite av priserna och blev otroligt positiva, själv hade jag tänkt köpa ett begagnat 2080 eller så, men istället satsade jag på ett 3080. ALLA underskattade nog hur högt trycket skulle bli innan lansering. Att komma nu i efterhand och säga "var ju klart som korvspade" är alltid väldigt lätt när man har facit i hand. Sedan verkar det ju ha funnits runt 1000 kort bara i lilla Sverige, hur många då har det inte funnits i hela världen?

Normal mängd kort med en efterfrågan som ingen kunnat ana helt enkelt. Ingen papperslansering.

Vilka billiga kort pratar du om? korten är ju svindyra...

Permalänk
Medlem

Alltså ursäkta språket men vissa här låter som bortskämda snorungar. Visst, jag är besviken över att inte få ett 3080 men nån måtta får det väl ändå vara. Ta en valium eller gå ut i solen istället.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Välkommen till marknadsekonomin...

Jag vet hur marknadsekonomi funkar. Men bara för det behöver folk inte hålla på att vara så egoistiska och förstöra för andra.

Skrivet av MinpinStudios:

Lite som återförsäljare gör menar du 😀

Ja, och återförsäljare har vi redan. Ska grafikkortet sedan gå 20 vändor i privata marknaden först då innan den som faktiskt ska använda kortet får tag i ett?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Vilka billiga kort pratar du om? korten är ju svindyra...

Dyrt är ju relativt. Räknar man ut hur många timmar man använder korten skulle jag snarare säga 3080 är billigt.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@Nyhet

Har ni frågat Webhallen, inet och andra svenska butiker hur de ställer sig till denna lansering? Samt vilka steg de tar för att förbättra användarupplevelsen för oss kunder? Kommande 3090 och 3070 kommer högst troligt leda till liknade problem antar jag. Och ev fler produkt lanseringar i framtiden. Jag ser massa lösningar men vill gärna veta hur de ser på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag vet hur marknadsekonomi funkar. Men bara för det behöver folk inte hålla på att vara så egoistiska och förstöra för andra.

Ja, och återförsäljare har vi redan. Ska grafikkortet sedan gå 20 vändor i privata marknaden först då innan den som faktiskt ska använda kortet får tag i ett?

Skojade lite bara. Den typen av människor hade inte funnits om det inte fanns folk som köper av dom. Det är ju inte de som säljer korten som är idioter det är ju dom som köper dom som är det.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Jävligt bra av Nvidia att kommunicera och försöka reda ut missödet. De stiger(ännu mer) i mina ögon,.

Men snälla du va inte så naiv.

Världens största tillverkare av dedikerade grafikkort har kört fulspel och nu har det fått sån negativ kritik världen över så de måste försöka snygga till det här. Handlar inte om att reda ut nåt missöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag är inte arg, jag förstår att det har varit högt tryck och man vill definitivt inte ligga på överlager om man (mot förmodan) skulle helt missa efterfrågansprognoserna. Det som stör mig är att vi istället för raka besked om hur det går med nya leveranser får säljsnack och "oj, nej, det gick visst inte som planerat, och det är ju tråkigt och så...jodåmensåatte, läget hos er då?"

Det är skitsnack från Nvidia. De visste mkt väl att efterfrågan skulle vara stor. De är ledande inom GPU med 80% av marknaden.. köper du verkligen ursäkten "oooojjj vi viiiisste inte att det skulle vara stor efterfrågan" det är fullständigt skitsnack fr NV. De hade bråttom att få ut kort för att hinna före AMD o få folk att snacka om deras kort istället. Bland annat.... Dock slog det slint o folk blev förbannade o nu är skaderegleringen i full gång.
https://youtu.be/C9LYmfk3NTE

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Jag ska vara extremt cynisk nu och säga att det är 100% Nvidia som har skapat det här problemet med flit.

2000-serien var inte en succé och det vet dom om. Dom sålde för få kort som dom hade hoppats på pga av priset. Kolla på steams statistik, 2080 och 2080 Ti står för mindre än 1% om jag minns rätt.

Nvidia visste mycket väl att 3000-serien skulle bli populärare när dom kom fram till sitt "lockpris". Nvidia visste redan innan dom officiellt gick ut med serien att den skulle bli populär och dom är helt och hållet medvetet ansvariga för den här bristen.

Nvidia vill få tillbaka sin "good guy" status av gamers och ger oss ett lågt pris med bra prestanda men kan efter lanseringen tjäna sina 45-50% marginal genom att höja priset. Sen när någon klagar kan Nvidia bara säga "Det var ett högt tryck, vi hade ett bra pris men efterfrågan styr priset"

Permalänk

Det kommer då det kommer antar jag, med tanke på att mitt Valve Index fortfarande står som "More than 8 weeks" såhär efter en månads väntan så är det inte super stress.

Mitt 1080Ti funkar fint för min Vive redan och det nya är tänkt mest för nya headsetet.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur tillgången hade sett ut om folk inte hade beställt 5-10st kort för att "få ett så snart som möjligt" samt folk/botar som köpt för att sälja vidare.
Alltså bara ren försäljning till folk som faktiskt köper ett kort till sin dator.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Niolator:

Välkommen till marknadsekonomin...

Vi skall inte köpa de 3080 kort, som nu säljs av privatpersoner till höga priser.
De kan sitta där med högar av osålda kort och mycket pengar ute.
Vi skall hälsa dem.
- Välkommen till marknadsekonomin...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av EvonS:

Det är skitsnack från Nvidia. De visste mkt väl att efterfrågan skulle vara stor. De är ledande inom GPU med 80% av marknaden.. köper du verkligen ursäkten "oooojjj vi viiiisste inte att det skulle vara stor efterfrågan" det är fullständigt skitsnack fr NV. De hade bråttom att få ut kort för att hinna före AMD o få folk att snacka om deras kort istället. Bland annat.... Dock slog det slint o folk blev förbannade o nu är skaderegleringen i full gång.
https://youtu.be/C9LYmfk3NTE

Självklart. De visste nog att de aldrig kunde tillverka tillräckligt många kort innan RDNA2-lanseringen, så pest eller kolera? Antingen skjuta upp lanseringen och hoppas att folk köper de kort de producerat, eller hålla i hatten och hoppas att ingen lynchar dem rakt av.

Det blir ju snack om generationen åtminstone, det får man ju ge dem.
Jag vet bara inte vad de kunde gjort annorlunda. De hade nog en hård deadline att få ut korten innan AMD's lansering, och de kan inte börja tillverka förrän allt är klart och spikat. Det ger dem ett väldigt specifikt fönster att producera korten, och alltså en specifik mängd.

Skulle de börjat på en specifik marknad (USA, garanterat) och bara släppt korten där till att börja med? Snacka om ramaskri från resten av världen. Jänkarna hade varit glada, för där hade (möjligen) korten räckt, men vi andra hade fått vänta till efter jul. Inget alternativ.

Så, vad kunde man gjort annorlunda?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Är faktiskt glad att jag inte fick ett kort nu, efter att ha sett att det kommer ett 3080 med 20GB Vram
Sitter inte i sjön, så jag kan vänta

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Skojade lite bara. Den typen av människor hade inte funnits om det inte fanns folk som köper av dom. Det är ju inte de som säljer korten som är idioter det är ju dom som köper dom som är det.

Lite både och kan jag tycka

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MinpinStudios:

Ja tvåstegsverifiering vid köp, man måste ange ett telefonnummer dit man får en kod vid beställningen som man sen anger vid checkout?

Eller har botarna också telefoner?

Om dom inte har det så får det dom det då med kontantkort, svårt läge

Captha är nog bättre då samt lite annat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vi skall inte köpa de 3080 kort, som nu säljs av privatpersoner till höga priser.
De kan sitta där med högar av osålda kort och mycket pengar ute.
Vi skall hälsa dem.
- Välkommen till marknadsekonomin...

Finns massa folk med mer pengar än vett. De skiter i om de kostar 30.000. Det är en spottloska för en del. De vill ha först, bäst. Kommer ett bättre om nån månad köper de det o kastar bort det gamla

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av varget:

@Nyhet

Har ni frågat Webhallen, inet och andra svenska butiker hur de ställer sig till denna lansering? Samt vilka steg de tar för att förbättra användarupplevelsen för oss kunder? Kommande 3090 och 3070 kommer högst troligt leda till liknade problem antar jag. Och ev fler produkt lanseringar i framtiden. Jag ser massa lösningar men vill gärna veta hur de ser på saken.

Ja vi har pratat en hel del off the record, de har varit hjälpsamma i att nysta fram vad det är som egentligen händer och berättat om volymer.
Problemet är ju att de alla är under NDA så det är ingen som kan uttala sig offentligt, istället för de förbli anonyma.

Vi använder och hänvisar ju till deras uppgifter i nyheter som denna och t.ex. krönikan jag skrev om priset osv.

Angående att göra något åt det specifika problemet med just överbokningar på launch såhär så tror jag att det är en ganska enkel ekvation:
det här rör en handfull produkter bland tiotusentals produkter de erbjuder. Det pågår under en väldigt kort period. Det påverkar relativt få kunder (nischade kunder också som troligen har hyffsad koll på varför det går åt helvete). Och det är en väldigt liten del av deras omsättning. - Ställt mot relativt kostsamma åtgärder (i form av rena pengar eller interna tidsresurser) för att lösa det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Vilka billiga kort pratar du om? korten är ju svindyra...

Om du tycker 7825:- är svindyrt, okej

Permalänk
Medlem

Frågan är när det börjar stabilisera sig och om de gjort detta med flit. Det har gått år utan något nytt toppkort. Dom borde varit väl medvetna om ett högt tryck i början och fyllt på lagren rejält.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag undrar hur tillgången hade sett ut om folk inte hade beställt 5-10st kort för att "få ett så snart som möjligt" samt folk/botar som köpt för att sälja vidare.
Alltså bara ren försäljning till folk som faktiskt köper ett kort till sin dator.

Undra hur det hade sett ut om återförsäljare faktiskt hade fått varor inför lanseringen. Då hade inte folk behövt göra på det sättet om informationen hade varit korrekt.

Visst om det hade varit att man fick vänta i en vecka men nu när det är snack om månader så förstår jag att folk beställde var de kunde. (Även jag )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Dålig tillgänglighet är en sak. Men lockpriser ställer till det för konsumenter och är ett fult sätt att få bättre recensioner.

Permalänk
Inaktiv

Finns inga ursäkter varesig för strulet eller antalet kort mm....... Sådant här fatalt misslyckande och inkompetens skulle få vem som helst sparkad på ett normalt bolag.

Såvida det inte var planerat och utstuderat.......

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller varför folk är arga. Det är inte en mänsklig rättighet att ha tillgång till ny teknik på dag 1. Jag sitter på ett GTX 1060 6GB och ser fram emot att uppgradera till 3080. Men det gör jag först när hysterin har lagt sig och priserna inte längre spårar ur på grund av för dålig tillgång. Sen om det sker i år eller under 2021 kunde jag inte bry mig mindre om.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Jo, synd bara att det de kommunicerar är ren dynga och efterfabrikationer. De har sjunkigt stort i mina ögon.

Ja, det var verkligen en uppanbar PR-kampanj.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Dålig tillgänglighet är en sak. Men lockpriser ställer till det för konsumenter och är ett fult sätt att få bättre recensioner.

Yas!
Det här håller jag med om hela vägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Personligen hade jag inte brytt mig om att få vänta flera månader. Det jag finner konstigt är att jag som kund inte kan boka ett FE-kort. Nu måste jag istället som ett fån gå in på deras webb några gånger i veckan. Om det hade funnits en boka-funktion så tror jag inte de hade fått så mycket skit. Här! Ta mina pengar. Nehe.

Frågan är då varför vill de inte att deras kunder ska köpa deras produkt? Något annat ligger bakom.

P.S Jag får inte plats med något annat i burken, därav.

Permalänk
Medlem

Löjligt att nVidia låtsas bli förvånade att folk ville köpa deras produkt... Och Wow 50 major retailer globalt? Näh denna lanseringen är den sämsta någonsin IMHO.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Lego Master
Skrivet av TraXx:

Förstår inte heller varför folk är arga. Det är inte en mänsklig rättighet att ha tillgång till ny teknik på dag 1. Jag sitter på ett GTX 1060 6GB och ser fram emot att uppgradera till 3080. Men det gör jag först när hysterin har lagt sig och priserna inte längre spårar ur på grund av för dålig tillgång. Sen om det sker i år eller under 2021 kunde jag inte bry mig mindre om.

Samma här, men har ändå beställt ett kort och väntar på nästa (eller näst-näst-näst-nästa) leverans. Nån prisgaloppering ser jag inte bland återförsäljarna, så jag antar att du menar de som säljer som "tredje man", dvs på Blocket, Ebay, Tradera och gänget? Dit har jag inte ens tittat, har inget som helst behov av att göda nån scalper eller mupp som beställde fyra kort från olika återförsäljare och nu sitter med tre för många.

Jag hade ju gärna önskat att jag fick tag i ett kort förra veckan, men jag inser också det orimliga i det givet situationen. Dessutom satt jag alldeles för länge och hoppades på ett FE-kort på Nvidias hemsida, och när jag väl gav upp på det var alla partnerkort slut sen länge.

Nå, pengarna för mitt kort är dragna, så nån prisändring är jag inte brydd för, även om jag får vänta till november på mitt kort. Trist, så klart, men vad kan jag göra åt saken? Inte ett heligt skit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield