Permalänk
Medlem

Köpråd 16.000kr

Hej!

Har en god vän som skall köpa ny dator.

Budget 16.000kr

Mitt tips är att vänta på 3070 då 3080 är slutsålt. Men han är väldigt sugen nu nu nu!

Så vad för tips har ni? Det måste minst vara 1.5TB ssd uppdelat på 0.5tb och 1tb.

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

min tanke är också att satsa lite extra på allt förutom gpu så han enbart behöver köpa ny gpu om 2-3 år för att fortfarande ha en monsterdator

Permalänk
Medlem

Gjorde ett försök. Blev Intel just för den extra prestandan i spel, utgår ifrån att det är huvudsyftet i detta fall.
Grafikkortet här är placeholder för 3070. Zotac verkar vara de enda som matchar Nvidia's referens i pris, därefter ligger den näst billigaste på 6290kr och uppåt för tillfället. Om det går att få tag på är ju en annan femma, men tog lite marginal. Går att få några kronor under (~15800kr) på Prisjakt då Komponentkoll inte listar alla återförsäljare och lägga på GPU'n eventuellt.

Permalänk
Medlem

@oz_054:

Ska man verkligen köra windows på ett m.2 kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av civ:

@oz_054:

Ska man verkligen köra windows på ett m.2 kort?

Ja, det är väl vanligtvis en bra idé.

Permalänk
Medlem

Väldigt dumt att köpa nytt just nu med 3070, Big Navi och Zen 3 runt hörnet (oktober). Satsa på beg om det ska vara "nu nu nu".

Permalänk

@civ: AMD ska komma med mer information om nästa generation Ryzen processorer(kanske släpp också) om typ 2 veckor. om han nu kan vänta så kanske det blir en bättre dator.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Jo alltså allt detta är jag medveten om. Jag har försökt få honom att vänta. Kanske lyckats med det nu.

Men just GPU kommer jag nog lägga minst på.

Köper riktigt bra cpu/moderkort/nätaggregat/minne/hårddisk för att framtidssäkra den i dessa delar. Och köper sedan ett 2070 super sålänge. Dvs om 2-3år kan han uppdatera gpu enbart så är datorn fortfarande ett monster.

Vad tror ni om det?