Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon259487:

Var har du fått denna informationen ifrån? Och är det möjligt att man "flyttas upp" i kön t.ex. dec till release ifall de får in mer konsoler eller kommer de bara lägga till q2 osv.

Det har vart tydligt på deras hemsida, det har stått längst upp i röd text och även bekräftat från MM.

Ja det är väl i teorin möjligt, många förhandsbokar från flera ställen och avbokar när de fått bekräftat från ett av ställena men det är svårt att svara på hur deras rutiner ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vilket spel är ni sugna på att spela först på ps5?

Inte bestämt mig än ifall det blir en på releasen.

Men isåfall blir det Demon Souls remaken i första hand. Fömodligen det enda jag köper på release.

Sen har jag väntat med några exklusiva Ps4 spel jag tänker köra så fort dom finns i 60fps, Uncharted 4 och TLOU 2 bland annat.

Permalänk
Medlem

@Webhallen - På er hemsida står det att både PS5 och XSX är tillfälligt fullbokade. Menas detta att samtliga som bokat och har en reservation är garanterade en leverans vid släppet?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_b:

Tips för er som har bokat från MM, de har skapat nya artiklar för varje leverans de får så du kan ta reda på var i "kön" du är:

Vanliga
1283580 = leverans till release
1327920 = leverans i december
1327921 = leverans i Q1 (live)

Digital
1325322 = leverans till release
1327922 = leverans i december
1327923 = leverans i Q1 (live)

Art.nr står på din orderbekräftelse.

Tack för infon! Sjukt roliga nyheter. 😁 Har då både en vanlig och en digital till release. Ringde för att lägga om min bokning och då tog de aldrig bort den gamla.

Vet att frågan har varit uppe för diskussion tidigare, men hur många kommer att låsa dig till den digitala?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Tack för infon! Sjukt roliga nyheter. 😁 Har då både en vanlig och en digital till release. Ringde för att lägga om min bokning och då tog de aldrig bort den gamla.

Vet att frågan har varit uppe för diskussion tidigare, men hur många kommer att låsa dig till den digitala?

Jag har bokat vanliga, dudå?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag har bokat vanliga, dudå?

Funderar på att ta den vanliga jag med. Även om jag föredrar digitala versioner av spel så känns det dumt att låsa sig till att inte kunna plocka upp spel fysiskt.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crazy:

Funderar på att ta den vanliga jag med. Även om jag föredrar digitala versioner av spel så känns det dumt att låsa sig till att inte kunna plocka upp spel fysiskt.

Den med läsare är något dyrare vid köp men ni kommer sannolikt spara pengar med tiden då ni inte är låst vid Sonys butik och dess priser. Begagnathandeln framför allt men också att köpa spel i butiker som håller lägre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hur är det på bildskärmsfronten med HMDI 2.1?

Är det dyra skärmar vi snackar om, för jag ska nog införskaffa mig en FreeSync - 144Hz - 1440p skärm endast till dom nya konsolerna.

Har Sony sagt något om stöd för 1440p? Jag har spelat med min PS4 Pro på Acer Predator 1440p sen 1 år tillbaka och jag kommer inte att fortsätta med denna galenskap så länge det inte finns stöd för det. Uppskalad 1080p är inge vidare i en del spel. Har därför gått i tankarna på att köpa en 1080p-skärm enbart för mitt Playstation då jag vill köra på monitor, men 4K (med 100+Hz) är för dyrt oxh 1440p inte stödjs.

Förstår dock Sony om de inte vill ge stöd för det. De säljer ju själva TV-apparater och inte monitors.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Har Sony sagt något om stöd för 1440p? Jag har spelat med min PS4 Pro på Acer Predator 1440p sen 1 år tillbaka och jag kommer inte att fortsätta med denna galenskap så länge det inte finns stöd för det. Uppskalad 1080p är inge vidare i en del spel. Har därför gått i tankarna på att köpa en 1080p-skärm enbart för mitt Playstation då jag vill köra på monitor, men 4K (med 100+Hz) är för dyrt oxh 1440p inte stödjs.

Förstår dock Sony om de inte vill ge stöd för det. De säljer ju själva TV-apparater och inte monitors.

Verkar inte komma något stöd för 1440p. Sony har varit tysta till skillnad från Xbox där man redan haft 1440p sen Xbox One X.

Ett hett tips är att köpa en 1440p skärm som tar emot 4K signal och downscalar det till 1440p så slipper du behöva ha en separat skärm för PS4/PS5. Ser svinbra ut. Finns en del skärmar som kan göra detta. Samsung 27" C27HG70 och 27GL850 är ett par exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_b:

Tips för er som har bokat från MM, de har skapat nya artiklar för varje leverans de får så du kan ta reda på var i "kön" du är:

Vanliga
1283580 = leverans till release
1327920 = leverans i december
1327921 = leverans i Q1 (live)

Digital
1325322 = leverans till release
1327922 = leverans i december
1327923 = leverans i Q1 (live)

Art.nr står på din orderbekräftelse.

Tack för tipset!
Blir 1327920 December för mig då. Fan är så sugen på att ha den på release men ska inte klaga

Någon som hört hur det ligger till på Webhallen? Kommer man bli informerad om sin "köplats" där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabrah:

Verkar inte komma något stöd för 1440p. Sony har varit tysta till skillnad från Xbox där man redan haft 1440p sen Xbox One X.

Ett hett tips är att köpa en 1440p skärm som tar emot 4K signal och downscalar det till 1440p så slipper du behöva ha en separat skärm för PS4/PS5. Ser svinbra ut. Finns en del skärmar som kan göra detta. Samsung 27" C27HG70 och 27GL850 är ett par exempel.

Om det är sant så tycker jag att det är en skam om det inte stöds och Sony ska det såklart komma ifrån.

Med tanke på att 1440p är det nya populära bildskärms upplösningen 1080p och om Sony hävdar att spel ska stödja 4K/60 så borde väl egentligen inte 2560x1440 vara några problem.

Jag vill inte skaffa mig en 4K skärm eftersom att jag prioriterar sådana stora hopp till PC hållet och att jag i nuvarande form spelar i 1440p på PC.

Där rök Sony totalt i min respekt. "EDIT - Eller?

https://thunderboltlaptop.com/best-monitors-for-ps5/

Hitta en länk om rekommendation av just 1440p för PS5
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vilket spel är ni sugna på att spela först på ps5?

Ratchet and Clank eller GT7 kanske

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Konsolgrävare

https://blog.ja.playstation.com/2020/09/23/20200923-ps5/

Playstation 5 Hands-on av vissa japanska Youtubers den 4 oktober. Hoppas på att få se lite av UI:n 😀

Translation:

From the 24th of September to the 4th of October, YouTube Gaming Week will take place on Youtube. SIE will take part in this event and many popular YouTube creators will get to try the PS5 for the first time. These creators will then upload videos of their experience on their individual channels starting from 6 p.m. on the 4th of October as part of "Try! PlayStation 5 on YouTube Gaming Week".

We'll let you know what games the creators got their hands on and other details as well in the near future. We also have plans to cooperate with these creators after this and up until the release of the PS5 in November.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

För oss som har bokat på Webhallen:

Idag kan vi inte svara exakt på hur många som får sin konsol till release. Vi väntar mer information om tilldelning för release och leveransen efter det – som kommer in innan jul. När vi vet vilka som får av dessa två leveranser skickar vi ut mejl om det till alla som har bokat.

https://www.webhallen.com/se/campaign/8587-Vanliga-fragor-och...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@tyvar1: nu är mästergrävaren i farten igen Hoppas också på att få se UI:t, misstänker att det kommer ha en del gemensamt med motsvarigheten i PS4, men med möjligheten att exempelvis strömma innehåll från spel och lagringen i realtid utan prestandaproblem i UI:t. Lär bli trevligt detta!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har Sony sagt något om hur länge Playstation Plus Collection kommer vara tillgänglig för nya kunder på PS5? Är ju otroligt snopet om man bli utan pga haveriet med förhandsbokningarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Francesc:

Har Sony sagt något om hur länge Playstation Plus Collection kommer vara tillgänglig för nya kunder på PS5? Är ju otroligt snopet om man bli utan pga haveriet med förhandsbokningarna.

Funderar på samma sak men tror inte att de endast släpper ps plus collection i november utan det är nog något återkommande man har tillgång till sålänge man har psplus på en ps5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Tack för tipset!
Blir 1327920 December för mig då. Fan är så sugen på att ha den på release men ska inte klaga

Någon som hört hur det ligger till på Webhallen? Kommer man bli informerad om sin "köplats" där?

När la du beställningen?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Har Sony sagt något om hur länge Playstation Plus Collection kommer vara tillgänglig för nya kunder på PS5? Är ju otroligt snopet om man bli utan pga haveriet med förhandsbokningarna.

Vilket haveri med förhandsbokningarna?

PS+ Collection är en begränsad skara PS4 spel man har tillgång till så länge man har PS+ (eller Sony går ut med att de fimpar + collection). De har ju inte satt någon tidsgräns på det vad jag sett i alla fall.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Funderar på samma sak men tror inte att de endast släpper ps plus collection i november utan det är nog något återkommande man har tillgång till sålänge man har psplus på en ps5.

Det är väl ännu en sak som Sony presenterar mer ingående ganska snart för att lugna fansen.

Skrivet av Mindfighter:

Vilket haveri med förhandsbokningarna?

PS+ Collection är en begränsad skara PS4 spel man har tillgång till så länge man har PS+ (eller Sony går ut med att de fimpar + collection). De har ju inte satt någon tidsgräns på det vad jag sett i alla fall.

Haveriet har ju främst varit i USA, där jag tänka mig att flera undrar samma sak då det är mycket pengar om man skulle behöva köpa alla spel för sig för att man inte hann med på releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

När la du beställningen?

Beställde 3/9 på båda. Båda är också standard versionen med skivläsare. Tvekar starkt på att Webhallen kommer ha en enhet redo på release.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

@tyvar1: nu är mästergrävaren i farten igen Hoppas också på att få se UI:t, misstänker att det kommer ha en del gemensamt med motsvarigheten i PS4, men med möjligheten att exempelvis strömma innehåll från spel och lagringen i realtid utan prestandaproblem i UI:t. Lär bli trevligt detta!

Haha är man taggad så är man 😁

Jag hoppas att UI:t kommer vara lite snabbare och mindre buggar än vad det är på PS4an!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@tyvar1: ja verkligen, när man bläddrar runt i UI:t på en 4K-TV är hack i bildflytet inte helt ovanligt direkt Fast jag tar hellre det är OS:et i Xbox One som är segt rakt igenom, även om det blivit bättre på senare år.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Konsolgrävare

@loevet
Skippade faktiskt Xbox denna gen så vet inte hur deras OS är men hoppas både Ps5 och Series X levererar!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant o se UI:t

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Är det någon som vet när typ Webhallen brukar få veta hur många de kommer få in? Har förhandsbokat min där men känns konstigt när andra företag har fått reda på något men inte dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Är det någon som vet när typ Webhallen brukar få veta hur många de kommer få in? Har förhandsbokat min där men känns konstigt när andra företag har fått reda på något men inte dom

Antagligen har de fått en siffra men det är ingen bra siffra när de ska kommunicera med folk som förbokat och inte för någon. Så därför avvaktar de och hoppas på att få utökad tilldelning. Men det är ju bara ren spekulation. Men har svårt att tro att andra får en siffra men inte Webhallen.

Permalänk
Skrivet av Dahliz91:

Antagligen har de fått en siffra men det är ingen bra siffra när de ska kommunicera med folk som förbokat och inte för någon. Så därför avvaktar de och hoppas på att få utökad tilldelning. Men det är ju bara ren spekulation. Men har svårt att tro att andra får en siffra men inte Webhallen.

Ja det känns lite konstigt att typ mediamarkt , elgiganten och andra butiker vet. Sen så kommer man till webhallen och så säger dom vi vet inte. Tror inte det kommer bli någon konsol i år för mig då. Får hoppas att jag får en tidigt nästa då

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur många kontrollers PS5 kommer stödja?
Skaffade aldrig PS4 pga att stödet för fler än 4 kontrollers försvann.

mvh /en som gärna spelar NHL med 5 pers lokalt på projektor

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag förhandsbokade ett PS5 på Komplett 23:e Maj och fick för en liten stund sedan detta budskap via mail:

Du får detta mail då du är en av alla oss som väntar på en PlayStation 5.
Du står i kö med en förbokning och med den information vi har i dag, kombinerat med din köplats, så ser det just nu ut som att du inte får din PlayStation 5 levererad i år.

Då hoppas jag att min bokning på webbis har bättre tur.. den är i varje fall ifrån Januari iår