Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter

Permalänk
Medlem

Med tanke på detta så blir iofs Big Navi mer intressant - OM den skulle slå 3080 så är det ju inte särskilt långt kvar att även slå 3090.

Men visst, den kan lika gärna hamna mellan 3070 och 3080, det vette AMD.

Ska bli kul att se, segt att det dröjer till 28:e oktober bara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Dom följde upp ragen över att inte få ett 3080 med att gå bananas

Haha det stämmer nog faktiskt Förra Torsdagen var jag själv inne på det spåret i någon sekund men sansade mig till sist.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Undra om dom sparar Titan namnet till något med A100 och HBM?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Varför står det publicerad 15:00 när den inte va uppe 15:01?

Sanningen som de försökt dölja är att de befinner sig på en annan galax med alternativ tidsräkning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om man är gamer och köper detta kort istället för 3080 så måste man nog fråga sig själv om man är gjort av pengar eller om man inte förstår bättre

Jag förstår faktiskt inte kommentarer likt denna. Personer som köper grafikkort för 15.000 har självklart pengar och "vill ha det bästa". Kul för dem som har pengarna, tråkigt för oss som inte har det.

Permalänk
Medlem

Lika liten ökning av prestandan som det ryktades om i över en månad nu. Och en lika dålig tillgång som förutsågs också. De flesta läckor har stämt väldigt bra denna gång. Inga överraskningar från nVidias sida.

Välkommen in i matchen AMD.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Blir lite nyfiken på utmärkelsen som delas ut.
Kan känna ibland att dessa urvattnas lite. Detta kortet får alltså en utmärkelse (utmärkt) trots att det inte egentligen är ett välmotiverat köp för någon köpare som spelar primärt utan det kan vara ett bra köp för en nischad liten grupp...eventuellt. Skall inte kortet recenseras utifrån dom premisser det marknadsförs som? Detta kort menar väl Nvidia är ett kort för gaming primärt? Deras hemsida uppger ju att detta kortet ger den ultimata "spelupplevelsen" och det verkar vara fokus på att kortet är just ett spelkort.

I teorin kan man ju annars få de flesta produkter att vara bra om man hittar rätt användningsområde till dom och vinklar detta perspektiv och inte räknar med vad producenten menar dom tillverkas primärt för.
Sammanfattningen på Sweclockers video om kortet tycker jag blir motstridig (med att kortet får en utmärkelse) och jag ställer mig frågandes till utmärkelsen som verkar baseras på ett sekundärt användningsområde....

https://www.youtube.com/watch?v=9kgpoQT4sdE

Förstår någon hur jag tänker? :/

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Du ska redirectas till annan URL, den står mest så medans det ska äga rum men systemet blir så belastat att det aldrig händer.
Man kan försöka att forcera fram redirecten själv genom att besöka följande URL med ett kort i varukorgen.

https://store.nvidia.com/store?Action=DisplayPage&Locale=sv_S...

Okej, man hamnar ju här igen om man trycker annat än att gå vidare med betalning ?!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Verkar vara en del individer som har för mycket stålar, korten är typ slut

En gissning är kanske att ett helt gäng företag också tycker korten är högintressanta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Permalänk

Rätt nöjd efter att läst detta test att ett 3090 hade varit onödigt för egen del, behåller beställningen på 3080. Skillnaden på priset täcker upp en ps5

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Fast nä? 4080 är ju självklart det givna valet.

I see what you did there, mister!

Men seriöst så tror jag att 3080 Ti/Super kan bli bra och billigare än 3090 såklart och samtidigt bättre i spel.

Permalänk
Medlem

Bokade ett asus 3090 strix några sek efter 15:00 på inet, såg direkt att de hade 0 i lager och estimated delivery var 11/30/2020, lite drygt att produkterna inte finns i lager vid launch när man är där på sekunden, urk... aja får leva vidare med mitt 2080ti, jag spelar inga spel utan mest deep learning saker så jag får iaf användning för detta kortet får man hoppas.

Permalänk
Medlem

Har ett 3090FE i kundvagn men vill inte ens ha det... vill ha 3080 FE

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

helt sanslöst... är det någon mer som kommer till betalningsidan på Nvidia men inte får igenom köpet?

EDIT: YEEEES! Där satt den, får hoppas man får bekräftelsemailet bara

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Han ringde och sjukanmälde sig direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

https://i.ibb.co/zXn1xr1/jaha.png

Undrar hur man ska tolka det där, kom till kassan men knappen är helt obrukbar. Tänkte först att det var belastning men den verkar vara medvetet kodad så..?

Jag sitter i samma båt här.
Problemet är relaterat till att man inte skickar med alla headers vid anropet (CORS-skydd), och petar man in det manuellt så får jag bara 504 (timeout). Lär nog vara bottarna som sänker tjänsten hos dom

Ref:

Permalänk
Medlem

Nu hade ju massa prestandaresultat letat sig ut innan så man är inte förvånad direkt. Men jösses. Känns väldigt vettigt nu att de kallade det för "Titan-class", då spelprestandaövertag på dessa aldrig varit stora dragplåster.

De som behöver VRAM till något konkret hör sannolikt till gruppen där priset inte blir något hinder.

Riktigt glad att jag fick tag på ett 3080 FE imorse. Än mer glad nu!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Blir lite nyfiken på utmärkelsen som delas ut.
Kan känna ibland att dessa urvattnas lite. Detta kortet får alltså en utmärkelse (utmärkt) trots att det inte egentligen är ett välmotiverat köp för någon köpare som spelar primärt utan det kan vara ett bra köp för en nischad liten grupp...eventuellt. Skall inte kortet recenseras utifrån dom premisser det marknadsförs som? Detta kort menar väl Nvidia är ett kort för gaming primärt? Deras hemsida uppger ju att detta kortet ger den ultimata "spelupplevelsen" och det verkar vara fokus på att kortet är just ett spelkort.

I teorin kan man ju annars få de flesta produkter att vara bra om man hittar rätt användningsområde till dom och vinklar detta perspektiv och inte räknar med vad producenten menar dom tillverkas primärt för.

Förstår någon hur jag tänker? :/

För att vara helt ärlig så marknadsför de 3090 som ett prosumer kort som också är det bästa gamingkortet.
Typ som de alltid har marknadsfört Titan-kort.

Permalänk
Medlem

Jadu, inte mycket att hänga i granen detta.
Är inte förvånad heller. Det är ti-modellerna som är de riktigt intressanta korten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ja den är ju dubbelt så bra som mitt 1080 ti som då kostade 8000kr, och RTX 3090 kostar dubbelt så mycket med lite mer än dubbelt ram. Sounds fair! xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför får jag av titeln en bild på Obi-Wan K och Luke S på Tattooine.
"this is not the C3PO you are looking for"

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

https://www.youtube.com/watch?v=-lTTb-d12qo&ab_channel=NVIDIA...

För att vara helt ärlig så marknadsför de 3090 som ett prosumer kort som också är det bästa gamingkortet.
Typ som de alltid har marknadsfört Titan-kort.

Men det recenseras som ett gamingkort som jag förstår det? Och som det finns det egentligen ingen vits att köpa det (enligt Sweclockers) med tanke på 3080. Så bästa gamingkortet är det ju inte allt sammanräknat pris/prestanda etc. Även i Nvidias presentation presenteras kortet som ett "spelkort". Tror inte de nämner ett kort för produktion typ... alls?
Tycker bara det blir konstigt....
Men förstår din poäng!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nu hade ju massa prestandaresultat letat sig ut innan så man är inte förvånad direkt. Men jösses. Känns väldigt vettigt nu att de kallade det för "Titan-class", då spelprestandaövertag på dessa aldrig varit stora dragplåster.

De som behöver VRAM till något konkret hör sannolikt till gruppen där priset inte blir något hinder.

Riktigt glad att jag fick tag på ett 3080 FE imorse. Än mer glad nu!

Kul för dig, nu måste du uppdatera din Sig här på SweC med

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Fick någon överhuvudtaget ett kort från Inet förresten? Jag hängde förresten på låset och det var inte alls samma hysteri som vid 3080, dvs sidan gick faktiskt att refresha utan nån delay. SEKUNDEN korten ändrades från "fullbokad" till "köp" så stod det beräknad leverans 30/11. Så vad jag kunde se fick de inte en ett enda kort - lagerstatus uppdaterades åtminstone aldrig.

Jag fick ett https://www.inet.se/produkt/5411699/msi-geforce-rtx-3090-24gb... från inet, jag var den första som fick den Bokad, " bekräftat via kundtjänst från Inet

Permalänk
Avstängd

Intressant försprång för Titan RTX i många scenarion som detta kort nog var tänkt för:

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett 3090 FE i korgen på Nvidia, men kassaknappen fungerar inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nu hade ju massa prestandaresultat letat sig ut innan så man är inte förvånad direkt. Men jösses. Känns väldigt vettigt nu att de kallade det för "Titan-class", då spelprestandaövertag på dessa aldrig varit stora dragplåster.

De som behöver VRAM till något konkret hör sannolikt till gruppen där priset inte blir något hinder.

Riktigt glad att jag fick tag på ett 3080 FE imorse. Än mer glad nu!

Köpte du andrahand då?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

@asabla: Fick ett precis

Kom dock aldrig vidare genom knappen utan fick gå direkt till kassan via url efter att man lagt den i korgen

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

https://i.ibb.co/zXn1xr1/jaha.png

Undrar hur man ska tolka det där, kom till kassan men knappen är helt obrukbar. Tänkte först att det var belastning men den verkar vara medvetet kodad så..?

Precis så eller liknande visade folk för 3080 också. Tror jag kanske länkade det i 3080-tråden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA