Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Verkar som Nvidia har iaf specat 2 MLCC. Det är iaf fderas egen GPU.

Men ser ut som ASUS är det starka kortet om man vill överklocka iaf.

Är itne ett dyft förvånad dock. Asus har IMO aldrig varit dåliga. Dock dyra.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Verkar som Nvidia har iaf specat 2 MLCC. Det är iaf fderas egen GPU.

Men ser ut som ASUS är det starka kortet om man vill överklocka iaf.

Är itne ett dyft förvånad dock. Asus har IMO aldrig varit dåliga. Dock dyra.

TUF kortet är dock inte dyrt, det är det mest välbyggda kortet man kan för för MSRP, näst bäst skulle jag sätta FE korten alternativt EVGA kort men de hamnar sällan på MSRP

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

@tellus82:

Mm, helt korrekt. Men jag vill minnas att det är intuduktions pris. De kommer öka i pris.

Men låter det vara osagt tills jag ser det själv.

Ananrs är det ett jävla bra kap! Kör på TUF!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

@tellus82:

Mm, helt korrekt. Men jag vill minnas att det är intuduktions pris. De kommer öka i pris.

Men låter det vara osagt tills jag ser det själv.

Ananrs är det ett jävla bra kap! Kör på TUF!!

Ja, jag tror det var sagt som introduktionspris, frågan är dock om de inte har en del med på försäljningen ändå. Jag tror de övriga så som Zotac och gigabyte jagat ören och helt enkelt jagat för många ören.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Nu är valet enkelt:STRIX 4 Sure

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Nu är valet enkelt:STRIX 4 Sure

Nja, personligen skulle jag ta TUF alla dar i veckan om jag inte valt FE, Strix är samma kort med lite mer faser (Edit: eller är det samma antal faser till och med men andra mosfets?) för väldigt mycket mer pengar. VRM delen på TUF är mer än tillräcklig även när man klockar. Så länge du har tillräckligt med VRM kapacitet så kommer inte mer kapacitet hjälpa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82: Personligen väntar jag på ett FE kort sedan Torsdag morgon kl6.

Men lär nog inte dyka upp förens mitten på nästa vecka. (Om nu det skickas öht.)

Jag valde mer FE bara för utsende och innovation.

Annars hade jag 100 gåt på ett Strix. Jag hade väntat till januari för det. Ingen ursäkt. Jag litar blint på ASUS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

@tellus82: Personligen väntar jag på ett FE kort sedan Torsdag morgon kl6.

Men lär nog inte dyka upp förens mitten på nästa vecka. (Om nu det skickas öht.)

Jag valde mer FE bara för utsende och innovation.

Annars hade jag 100 gåt på ett Strix. Jag hade väntat till januari för det. Ingen ursäkt. Jag litar blint på ASUS.

Ja jag väntar på ett 3090FE, just designen & kylarn på 3090 som verkar rätt brutal sen har FE korten en helt OK design & komponentval, den är bättre än exempelvis Zotac trinity eller gigabyte eagle och till och med msi gaming trio. Därav min kommentar att välja antingen tuf eller FE, de känns som de bästa valen om man ser till bang for buck (hur mycket bang 4 buck det nu finns på 3090 )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82: Ja, som FE verkar de inte som dåliga kort denna gen. Mycket snygga också.

Du gör helt rätt imo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra inlägg på reddit ang att POSCAP = dåligt och MLCC = bra kanske är en översimplifiering

https://old.reddit.com/r/nvidia/comments/izhpvs/the_possible_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribu:

Bra inlägg på reddit ang att POSCAP = dåligt och MLCC = bra kanske är en översimplifiering

https://old.reddit.com/r/nvidia/comments/izhpvs/the_possible_...

Nä komponenter är i sig inte bra eller dålig som sådant, de handlar mer om att använda rätt komponenter för rätt syfte, i detta fallet så är MLCC bättre på att rena strömmen från högfrekvent brus som uppstår vid hög klockfrekvens, det betyder inte att MLCC alltid är bättre att ha på alla gpu'er överallt, det är bara att på ampere gpu'er verkar de vara känsliga för just detta brus som just dessa kondingar är bra på att gallra bort.

För att sedan komplicera det ännu mer så finns det bra & dålig kvalité av samma typ av komponent också så man ska nog inte stirra sig allt för blind på om kort har MLCC och tro att det då slipper strul, kort som däremot saknar MLCC kanske man ska undvika om nu allt detta stämmer men samtidigt så är det som jag sa tidigare lite av en non issue då vi pratar om 2GHz+ frekvens innan felen uppträder och då på de billigaste korten med klenaste VRM sektionerna, har alla verkligen förväntat sig att dessa kort ska kunna klocka hur högt som helst? Skulle en cap på 2GHz verkligen vara så illa för dessa billiga kort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nja, personligen skulle jag ta TUF alla dar i veckan om jag inte valt FE, Strix är samma kort med lite mer faser (Edit: eller är det samma antal faser till och med men andra mosfets?) för väldigt mycket mer pengar. VRM delen på TUF är mer än tillräcklig även när man klockar. Så länge du har tillräckligt med VRM kapacitet så kommer inte mer kapacitet hjälpa.

TUF är ju ett Strix in disguise den här generationen, så att säga haha. Man kan inte gå fel med något av korten.
Strix har en lite tjockare kylare (300 gram+ mer om jag inte minns fel), så den kanske kyler lite bättre, samt har 2 fler power phases (svenska?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

TUF är ju ett Strix in disguise den här generationen, så att säga haha. Man kan inte gå fel med något av korten.
Strix har en lite tjockare kylare (300 gram+ mer om jag inte minns fel), så den kanske kyler lite bättre, samt har 2 fler power phases (svenska?).

Ja är pengar ovidkommande så är väl strix ett rätt enkelt val eller evgas värstingkort men som sagt, TUF är svårslaget för pengarna, det som fick mig att inte välja det är designen, har jäkligt svårt för däckspår på backplate

Visa signatur

Permalänk

@tellus82:

har beställningar på båda...

en osäker elgiganten som ska skickas 30sep ( om de inte bluffar)
ett TUF från komplett 1a Nov .

dock hugger jag på ett FE på Nvidia om man råkar va online de sekunderna "när de händer"

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Buildzoid ramblar lite om kondingar, förklarar rätt bra hur de olika typerna skiljer sig om de jag skrev tidigare var lite för förenklat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

EVGA svarar angående MLCC fadäsen.

Citat:

Hi all,

Recently there has been some discussion about the EVGA GeForce RTX 3080 series.

During our mass production QC testing we discovered a full 6 POSCAPs solution cannot pass the real world applications testing. It took almost a week of R&D effort to find the cause and reduce the POSCAPs to 4 and add 20 MLCC caps prior to shipping production boards, this is why the EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 series was delayed at launch. There were no 6 POSCAP production EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 boards shipped.

But, due to the time crunch, some of the reviewers were sent a pre-production version with 6 POSCAP’s, we are working with those reviewers directly to replace their boards with production versions.
EVGA GeForce RTX 3080 XC3 series with 5 POSCAPs + 10 MLCC solution is matched with the XC3 spec without issues.

Also note that we have updated the product pictures at EVGA.com to reflect the production components that shipped to gamers and enthusiasts since day 1 of product launch.
Once you receive the card you can compare for yourself, EVGA stands behind its products!

Thanks
EVGA

https://forums.evga.com/Message-about-EVGA-GeForce-RTX-3080-P...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag beställde Strix för att jag tyckte att Asus power suppy concept kändes stabilare. Tre 8-pins anslutningar var ju inte heller fel.
Och nu vet vi varför det är ont om TUF och inga (?) Strix har nått konsument ännu.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag beställde Strix för att jag tyckte att Asus power suppy concept kändes stabilare. Tre 8-pins anslutningar var ju inte heller fel.
Och nu vet vi varför det är ont om TUF och inga (?) Strix har nått konsument ännu.

Jag lär ta detta igen, det är inte något riktat specifikt mot dig.

Nu är strix ett bra kort så det är inget fel men köp aldrig ett kort på basis av hur många Pci-e 6/8 pin det här, det finns kort som har just 3st 8pin med betydligt sämre Vrm än FE korten som aldrig får nytta av den tredje anslutningen.

Det är alltså inte för att basha dig eller andra jag skriver det utan mer "bra att veta" för andra som köper kort. Om det finns ett kort med en VRM som faktiskt skulle kunna nyttja mer än vad 2st 8 pin kan lämna rent fysiskt ja då kan en tredje faktiskt ge något, då är vi däremot uppe i mer än 400W, rätt mycket mer och det behöver sedan kylas.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Bullet dodged med min avbokning av Zotac 3080 Trinity vad det verkar. Min betydligt senare 3080 TUF OC bör bli bra, om något annat inte hinner lanseras.

Bra grävt alla, speciellt @tellus82 !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Känns som att detta är något EVGA kunde gått ut med typ 17 september redan. Varför deras kort försenats och varför man kanske bör invänta just deras kort.

Nu är nog detta inte ett problem för de flesta men känns verkligen snålt av vissa tillverkare som snålat in så pass att korten inte fungerar utan att köra de under spec.

Permalänk
Medlem

hur beställer man ens FE korten? går man in på nvidia så länkas man bara till svenska affärer som alla alltid bara säljer andra märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som att detta är något EVGA kunde gått ut med typ 17 september redan. Varför deras kort försenats och varför man kanske bör invänta just deras kort.

Nu är nog detta inte ett problem för de flesta men känns verkligen snålt av vissa tillverkare som snålat in så pass att korten inte fungerar utan att köra de under spec.

Tråkiga är att nVidia godkänner alla korts fysiska layout/design/komponentval enligt de med insiderkoll, dvs, nVidia har gett dom grönt ljus att snåla in på kondingarna, de som partnertillverkarna gjort fel är noll kvalitets kontroll, det finns undantag här så som ASUS och EVGA, de förstnämnda valde att gå all in på MLCC för den större kapacitans bulken och de gjorde de garanterat av en anledning, EVGA hittade själva felet under slutgiltig testning & bygger om korten as we speak, de hittade at något gick fel men det tog tid att hitta vad. nVidia verka också veta om det om man kikar på hur de designat FE korten men av någon anledning valt att släppa igenom andra tillverkares lösning.

Min poäng är att det finns många att skylla på & många att ge en klapp på axeln för ett bra jobb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tråkiga är att nVidia godkänner alla korts fysiska layout/design/komponentval enligt de med insiderkoll, dvs, nVidia har gett dom grönt ljus att snåla in på kondingarna, de som partnertillverkarna gjort fel är noll kvalitets kontroll, det finns undantag här så som ASUS och EVGA, de förstnämnda valde att gå all in på MLCC för den större kapacitans bulken och de gjorde de garanterat av en anledning, EVGA hittade själva felet under slutgiltig testning & bygger om korten as we speak. nVidia verka också veta om det om man kikar på hur de designat FE korten men av någon anledning valt att släppa igenom andra tillverkares lösning.

Min poäng är att det finns många att skylla på & många att ge en klapp på axeln för ett bra jobb.

Innan du kastar tillverkare under bussen, borde du kolla upp läget först. Det handlar inte om att vissa tillverkare snålar in på kapasitor och mera design miss av NVIDIA eller nåt annat. Alla 3080 kort kraschar när det går över 1710 Mhz och vid 2Ghz. Inkluderad ASUS med 6 MLCC och Nvidia FE. Tror knappt det handlar om att snåla in kapasitor kostnad och mest design förvirring. Tillverkare tjänar inget på att få RMA av trasiga kort.
Bara invänta på flera tester och se slutgiltiga förklaringen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Yup, Zotac cheaped out! Finns 6 svarta kondensatorer på backsidan av GPU'en
(referns video här för bevis: https://www.youtube.com/watch?v=0AVZSjYDR2E , spola fram till 31:46 för ett tydligt bild av dom. )

Problemet är ju bara att nu sitter vi här vi som har beställt ett 3080 Zotac Trinity på Komplett.se, och det står i min låda att dom ska vara på lager IDAG, men än så länge händer det inget.

Avbeställar vi som har bara beställt på 1 ställe, så ryker vi alla längst bak i kön och får absolut INGEN 3080 kort detta året.

Nu är ju jag radioamatör (en slags licensierat svagströmstekniker) så jag KAN byta dessa kondensatorer ut med dom mindre (har dom faktisk i mina lådor), så är det värd att riska garantin? Vet inte - men om kortet nu krashar, kan jag bli lite desperat

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Innan du kastar tillverkare under bussen, borde du kolla upp läget först. Det handlar inte om att vissa tillverkare snålar in på kapasitor och mera design miss av NVIDIA eller nåt annat. Alla 3080 kort kraschar när det går över 1710 Mhz och vid 2Ghz. Inkluderad ASUS med 6 MLCC och Nvidia FE. Tror knappt det handlar om att snåla in kapasitor kostnad och mest design förvirring. Tillverkare tjänar inget på att få RMA av trasiga kort.
Bara invänta på flera tester och se slutgiltiga förklaringen.

Nä, det är begränsat till detta fel, läs på först själv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag lär ta detta igen, det är inte något riktat specifikt mot dig.

Nu är strix ett bra kort så det är inget fel men köp aldrig ett kort på basis av hur många Pci-e 6/8 pin det här, det finns kort som har just 3st 8pin med betydligt sämre Vrm än FE korten som aldrig får nytta av den tredje anslutningen.

Det är alltså inte för att basha dig eller andra jag skriver det utan mer "bra att veta" för andra som köper kort. Om det finns ett kort med en VRM som faktiskt skulle kunna nyttja mer än vad 2st 8 pin kan lämna rent fysiskt ja då kan en tredje faktiskt ge något, då är vi däremot uppe i mer än 400W, rätt mycket mer och det behöver sedan kylas.

None taken

Jag gillar rejäla doningar överlag och Asus generellt bara. Ett subjektivt val som känns ännu bättre nu.

Ja, du har helt rätt som vanligt.

Visa signatur

Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Man kan undra hur många på Nvidias marknadsavdelning som får möjlighet att prova på andra möjligheter i närtid?

Kudos till ingenjörerna och QA-folket på Evga och Asus som kollade vad Nvidia inte förmådde vara tydliga med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä, det är begränsat till detta fel, läs på först själv...

Varför kraschar ASUS TUF/STRIX serien och Nvidia FE också då? Om det är verkligen begränsat till kapasitor.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Varför kraschar ASUS TUF/STRIX serien och Nvidia FE också då? Om det är verkligen begränsat till kapasitor.

De gör inte det, inte krascher bundet till specifikt frekvens, det har ännu inte kunnat påvisas. Att du kan få kort att krascha när du klockar är en helt annan femma, det har inte med detta fel att göra, detta handlar om stock boost som under lätt last kliver så högt att just filtreringen blir ett problem.

Du är medveten om att detta är bekräftat av tillverkare right?

https://forums.evga.com/Message-about-EVGA-GeForce-RTX-3080-P...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Om man beställt ett 3080 Strix den 19:e, när skulle ni tro på ett ungefär att man kan få sitt kort? Förstår att ingen vet, men vad skulle ni tippa? Inte är det väl först 2021? Låter helt sjukt att det ska vara tokslut på kort - även fast köpte två dagar sent samt valt ett Strix som är lite efter i produktionen - resten av ÅRET?

Beror på när du beställt, tror första batchen skulle komma inom en vecka eller två. Var du snabb på avtryckaren så lär du hinna med första batchen, annars kanske du får vänta lite. Men så länge du inte var skitseg (läs: dagar efter lansering) så definitivt i år.