Kaffeautomat hackas för att påvisa riskerna med uppkopplade prylar

Permalänk
Melding Plague

Kaffeautomat hackas för att påvisa riskerna med uppkopplade prylar

En säkerhetsforskare avtäcker olustigt nog angreppsmetoden under samma vecka som den internationella kaffedagen äger rum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Allt vi behöver är en AI som beslutar sig för att ta över all IoT enheter. Skynet here we come!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Allt vi behöver är en AI som beslutar sig för att ta över all IoT enheter. Skynet here we come!

Människan är helt fuck't ifall de händer. Till o med våran kyl är uppkopplad, säg hejdå till kyld mat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moton:

Människan är helt fuck't ifall de händer. Till o med våran kyl är uppkopplad, säg hejdå till kyld mat...

Eh, bara att dra ur kontakten? Vänta vafan har en kyl internet för?

Permalänk
Medlem

Somliga föredrar malt kaffe, men jag föredrar hackat.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Är man riktigt illasinnad kan man ju starta bränder genom att sätta allt på full effekt såsom ugn/spis etc medans personen är bortrest eller så. Jag har ibland inköpta torrvaror ståendes på spisen i dagar då jag har lite plats och är ganska lat. Inga wifiprylar som kan hackas dock men andra har ju

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Moton:

Människan är helt fuck't ifall de händer. Till o med våran kyl är uppkopplad, säg hejdå till kyld mat...

Dammsugare, hemautomatisering, ljus, motorvärmare, poolpump, dörrklocka och mycket mer. Till och med växthuset har wifi och uppkopplade enheter.

Vi blir bland de första att ryka ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Köper inga prylar med wifi, så här är det lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Somliga föredrar malt kaffe, men jag föredrar hackat.

En ytterst motvillig tumme-upp på det här inlägget...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Är man riktigt illasinnad kan man ju starta bränder genom att sätta allt på full effekt såsom ugn/spis etc medans personen är bortrest eller så. Jag har ibland inköpta torrvaror ståendes på spisen i dagar då jag har lite plats och är ganska lat. Inga wifiprylar som kan hackas dock men andra har ju

Detta var det första jag tänkte på. Eller kanske inaktivera säkerhetsfunktioner (som nu säkert är fysiska men som framöver kanske sköts av programvaran via givare) som ventiler, överhettningsskydd osv.

En hackergrupp från valfri terrororganisation om 15 år som får miljoner kaffebryggare i USA att explodera samtidigt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Kaffe, då kommer svensken betala mer lösensumma än om någon tagit deras barn...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Tråkigt för lattesippande stockholmare, resten av oss ser fortfarande ingen poäng med att ha ugn, kyl, frys, kaffemaskin, brödrost och mixer kopplade till Internet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är riktigt illa.

Och säkerhetsnivån kommer forsätta vara dålig för uppkopplade grejer. Tror jag iaf. Det är svårt nog att få tillverkarna att följa säkerhetskraven i exempelvis mobilladdare där det ändå finns exakta regler.
Mjukvarusäkerhet är i konstant förändring - och utan lika tydliga riktlinjer. Det kommer krävas mycket mer för att klara av det här för alla tänkbara prylar och över tid.

Jag har sedan tidigare varit avigt inställt till IoT-utvecklingen av just denna anledning. I kombination då med integritetsfrågan.
Så jag ligger ganska lågt med att koppla upp dessa halvdumma grejer alltså. Har gjort undantag med smartTVn. Men jag håller iaf ett öga på vad det är den håller på med i nätverket (där den är väldans pratglad kan tilläggas).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Musikälskare

Tror inte man kan hacka min Mocca Master -_-

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tråkigt för lattesippande stockholmare, resten av oss ser fortfarande ingen poäng med att ha ugn, kyl, frys, kaffemaskin, brödrost och mixer kopplade till Internet.

"Smarta" produkter har den här energin:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tror inte man kan hacka min Mocca Master -_-

Någon tycks redan ha hackat min ... måste juckla med droppstoppet varje dag för att det ska öppnas!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

Tråkigt för lattesippande stockholmare, resten av oss ser fortfarande ingen poäng med att ha ugn, kyl, frys, kaffemaskin, brödrost och mixer kopplade till Internet.

Göteborgarna kommer nog också skaffa till slut. När det kommer en limited edition Ullevi-kyl? Glenn? Jag har dålig koll på vad Göteborgare tycker om

Anywho, trots min Stockholmsbakgrund har jag inte riktigt förstått fascinationen med automatisering av allt. Så det är bra att problemen lyfts. Kanske får någon att ifrågasätta sitt "vill-ha-begär" lite.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Hulle:

Någon tycks redan ha hackat min ... måste juckla med droppstoppet varje dag för att det ska öppnas!

/hulle.

Har dom inte grym garanti på grejerna eller den kanske har gått ut hmmmmm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Varför skrev han koden i Python, borde inte Java varit lämpligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Varför skrev han koden i Python, borde inte Java varit lämpligare?

Han kanske tycker det smakar ...

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

TL:DR ha ett Separat WLAN som ligger sit eget Vlan som inte tillåts att nå internet check.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Eh, bara att dra ur kontakten? Vänta vafan har en kyl internet för?

Så att du kan kontrollera att den håller de inställda 6 graderna när du är på några veckors semester i Thailand... oerhört viktig funktion.

Permalänk
Medlem

tittar på plåtkannan och funderar på behovet av brandvägg innan jag ställer den på eldstaden.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lassekongo83:

Somliga föredrar malt kaffe, men jag föredrar hackat.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Får nog behålla min gamla hederliga Moccamaster ett par år till.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Jag är bara förvånad att det tog så pass länge innan någon gjorde det.

IoT-pryttlar kan slänga sig själva i återvinningscentralen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad finns det för mening med kaffeautomater som är uppkopplade till internet?
Morsan hade en gammal maskin på 80:talet, som hade en timer. Det var allt som behövdes.
Man behöver inte bygga allt, bara för att det möjligt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det här är riktigt illa.

Och säkerhetsnivån kommer forsätta vara dålig för uppkopplade grejer. Tror jag iaf. Det är svårt nog att få tillverkarna att följa säkerhetskraven i exempelvis mobilladdare där det ändå finns exakta regler.
Mjukvarusäkerhet är i konstant förändring - och utan lika tydliga riktlinjer. Det kommer krävas mycket mer för att klara av det här för alla tänkbara prylar och över tid.

Jag har sedan tidigare varit avigt inställt till IoT-utvecklingen av just denna anledning. I kombination då med integritetsfrågan.
Så jag ligger ganska lågt med att koppla upp dessa halvdumma grejer alltså. Har gjort undantag med smartTVn. Men jag håller iaf ett öga på vad det är den håller på med i nätverket (där den är väldans pratglad kan tilläggas).

Bra sammanfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Vad finns det för mening med kaffeautomater som är uppkopplade till internet?
Morsan hade en gammal maskin på 80:talet, som hade en timer. Det var allt som behövdes.
Man behöver inte bygga allt, bara för att det möjligt.

Kan ju kanske vara bra för den som ska serva den eller fylla på - veta när det behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Så att du kan kontrollera att den håller de inställda 6 graderna när du är på några veckors semester i Thailand... oerhört viktig funktion.

Eller se om den på något sätt är ur funktion och kan alarmera någon granne/anhörig?