Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mindfighter:

Håller med utom cash, eftersom alla betalsystem är elektroniska numer så kommer ingen vilja ha din cash när shit-hits-the-fan.

Arlanda den 1 febrauri 2017. Swedbank borkat. Bara kredit funkade. Lagomt stressande. Cash garanteras av riksbanken, även om all världens appar och betalsystem är nere. I ett av kortfacken har jag numera alltid ett par nöd-femhundringar liggandes. Single Source på livsnödvändiga saker är bara fånigt och dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Arlanda den 1 febrauri 2017. Swedbank borkat. Bara kredit funkade. Lagomt stressande. Cash garanteras av riksbanken, även om all världens appar och betalsystem är nere. I ett av kortfacken har jag numera alltid ett par nöd-femhundringar liggandes. Single Source på livsnödvändiga saker är bara fånigt och dumt.

OT men har redan varit med om butiker som vägrat sälja produkter när deras kassor/terminaler inte fungerat, så spelar ingen roll om jag haft högar med tusenlappar, hade ändå inte fått handla. Multi-source håller jag dock med om och har alltid haft (sen jag började jobba på 1900-talet) kort från två kortutgivare (separata betalsystem, så man inte står där med brallorna nere när bank XYZ har störningar som förvånansvärt många verkar göra. DET får vara detta svars gubbgnäll: Folk som blir överraskade av att deras bank har tekniska problem emellanåt och gråter ut i tidningarna om hur de inte kan handla mat och deras barn svälter ihjäl (vad hände med MSB rekommendation om att alla ska klara sig minst 72h))

Viktigt att man måste ta reda på vem som är kortutgivare också, så man inte står där med två kort utgivna av entercard t.ex.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Bara kredit funkade.

Du sa det själv. Mitt namn och min heder, värt mer än sedlarna som ryms i mina fickor. 🧐

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Arlanda den 1 febrauri 2017. Swedbank borkat. Bara kredit funkade. Lagomt stressande. Cash garanteras av riksbanken, även om all världens appar och betalsystem är nere. I ett av kortfacken har jag numera alltid ett par nöd-femhundringar liggandes. Single Source på livsnödvändiga saker är bara fånigt och dumt.

Flera länder som bara accepterar kreditkort vid biluthyrning o.s.v. så gör dig själv en tjänst och skaffa ett kreditkort om du tänker resa fler gånger.

Gubbgnäll: Folk som bara har debitkort när de ska ut och resa och blir stressade när det strular med uppkopplingar t.ex.! (f'låt! )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mindfighter:

så gör dig själv en tjänst och skaffa ett kreditkort om du tänker resa fler gånger.

...och det var just det som räddade mig, köpte pund av Forex på kredit. Engelsmän är än så länge mer benägna att acceptera cash än Svedalningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Håller med utom cash, eftersom alla betalsystem är elektroniska numer så kommer ingen vilja ha din cash när shit-hits-the-fan. Bättre i så fall ha saker/kunskap att byta med!

Det är så sant så, förhoppningsvis kommer framtida valuta i katastroftider vara baserat på hur många meme- eller kattbilder man har i datorn (om den ens funkar...).

Permalänk
Medlem

Måste ta och skriva av lite av min ilska här just nu. Är så j*kla irriterad på alla dessa streamingtjänster.

Som säkert många andra så blev jag lite intresserad över hela den här Estonia historien som uppdagades idag och tänkte att den där dokumentären vill jag se. Den går på Dplay, laddar hem appen och då måste jag göra ett konto, försöker logga in med facebook, men det går självklart inte. Testar och ser om jag redan har ett konto, men när jag skrivit in användarnamn och lösenord så får jag en räkneövning för att kontrollera att jag inte är en robot där jag får se sex bilder med tärningar. Det är fyra tärningar och jag ska välja bilden där tärningarna har sammanlagda summa 14 (både blandade siffror och "punkttärningar"), detta ska jag göra fyra gånger. Det är precis detta man vill göra när man lagt sig i sängen för att varva ner. Självklart så hade jag fel lösenord och jag får göra om hela processen tills jag inser att jag nog inte har ett konto på Dplay (säkert klickat igenom iaf 16 sådana bilder nu). Skapar ett konto, för att sen se att man ska behöva betala 79kr/månad för ett konto.

Katastrofalt dåligt app med världens sämsta system för att se om jag är en robot.

Sen är jag så ofantligt trött på att man ska behöva ha ett konto på 100 olika streamingtjänster och betala en månatlig kostnad. Fattar inte streamingtjänsterna att folk antagligen kommer börja med piratkopiering istället? Hade mer än gärna betalt 1000 kr i månaden om jag får allt innehåll samlat på ett och samma ställe.

Tack för ordet, hoppas någon kan förstå min ilska...

Permalänk
Medlem

Varför måste jag lägga in arbetstiderna separat för varje barn jag har på dagis? Borde jag ha ett barn jag låter vara kvar på dagis när jag hämtar det andra eller hur tänker kommunen?

Och varför kan inte dagis rulla på helger? Hälften av barnen har sjukhuspersonal som föräldrar, andra hälften hemtjänst eller skiftarbete på fabrik.

Så skönt att man har bra kommunalservice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Och varför kan inte dagis rulla på helger? Hälften av barnen har sjukhuspersonal som föräldrar, andra hälften hemtjänst eller skiftarbete på fabrik.

Skulle du betala för det? Eller ska det rymmas inom ramarna för nuvarande kommunalskatt? Vad ska isf dras ner på?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Och varför kan inte dagis rulla på helger? Hälften av barnen har sjukhuspersonal som föräldrar, andra hälften hemtjänst eller skiftarbete på fabrik.

Vad menar du med det?
Helgdagis och nattdagis finns väl i stort sätt alla kommuner?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Varför måste jag lägga in arbetstiderna separat för varje barn jag har på dagis? Borde jag ha ett barn jag låter vara kvar på dagis när jag hämtar det andra eller hur tänker kommunen?

Och varför kan inte dagis rulla på helger? Hälften av barnen har sjukhuspersonal som föräldrar, andra hälften hemtjänst eller skiftarbete på fabrik.

Så skönt att man har bra kommunalservice!

Vi måste dessutom först lämna in en underskriven papperslapp med vistelsetider, och sedan lägga in samma tider i en app. Och tiderna måste överensstämma, kanske dags att skrota ett av ställena då?

Permalänk
Skrivet av izcho:

Vi måste dessutom först lämna in en underskriven papperslapp med vistelsetider, och sedan lägga in samma tider i en app. Och tiderna måste överensstämma, kanske dags att skrota ett av ställena då?

varför behöver dessa så kallade dagisfröknar massa kompetensutvecklingsdagar fler gånger om året? jag klarar mitt jobb utan sånt, samt att det inte kan va speciellt mycket förändringar i hur ett barn ska passas... samma som för 3000 år sedan typ!

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

varför behöver dessa så kallade dagisfröknar massa kompetensutvecklingsdagar fler gånger om året? jag klarar mitt jobb utan sånt, samt att det inte kan va speciellt mycket förändringar i hur ett barn ska passas... samma som för 3000 år sedan typ!

Deras yrke kan ju dock inte rättvist förminskas ner till att "passa barn"...

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

varför behöver dessa så kallade dagisfröknar massa kompetensutvecklingsdagar fler gånger om året? jag klarar mitt jobb utan sånt, samt att det inte kan va speciellt mycket förändringar i hur ett barn ska passas... samma som för 3000 år sedan typ!

Om du bara visste hur mycket mer uppgifter en förskolelärare har idag jämfört med en "dagisfröken" för 20 år sedan. Sen hur till vida allt som görs är bra är en annan diskussion, men de är lärare idag och inte bara barnpassare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Om du bara visste hur mycket mer uppgifter en förskolelärare har idag jämfört med en "dagisfröken" för 20 år sedan. Sen hur till vida allt som görs är bra är en annan diskussion, men de är lärare idag och inte bara barnpassare.

Skulle även vilja tillägga att med dagens funktionshinder, utvecklingsstörningar och dylikt så krävs det mer kompetens hos förskolelärare m.m., då t. ex. IED, ADHD och andra liknande diagnoser inte kräver samma typ av behandling inom skolan som t. ex. cerebral pares, down syndrom osv.

Så ja, kompetensutveckling kan vara bra då sånt här ofta kan vara och är inkluderat i de utvecklingarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Skulle även vilja tillägga att med dagens funktionshinder, utvecklingsstörningar och dylikt så krävs det mer kompetens hos förskolelärare m.m., då t. ex. IED, ADHD och andra liknande diagnoser inte kräver samma typ av behandling inom skolan som t. ex. cerebral pares, down syndrom osv.

Vill då verkligen gubbgnälla på de ungar som tar med sig IEDs (Improvised Explosive Device) till dagis som personalen måste lära sig desarmera!!

Referens: https://sv.wikipedia.org/wiki/Improviserade_spr%C3%A4ngmedel

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av adzer:

Om du bara visste hur mycket mer uppgifter en förskolelärare har idag jämfört med en "dagisfröken" för 20 år sedan. Sen hur till vida allt som görs är bra är en annan diskussion, men de är lärare idag och inte bara barnpassare.

men om de nu måste utbilda sig för att passa småbarn kan de väl för fan ta in nån vikarie istället för att förlita sig på att jag stannar hemma.. betalar liksom maxtaxa plus 34% skatt , detta fenomen dyker upp par gånger om året

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av westrandy:

men om de nu måste utbilda sig för att passa småbarn kan de väl för fan ta in nån vikarie istället för att förlita sig på att jag stannar hemma.. betalar liksom maxtaxa plus 34% skatt , detta fenomen dyker upp par gånger om året

Jag skulle vilja gnälla på att det här är typiskt småbarnsföräldergnäll snarare än gubbgnäll.

Mvh
Vän av ordning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

varför behöver dessa så kallade dagisfröknar massa kompetensutvecklingsdagar fler gånger om året? jag klarar mitt jobb utan sånt, samt att det inte kan va speciellt mycket förändringar i hur ett barn ska passas... samma som för 3000 år sedan typ!

Modern arbetskultur. Den utopiska moderna drömmen om varje individs möjlighet och "rätt" till självförverkligande genom arbete. Desto svårare man har att själv hitta på ett sätt att utvecklas på jobbet, ju större ansvar faller på arbetsgivaren att infria den fantasin. Annars riskerar man att personalen sätter sig på tvären, bli deprimerade eller byter jobb till en annan förskola för att åtminstone höja lönen med 500 kr och visa sitt missnöje med sin tidigare arbetsplats.

Det är viktigt att vårda illusionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av westrandy:

men om de nu måste utbilda sig för att passa småbarn kan de väl för fan ta in nån vikarie istället för att förlita sig på att jag stannar hemma.. betalar liksom maxtaxa plus 34% skatt , detta fenomen dyker upp par gånger om året

Man får ju vabba om förskolan är stängd, så det borde inte vara något jätteproblem egentligen. Däremot har vi flera gånger fått vara hemma för att förskolan vädjar till föräldrarna som jobbar hemifrån att ha barnen hemma då de inte får ta in vikarier och har förstås hög sjukfrånvaro som alla andra nu, och då vet jag inte om man kan vabba eftersom det är frivilligt. Vi hade förstås kunnat säga nej, men en person på 13-14 barn känns inte bra.

Skrivet av Olegh:

Modern arbetskultur. Den utopiska moderna drömmen om varje individs möjlighet och "rätt" till självförverkligande genom arbete. Desto svårare man har att själv hitta på ett sätt att utvecklas på jobbet, ju större ansvar faller på arbetsgivaren att infria den fantasin. Annars riskerar man att personalen sätter sig på tvären, bli deprimerade eller byter jobb till en annan förskola för att åtminstone höja lönen med 500 kr och visa sitt missnöje med sin tidigare arbetsplats.

Det är viktigt att vårda illusionen.

Men det är ju så det är nu, man behöver utveckla inte bara sin kompetens utan värdera nya arbetsmetoder och utvärdera metodiken man har nu. På mitt jobb som systemutvecklare lägger vi säkert 30% av tiden på planering, utvärdering och mätning av arbetsresultat och vi har ganska många som bara sysslar med sånt på heltid, men även när jag hade andra jobb på lägre nivå, exempelvis inom industrin, så hade man ju denna typ av möten typ varje vecka eller så. Till och med när jag körde budbil så hade vi utbildningsdagar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...

Men det är ju så det är nu, man behöver utveckla inte bara sin kompetens utan värdera nya arbetsmetoder och utvärdera metodiken man har nu. På mitt jobb som systemutvecklare lägger vi säkert 30% av tiden på planering, utvärdering och mätning av arbetsresultat och vi har ganska många som bara sysslar med sånt på heltid, men även när jag hade andra jobb på lägre nivå, exempelvis inom industrin, så hade man ju denna typ av möten typ varje vecka eller så. Till och med när jag körde budbil så hade vi utbildningsdagar och liknande.

Jupp och det är inte bara av ondo men har pendeln svängt för långt? Har acceptansen för att bara "hålla käften och jobba" svikit för mycket kanske? Eller handlar det om att det finns ett behov av att hitta på låtsasjobb åt en ökande andel av befolkningen?

Jobbar man med att styra, planera, mäta, utvärdera och utveckla och är rimligt intelligent så är det klart som korvspad att det är i ens intresse att också se till att det ser ut som man gör nytta, oavsett om man gör det eller ej...

Finns många lätt cyniska/gubbgnälliga vinklar här

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Olegh:

Finns många lätt cyniska/gubbgnälliga vinklar här

Fundrar, finns det något "värdegrundsutvecklande" i att vara en cynisk gnällgubbe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Fundrar, finns det något "värdegrundsutvecklande" i att vara en cynisk gnällgubbe?

En sak som man kanske ska fråga sig också är om man verkligen skall använda ordet "värdegrund" i en mening i nåt sammanhang över huvudtaget. Det är det begreppet som ligger bakom så mycket trams. Inte bara för att (det svenska) ursprunget baserar sig på en felöversättning från nån text i ett FN-sammanhang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Jupp och det är inte bara av ondo men har pendeln svängt för långt? Har acceptansen för att bara "hålla käften och jobba" svikit för mycket kanske? Eller handlar det om att det finns ett behov av att hitta på låtsasjobb åt en ökande andel av befolkningen?

Jo absolut. Det finns för många som egentligen inte gör någon större nytta, många företag har mer administrativ personal än sådana som faktiskt utför själva arbetet exempelvis. Mitt företag har börjat hamna där nu och jag börjar tänka på att gå vidare...

Men förskolelärare hör inte till denna grupp alls. De har fullt upp med barnen hela tiden och har samtidigt ett stort behov av att planera, diskutera eller prata ihop sig och förstås ta del av nya rön. På min sons förskola har de trekvart i veckan till möte och sen en eller möjligtvis två "studiedagar" per termin, och det räcker inte riktigt ur min synvinkel.

Citat:

Jobbar man med att styra, planera, mäta, utvärdera och utveckla och är rimligt intelligent så är det klart som korvspad att det är i ens intresse att också se till att det ser ut som man gör nytta, oavsett om man gör det eller ej...

Jo absolut. Men komplexiteten har också ökat enormt i många jobb och i snitt på senare tid så det är ju ganska naturligt att man försöker jobba på arbetsmetoder och liknande för att underlätta. Sen att nya direktiv eller arbetsmetoder ofta är sämre än de gamla är förstås ett problem.

Citat:

Finns många lätt cyniska/gubbgnälliga vinklar här

Det hör förstås till ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av St3amer:

En sak som man kanske ska fråga sig också är om man verkligen skall använda ordet "värdegrund" i en mening i nåt sammanhang över huvudtaget. Det är det begreppet som ligger bakom så mycket trams. Inte bara för att (det svenska) ursprunget baserar sig på en felöversättning från nån text i ett FN-sammanhang.

Är det dignity = värdighet som absolut inte är lika med värde ni anspelar på så håller jag med fullständigt.

FN deklarationen om mänskliga rättigheter , artikel 1

All human beings are born free and equal in dignity and rights.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man får ju vabba om förskolan är stängd, så det borde inte vara något jätteproblem egentligen...

Man får absolut inte vabba för att förskolan är stängd. Var har du fått det ifrån? Semester eller föräldraledigt är det som gäller.

Källa: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/forskola...

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subzero299:

Man får absolut inte vabba för att förskolan är stängd. Var har du fått det ifrån? Semester eller föräldraledigt är det som gäller.

Källa: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/forskola...

Jaså. Det var ju sämre förstås. Jag fick det från att det är typ en av anledningarna man kan fylla i när man ansöker om VAB. Men vid närmare granskning så verkar det bara gälla om de som normalt skulle ta hand om barnet var sjukt. Hmm, betyder det att jag skulle kunna vabba när förskolan inte får ta in vikarier...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Är det dignity = värdighet som absolut inte är lika med värde ni anspelar på så håller jag med fullständigt.

FN deklarationen om mänskliga rättigheter , artikel 1

All human beings are born free and equal in dignity and rights.

Precis, det var det jag gnällde om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av St3amer:

En sak som man kanske ska fråga sig också är om man verkligen skall använda ordet "värdegrund" i en mening i nåt sammanhang över huvudtaget. Det är det begreppet som ligger bakom så mycket trams. Inte bara för att (det svenska) ursprunget baserar sig på en felöversättning från nån text i ett FN-sammanhang.

Skrivet av mr_sQuinty:

Är det dignity = värdighet som absolut inte är lika med värde ni anspelar på så håller jag med fullständigt.

FN deklarationen om mänskliga rättigheter , artikel 1

All human beings are born free and equal in dignity and rights.

Skrivet av St3amer:

Precis, det var det jag gnällde om.

Fast då måste jag genast gubbgnälla att begreppet "värde" i "värdegrund" syftar på värderingar, och har inget med enskilda personers eventuella värde eller värdighet att göra. Det är alltså tre olika begrepp här, inte två, som uppenbarligen kan blandas ihop...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

men om de nu måste utbilda sig för att passa småbarn kan de väl för fan ta in nån vikarie istället för att förlita sig på att jag stannar hemma.. betalar liksom maxtaxa plus 34% skatt , detta fenomen dyker upp par gånger om året

Brist på resurser kanske?

Förövrigt går det utför för nuvarande förskolebarn. Säkert till stor del på grund av bristande ansvar och förmåga hos föräldrar som inte kan eller vill uppfostra sina barn utan istället bara lämnar över dom till förskolan för passning.