Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokander:

Att skicka ett mejl där det står om man får en till release eller inte känns inte som att det är värt för dig?
Säger inte vad som är rätt eller fel, men när jag förbokar något så tycker jag det är bättre när min ÅF skickar ett mejl där dom skriver om jag får en vid release eller inte, som Spel&Sånt gjorde direkt.

Flera återförsäljare har tagit förhandsbokningar baserat på vad de vid tidigare lanseringar blivit tilldelade. Det som gör det extra besvärligt i år är att flera fabriker fått ha stängt eller fått tillverka i lägre takt p.g.a. Covid. Dessutom ligger det några kinesiska högtider nu på hösten då de håller helt stängt. Tillgången är alltså oplanerat lägre än vad man brukar kunna erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Flera återförsäljare har tagit förhandsbokningar baserat på vad de vid tidigare lanseringar blivit tilldelade. Det som gör det extra besvärligt i år är att flera fabriker fått ha stängt eller fått tillverka i lägre takt p.g.a. Covid. Dessutom ligger det några kinesiska högtider nu på hösten då de håller helt stängt. Tillgången är alltså oplanerat lägre än vad man brukar kunna erbjuda.

Det där stämmer inte, det kommer finnas fler PS5 än PS4 vid launch. Att det sen förmodligen är för lite är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Dags för webhallen att komma med lite info nu. Jag har min förbokad sedan maj 2019 så är inte jätteorolig men ändå märkligt att dom ännu inte kan säga hur många dom kommer få... kan det vara så att dom får jättefå konsoler till release men inte vill säga det så dom tappar bokningar?

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Det där stämmer inte, det kommer finnas fler PS5 än PS4 vid launch. Att det sen förmodligen är för lite är en annan femma.

Ja det har hela tiden varit planen att man ska ha fler tillgängliga än vid t.ex. PS4. Man ligger däremot efter i produktionen jämfört med planen p.g.a. bl.a. Covid och utbud av chip. Om man hinner ikapp med den faktiska produktionen är inte säkert. Jag har hört ovan iaf, de har än så länge inte tillräckligt med producerade enheter enligt ursprunglig plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Ja det har hela tiden varit planen att man ska ha fler tillgängliga än vid t.ex. PS4. Man ligger däremot efter i produktionen jämfört med planen p.g.a. bl.a. Covid och utbud av chip. Om man hinner ikapp med den faktiska produktionen är inte säkert. Jag har hört ovan iaf, de har än så länge inte tillräckligt med producerade enheter enligt ursprunglig plan.

Har du någon källa?

Flera pekar på det motsatta att det kommer finnas fler PS5 än 4 som även Sony har klargjort:

https://www.theverge.com/2020/9/15/21437517/sony-ps5-manufact...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Dags för webhallen att komma med lite info nu. Jag har min förbokad sedan maj 2019 så är inte jätteorolig men ändå märkligt att dom ännu inte kan säga hur många dom kommer få... kan det vara så att dom får jättefå konsoler till release men inte vill säga det så dom tappar bokningar?

Tappade bokningar har ingen som helst betydelse i detta läget, efterfrågan är enorm. Tappad försäljning är vad som skulle kosta pengar. Webhallen kommer med största sannolikhet inte ha några som helst problem att sälja sin tilldelning i de första skeppningarna vare sig de är bokade eller inte.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Har du någon källa?

Flera pekar på det motsatta att det kommer finnas fler PS5 än 4 som även Sony har klargjort:

https://www.theverge.com/2020/9/15/21437517/sony-ps5-manufact...

Det kommer finnas fler PS5 än PS4, men det kommer inte finnas lika många PS5 som var planerat, det är det jag försöker säga 🙂
Finns många som rapporterat om det, detsamma gäller nya xbox.

Permalänk
Medlem

Ja, för mig så vill jag hellre ha korrekt information än snabb information. Då det ändå är mer än en månad kvar till release så väntar jag hellre någon vecka eller två på mail från Webhallen än att få felaktig information idag. Möjligtvis att de mailar ut och meddelar att de avvaktar med att lova om man får ett ex vid release eller inte tills de har mer konkret information att delge.

Det värsta vore ju om man blivit lovad en enhet till releasedagen och sedan visar det sig att Webhallen har misstagit sig och man får inte någon enhet vid release. Då är det ju mycket bättre att de inte meddelar förrän de är nästan helt säkra på att man får en enhet.

Det är ju bara min egen nyfikenhet som påverkas av eventuell information gällande när jag får min enhet. Det är ju inte så att jag kommer ändra mitt beslut om att köpa eller inte köpa en PS5 beroende på vilken information jag får från Webhallen (så vidare det inte är ökning av priset eller liknande). Jag kommer ju inte avboka min beställning om det visar sig att jag inte kommer få en konsol på releasedagen.

Det gäller bara att ha lite tålamod tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Det kommer finnas fler PS5 än PS4, men det kommer inte finnas lika många PS5 som var planerat, det är det jag försöker säga 🙂
Finns många som rapporterat om det, detsamma gäller nya xbox.

Det är väl just detta som Sony har dementerat, dvs att de har inte minskat på antalet tillverkade PS5 vid release.

Citat:

Update: Sony has reached out to GamesIndustry.biz with the following statement denying the Bloomberg report:

“While we do not release details related to manufacturing, the information provided by Bloomberg is false," the statement reads.

"We have not changed the production number for PlayStation 5 since the start of mass production."

Källa: https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-09-15-sony-report...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Det är väl just detta som Sony har dementerat, dvs att de har inte minskat på antalet tillverkade PS5 vid release.
Källa: https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-09-15-sony-report...

Ja och det kan man absolut lyssna på, finns motstridiga uppgifter helt enkelt. Med tanke på att Microsoft har rapporterats ha samma utmaning, tillsammans med många andra chipberoende tillverkare, så får vi väl se helt enkelt.

Men det skulle förvåna mig enormt om alla dessa superstora tillverkare misslyckats så grovt i sin uppskattning av efterfrågan. Då tror jag snarare på de som säger att de inte hunnit tillverka tillräckligt med enheter än att de fått mångdubbelt fler beställningar än väntat.

Permalänk
Medlem

Har sett 2 spel som nu berättat att de kör dynamic 4k 60fps.

Ratchet and clank kommer att använda dynamic 4k och siktar på 60fps i performance mode, samt destruction allstars samma visa med 4k dynamic 60fps.

Om man spelat Ratchet and clank tidigare så vet man att de ser väldigt imponerande ut, tex så såg ratchet and clank på ps3an bättre ut än många ps4 spel ärligt talat

Men samtidigt så är det troligen inte så avancerat egentligen utan mer bra design på spelet som får det att se mer avancerat ut än vad det är, och att då inte nå 60fps med den hårdvaran som sägs sitta i konsolen är ju lite av en besvikelse.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ingen som fått den utlovade informationen från Webhallen?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Inte ett pip

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Nada, och då har jag ändå XSX och PS5 bokning från webhallen. Var någon från fz som hade chattat med webhallen idag och då sa det att det ej har någon mer info. Så att de skulle komma med info igår / idag var helt enkelt bara en lögn från deras sida.

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem

Nu har Mediamarkt ändrat förhandsbokningen från första kvartalet 2021, så dom som förhandsbokar där nu får "Obekräftat leveransdatum"

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nu har Mediamarkt ändrat förhandsbokningen från första kvartalet 2021, så dom som förhandsbokar där nu får "Obekräftat leverensdatum"

Börjar nog bli svårt nu att spå i spåkulan, ingen har ju någon aning om hur många bokningar som kommer omvandlas till faktiska köp.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

kan det betyda att nyheten gällande ps5ans brist på soc-kretsar kanske kan stämma lite trots allt?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Är det någon i tråden som bokat via Komplett och fått svar om denne får eller icke samt vilket datum vore intressant med.

Bokade i maj och får enligt utskicket i maj, visst att man är sent ute men var komplett ens ”lovade” några enheter (kanske står i tråden men bumpar då upp frågan igen)?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Börjar nog bli svårt nu att spå i spåkulan, ingen har ju någon aning om hur många bokningar som kommer omvandlas till faktiska köp.

Nej precis, och om det fortsätter så här, undrar när butikerna får in Ps5 för fysiskt köp i butiken

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har full förståelse för att man vill ha konsolen snarast möjligt, men jag är lite nyfiken på vad ni tänker spela på release?
Själv är det som lockar PS plus Gold Collection då jag missat en hel del av ps4 spelen där och inte längre äger en ps4 sedan några år tillbaka.
Men vad gäller releasedagen tycker jag själv att det ser rätt tunnt ut. Spiderman och Demon souls I guess, sedan kommer Ratchet någon månad senare.. så det känns ju inte direkt som att man egentligen 'går miste' om sådär jätte mycket, i synnerhet om man har en PC eller annan konsol..

Jag är väldigt nyfiken på er syn kring detta :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag har full förståelse för att man vill ha konsolen snarast möjligt, men jag är lite nyfiken på vad ni tänker spela på release?
Själv är det som lockar PS plus Gold Collection då jag missat en hel del av ps4 spelen där och inte längre äger en ps4 sedan några år tillbaka.
Men vad gäller releasedagen tycker jag själv att det ser rätt tunnt ut. Spiderman och Demon souls I guess, sedan kommer Ratchet någon månad senare.. så det känns ju inte direkt som att man egentligen 'går miste' om sådär jätte mycket, i synnerhet om man har en PC eller annan konsol..

Jag har inte ägt ps sen ps3, jag tänkte spela ps4 spel också, men känns rätt ovärt att köpa ps4 nu för att spela ps4 spel (enligt mig). Det finns inte många titlar som tilltalar mig vid release av ps5, men ps4 har en del.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Är det någon i tråden som bokat via Komplett och fått svar om denne får eller icke samt vilket datum vore intressant med.

Bokade i maj och får enligt utskicket i maj, visst att man är sent ute men var komplett ens ”lovade” några enheter (kanske står i tråden men bumpar då upp frågan igen)?

Jag bokade 22a april hos Komplett. Kanske 10min efter att de mailade ut att man kunde förboka.
Fick detta mail av dem 24e september:
”Hej!
Du får detta mail då du är en av de få, lyckliga som har en tidig köplats för PlayStation 5!
Med den information vi har i dag så kommer du med största sannolikhet att
få din PlayStation 5-konsol levererad under november/december i år.”

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

@mistahh tack för svar, då kan jag kasta mina teorier 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jadu, varför måste så många människor ha den senaste mobilen från apple? Folk gillar "ny" teknik och vill ha de senaste även om behovet kanske inte är jättestort.

Själv har jag bara en rutten ps4 standard så kan inte spela mina spel i 4k på min 4k tv, så där är min anledning

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

vet inte om den är äkta, men ser ut som så, en ps5 ute i det vilda med bilder
https://www.neogaf.com/threads/is-this-the-first-pic-of-a-cov...

Verkar som att man kan enkelt byta ut faceplatsen på konsolen, men samtidigt så ser det väldigt billigt ut.
speciellt bilden med kontrollern, så jag funderar på om det verkligen är en äkta.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeroastic:

Har inte haft en PS själv på många år nu, och tyckte att min ursprungliga PS4 var alldeles för högljudd för att spela bekvämt med, så det finns ju hur mycket som helst man skulle kunna lira egentligen även utan något större PS5-utbud. Vem vet, kanske några av de bästa titlarna fräschas upp med lite RT osv för en omlansering, fullt stöd för PS5s turboladdade SSD med mera.

Det kommer nog att finnas kul godsaker att underhålla sig med! Vill köra igenom resten av Killzone Shadowfall, och i övrigt är jag väl mest sugen på GoW och vahettere nu, spelet med bruden med båge och robotdinosaurier. Nånting Horizon? Hm. Men det finns ju hur mycket till som helst, 2000+ spel har ju släppts till PS4, även om vi säger att 95% är skräp så har jag lir för månader.

Skrivet av CubaCola:

vet inte om den är äkta, men ser ut som så, en ps5 ute i det vilda med bilder

Hm. Skulle ju gott och väl kunna vara "äkta", men eventuellt en prototyphårdvara som inte kommer att motsvaras av massproduktionshårdvaran. Fläkten som visas är ju till exempel alldeles för liten för att själv hantera konsollens av Sony själva listade jättelika effekt utan att brusa som en tornado, så någon pusselbit fattas ju skulle då jag säga.

Citat:

Verkar som att man kan enkelt byta ut faceplatsen på konsolen, men samtidigt så ser det väldigt billigt ut.
speciellt bilden med kontrollern, så jag funderar på om det verkligen är en äkta.

Är inte förvånad över att sidopanelerna verkar löstagbara. Ända sedan den premiärvisades har jag funderat för mig själv om de går att byta ut. Detta därför att plasten verkar såpass tjock, typ 3mm åtminstone ser det ut som.

Att kontrollern ser ful ut kan ju återigen vara pga prototyphårdvara, var väl knappast tänkt att den här muppen skulle publicera bilder av konsollen. Plast tenderar ju dessutom att se ut som stryk fotat med mobilkamera inomhus, och är det dessutom någon slarvepetter som haft konsollen och behandlat den ovarsamt, eller om den skickats runt mellan ett antal personer som nött och skavt på den, satt en massa fingeravtryck och hudfett överallt osv så kommer bilder av den att se ut som fan.

Men vi får se! Kan ju också vara helt fejk, som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Well, dom senaste 25 åren har spel/teknik varit min största hobby. Har varit sugen på en PS5:a sen snacket började, klart det är roligare att själv sitta och uppleva enheten än att gå och vänta. Verkar ju även som ens befintliga PS4:a arkiv får sig en boost.

Sådär kan man ju resonera om allt. Jag har "bekanta" som satt och grät helt förstörda för att dom inte lyckades köpa några jäkla sneakers i nån limited edition. Ett par skor tycker jag. Jag går in på prisjakt, sorterar efter pris/rea och köper det relativt billigaste jag kommer över när jag behöver nya.
Helt enkelt, alla har olika intressen här i livet. Ja, det är "bara" en spelkonsol, men det är förbannat mycket roligare med ett konsolsläpp än att gå till jobbet varje vardag... vilket man ändå gör

Utöver det hade jag faktiskt tänkt sälja av PS4:an inför releasen, så då blir ju tilldelning av en 5:a viktigare, men nu vågar jag nog inte sälja förens jag fått hem 5:an.

Skrivet av mistahh:

Jag bokade 22a april hos Komplett. Kanske 10min efter att de mailade ut att man kunde förboka.
Fick detta mail av dem 24e september:
”Hej!
Du får detta mail då du är en av de få, lyckliga som har en tidig köplats för PlayStation 5!
Med den information vi har i dag så kommer du med största sannolikhet att
få din PlayStation 5-konsol levererad under november/december i år.”

Komplett verkar ha fått en horribelt dålig tilldelning, sjukt att någon ~10 min efter start inte ens får ett bättre besked än "sannolikt" nov/dec!

Jag börjar bli allvarligt oroad för Webhallen. Dom snackade ju om rekord i bokningar redan i april 2019 som sagt...

Killgissat så tror jag att scenariot hos webbis för tillfället är att dom ligger i nått liknande, slut på 10 min hos komplett, nån timme hos Elgiganten, mao så vore det rimliga antagandet att webbis tilldelning tar slut på bokningar gjorda i april 2019. Och för att slippa gå ut med den shitstormen sitter dom still i båten och hopps på att kunna lösa mer tilldelning tills release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Men vi får se! Kan ju också vara helt fejk, som du säger.

nu finns det en video av systemet som startar https://www.reddit.com/r/PS5/comments/j46cwp/ps5_ui_startup_l...

inte direkt det där "instant on" som man förväntade sig med allt snack om världens snabbaste ssd, så det kanske är fejk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PS5 visas upp av japansk youtuber imorgon, går att sätta reminder
https://www.youtube.com/watch?v=oUrmTmMtNSw&feature=youtu.be

och enligt tidigare läcka så verkar PS5 endast ha 664GB ledigt utrymme för användare

https://www.neogaf.com/threads/unconfirmed-ps5-to-have-664gb-...

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

Playstation 5 Hands-on

Skrivet av tyvar1:

https://blog.ja.playstation.com/2020/09/23/20200923-ps5/

Playstation 5 Hands-on av vissa japanska Youtubers den 4 oktober. Hoppas på att få se lite av UI:n 😀

https://blog.ja.playstation.com/tachyon/sites/7/2020/09/968457246e8344d106601741faf5a7cc27dabf6e.jpg?resize=1088,612&crop_strategy=smart&zoom=1

Translation:

From the 24th of September to the 4th of October, YouTube Gaming Week will take place on Youtube. SIE will take part in this event and many popular YouTube creators will get to try the PS5 for the first time. These creators will then upload videos of their experience on their individual channels starting from 6 p.m. on the 4th of October as part of "Try! PlayStation 5 on YouTube Gaming Week".

We'll let you know what games the creators got their hands on and other details as well in the near future. We also have plans to cooperate with these creators after this and up until the release of the PS5 in November.

Här är alla videos som kommer släppas:

Och från dessa:

https://www.youtube.com/user/norunine
https://www.youtube.com/user/guccinoheya
https://www.youtube.com/user/HikakinGames
https://www.youtube.com/c/MayuzumiX
https://www.youtube.com/c/namayara

Dold text
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |