Funderar på elektriskt höj/sänkbart dator bord Ikea versus begagnat Kinnarps, vill gärna ha tips

Permalänk
Medlem

Funderar på elektriskt höj/sänkbart dator bord Ikea versus begagnat Kinnarps, vill gärna ha tips

Hej

Jag tänker byta ut 2 stycken datorbord som jag har till elektriska höj och sänkbara bord.
Har titta lite på några IKEA bord och på en butik som säljer begagnade Kinnarps bord.
Lös plan är att köpa ett 120 cm och ett 160 cm bord.

Ikea har 2 bord som jag tycker är intressanta Bekant och Idåsen.
Där Idåsen är dyrare men verkar ha bättre styrning och stabilitet.

Priset så kommer de i ordning Idåsen > Kinnarp > Bekant, men priset är inte så viktigt.

Tyngd är ungefär samma

Skivan har mer möjlighet med Kinnarps (Begagnat "butik" som kan fixa /välja)
(I synnerhet Idåsen har mindre VAL vid 120cm skrivbord ..)

Styrning, här tror jag Idåsen verkar vara bäst, med "positioner som kan sparas", och blue-tooth.
Kinnarps och Bekant verkar ha samma styrning, en "plast bit med up och ned knapp)

Stabilitet: Tror att ordning är: Bekant < Kinnarps < Idåsen
(Enligt en annan tråd om bord på sweclockers..)

Tips och alternativ tar jag gärna..
Vilket bord skulle ni rekommendera ?

Permalänk
Medlem

På IKEA kan du köpa bara underredet och sen sätta vfsh på, det gjorde jag med Bekant. Jag ville ha solitt trä på så satte på en bänkskiva istället. Man får ju borra och måtta själv såklart men det blir exakt vad man vill ha. Finns en del IKEA hacks on man googlar lite.

Permalänk
Avstängd

Har Kinnarps på jobbet och Ikea hemma, vet dock inte modeller och så för Ikeamodellen fick jag ärva av min farsa sedan han gick i pension, och jag vet inte vad de har köpt på jobbet. Men i alla fall.

Den stora nackdelen med det jag har från Ikea ur min synvinkel är att det inte går tillräckligt lågt. Jag vill gärna ha stolen såpass långt ner att jag kan vara hyfsat tillbakalutad men ändå nå golvet med fötterna, och då är Ikeas bord för högt.

Annars är väl skillnaden att Kinnarps inte har lika mycket grejer i underredet så att säga, Ikeas bord är ganska belamrat, men det gör ju inte så stor skillnad egentligen. Funktionsmässigt är de ju ganska likvärdiga ändå. Jag hade tidigare ett bord med två eller tre minnen för olika höjder, men det har inga av de skrivbord jag har nu, och det saknas faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har IKEA BEKANT hemma och har inga problem med att den inte går tillräckligt långt ner.
120cm känner jag är på gränsen till stort nog med två skärmar + laptop i bredd såhär i WFH-tider. Innan pandemin var storleken perfekt men nu känns den aningen liten då 1/4 av bärbara datorn hänger utanför kanten.

Skrivet av snajk:

Den stora nackdelen med det jag har från Ikea ur min synvinkel är att det inte går tillräckligt lågt. Jag vill gärna ha stolen såpass långt ner att jag kan vara hyfsat tillbakalutad men ändå nå golvet med fötterna, och då är Ikeas bord för högt.

Mitt tre år gamla BEKANT går ner till en handbredd över knäna, vilket är långt lägre än vad som är en bra och bekväm arbetshöjd. Jag ser absolut inga begränsningar varken i hur högt eller hur lågt den går.

Edit:
För att svara på två saker till som OP undrar:
- BEKANT är aningen vinglig när den är höjd men den tål att du hänger på skrivbordet ändå.
- Jag har tidigare haft skrivbord där den minns olika lägen men behövde alltid justera det ändå. Tydligen står jag ofta på olika sätt vilket gör att den sparade höjden bara stämmer ibland. Så det är ingen fantastisk funktion för min del. Jag håller lika gärna in knappen och känner efter när det är rätt för mig den här gången
- Bluetooth kan vara en fördel ifall du kan ställa in den att automatiskt höja sig. Det är lätt att "glömma" att stå annars eller av lathet sitta dagarna i ända.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Motsols:

Jag har IKEA BEKANT hemma och har inga problem med att den inte går tillräckligt långt ner.
120cm känner jag är på gränsen till stort nog med två skärmar + laptop i bredd såhär i WFH-tider. Innan pandemin var storleken perfekt men nu känns den aningen liten då 1/4 av bärbara datorn hänger utanför kanten.

Mitt tre år gamla BEKANT går ner till en handbredd över knäna, vilket är långt lägre än vad som är en bra och bekväm arbetshöjd. Jag ser absolut inga begränsningar varken i hur högt eller hur lågt den går.

Det beror förstås på hur man sitter. Jag var tvungen att mäta nu och mitt Ikeabord går som lägst till 73-74 cm, vilket är nästan exakt lika högt som ett gammalt Ikea-matbord som står bredvid, matbordet är kanske en halv cm lägre. Jag antar att benen då går som lägst till ungefär 70 cm och bordsskiva och fötter lägger på lite till. Kinnarps ben går ner till 615 mm.

Det kanske inte är det mest ergonomiska att sitta på det sätt som jag nu inte kan sitta, alltså med typ hela kroppen upp till bröstnivå under skrivbordet och stolen rätt lutad, men jag vill ändå ha möjligheten att sitta så då det är bekvämt emellanåt. Det går ju fortfarande att sitta på det viset förstås, men skrivbordet hamnar för högt upp och det blir inte alls bekvämt för axlar och armar, och skärm, tangentbord och så hamnar för högt upp. Man kan ju se det som att höjden tvingar mig att sitta mer ergonomiskt, men jag vill kunna variera min arbetsställning liksom, inget är ergonomiskt om man sitter likadant i åtta-tio timmar om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på hur man sitter. Jag var tvungen att mäta nu och mitt Ikeabord går som lägst till 73-74 cm, vilket är nästan exakt lika högt som ett gammalt Ikea-matbord som står bredvid, matbordet är kanske en halv cm lägre. Jag antar att benen då går som lägst till ungefär 70 cm och bordsskiva och fötter lägger på lite till. Kinnarps ben går ner till 615 mm.

Det kanske inte är det mest ergonomiska att sitta på det sätt som jag nu inte kan sitta, alltså med typ hela kroppen upp till bröstnivå under skrivbordet och stolen rätt lutad, men jag vill ändå ha möjligheten att sitta så då det är bekvämt emellanåt. Det går ju fortfarande att sitta på det viset förstås, men skrivbordet hamnar för högt upp och det blir inte alls bekvämt för axlar och armar, och skärm, tangentbord och så hamnar för högt upp. Man kan ju se det som att höjden tvingar mig att sitta mer ergonomiskt, men jag vill kunna variera min arbetsställning liksom, inget är ergonomiskt om man sitter likadant i åtta-tio timmar om dagen.

Enligt hemsidan går BEKANT ner till 65cm så det har gjort förbättringar på det.

Skrivet av IKEA:

Du varierar höjden på arbetsytan elektriskt från 65-125 cm och får på det sättet en ergonomisk arbetsställning.

När du varierar mellan att sitta och stå håller du kroppen i rörelse och både mår och arbetar bättre.

Du kanske kan få dem att lägga till "ligga, sitta och stå" haha