Det beror förstås på hur man sitter. Jag var tvungen att mäta nu och mitt Ikeabord går som lägst till 73-74 cm, vilket är nästan exakt lika högt som ett gammalt Ikea-matbord som står bredvid, matbordet är kanske en halv cm lägre. Jag antar att benen då går som lägst till ungefär 70 cm och bordsskiva och fötter lägger på lite till. Kinnarps ben går ner till 615 mm.
Det kanske inte är det mest ergonomiska att sitta på det sätt som jag nu inte kan sitta, alltså med typ hela kroppen upp till bröstnivå under skrivbordet och stolen rätt lutad, men jag vill ändå ha möjligheten att sitta så då det är bekvämt emellanåt. Det går ju fortfarande att sitta på det viset förstås, men skrivbordet hamnar för högt upp och det blir inte alls bekvämt för axlar och armar, och skärm, tangentbord och så hamnar för högt upp. Man kan ju se det som att höjden tvingar mig att sitta mer ergonomiskt, men jag vill kunna variera min arbetsställning liksom, inget är ergonomiskt om man sitter likadant i åtta-tio timmar om dagen.