Sony visar innanmätet av Playstation 5

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ExcZist:

Löjligt man har rätt att ha sin hobby och sina prylar, ungefär som att jag skulle säga till min sambo att hon får inte ställa si eller så där för att jag inte gillar det.
Men hade min sambo gjort så, så hade det bara varit för henne att flytta om det inte passar.

Mja, är väl inte så löjligt. Man är två personer (fru, sambo, man, kompis, ovän, random person på gatan) som delar på samma yta.

Är ju ganska normalt att båda får ha en åsikt om det utrymme man nyttjar och betalar tillsammans och försöker kompromissa fram till en lösning som passar båda.

Meeen det kanske bara jag som är konstig och gillar att ”komma överens” i de relationer till medmänniskor som man faktiskt gått med på att leva med (oavsett vart spelkonsolen placeras) 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att se skillnaderna mellan designvalen som Microsoft och Sony har gjort. PS5 känns spontant som en mer kompakt design, även om slutresultatet kanske upplevs som mycket större. Att båda är byggda runt sina fläktar och kylarlösningar är väl inte så förvånande, men intressant att Microsoft går för en lite mer traditionell men stor fläkt, med trågformat intag, och Sony har kört på en mindre men sjukt djup fläkt. Får väl se vad som är mest effektivt och tyst.
Magkänslan är att XSX ser lite mer genomtänkt ut med luftflödet, så länge den placeras stående.

Designen i sig själv är väl smaksak, men PS5 ser ju lite plastig och billig ut för mig.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

De måste ju ha lite tyngd i grejerna så folk inte tror dom köpt nå skit.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vilket ingenjörsarbete! Så imponerande att se alla detaljerna och hur genomtänkt detta är, kan tänka mig att det startade med någon designskiss som en massa ingenjörer har försökt göra något vettigt med i slutändan.

XBX känns mer modulbaserad och lite mer framtidstänkande men det är ju bara en känsla jag får. PS5 känns mer "custom". Jag har en känsla av att MS tänker att man skall kunna uppgradera komponenter i XBX framöver men tiden får utvisa.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vilket ingenjörsarbete!

Tycker både XSX och PS5 verkar vara riktigt fina ingenjörsarbeten, fast på olika sätt.
Och båda har lyft nivån ijmf med tidigare konsoler.

Jag tror dock Sony ingenjörerna har haft roligast.

Ang framtiden så händer det rätt mkt med en konsol under dess livstid. Tids nog, när NAND-minnen blir större och snabbare (finns redan, men de är nog dyrare) så tror jag att de t.ex. siktar på att minska antalet kanaler NAND-controllern jobbar med (12 st är väldigt mkt, par for the course för konsument NVME till PC är väl 4 st) samt minska antalet NAND-chip (6 st idag).

NAND-minnet är av typen TLC förövrigt, om nån undra. 6 st på 128 GiB, därav 825 GB.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att marknadsföringen från Sony verkar lite konstig? Nu kommer jag inte direkt ihåg så mycket från 2012-13 när de förra släpptes, men det känns ju som att Sony ligger lite efter eller har en helt annorlunda plan jämfört med Microsoft.
MS har ju vart överraskanda transparanta och tidiga med mycket, även om det absolut inte har varit utan besvikelser (hej Halo). Man har skickat ut maskiner över hela världen som testas, och jag tycker det droppar information varje vecka.
PS5 har det varit ganska tyst runt, och det enda som dukit upp är på japanska eller japanska youtubers som får provspela i ett slutet rum.

Var det så också under PS4-releasen? Någon som vet?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Är det bara jag som tycker att marknadsföringen från Sony verkar lite konstig? Nu kommer jag inte direkt ihåg så mycket från 2012-13 när de förra släpptes, men det känns ju som att Sony ligger lite efter eller har en helt annorlunda plan jämfört med Microsoft.
MS har ju vart överraskanda transparanta och tidiga med mycket, även om det absolut inte har varit utan besvikelser (hej Halo). Man har skickat ut maskiner över hela världen som testas, och jag tycker det droppar information varje vecka.
PS5 har det varit ganska tyst runt, och det enda som dukit upp är på japanska eller japanska youtubers som får provspela i ett slutet rum.

Var det så också under PS4-releasen? Någon som vet?

Verkar vara lite olika marknadsföringstänk ja, precis som de har olika ingenjörstänk. Vill minnas att vi visste mer om PS4 vid motsvarande tidpunkt än vad vi vet om PS5 idag. Tror inte de körde nån tear-down dock, kom först med Pro, om jag minns rätt.

Dock, Playstation har visat upp rätt mkt spel, "running on PS5". Xbox har inte mäktat med med mycket, förutom att visa att den kan köra gammalt junk (One, 360 lir). Tom Halo kördes på en PC, enl uppgift. Så i nån mån kan man säga att Sony är betydligt mer transparenta med det som betyder nått i slutändan...

Permalänk
Medlem

Bästa med denna teardown är:
1. Att höljet går lätt att ta av. Trött på att bända upp min PS4 när dammet ska ut
2. Att den är stor som en överkropp. Kommer se konstigt ut i vardagsrummet men ett stort rymdskepp. Men jag gillar konstiga saker så va fan.
3. Den har alltså särskilda hål för dammsugaren.

Det blir svettigt ekonomiskt i höst/vinter. PS5 är förbokat och klart sedan länge, köp av RDNA2 eller 3070, byta ut 2600X mot en Zen3.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, är väl inte så löjligt. Man är två personer (fru, sambo, man, kompis, ovän, random person på gatan) som delar på samma yta.

Är ju ganska normalt att båda får ha en åsikt om det utrymme man nyttjar och betalar tillsammans och försöker kompromissa fram till en lösning som passar båda.

Meeen det kanske bara jag som är konstig och gillar att ”komma överens” i de relationer till medmänniskor som man faktiskt gått med på att leva med (oavsett vart spelkonsolen placeras) 🤷‍♂️

Vet flera som är sådana och det kompromissas inte ens utan är bara ett nej.
Sen har jag kompromissat mycket med min sambo angående mina grejer för nästan allt jag äger står I garaget eller har blivit kastat på återvinningen.
Men men är väl kanske bara jag som anser att man har rätt att ha sin hobby lika väl som andra har sin oavsett om skiten är upp spikad på väggen, ligger I kartong eller om grejen står någon annanstans. Men det är väl bara löjligt att man ska få ha sin hobby.

Rättade till stavfel.
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ExcZist:

Vet flera som är sådana och det kompromissas inte ens utan är bara ett nej.
Sen har jag kompromissat mycket med min sambo angående mina grejer för nästan allt jag äger står I garaget eller har blivit kastat på återvinningen.
Men men är väl kanske bara jag som anser att man har rätt att ha sin hobby lika väl som andra har sin oavsett om skiten är upp spikad på väggen, ligger I kartong eller om grejen står någon annanstans. Men det är väl bara löjligt att man ska få ha sin hobby.

Mjo, visst finns det alla sorters människor och det är ju tur
Jag tror inte det är någon i tråden som har blivit nekad sin hobby. Däremot diskuterades en eventuell smakvariation när det kom till inredning, och det med en väldigt skämtsam ton.

Chilla lite, det är ingen som hotar din eller någon annans hobby ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Reagerar ofta på att Japanska företags chefer och pressfolk ALDRIG PRATAR ENGELSKA, men det visade sig när jag undersökte lite att japan som land är relativt asdåliga på att lära sig engelska. Dom ligger efter både Vietnam och Bolivia liksom, hur går det till egentligen?

Rimliga orsaker jag tänker på:
1. Engelska och japanska är väldigt olika språk, så mycket svårare för en japan att lära sig engelskavän en svensk.
2. Exponering, de flesta japan hör inte, läser inte engelska i sin vardag.
3. Nationell och kulturell stolthet.
4. Blygsel/ödmjukhet, även om en japan kan en del engelska kan de många gånger avstå från att använda den med en främling då de inte behärskar de till 100 % och vill inte framstå som klumpiga eller göra bort sig, de använder hellre en tolk. I en del intevjuer med folk från dice föf typ 10 år sedan användes många gånger en ganska rudimentär engelska, något liknande hade inte varit okej i en svensk kontext.
5. En annan syn på byråkrati etc, jobbar du på ett stort japanska företag så går all utländsk kommunikation vi översättningsavdelningen, även om detta leder till förseningar missförstånd och annat krångel, man följer reglerna för organisationen.

Inget av detta i sig självt gör att japanerna är där de är med engelskan utan alltihop tillsammans.

stavfel
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för flytande metall som används?
Hur får dom den att stanna på plats?
Används flytande metall någon annan stans av andra tillverkare eller är det bara i PS5?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant att se designarbetet för konsolen. Den ser helt klart ut att kunna möta de förhoppningar man har på ljudnivån, precis som vi hört tidiga rapporter om.

Utseendet är väl inget jag gärna har framme men jag har en tv-bänk med dörrar just av anledningen att jag ändå inte vill ha en massa enheter med olika utseende synliga så det blir inget problem, samt att den smarta lösningen för att ta bort "vingarna" gör att det garanterat kommer skapas en massa alternativ till utseendet, både av Sony och tredjepartstillverkare.

De har nog lyckats med hårdvaran så nu är det bara att titta vidare på det som är viktigt, dvs vilka spel de får ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hurså? Har du din receiver på dass och drar kablar medan du läggen en kabel?

Tänkte PS5:an kunde passa in väl i denna miljön.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Angående storleken så tog "Teknikveckan" en tur på Ikea med en 3d skriven replika av ps5. Passade utan problem i tv möblerna. Dimensionerna på PS5 är ju ändå mindre än en hemmabio förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Angående storleken så tog "Teknikveckan" en tur på Ikea med en 3d skriven replika av ps5. Passade utan problem i tv möblerna. Dimensionerna på PS5 är ju ändå mindre än en hemmabio förstärkare

https://www.youtube.com/watch?v=7xEGEOFy5AA

Inte en chans att jag kan placera den vertikalt, och på gränsen att jag får in den i tv bänken . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Ja precis. Försök göra det med en Series X liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Aldrig sett en varken så enormt stor och så gräsligt ful hemmabioförstärkare! 🤮

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Aldrig sett en varken så enormt stor och så gräsligt ful hemmabioförstärkare! 🤮

Imponerande om du aldrig sett en A/V-receiver som är större än en PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Min receiver är större än en PS5, men den och min centerhögtalare tar också upp all plats som finns tillgänglig ovanpå tv bänken under TV.

Och flytta in en PS5 som ser ut att kräva rätt mycket luftflöde in i TV bänken känns inte riktigt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Min receiver är större än en PS5, men den och min centerhögtalare tar också upp all plats som finns tillgänglig ovanpå tv bänken under TV.

Och flytta in en PS5 som ser ut att kräva rätt mycket luftflöde in i TV bänken känns inte riktigt rimligt.

Så kan det vara men jag ser inte riktigt hur det relaterar till vad jag skrev som svar till att någon aldrig sett en så stor receiver. Jag har inte sagt något om hur folk kommer ha plats för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Inte på höjden!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte på höjden!

Jo, ställer jag min förstärkare upp på höjden så är den fortfarande större än en PS5.
Min förstärkare är större i alla tre dimensionerna jämfört med PS5:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jo, ställer jag min förstärkare upp på höjden så är den fortfarande större än en PS5.
Min förstärkare är större i alla tre dimensionerna jämfört med PS5:an.

Jo, mina är också större (skoja lite), men skillnaden är just att jag inte har de på höjden!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, mina är också större (skoja lite), men skillnaden är just att jag inte har de på höjden!

Du kan ju prova stapla alla dina enheter på höjden för att se hur högt torn du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Du kan ju prova stapla alla dina enheter på höjden för att se hur högt torn du får.

Nja, föredrar faktiskt att enheterna ligger ner.

Jag förstår hur de tänkt med XSX och PS5 (bra förmodligen för kylning att de följer termodynamiken som hjälper den varma luften uppåt). Men om jag så småningom köper någon av de här nextgenkonsolerna (är främst PC-spelare, så i höst blir det troligen nytt RTX, än ny konsol som får vänta till nästa höst), så kommer det bli lite marigt var jag skall placera de på ett snyggt sätt.

Vertikalt blir tyvärr lite osmidigt för mig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Lite dumt att den interna ssdn är lödd på moderkortet.
Kul när den dör efter x andal skrivningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nja, föredrar faktiskt att enheterna ligger ner.

Jag förstår hur de tänkt med XSX och PS5 (bra förmodligen för kylning att de följer termodynamiken som hjälper den varma luften uppåt). Men om jag så småningom köper någon av de här nextgenkonsolerna (är främst PC-spelare, så i höst blir det troligen nytt RTX, än ny konsol som får vänta till nästa höst), så kommer det bli lite marigt var jag skall placera de på ett snyggt sätt.

Vertikalt blir tyvärr lite osmidigt för mig.

Hänger inte med. Är ju bara att placera den horisontellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hänger inte med. Är ju bara att placera den horisontellt.

Även om MS/Sony säger att det går att göra så, riskerar inte kylningen ändå att potentiellt bli lite sämre då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Även om MS/Sony säger att det går att göra så, riskerar inte kylningen ändå att potentiellt bli lite sämre då?

Horisontell placering har inte varit nått problem med tidigare konsoler, vad jag kan minnas.

Svårt att tro att det skulle vara det med PS5. Möjligen med xsx, är ju mera "värmen ut i toppen" där.