Asus får ändå stöd för Ryzen 5000-processorer på X470-moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Folk verkar bli mycket surare på AMD när dom inte tillåter flera generationer CPUer på samma sockel än på Intel som aldrig gjort det.
Men förstår det, tyvärr. Hur går ordspråket? Värre att ha något tagit från en än att aldrig haft det?

Jag är nog rätt sur på Intel också, mitt gamla Maximus VIII Hero klarar bevisligen 9900K med en smärre modd. Finns en tråd om det här på Swec. Z170 är egentligen samma chip som Z390, det är så dom gör ...

Poängen är att AMD har chansen att visa sig bättre och inte byta ut saker förrän det är tekniskt motiverat

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Folk verkar bli mycket surare på AMD när dom inte tillåter flera generationer CPUer på samma sockel än på Intel som aldrig gjort det.
Men förstår det, tyvärr. Hur går ordspråket? Värre att ha något tagit från en än att aldrig haft det?

Inte för att jag tycker det är bra men intel är iaf tydliga med hur det kommer bli. I AMDs fall har dom marknadsfört am4 som en långlivad sockel. Visst, ska man vara petig med vad dom sagt så skulle dom väl kunna komma undan med det men när till och med deras partners blev tagna på sängen när dom gick ut med det uteblivna stödet för x400 så kan man iaf inte säga att dom skött sin marknadsföring/kommunikation snyggt.

Men det är gammalt, amd ändrade sig och nu ligger bollen hos deras partners/moderkorts tillverkare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att om man ska köpa Zen3 på releasedagen så rekommenderas att välja ett annat moderkort? Kanske inte menas mer än så?

Vad var den urspungliga frågan ens?

Permalänk

Jaha, hade hoppats att kunna uppgradera CPU men jag har ett Asus Strix itx.

Verkar som det blir nytt moderkort ändå :/ trist att jag nyss sålde processorn, hade inte gjort det ifall jag visste detta innan.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raffor:

Ser man på, AsusDE dementerar.
https://mobile.twitter.com/planet3dnow/status/131600490239344...

Inte direkt oväntat att nyheten var falsk. Bra att någon frågade Asus...synd att det inte var sweclockers.

Japp, det är samma info som vi här i Norden fått hittils.
Detta verkar vara en missupfattning och vi för fortfarande dialog med AMD om uppdaterade BIOS för B450 och X470 och som Tweaten skrev så förväntas det isf till början av nästa år.
Skulle tro att det kommer officiellt uttalande närmsta dagarna.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Raffor:

Ser man på, AsusDE dementerar.
https://mobile.twitter.com/planet3dnow/status/131600490239344...

Inte direkt oväntat att nyheten var falsk. Bra att någon frågade Asus...synd att det inte var sweclockers.

Nyheten är nu uppdaterad.

Permalänk
Medlem

En storm i ett vattenglas visade det sig detta vara! Kände på mig att nyheten var falsk då jag inte tror någon tillverkare vill leva med den dåliga PR ett sådant beslut skulle föra med sig med tanke på det som utspelade sig i våras.

Ytterligare bekräftelse: https://www.computerbase.de/2020-10/asus-ryzen-5000-kein-zen-...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Först köpte jag en asus x470 bräda och den krånglade som fan. Jag skickade tillbaka den och köpte asrock taichi som var väldigt mycket bättre. Nu hoppas jag att Asrock skickar en bios uppdatering i början av nästa år så jag kan uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Är de så ASUS behandlar sina premiumkunder? D:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Jäkligt fult att hålla inne uppdateringen för alla 400 serie moderkort!
Förstår att dom vill sälja nya moderkort, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Japp, det är samma info som vi här i Norden fått hittils.
Detta verkar vara en missupfattning och vi för fortfarande dialog med AMD om uppdaterade BIOS för B450 och X470 och som Tweaten skrev så förväntas det isf till början av nästa år.
Skulle tro att det kommer officiellt uttalande närmsta dagarna.

Tack för förtydligandet!

Skrivet av JonasT:

Nyheten är nu uppdaterad.

Tack Jonas, kanske är på sin plats att citera Asus.David i nyheten?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Raffor:

Tack för förtydligandet!

Tack Jonas, kanske är på sin plats att citera Asus.David i nyheten?

Länkade in Davids inlägg i nyheten.

Permalänk
Medlem

Så kul o läsa alla arga "JAG SKA BOJKOTTA ASUS" för en nyhet som inte ens var bekräftad.
Säger en del om Swec läsare. Tips, tro inte på obekräftade rykten fören de faktiskt officiellt uttalar sig.

Permalänk
Medlem

Det var väl för väl ändå. Rättvisan har än en gång lyst starkare än girigheten, vilket är bra.

Undrar nu bara hur det går för den jeppen som från början hävde ur sig detta och fick hela internet att explodera av ilska. Får han jobba kvar som om inget hänt? Eller får han sparken? Blir det kanske en skarp varning, en omplacering till någon annan mindre kundinriktad avdelning? Jag tror inte vi kommer få veta men kul att spekulera är det lik förbannat

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Så kul o läsa alla arga "JAG SKA BOJKOTTA ASUS" för en nyhet som inte ens var bekräftad.
Säger en del om Swec läsare. Tips, tro inte på obekräftade rykten fören de faktiskt officiellt uttalar sig.

Ska nån bojkottas så e det nog sweclockers som sprider dynga vidare, håller med den
personen som tyckte att nyhetsartiklarna numera e mer clickbait, än faktakontrollerade
artiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Ska nån bojkottas så e det nog sweclockers som sprider dynga vidare, håller med den
personen som tyckte att nyhetsartiklarna numera e mer clickbait, än faktakontrollerade
artiklar.

Här håller jag inte med. Jag är en som uppskattar nyheter som tar "tempen" på vad som händer.

Dessutom stod det tydligt i artikeln var uppgifterna kom ifrån och att det kunde tydas på olika sätt. Bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Här håller jag inte med. Jag är en som uppskattar nyheter som tar "tempen" på vad som händer.

Dessutom stod det tydligt i artikeln var uppgifterna kom ifrån och att det kunde tydas på olika sätt. Bra.

En sånhär rubrik till ett löst rykte från en reddit användare är ju definitionen av clickbait!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Lugna ner er, alla kan göra misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

En sånhär rubrik till ett löst rykte från en reddit användare är ju definitionen av clickbait!

Ok, rubriken kanske är något för skarp.

Men det är inte helt enkelt att värdera alltid. I detta fall är det ett uttalande från en representant från Asus som på en rak fråga säger att Crosshair VII inte kommer få stöd. Klart att det har ett stort nyhetsvärde för SweC:s läsare, på detta finns det en tidspress att publicera nyheten för annars är inte sidan (i detta fall SweC) relevant som nyhetskälla.

Inte är det lätt alltid, men generellt tycker jag att redaktionen gör ett bra jobb. Och i lägen då det blir fel så är de tydliga med rättelser och uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ok, rubriken kanske är något för skarp.

Men det är inte helt enkelt att värdera alltid. I detta fall är det ett uttalande från en representant från Asus som på en rak fråga säger att Crosshair VII inte kommer få stöd. Klart att det har ett stort nyhetsvärde för SweC:s läsare, på detta finns det en tidspress att publicera nyheten för annars är inte sidan (i detta fall SweC) relevant som nyhetskälla.

Inte är det lätt alltid, men generellt tycker jag att redaktionen gör ett bra jobb. Och i lägen då det blir fel så är de tydliga med rättelser och uppdateringar.

Jag håller med om att alla kan göra fel. Att det inte var lätt att värdera håller jag dock inte med och tror att man kände press att publicera samma nyhet som alla andra sajter istället för att värna om sin egen integritet.

Av källan kunde man snabbt utläsa att personen som svarar inte gör ett officiellt uttalande, det är en support som svarar till en privatperson. Man kan även utläsa att det är risk att det skett ett missförstånd. De kanske menar att den inte får support till lanseringen eller att det är just den modellen som syftas, finns massor av tolkningar man skulle kunna göra. Sweclockers, och många andra nyhetssajters källa är i det här fallet en privatperson, som vi måste anta talar sanning, som fått svar från en support som hört från någon ingenjör. Det är en viskningslek som inte är tänkt att vara ett officiellt uttalande.

Då ska man be om en kommentar från i detta fall ASUS för att få belägg för nyheten, speciellt då det inte direkt spelar någon roll om svar kommer idag eller under veckan.

Jag kanske låter som en gnällig gubbe men förr hade sweclockers ett gott rykte i branschen om att inte rapportera felaktigheter och göra egen research, de kanske inte var först med nyheten men man kunde lite på det som stod på sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Så kul o läsa alla arga "JAG SKA BOJKOTTA ASUS" för en nyhet som inte ens var bekräftad.
Säger en del om Swec läsare. Tips, tro inte på obekräftade rykten fören de faktiskt officiellt uttalar sig.

Har ju snarare att göra med att folk har stort förtroende för Sweclockers att de fått saker bekräftade innan publicering av nyheten. Vilket brände vissa på fingrarna i slutändan.

Skrivet av Novdid:

Här håller jag inte med. Jag är en som uppskattar nyheter som tar "tempen" på vad som händer.

Dessutom stod det tydligt i artikeln var uppgifterna kom ifrån och att det kunde tydas på olika sätt. Bra.

När någon publicerar en rubrik på svagt rykte och som är skriven som "Se här.. Asus slopar stöd för 5000-processorer på X moderkort" så är det lite clickbait över det. Framförallt när det visade sig inte stämma i slutändan. Faktum är att rubriken fortfarande säger att Asus inte kommer att stödja Zen3.. vilket jag tycker är lite si så där faktiskt.

Skrivet av Novdid:

Ok, rubriken kanske är något för skarp.

Men det är inte helt enkelt att värdera alltid. I detta fall är det ett uttalande från en representant från Asus som på en rak fråga säger att Crosshair VII inte kommer få stöd. Klart att det har ett stort nyhetsvärde för SweC:s läsare, på detta finns det en tidspress att publicera nyheten för annars är inte sidan (i detta fall SweC) relevant som nyhetskälla.

Inte är det lätt alltid, men generellt tycker jag att redaktionen gör ett bra jobb. Och i lägen då det blir fel så är de tydliga med rättelser och uppdateringar.

Du har helt rätt att det ibland blir svårt när det ska gå fort men DÅ SKA MAN ta det lugnt och vända sig och fråga Asus.. framförallt när man har representanter för företaget i själva forumet..

Här har man uppenbarligen struntat i detta och istället valt att satsa på att få ut nyheten så fort som möjligt och därför brustit i sin "journalistik".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei & @Raffor

Jag är med er i denna fråga i stort. Det går måhända för fort ibland och konkurrensen om nyheterna är tuff och hård. Låt oss säga att jag är förstående som läsare för svårigheterna redaktioner möter i dagens snabba mediaklimat.

Men i just denna nyhet vill jag tillägga att AMD och speciellt Asus varit oerhört vaga förut. AMD släppte en svårtydd slide utan förvarning där stödet för 400-serien saknades för några månader sedan och backade efter bara någon dag utan att riktigt förklara sliden. Speciellt MSI fick ta många av frågorna då de har MAX-serien där de mer eller mindre lovat stöd, frågorna besvarades dessutom främst på Reddit eller andra ej officiella kanaler. Asus i fall som liknar dessa går aldrig ut med info direkt i officiella kanaler eller dementier på en press-sida utan förlitar sig alltid på att en medarbetare på något forum tar frågorna (kylardebaklet på grafikkorten etc). Vi har en representant här som gör ett gott jobb i att bemöta och vara tillgänglig, vilket uppskattas, men avståndet mellan @Asus.David och HQ verkar vara långt för att uttrycka sig försiktigt. Dementin nu kommer dessutom från Twitter där Beyond3D vänt sig till Asus tyska subdivision. Det är i bästa fall något mer trovärdigt än ursprungsinformationen som fick denna historia att explodera.

Som sagt innan, just i denna fråga tycker jag att det har varit svårvärderat. Nu är dessutom artikeln uppdaterad och förtydligad. Jag håller dock med om att rubriken bör ändras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

@Xinpei & @Raffor

Jag är med er i denna fråga i stort. Det går måhända för fort ibland och konkurrensen om nyheterna är tuff och hård. Låt oss säga att jag är förstående som läsare för svårigheterna redaktioner möter i dagens snabba mediaklimat.

Men i just denna nyhet vill jag tillägga att AMD och speciellt Asus varit oerhört vaga förut. AMD släppte en svårtydd slide utan förvarning där stödet för 400-serien saknades för några månader sedan och backade efter bara någon dag utan att riktigt förklara sliden. Speciellt MSI fick ta många av frågorna då de har MAX-serien där de mer eller mindre lovat stöd, frågorna besvarades dessutom främst på Reddit eller andra ej officiella kanaler. Asus i fall som liknar dessa går aldrig ut med info direkt i officiella kanaler eller dementier på en press-sida utan förlitar sig alltid på att en medarbetare på något forum tar frågorna (kylardebaklet på grafikkorten etc). Vi har en representant här som gör ett gott jobb i att bemöta och vara tillgänglig, vilket uppskattas, men avståndet mellan @Asus.David och HQ verkar vara långt för att uttrycka sig försiktigt. Dementin nu kommer dessutom från Twitter där Beyond3D vänt sig till Asus tyska subdivision. Det är i bästa fall något mer trovärdigt än ursprungsinformationen som fick denna historia att explodera.

Som sagt innan, just i denna fråga tycker jag att det har varit svårvärderat. Nu är dessutom artikeln uppdaterad och förtydligad. Jag håller dock med om att rubriken bör ändras.

Vi har direkt kontakt med HQ men vid såna här händelser vill vi egentligen dubbelkolla eller vänta på officiellt uttalande innan vi kommenterar för att undvika fler missförstånd. (Vilket kan dröja för att HQ måste kolla historiken och göra ett officiellt uttalande, kan även dröja pga av tidsskillnaden med Taiwan). Dock kändes det relevant att gå in snabbt och kommentera att vi fått info att den här nyheten är felaktig innan det tar mer spridning.

Permalänk
Medlem

Ja, vad gör man inte för att få lite uppmärksamhet;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det kommer från en Asus-representant, och kan ha väldigt relevanta konsekvenser för många. Kan vi snälla sluta kasta skit på nyhetsartiklar av obskyra och missvisande anledningar!

Är det nu jag ska svara dig, "vad var det jag sa" ?

Permalänk
Inaktiv

Här kommer vår officiella kommentar:
"ASUS will follow AMD’s decision: beta BIOS support for 400-series motherboards will be ready starting in Jan/2021, all ASUS X470, B450 & B450 II motherboards available on the market will be compatible via a BIOS update. When or if AMD sends us the required Agesa update, ASUS will follow AMD’s support plan to release the new BIOS."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Är det nu jag ska svara dig, "vad var det jag sa" ?

Förrändrar ingenting. Vill du uttrycka skepsis mot hurvida det stämmer kan du göra det på ett respektfullt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Är det nu jag ska svara dig, "vad var det jag sa" ?

Jag tycker man borde kunna lita på det som skrivs som nyheter och de borde ha faktagranskats mer av redaktionen. Nästan så en ursäkt för den (icke konfirmerade) rubriken är i sin ordning.

Inte fel av @DevilsDad att lita på artikeln eftersom jag med honom hade mer tillit till sidan innan detta...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag noterar att inget av Asus X570 moderkort verkar utlova stöd för 4'e generationens Ryzen. Står nada om detta på Asus produktsidor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Rubriken idag borde ha varit "Sweclockers gjorde en tidningsanka mot Asus, vi ber om ursäkt."

Förtroende tar tid att bygga upp men kan raseras mycket fort. Hoppas Swec lär sig av den här missen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730