Exklusivt: Kemikalieskatten gäller nu även utländska aktörer

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur detta skall fungera. Nisse beställer en laptop från Danmark Tyskland eller Frankrike betalar med
Kreditkort i kassan på Webshopen. Butiken skickar med DHL eller något till ombudet i Sverige för utlämning.
Butiken i utlandet lyder inte under Svensk lag och skiter fullständigt i detta. Fri handel råder inom EU med andra ord
ingen Tullhantering på paketen. Hur är det tänkt att skatten skall drivas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danieljohansson:

Amazon.de har helt enkelt slutat skicka vissa saker till Sverige, andra har dom lagt på ca 200kr i frakt, när dom tidigare gick under Prime fri frakt.

Om några månader kan de sedan påstå att antalet köp hos svenska (e-)handlare har ökat samtidigt som de har lyckats hålla borta de där farliga kemikalierna från Sverige! Win-win ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Om du menar koldioxid så står landet för totalt 0.2%, tänk på det när du ser chockhöjda skatter på transportmedel för klimatets skull.

Samtidigt som eldar kraftverk med olja mitt i sommaren för att elen är slut ( Hände detta året ) . Att man tar bort kärnkraftverk är helt sjukt man beskattar skiten ur det . Ger extrema bidrag till vindkraftverk ..... Helt sjukt ärligt talat

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3xzid:

Rätta mig om jag tolkar detta fel men köper du verkligen en papperskasse/påse vid varje köp? Som du sedan slänger i återvinningen (förhoppningsvis), som är till för att återanvändas tills den är förbrukad. Vilket tar väldigt lång tid, åtminstone för mig. Ser varje vecka in min lägenhets ständigt överfyllda återvinnings källare/central nya och felfria papperskassar slängda utan innehåll. Då brukar jag ta den och spara för framtida bruk.

Har använt papper/tyg i minst 15 år när jag handlar mat och plastpåsar för skräp som ska förbrännas.

Korrekt. Jag måste ändra mig och planera massa för att dessutom bli tvingad att köpa påse på rulle istället för att helt enkelt bara använda 1 påse från butiken. En måste som inte har miljöpåverkan för vi skickar sopor till märsta och eldar i energiverket istället för att dumpa dem i de 3 största floderna i världen och diverse hav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag tror definitivt på att lagstiftning kan vara positiv om det görs rätt. I just detta fallet ställer jag mig dock också frågande till om det verkligen har den verkan man påstår.

Tycker det är viktigt att vi ifrågasätter besluten våra politiker tar.
Långt ifrån alla politiker besitter den kunskap som krävs för att avgöra om diverse miljöskatt faktiskt kommer att resultera i det man vill uppnå.

När det kommer till plastpåseskatten exempelvis kan man fundera på om experter ens blivit rådfrågade innan beslutet togs att mynta en ny skatt.

Vad vi behöver är mer transparens och lättillgänglig samt lättförståelig information kring de olika skatters påverkan på miljön.
Det bör vara upp till politikerna att bevisa att exempelvis plastpåseskatten bidrar till en bättre miljö och kontinuerligt redovisa så exakta resultat det går.

Plastpåseskatten känns ironisk eftersom man ändå går i från butiken med en matkasse som är fylld till bredden med olika plastförpackningar.

Jag skulle välkomna mer transparens och uppföljning, samt en redovisning av vad skatten ska och har finansierat.

Generellt upplever jag att politiler sällan pratar om vilka resultat de faktiska har åstadkommit.

Skrivet av Saiibot:

Lite som att vi ska skippa sugrör och plastpåsar för att en sköldpadda fick ett sugrör i näsan i asien.

Mja, plasten misstas för mat och fastnar och fyller magsäcken tills djuret/fisken/fågeln dör av svält.
https://www.nationalgeographic.com/news/2015/09/15092-plastic...

Sugrörsförbudet kommer givetvis inte lösa detta problem, men samtidigt måste ju något göras....

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi komma lite väl off topic, men plastpåseskatten har även nyligen fått kritik. Relevanta avsnittet i podcasten börjar vid 10:05. Vidare upptäcktes relativt nyligen en naturligt förekommande bakterie som kan bryta ned polyuretanplast på en soptipp i Tyskland, ett nyutvecklat enzym kan bryta ned PET-plast (trots att PET-plast redan är lätt att återvinna jämfört med många andra plaster), etc. All plast är inte inherent ondskefull som många verkar tro.

Men tillbaka till topic; den mängd extra arbete som krävs för att driva in dessa pengar tror jag inte kommer betalas av intäkterna. Det kommer nog bli en hanteringsavgift till från PostNord.

Kort och gott börjar det bli motiverat att handla elektronik från Kina igen. Inte för att Kina har blivit billigare utan för att övriga ställen blir dyrare. Så blir det när extra avgifter ska till på allt; folk inser att avgifterna beror på saker bortom deras kontroll, slutar bry sig och accepterar att sakerna blir dyrare istället.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Kevin:

[ANNAT LAND] är mycket värre än oss som bara förstör naturen med [PROCENT] därför är [LAG OCH/ELLER SKATT] helt påhittad för att mjölka vanliga Svenssons.

[LÄNK TILL PROPAGANDA]

Du överförenklar lika mycket som de du gör narr av. Allt är relativt. Om grannen häller råolja o kvarterets brunn ska det vara en prioritet att sätta stopp för denne, och då kvittar det om du själv sopsorterar eller inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeppe109:

Jag håller helt med dig i att vi som privatpersoner inte står för majoriteten av utsläppen.

Ville mest belysa att många människor är hycklare.

Jag ifrågasätter starkt varför vi ens ska ha en stor del av miljöskatterna. I mitt tycke behövs det det betydligt större uppoffringar inom både industri och sättet vi människor lever på för att det ska ha någon större betydelse.
Att tro att vår skatt på plastpåsar skulle leda till att vi på sikt får alla andra länder att själva införa denna typ av skatt ställer jag mig ytterst tveksam till.
Men vem vet, lilla Sverige som står för en löjeväckande liten del av utsläppen i det stora hela kanske kan peka finger mot andra och påminna dem om hur otroligt bra vi är och att dem bör införa det, samtidigt som vi klappar varandra på våra ryggar och ler belåtet.

Född fri, skattad till döds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Plastpåseskatten känns ironisk eftersom man ändå går i från butiken med en matkasse som är fylld till bredden med olika plastförpackningar.

Jag skulle välkomna mer transparens och uppföljning, samt en redovisning av vad skatten ska och har finansierat.

Generellt upplever jag att politiler sällan pratar om vilka resultat de faktiska har åstadkommit.

Mja, plasten misstas för mat och fastnar och fyller magsäcken tills djuret/fisken/fågeln dör av svält.

Sugrörsförbudet kommer givetvis inte lösa detta problem, men samtidigt måste ju något göras....

Frågan är inte om djuren får i sig plasten eller inte, för det torde vara säkerställt vid detta laget att de får det.
Frågan är var kommer plasten som de fick i sig ifrån? Troligtvis inte Sverige och då kan man fråga sig vilken effekt det får om man förbjuder eller förhindrar för svenskar att använda sig av så kallad engångsplast? Man borde rikta insatserna mot länderna som inte klarar av att ta hand om sitt skräp på ett bra vis istället. Detta kan man göra genom påtryckningar som exempelvis, indragna bistånd, embargon, strafftullar eller vad som nu kan tänkas vara effektfullt för att sätta press.

Om Kalle är dum så har det troligtvis noll effekt på Kalles beteende om man bestraffar Pelle istället för Kalle.

Förövrigt är plastpåseskatten efterbliven. Varför är man inte konsekvent och straffskattar alla plastsorter som man upplever problematiska istället? Det går ju uppenbart bra att ha viktbaserad skatt på annat så då kan man ju ha det på plast också. Då är man iallafall konsekvent och det kan jag respektera även om jag tycker att det är fel.
Det är helt absurt att det är straffskatt om påsen är till för att bära hem mat i, men det är inte någon skatt om påsen är till för att frysa in mat i. Det kanske är så att det är helt okej att slänga fryspåsar eller avfallspåsar i naturen?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Att vi gör lokala insatser i miljö och klimatfrågor beror ju på att vi vill göra vad vi kan lokalt men också sända signaler till omvärlden.
Problemet som jag ser det är att delar av omvärlden är ganska lomhörd av alla de problem de tampas med som vi inte störs av på samma sätt västvärlden.

Vi har tid att stirra oss blinda på saker som av andra skulle ses som ickefrågor eller petitesser.
Jag är inte ensam att skratta åt I-landsproblem

Jag har svårt att lasta befolkningar i despotiska nationalstater för miljöproblem, för när deras regimer ger blanka fan i vad deras egna befolkningar tycker, varför skulle de bry sig om vad svenskar tycker?
Möjligen att ekonomi, handel och bistånd kan påverka men annars kan det gå trögt.

Kunskap är viktigt, många människor kanske inte ens vet att plast inte är nedbrytbart?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Ganska offtopic inlägg nu men...

Skrivet av jeppe109:

När det kommer till plastpåseskatten exempelvis kan man fundera på om experter ens blivit rådfrågade innan beslutet togs att mynta en ny skatt.

Vad vi behöver är mer transparens och lättillgänglig samt lättförståelig information kring de olika skatters påverkan på miljön.
Det bör vara upp till politikerna att bevisa att exempelvis plastpåseskatten bidrar till en bättre miljö och kontinuerligt redovisa så exakta resultat det går.

Ja experter blev tillfrågade, svaret finns att läsa i Det går om vi vill - förslag till en hållbar plastanvändning SOU 2018:84.
Om du läser utredningen och de olika delbetänkandena kommer du att finna att huvudanledningen till skatten på plastbärkassar i huvudsak beror på en kraftigt ökad användning under 2000-talet (runt 40% om jag inte missminner mig helt nu sedan jag läste SOU:n) samtidigt som mängden återvunnen plast minskade och nedskräpningen ökade.

I delbetänkandena framgår också att försäljningen av plastpåsar kommer minska drastiskt och totalskatteintäkterna från plastpåsar kommer att minska eftersom den nya skatten inte kommer att uppväga statens förlorade momsintäkter från den tidigare försäljningen.
Vi kunde dock ha gjort som Frankrike och förbjudit all användning av bärplastpåsar (förbud mot att sälja eller ge bort påsar i butikerna).

Skrivet av Spiffman:

Korrekt. Jag måste ändra mig och planera massa för att dessutom bli tvingad att köpa påse på rulle istället för att helt enkelt bara använda 1 påse från butiken. En måste som inte har miljöpåverkan för vi skickar sopor till märsta och eldar i energiverket istället för att dumpa dem i de 3 största floderna i världen och diverse hav.

Problemet är att vi i Sverige hade en relativt stor ökning av bärplastpåsar som, här i Sverige, kastas ut i naturen.
Till det kommer en ökad användning av andra plastförpackningar som också kastas ut från t.ex. bilar och så småningom bryts ned genom UV-ljus och nötning till micro- och nanoplaster som ansamlas i vattendrag.

Skrivet av ottoblom:

Samtidigt som eldar kraftverk med olja mitt i sommaren för att elen är slut ( Hände detta året ) . Att man tar bort kärnkraftverk är helt sjukt man beskattar skiten ur det . Ger extrema bidrag till vindkraftverk ..... Helt sjukt ärligt talat

En sanning men med viss modifikation. Elen tog inte slut per se, under den perioden hade Sverige ett produktionsöverskott och flera av våra vattenkraftverk gick på lågproduktion för att spara vatten i dammarna.
Problemet var att elnätet är för dåligt utbyggt och underhållet så Sverige kunde inte leverera strömmen dit den behövdes.

Samma problem drabbar stora delar av Mälardalen där kommuner tvingas tacka nej till nyetablering av energitung industri p.g.a. elbrist samtidigt som Sverige exporterar stor mängd elenergi till t.ex. Tyskland.

Den stora frågan är om problemet ska lösas genom att nätleverantörerna ska tvingas öka överföringskapaciteten i sina nät (vilket de under några år faktiskt tagit ut en kraftigt ökad nätavgift för att göra) där närproducerad el via t.ex. solcellspaneler och vindkraft används och stamnätet avlastas och får en mer reglerande än totallevererande funktion.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Problemet är att vi i Sverige hade en relativt stor ökning av bärplastpåsar som, här i Sverige, kastas ut i naturen.

Det var det de påstod när de införde den här skatten ja... Jag undrar om det finns någon källa på det? För det känns som ett inbillat problem, jag har nästan aldrig sett bärplastpåsar i naturen. Annat skräp däremot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det var det de påstod när de införde den här skatten ja... Jag undrar om det finns någon källa på det? För det känns som ett inbillat problem, jag har nästan aldrig sett bärplastpåsar i naturen. Annat skräp däremot...

All vetenskap säger att mikroplast-problemet beror på sophanteringen i Asien. Är ett 10-tal floder som står för absoluta merparten av all plastutsläpp i haven. Att plastpåsar slängs till höger och vänster i naturen i Sverige är något jag inte sett själv.

Finns alltid två sätt att "lösa" ett problem. Antingen beskatta allt som rör sig till döds, eller att komma på bättre hanteringssätt och exportera lösningar som skapar jobb. Finns en anledning att det är i Asien och Nordamerika som framtida utveckling antas bli högst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

All vetenskap säger att mikroplast-problemet beror på sophanteringen i Asien. Är ett 10-tal floder som står för absoluta merparten av all plastutsläpp i haven. Att plastpåsar slängs till höger och vänster i naturen i Sverige är något jag inte sett själv.

Finns alltid två sätt att "lösa" ett problem. Antingen beskatta allt som rör sig till döds, eller att komma på bättre hanteringssätt och exportera lösningar som skapar jobb. Finns en anledning att det är i Asien och Nordamerika som framtida utveckling antas bli högst.

Beskattning i sig behöver inte vara fel, det finns nog inga andra styrmedel som påverkar beteende lika mycket som beskattning. Det är däremot viktigt att det finns bra anledningar för det och att hänsyn tas till att minimera oönskade konsekvenser.
Det hade varit lite oroväckande om det visar sig att det främsta argumentet för att införa plastskatt på bärkassar skulle visa sig vara en lögn. När jag skummade igenom utredningen nämnde de inte det till exempel, men jag hoppas fortfarande att det finns en pålitlig källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Här är några exempel, som tydligen faller utanför begreppet "all vetenskap".

"En ny studie från Stockholms universitet visar att det finns mycket mikroplast i Östersjön, bland annat runt Stockholm. Mängden mikroplast i ytvattnet nära staden är ungefär lika stor som utanför flera städer i Kalifornien, och i Stockholms skärgård finns ungefär lika mycket plast som i nordvästra Medelhavet."

https://www.forskning.se/2017/06/27/snart-mer-plast-an-fisk/

https://www.havet.nu/havsutsikt/artikel/pa-jakt-efter-mikropl...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johan_G3:

Ja experter blev tillfrågade, svaret finns att läsa i Det går om vi vill - förslag till en hållbar plastanvändning SOU 2018:84.
Om du läser utredningen och de olika delbetänkandena kommer du att finna att huvudanledningen till skatten på plastbärkassar i huvudsak beror på en kraftigt ökad användning under 2000-talet (runt 40% om jag inte missminner mig helt nu sedan jag läste SOU:n) samtidigt som mängden återvunnen plast minskade och nedskräpningen ökade.

I delbetänkandena framgår också att försäljningen av plastpåsar kommer minska drastiskt och totalskatteintäkterna från plastpåsar kommer att minska eftersom den nya skatten inte kommer att uppväga statens förlorade momsintäkter från den tidigare försäljningen.
Vi kunde dock ha gjort som Frankrike och förbjudit all användning av bärplastpåsar (förbud mot att sälja eller ge bort påsar i butikerna).

Till det kommer en ökad användning av andra plastförpackningar som också kastas ut från t.ex. bilar och så småningom bryts ned genom UV-ljus och nötning till micro- och nanoplaster som ansamlas i vattendrag.

En sanning men med viss modifikation. Elen tog inte slut per se, under den perioden hade Sverige ett produktionsöverskott och flera av våra vattenkraftverk gick på lågproduktion för att spara vatten i dammarna.
Problemet var att elnätet är för dåligt utbyggt och underhållet så Sverige kunde inte leverera strömmen dit den behövdes.

Samma problem drabbar stora delar av Mälardalen där kommuner tvingas tacka nej till nyetablering av energitung industri p.g.a. elbrist samtidigt som Sverige exporterar stor mängd elenergi till t.ex. Tyskland.

Den stora frågan är om problemet ska lösas genom att nätleverantörerna ska tvingas öka överföringskapaciteten i sina nät (vilket de under några år faktiskt tagit ut en kraftigt ökad nätavgift för att göra) där närproducerad el via t.ex. solcellspaneler och vindkraft används och stamnätet avlastas och får en mer reglerande än totallevererande funktion.

Elnätet är inte utbyggt för den nuvarande energimixen. Så att vi svenskar tappar i konkurrenskraft gentemot resten av världen och får betala svindyrt för att politikerna tycker att intermittent kraftproduktion är bra. Fan, vi pratar om nya elmätare skall installeras för att kunna bryta elen om det belastningen är för hög. Är vi ett u-land där vi ska lära oss leva med plötsliga strömavbrott? Frågan med elproduktion i Sverige är nya kärnkraftverk bredvid våra gamla + ett nytt i Barsebäck. Så var planen från början.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Beskattning i sig behöver inte vara fel, det finns nog inga andra styrmedel som påverkar beteende lika mycket som beskattning. Det är däremot viktigt att det finns bra anledningar för det och att hänsyn tas till att minimera oönskade konsekvenser.
Det hade varit lite oroväckande om det visar sig att det främsta argumentet för att införa plastskatt på bärkassar skulle visa sig vara en lögn. När jag skummade igenom utredningen nämnde de inte det till exempel, men jag hoppas fortfarande att det finns en pålitlig källa.

Så den som är stenrik ska kunna köpa så många plastpåsar för att ....just det. De har råd och inte behovet som styr. Problemen är att plastpåseskatt är symbolpolitik. Bättre med förbud, för då hade man brytt sig om miljön...på riktigt. Varför är DDT förbjudet? Man kunde ha satt en skyhög skatt istället för att få bruka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Så den som är stenrik ska kunna köpa så många plastpåsar för att ....just det. De har råd och inte behovet som styr. Problemen är att plastpåseskatt är symbolpolitik. Bättre med förbud, för då hade man brytt sig om miljön...på riktigt. Varför är DDT förbjudet? Man kunde ha satt en skyhög skatt istället för att få bruka det.

Det är hur vårt samhälle fungerar just nu, har du mer pengar så kan du köpa mer saker och du behöver inte heller bry dig lika mycket om olika skatter. Jag ser inte riktigt problemet. Om poängen är att minska användningen, kommer man åstadkomma det i alla fall. Problemet är att anledningen i det här fallet kanske inte är baserat på verkligheten och då tjänar skatten inget syfte. Den kommer inte dra in några större summor heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vill man göra betydande skillnad finns det en hel del man kan göra för att värna om miljön.

Exempelvis:
* Sluta flyg.
* Gå istället för bil.
* Ta inga bad i badkar.
* Låt det vara kallt i bostaden vintertid.
* Diska för hand, använd/köp ingen diskmaskin.
* Tvätta för hand, använd/köp ingen tvättmaskin.

Sen är väl frågan hur många som är beredda att göra uppoffringar som leder till att bekvämligheter får stryka med.
Jag är övertygad om att många som verkar miljömedvetna utåt inte alls är villiga att offra många av bekvämligheterna.
Men jag kanske är för pessimistisk.

* Det är allmänt vedertaget att diska/tvätta för hand kräver mer energi än diskmaskin.

* En dusch på 10-15 minuter motsvarar ett bad i badkar, så det blir inte nödvändigtvis bättre av att duscha om man inte gör det FORT.

* Gå istället för att åka bil fungerar på korta sträckor när man har gott om tid, annars en ganska ohållbar lösning.

Just disk och tvättmaskinerna är perfekta exempel på hur man faktiskt kan lösa miljöproblem. Du minskar åtgången på energi, samtidigt som du får ett bättre resultat och högre nivå av bekvämlighet. Det är sådana uppfinningar och smarta lösningar som löser miljöproblemet om något. Win-win-win-win

Skrivet av havoc:

Är i samma situation.
Hade innan påsskatten infördes aldrig köpt soppåsar på rulle men efter införandet så köper jag pappkassar (när jag glömmer använda tygpåse) samt soppåsar.

Vore intressant att se en helhetsanalys vad gäller miljöbelastning där återvinningsbara påsar och pappkassar kombineras med soppåsar på rulle.
Gissar den inte blir helt klädsam.

Men skall man hård dra så startar man i helt fel ände, vill man seriöst minska miljöpåverkan borde man införa en kraftig höjning av avfallstaxan då detta i stort skulle leda till lägre överkonsumtion.

Det fina nu är att man kan gå ut efter något år eller så och prata om hur mycket mindre påsar man säljer och vilken lyckad skatt det är och hur HIIIMLA BRAA för miljön det var att införa denna skatt. Men man för ingen statistik på hur många rullar plast man säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Här är några exempel, som tydligen faller utanför begreppet "all vetenskap".

"En ny studie från Stockholms universitet visar att det finns mycket mikroplast i Östersjön, bland annat runt Stockholm. Mängden mikroplast i ytvattnet nära staden är ungefär lika stor som utanför flera städer i Kalifornien, och i Stockholms skärgård finns ungefär lika mycket plast som i nordvästra Medelhavet."

https://www.forskning.se/2017/06/27/snart-mer-plast-an-fisk/

https://www.havet.nu/havsutsikt/artikel/pa-jakt-efter-mikropl...

Givetvis finns det mikroplaster här, vatten står inte still...

90% of plastic polluting our oceans comes from just 10 rivers: https://www.weforum.org/agenda/2018/06/90-of-plastic-pollutin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om plasten hamnar någonstans förutom i återvinningen så är det idiotiskt. Men vi är ju duktiga på att slänga rätt så då ser jag inte problemet med plast. Här i stan eldar vi det och gör värme/el med väldigt sofistikerad rening. Men dumpar man det i naturen så kan man ransaka sig själv ordentligt. I övriga världen är synen på återvinning skit såklart.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Som man röstar får man skatta.

Ganska få som röstade på Miljöpartiet som drivit igenom denna frågan, samma som att det är ganska få som röstar på L och C som driver igenom ändringar i LAS.

Så ända sättet i så fall är att inte rösta, för vem du än röstar på så kommer de att suga alla pengar ur dig på ett eller ett annat sätt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Att vi gör lokala insatser i miljö och klimatfrågor beror ju på att vi vill göra vad vi kan lokalt men också sända signaler till omvärlden.
Problemet som jag ser det är att delar av omvärlden är ganska lomhörd av alla de problem de tampas med som vi inte störs av på samma sätt västvärlden.

Vi har tid att stirra oss blinda på saker som av andra skulle ses som ickefrågor eller petitesser.
Jag är inte ensam att skratta åt I-landsproblem

Jag har svårt att lasta befolkningar i despotiska nationalstater för miljöproblem, för när deras regimer ger blanka fan i vad deras egna befolkningar tycker, varför skulle de bry sig om vad svenskar tycker?
Möjligen att ekonomi, handel och bistånd kan påverka men annars kan det gå trögt.

Kunskap är viktigt, många människor kanske inte ens vet att plast inte är nedbrytbart?

Fast dessa skatter och plast påse skatten är 2 stora riktiga fiaskon . Ber om ursäkt men det blir sämre miljö och inga pengar bara krångel och mer plast i naturen . Det är fakta resistansen hos dom som tex förespråkar skatt på plastpåsar som är problemet dom är inte lösningen på några som helst problem utan snarare en orsak varför det blir sämre . Ta tex plastpåse skatten den skulle ge 2 miljarder per år . Den har än så länge gett 50 miljoner till statskassan . för folk köper plast på rulle och det blir sämre miljö än innan . En elbil är tex inte miljövänligare en min bensin drivna som är 15 år gammal .... Bara löjligt att ens tro något sådant . Så inget illa menat men faktaresistansen hos tex MP väljare är extrem .Sen med att tex Bensinen inte skulle vara dyr ? Ärligt talat jag är undersköterska 70 % säg att jag har 20 000 i lön får ut 16000 ca tar och tankar med skattade pengar 40 liter a 14 kr och betalar 560 kr där är 400 kr i skatt bensinen kostar 160 ..... En sa Norge men först så gynnar dom småställen så dom slipper åka långt för tex besök hos vårdcentral . Deras inkomst är högre så nej inte jämförbart .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Fel faktiskt . Alltså du har rätt men ändå inte rätt . Då vi hämtar ström från Norra Sverige mer nu än innan . Det är tack vare att man sönder beskattar kärnkraftverk i söder som producerat mycket el . Denna el måste man nu ta från Vatten kraften . Vindkraften är väldigt opålitlig i förhållande . Alltså i somras blåste det inte så även om våran elförbrukning var nere så fick södra Sverige ingen el .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Mikroplast torde till stor del komma från klädfiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fel faktiskt . Alltså du har rätt men ändå inte rätt . Då vi hämtar ström från Norra Sverige mer nu än innan . Det är tack vare att man sönder beskattar kärnkraftverk i söder som producerat mycket el . Denna el måste man nu ta från Vatten kraften . Vindkraften är väldigt opålitlig i förhållande . Alltså i somras blåste det inte så även om våran elförbrukning var nere så fick södra Sverige ingen el .

Effektskatten är borta sedan 2018.
Sen är just kärnkraft lite speciell. Kärnkraftverken går inte att försäkra för då skulle det inte vara lönsamt att använda dem för elproduktion. Då går istället staten in och säger att de tar på sig risken och står för notan ifall någonting händer, rent krasst så subventionerar de riskpremien. Tar du hänsyn till detta undrar jag om kärnkraftverken verkligen var så sönderbeskattade. Svårt att veta då marknaden sätts ur spel men ändå intressant att fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Effektskatten är borta sedan 2018.
Sen är just kärnkraft lite speciell. Kärnkraftverken går inte att försäkra för då skulle det inte vara lönsamt att använda dem för elproduktion. Då går istället staten in och säger att de tar på sig risken och står för notan ifall någonting händer, rent krasst så subventionerar de riskpremien. Tar du hänsyn till detta undrar jag om kärnkraftverken verkligen var så sönderbeskattade. Svårt att veta då marknaden sätts ur spel men ändå intressant att fundera på.

Fel faktiskt . Jag vart aktiv inom M 1983 . Jag arbetar väldigt mycket med marknads ekonomi inom just det området . Att påstå att Kärnkraften tävlar mot lika villkor är bara löjligt . Finns en tjänst som heter Riksdagens utrednings tjänst den har samma slutsats .Som sagt fakta resistansen är helt otrolig om du subventionerar annan el till enorma kostnader får du denna snedvridning .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det mest sjuka är att även om man vid tillfället inte lider av elbrist så köper Sverige in kolkraftsel ändå.
Tydligen säljer man tex kärnkraftsel utomlands med bra marginaler, och köper in kolkraftsel och gör på så sätt en vinst..

Ska vi göra något för miljön, så kan vi väl införa extraskatter på onödigt elanvändande?
Typ smarta lampor som ligger och drar ström hela tiden, och är egentligen sjukt onödigt och påverkar både miljön vid tillverkning som under användning.
Ett sugrör? snälla någon

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fel faktiskt . Jag vart aktiv inom M 1983 . Jag arbetar väldigt mycket med marknads ekonomi inom just det området . Att påstå att Kärnkraften tävlar mot lika villkor är bara löjligt . Finns en tjänst som heter Riksdagens utrednings tjänst den har samma slutsats .

Vilken tur att jag inte påstått det då. För mig är kärnkraft ingen politisk fråga, så jag bryr mig inte så mycket om du har varit aktiv inom M eller MP eller något annat parti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Jag arbetar väldigt mycket med marknads ekonomi inom just det området.

Skrivet av ottoblom:

Ärligt talat jag är undersköterska 70 % säg att jag har 20 000 i lön får ut 16000 ca tar och tankar med skattade pengar 40 liter a 14 kr och betalar 560 kr där är 400 kr i skatt bensinen kostar .

Vad jobbar du med egentligen?