Permalänk
Hedersmedlem

Apple watch i duschen?

Någon som vet om det går att använda nya Apple watch series 6 i duschen? Jag vet att Apple säger att klockan tål vatten, men hur är det när man duschar riktigt varmt? Tål klockan det med?

Permalänk
Medlem

Apple Watch Series 6 have a water resistance rating of 50 meters under ISO standard 22810:2010. This means that they may be used for shallow-water activities like swimming in a pool or ocean. However, they should not be used for scuba diving, waterskiing, or other activities involving high-velocity water or submersion below shallow depth.

https://support.apple.com/kb/SP826?locale=en_IN

Ja, duscha kommer inte vara några som helst problem.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Inga problem. Både duschar och simmar med min 4

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Som lite av en klocksamlare så skulle jag säga att klockor som skrivs att ska fungera ner till 50m är något man som max bör ha i dusch eller regn. Inget att simma med.

10atm = 100meter är däremot en annan sak, nu börjar man ha en nivå som tål det mesta.

Gammal artikel men sakerna är lite känsligare än man tror:

"3 ATM/30 meter = Vattenskyddad. Klockan klarar att bli nedstänkt.
5 ATM/50 meter = Vattentät. Klockan klarar enstaka, korta tillfällen i vatten.
10 ATM/100 meter = Vattentät. Klockan klarar bad och simning.
20 ATM/200 meter = Vattentät. Klockan klarar dykning."
https://www.nyteknik.se/digitalisering/sanningen-om-den-vatte...

Tvål gör ju också vattnet också mer "vått" och det kommer därför lättare in i olika håligheter. Egentligen enklast att ta den av sig.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

@Kaleid
Jag fick lära mig att man skulle ta det hela med MYCKET salt.
Så den jag hade som det stog 10bar på skulle inte vara några problem med siming men hälst inte mer än så. Dyckning, minns inte vad rekomendartionerna för då man snoklade var. Men ja...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte våga ha en sån dyr pryl i duschen oavsett om det är okej eller inte. Tar inte med mig min IP(68)-klassade telefon heller. Enda jag skulle kunna tänka mig är en vattentät högtalare som är gjort för att ha nära eller i vatten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

@Kaleid
Jag fick lära mig att man skulle ta det hela med MYCKET salt.
Så den jag hade som det stog 10bar på skulle inte vara några problem med siming men hälst inte mer än så. Dyckning, minns inte vad rekomendartionerna för då man snoklade var. Men ja...

Har nog varit nere på 4-5 meter med 10atm klocka. Inga problem på den punkten, men man befinner sig inte på sådan djup länge heller.
Ett annat tips är att inte trycka på knappar när klockan är under vatten.
Ska man dyka med utrusning så skulle jag skaffa minst 20 atm klocka, men det är inget jag personligen kommer att ägna mig åt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Som lite av en klocksamlare så skulle jag säga att klockor som skrivs att ska fungera ner till 50m är något man som max bör ha i dusch eller regn. Inget att simma med.

10atm = 100meter är däremot en annan sak, nu börjar man ha en nivå som tål det mesta.

Gammal artikel men sakerna är lite känsligare än man tror:

"3 ATM/30 meter = Vattenskyddad. Klockan klarar att bli nedstänkt.
5 ATM/50 meter = Vattentät. Klockan klarar enstaka, korta tillfällen i vatten.
10 ATM/100 meter = Vattentät. Klockan klarar bad och simning.
20 ATM/200 meter = Vattentät. Klockan klarar dykning."
https://www.nyteknik.se/digitalisering/sanningen-om-den-vatte...

Tvål gör ju också vattnet också mer "vått" och det kommer därför lättare in i olika håligheter. Egentligen enklast att ta den av sig.

Hade en Omega som tålde 600M men blev avrådd att duscha med den för att fettet i schampot/tvålen löser upp packningarna som håller klockan vattentät.

Bör det inte vara likadant med en Apple watch?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har nog varit nere på 4-5 meter med 10atm klocka. Inga problem på den punkten, men man befinner sig inte på sådan djup länge heller.
Ett annat tips är att inte trycka på knappar när klockan är under vatten.
Ska man dyka med utrusning så skulle jag skaffa minst 20 atm klocka, men det är inget jag personligen kommer att ägna mig åt.

Sant

Min max ner och upp var ca 3,5m. Mer om jag visste att jag kunde andas ut och använda botten som avspark. Idag skulle jag inte våga det. Min fysik är inte vad den en gång var.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Samsung Sverige

Det som är värt att tänka på med djup-angivelserna för traditionella klockor är att de utgår från stillastående vatten, om du rör på armen eller får en koncentrerad stråle (som från ett duschmunstycke) mot en tätning är det inte säkert att det håller.
IP-klassningarna fungerar på ett litet annat sätt (strilsäker, sköljsäker, spolsäker och nedsänkningsbar), IP68 ska alltså sett till specifikationerna klara dusch och normalt bad utan problem (IPX8 säger nedsänkning mer än en meter som krav).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Även om den är vattentät så kan det väl bildas kondens om man har otur.Så innan bastu och varma duschar kanske det är bra att ta av den.