28000kr dator behöver råd (Särskillt för RAM och CPU-kylare)

Permalänk

28000kr dator behöver råd (Särskillt för RAM och CPU-kylare)

Hej allesammans jag ska bygga en ny dator och är helt klart ett blåbär när det kommer till datorbygge, komponent kunskap och de rent tekniska detaljerna. Jag har försökt traggla mig fram så gott jag kunnat, men nu har fan håren grånat på hjässan och det är dags för råd innan jag köper alla komponenter och sätter ihop burken. Jag uppskattar all kritik och vägledning jag kan få så om du ser något som är vajsing säg gärna till, jag är till exempel osäker på hur många fläktar jag behöver till chassit för att säkerställa luftflöde och om nätaggregatet är tillräckligt och fler saker där till. Med det sagt låt omdömen, tillrättavisningar och råd hagla.
Här är specifikationerna på bygget, men som sagt jag är öppen för förslag till förändringar om det rättar till fel eller optimerar ting.

CPU - AMD Ryzen 9 5900X: 6090kr

GPU - Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC 10GB: 8490kr
(Kan vara så att jag väljer en RX 6800/6900 beroende på hur de artar sig)

Chassi - Fractal Design Define 7: 1715kr
(öppen för råd när det gäller chassi jag vill ha ett tyst sådant med bra luftflöde som ser stilrent ut uppfyller det dom kriterierna skicka gärna en länk)

Moderkort - Gigabyte B550 AORUS PRO: 1940kr

RAM - G.Skill Trident Z DDR4 3600Mhz 16GB CL15: 1607kr
Här är jag osäker på vad jag ska välja 16 eller 32GB och bör jag välja ett 4000 Mhz minne då processorn kan nyttja upp till den hastigheten eller borde jag plocka ett minne med lägre klock som jag sedan klockar upp ex ett 3600Mhz eller 3866Mhz kanske rentav går att plocka lägre? Jag vet inte är inte nog insatt och slutligen vad har CL 14-20 för betydelse för minnet begriper inte riktigt det om någon kan svara och i tur säga vad jag bör sikta på medtanke på burkens övriga specifikationer vore jag ytterst tacksam!

SSD - Samsung 980 PRO SSD PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB: 2399kr

HDD - Seagate Barracuda Compute 4TB: 1049kr

Nätaggregat - be quiet! Straight Power 11: 1489kr

CPU-fläkt - ???
Här vet jag rakt upp och ner inte vad jag bör välja för att matcha mitt system, hade gärna plockat en Noctua bara det att det finns ett 20-tal att välja mellan och jag vet inte vad jag behöver för att täcka mitt behov.

Tack på förhand för alla råd in för mitt bygge!

P.S. Vet inte hur jag länkar från komponentkollen det är där jag slängt ihop min burk

Permalänk
Medlem

Tycker det ser väldigt bra ut överlag, jag skulle nog välja nästan samma komponenter överlag om jag skulle bygga idag.

Du har 3 inbyggda chassifläktar i Fractal Design 7, det räcker. För CPU fläkt skulle jag rekommendera en Noctua NH-D15 SE-AM4
Den är lite av standarden som alla mäter mot för luftkylning, det finns lite bättre men det finns många sämre, det gäller ju även att kunna köpa dessa i svenska butiker och då är Noctua rätt bra då de lagerhålls av de flesta.

Om jag skulle byta något skulle jag nog byta PSU till ett corsair 750W för lite mera marginal.

Tror inte du behöver svettas över 3600 minne vs 4000, rätt egalt vilken du väljer, G.skill är bra märke och köp det som känns rätt ur prissynpunkt och finns på lager.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Tack för feedbacken, jag uppskattar det och även användningen av ordet egalt mycket trevligt ord tummen upp för den!
När du säger corsair PSU och marginal snackar vi kosing eller är det W du pratar om? Bequieten jag valt är av samma effekt dvs 750w glömde bara att skriva med det.

Permalänk
Medlem

Med tanke på din budget och att du vill ha en tyst dator så hade jag personligen valt följande om jag skulle bygga en dator idag:

* CPU: AMD 5900X
* Chassi: Phanteks P500A
* Cpu kylare: Arctic 360 AIO som blåser ut genom taket.
* Grafikkort: Asus 3080 Tuf eller MSI Gaming X Trio. Eller AMD som sagt när recensioner kommer där.
* Chassifläktar: 3x 140mm in i fronten och 1x 140mm ut bak. Noctua för bäst prestanda eller Arctic för mer ekonomiskt val.
* RAM: Om du har behov av 12 kärnor så har du nog också behov av 32GB i ram kan jag tänka mig? 2x16GB Gskill trident 3600MHz låter vettigt och med lite tur så kan du överklocka dessa till vad en 5900x nu klarar av som max.
Nätagg: Runt den prislappen så får du några platinum agg som kan vara värt att kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampmanen:

Tack för feedbacken, jag uppskattar det och även användningen av ordet egalt mycket trevligt ord tummen upp för den!
När du säger corsair PSU och marginal snackar vi kosing eller är det W du pratar om? Bequieten jag valt är av samma effekt dvs 750w glömde bara att skriva med det.

Hej.

Jag avsåg strömbudget, 650W funkar men jag vill själv ha 750W om jag skulle bygga denna. Om du valt ett Be Quiet 750W så är även det egalt.

Jag har själv bara kört Corsair så det är mest en smaksak.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Tack så mycket för råden grabbar, jag tar dem till hjärtat så bygger jag en riktigt go maskin!

P.S. plockade en Noctua NH-D15 SE-AM4 och ökade RAM till 32Gb

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så är Samsung 980 PRO SSD PCIe 4.0 NVMe M.2 helt overkill om du inte ska flytta stora filer fram och tillbaks, som vid arbete med 3D modeller. För ren gaming kan du köpa något större och/eller billigare pcie 3.0 istället.

Permalänk
Medlem

Kör helst på lågprofilminnen 2x16 GB. Det går ändå tror jag med de du valt men då behöver du kanske flytta fläktarna på kylaren en bit upp d.v.s. kanske inte optimal kylning. En alternativ kylare som är lika bra är Dark Rock Pro 4.