Vilken mobil ska jag välja?

Permalänk
Medlem

OnePlus 8 Pro har en riktigt värdelös kamera, eller mjukvara till kameran.

Överväger att byta ut den mot en Samsung igen. S7:an tar jag bättre bilder med.

Permalänk
Medlem

Sonys nya modeller har ju överlägset fokus på mjukvaru-upplevelsen. Om hon är ute efter mer än att klicka på avtryckaren och använda auto-inställningar tror jag att hon skulle ha väldigt roligt med deras telefoner. Att jämföra olika telefoner via deras auto-läget handlar nästan mer om att jämföra det automatiska bearbetningen som telefonen gör snarare än kamerans hårdvara - i så fall skulle man behöva fota i raw-format och redigera bilderna åt olika håll för att se hur mycket information de innehåller.

Om hon bara bryr sig om auto-läget finns det ju inte någon som är objektivt bäst - utan det mesta handlar om vilken tillverkares bildbehandling och färgtoner som faller en viss person i smaken. Om det är du som jämför åt henne så spelar det ju ännu mindre roll för henne. Ta en vettig modell för bra pris så blir det toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Dxomark är kända för att köra med en pay to win-modell som kortfattat går ut på att företag betalar för att få "konsultering" om hur Dxomark kommer testa telefonerna så att de kan optimera mjukvaran i förväg till att prestera bra i deras tester. Så deras scores säger egentligen inget om hur kamerorna presterar i vardagen. Vill du ha den bästa kameran så är det bästa att jämföra samples från ett par telefoner och själv bedöma vilken som du anser tar de bästa bilderna. Det viktigaste är att man själv känner sig nöjd med bilderna, inte hur många extrapoäng en tillverkare har betalat i ren marknadsföringssyfte.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Som andra har kommenterat tidigare:
Rekommenderar Sony alternativt Xiaomis premiummodeller ifall du vill ha bra kamera.

Personligen använder jag mig just nu av Oneplus 8 (ej pro) och den har funkar bra. Inbyggda kameraappen är utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Hallå allihopa!

Tänkte be er om lite hjälp, då jag har så jäkla svårt att bestämma mig för vilken lur jag ska köpa till frugan.

Kravet är ganska enkelt, de ska vara den bästa kameran på marknaden. Hon fotar mestadels bilder på människor och natur ibland lite inredning. De måste vara android också!

Har grottat ned mig i massvis med tester och jämförelser, men har sån beslutsångest... 😅

Tack för om du tar dig tiden att hjälpa mig!

Ha de fint!

s20 ultra helt klart, jag byter telefon för just kamerans skull då jag fotar och filmar mycket med den,
Nej det är inte smidigt att ha en extra kamera med sig, jag kör systemkamera men märker att den används mindre och mindre nu när telefonen blivit så jäklar mycket bättre, enda gången jag tar med min är vid mycket snabba rörelse och jag behöver 10b/s tex när jag fotar kumite.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med angående pixel 5. Grym kamera.

Permalänk
Medlem

Ni som svarar pixel 5,
Gäller eran rekommendation även pixel 4a 5g?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Oneplus 8pro sen lägger du in en custom APK med Google kamera app. Så ska du se att det händer grejer.

Hårdvaran från oneplus och Googles intelligenta kamera mjukvara.

https://www.xda-developers.com/files/2020/06/OnePlus_8_Pro_St...

https://www.xda-developers.com/files/2020/06/OnePlus_8_Pro_Go...

Permalänk
Medlem

IPhone SE 2020 är också bra för foto för pengarna, men batteriet orkar inte filma så långa stunder om det är viktigt

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att oavsett, glöm inte vettigt skal så man inte repar glaset runt objektiven. Det blir lätt smutsigt, fett osv.

Jag skulle personligen inte lägga för mycket på en telefon för kamerans skull, har man ett stort intresse för fotografering är det bättre att börja bygga upp ett dedikerat kamerasystem där det går att lägga till olika gluggar efterhand osv.

Som många säger är väl Huawei min rekommendation. Har en galaxy s10 själv och det blir väl ok bilder, men inget imponerande på något sätt. Lite överskärpt och mättade färger.

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera Huawei P30 Pro. Bytte från Samsung S10 just för kameran och ångrar mig inte.
Pixel telefonerna har också trevliga kameror.

EDIT:
Lägger till några bilder jag tagit med P30 Pro, redigerade i telefonen med Lightroom.
Bilder

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

En liten kompakt digitalkamera säger jag.
Det är ännu en sak att släpa på, det är en klar nackdel. Men precis allt annat blir bättre.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en Sony Experia 1 II som nämns ovan kan man i Pro camera appen välja allt manuellt så begränsningen är mer på hur bra man är på att fotografera än hur bra post-processing mjukvara telefonen har (Har inte lärt mig riktigt allt ännu ).
Annat jag gillar med telefonen är:
+ I princip stock Android
+ Smidig avlång formfaktor
+ Bra skärm (trots endast 60Hz) utan något hål eller sensor jack
+ SD kort plats
+ 3.5mm Head phone jack (Deal breaker för mig om en telefon inte har detta)
+ Bra ljud både i head phone jack och högtalarna
+ Jag upplever den som snabb när man öppnar appar, fotar QR coder etc.
- Priset men det fick gå då det är en jobbtelefon

Jag rekomenderar telefonen men jag tror att Experia 5 II är ett mer prisvärt alternativ som har samma kamera setup med Camera Pro och Cinema Pro apparna om jag förstått rätt.

Sedan gör det ju inget att man stödjer svenskt ingengörsarbete då Sony Mobile i Lund har varit till stor del delaktiga om jag förstått rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ni som svarar pixel 5,
Gäller eran rekommendation även pixel 4a 5g?

Jag har ingen erfarenhet av fyran. Bytte precis från en gammal Samsung. Använder även iPhone 11.

Jag upplever pixel-5 kamera som väldigt bra jämfört med de jag testat. Det viktiga för mig var bra batteri, bra mått och bra kamera.

Batteriet räcker två-tre dar för mig, måtten perfekta , och kameran tar på något mystiskt vis hela tiden bra bilder. Rena nöjet att gå ut på kvällen och fota.

Jag hade tagit ett principiellt beslut att inte köpa en mobil över 5500sek, nu vart det 6600 och det känns som en riktigt bra deal.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Xperia 1 II men blev tvungen att byta till OnePlus 8 pro eftersom Sonyn inte hade stöd för dubbla sim.

Men, de veckorna jag hann va Sonyn var grymma! De verkar ju dessutom ha rättat till de två enda felen med 1:an nu när 5:an är släppt. (Både dubbla sim och 120hz skärm).

När det kommer till foton så sköter sig OnePlus 8 pro med gcam installerat helt okej. Jag är nöjd. Men Sonyn var myyyyycket roligare att fota med, lite som en förlåtande systemkamera som gav mycket bra resultat efter någon dags övning. Kanske tog lite längre tid än bara point and shoot men jag kände att jag fotade mer för att det var roligare att göra det. Min upplevelse är att Sonys kamera var mycket bättre i alla situationer förutom mörkerfoto.

Så, är det samma kamera i Xperia 5 II som i 1 II så skulle jag välja den alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Xiaomi Mi 10 T Pro
7000kr
108Mpixlar

Elscooter för 4000kr med på köpet

Galaxy S20 + Galaxy S10 på köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av eisens:

Har en Oneplus 8 och är grymt besviken över kameran i denna. Suddiga bilder vid minsta lilla rörelse på objekten som fotas. Testat både standardappen för kamera och GCam men ingen större skillnad. Är kameran det viktigaste så hade jag hållt mig undan Oneplus iaf.

Håller fullkomligt med. Köpte pro-versionen, telefonen är grym i övrigt men kameran är fullkomligt skräp, då jämför jag med min gamla Honor 8. Det är nästintill omöjligt att bara ta fram OP8 och ta en snabb bild och få bra fokus, har laborerat med alla möjliga inställningar och resultatet blir inte alls i närheten av skärpan hos den gamla, mer pixlar till trots. Utöver det känns kameran även långsammare, det gissar jag har med den mycket högre upplösningen att göra.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Xiaomi Mi 10 T Pro
7000kr
108Mpixlar

Elscooter för 4000kr med på köpet

Var kan man få en Elscooter på köpet då?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Note 20 Ultra är betydligt bättre än vanliga Galaxy S20 Ultra vad gäller dynamiskt omfång. Problemet är att båda kör exynos och i alla fall hos Note 20 Ultra så har kameran sämre dynamiskt omfång och mindre precisa färger med exynos ställt mot snapdragon där den sistnämnda inte säljs i europa. Jag hade kanske snålat och köpt en Pixel 4a faktiskt om hon inte är ute efter ultravidvinkel. Enda invändningen jag kan ha mot pixeln är att den kan underexponera vissa bilder, men den har två reglage för exponering. En "vanlig" exponering men även en som justerar skuggdetaljer vilket lär vara ett stort plus. Har inte testat den själv bör tilläggas. Personligen föredrar jag varmare vitbalans än den som man får med Pixeln men det är ju lite en smaksak.

Jag hade undvikit alla kinamodeller från typ Xiaomi, OnePlus etc om du är ute efter en bra kamera med korrekta färger utan överdriven kontrast som totalt dödar detaljer i mörkare partier. Det händer inte minst när du filmar med dessa.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av smekd:

Det går att köpa via amazon nu när de öppnat sin svenska sida. Såg att 4a finns för 4 647,33 kr.

Så länge man är medveten om att det varken är Amazon som säljer eller hanterar frakt, returer och garantifall så om man vill köpa där så be my guest

Skrivet av Nima2001:

Ni som svarar pixel 5,
Gäller eran rekommendation även pixel 4a 5g?

Ja, det är samma kamera i 4a 5G som Pixel 5, och enda skillnaden mellan 4a och 4a G eller Pixel 5 är att 4a 5G och 5:an har vidvinkelkameran, den andra kameran är den samma på alla 3

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Galaxy S20 + Galaxy S10 på köpet

Är det en riktig grej? Coolt i så fall, men lite annan prisklass kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Var kan man få en Elscooter på köpet då?

Överallt? Telia, Tele2, Telenor, 3, Elgiganten?

Kanske har erbjudandet gått ut?

Permalänk
Medlem

@loevet har ju testat lite androids i denna tråden också https://www.sweclockers.com/forum/trad/1610180-en-titt-pa-and...

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S20 FE antingen 4G eller 5G varianten beroende på budget.

Mest prisvärd sett till funktioner så som:
*Bäst AI/bildoptimering i prisklassen
*Hög optisk Zoom
*Bra kamera app, slår allt utom kanske Iphone/lika bra
*Högt ljusinsläpp och stor sensor = Mycket bra bilder i skymning

Varför inte Sony?
*Dålig kamera app där du måste växla mellan 3 olika appar beroende på om du vill ta video, vanlig bild eller HDR bilder.
*Värdelös autofokus = suddiga bilder jämfört med Iphone och Samsung, även på de bästa modellerna!

Varför inte Iphone?
*Mycket bra kamera men du får ingen zoom och sämre skymnings-bilder för samma pris (Iphone SE).

Varför inte Pixel 4?
*Ingen försäljning i svenska butiker / garanti i Sverige.
*Inte samma kvalité i mörker samt zoom som Samsung.

Varför inte Xiaomi?
*Dålig optik och autofokus = suddiga bilder.
*Sämre ljusinsläpp.
*Jämför förstorade bilder av Xiaomi med Samsung och se själv.

Annars Galaxy S10 om man vill spara lite mera $, den har ännu bättre ljusinsläpp, optisk zoom, fantastisk kamera.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter_yb:

Samsung Galaxy S20 FE antingen 4G eller 5G varianten beroende på budget.

Mest prisvärd sett till funktioner så som:
*Bäst AI/bildoptimering i prisklassen
*Hög optisk Zoom
*Bra kamera app, slår allt utom kanske Iphone/lika bra
*Högt ljusinsläpp och stor sensor = Mycket bra bilder i skymning

Varför inte Sony?
*Dålig kamera app där du måste växla mellan 3 olika appar beroende på om du vill ta video, vanlig bild eller HDR bilder.
*Värdelös autofokus = suddiga bilder jämfört med Iphone och Samsung, även på de bästa modellerna!

Varför inte Iphone?
*Mycket bra kamera men du får ingen zoom och sämre skymnings-bilder för samma pris (Iphone SE).

Varför inte Pixel 4?
*Ingen försäljning i svenska butiker / garanti i Sverige.
*Inte samma kvalité i mörker samt zoom som Samsung.

Varför inte Xiaomi?
*Dålig optik och autofokus = suddiga bilder.
*Sämre ljusinsläpp.
*Jämför förstorade bilder av Xiaomi med Samsung och se själv.

Annars Galaxy S10 om man vill spara lite mera $, den har ännu bättre ljusinsläpp, optisk zoom, fantastisk kamera.

Bra inlägg.

Är själv på jakt efter ny telefon med liknande skäl som TS. Sitter på en Sony XZ3 som jag tyckte jag läst mig till att kameran skulle vara bra (då) men autofokustiden är nära en sekund så när man ska fota barnen är de ju i andra änden av huset innan bilden tas, dessutom tycker jag bilderna blir gryniga.

Just tiden för autofokus verkar hamna i skymundan när man talar om hur bra kamerorna är, men som småbarnsförälder nör man vill fånga ögonblicken så är den viktig. Och hömta systemkameran är ju då helt uteslutet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så länge man är medveten om att det varken är Amazon som säljer eller hanterar frakt, returer och garantifall så om man vill köpa där så be my guest
Ja, det är samma kamera i 4a 5G som Pixel 5, och enda skillnaden mellan 4a och 4a G eller Pixel 5 är att 4a 5G och 5:an har vidvinkelkameran, den andra kameran är den samma på alla 3

Även fast du har köpt telefonen från Amazon så kan du få hjälp direkt av Google via deras egna support, Efter 3an kom ut har Google börjat hjälpa Svenska kunder med garantiärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smekd:

Även fast du har köpt telefonen från Amazon så kan du få hjälp direkt av Google via deras egna support, Efter 3an kom ut har Google börjat hjälpa Svenska kunder med garantiärenden.

Jo, men tänker också på returer. Det är säljarens regler dvs du kanske måste stå för frakten.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig