Permalänk
Medlem

Vilka luftkylare klarar av en 5950x?

Jag planerar att bygga dator med 5950X som CPU. Undrar vilka kylare ni tror kommer klara att kyla denna, har tittat på noctuas NH-U12S chormax.black, den verkar prestera ungefär lika bra som NH-D15 som tyvärr är lite för stor för caset jag tänkte bygga i.

Så ja, Tror ni NH-U12S klarar en 5950X? Eller har ni andra förslag?

Edit: Kan vara värt att nämna att jag tänkte ha en extra fläkt, så en på varje sida av tornet för ytterligare luftflöde genom heatsinken. Hade heller inte planerat att överklocka

Permalänk

Nej NH-12S klarar det inte.
Du behöver troligen en kylkapacitet på ca 250 W. Titta tex på Inets sida!
Se på testen av 3900X hos Techpowerup så ser du vad som krävs i olika fall. Detta är inte mindre!

Permalänk
Medlem

Beror på om du tänkte överklocka eller inte.
Här kan du se hur Noctua tycker att deras olika kylare klarar av en 3950X som borde vara jämförbar med en 5950X vad gäller kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Beror på om du tänkte överklocka eller inte.
Här kan du se hur Noctua tycker att deras olika kylare klarar av en 3950X som borde vara jämförbar med en 5950X vad gäller kylning.

Det var samma tankegång jag hade, tänker inte överklocka heller då jag inte kan tillräckligt om ämnet och prioriterar livslängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Nej NH-12S klarar det inte.
Du behöver troligen en kylkapacitet på ca 250 W. Titta tex på Inets sida!
Se på testen av 3900X hos Techpowerup så ser du vad som krävs i olika fall. Detta är inte mindre!

Hittar inte exakt vad du menar, länka gärna!

Permalänk
Skrivet av Ravesor:

Hittar inte exakt vad du menar, länka gärna!

Enligt Inet så är den gjord för 95 W kyleffekt så jag tycker du ska leta efter något kraftigare (minst 150 W).
Börja med att se på kylartesterna hos Sweclockers!
Risken med en liten kylare är att många laster är för stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Enligt Inet så är den gjord för 95 W kyleffekt så jag tycker du ska leta efter något kraftigare (minst 150 W).
Börja med att se på kylartesterna hos Sweclockers!
Risken med en liten kylare är att många laster är för stora.

Vilken kylare är det du har tittat på? Det finns ingen "NH-12S" . Det finns däremot en "NH-U12S", och den har kylkapacitet på 165W enligt Inet, var de nu fått den siffran från.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Vilken kylare är det du har tittat på? Det finns ingen "NH-12S" . Det finns däremot en "NH-U12S", och den har kylkapacitet på 165W enligt Inet, var de nu fått den siffran från.

Ja den heter NH-L12S och är lämplig för trånga lådor...
Kylare på inet

Sweclocker testar kylare
De testar kylare med i9-9900K så det borde vara intressant även för 5950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Ja men frågan jag svarade på gäller NH-12S och jag läste detta på Inet.se
Jovisst den finns och är ganska liten!
Techpowerup kör den med tex Ryzen 3.

Vardå? Jag kan inte hitta någon "NH-12S" kylare någonstans. Det finns en "NH-U12S" och det finns en "NH-L12S", men ingen "NH-12S"

Permalänk
Medlem

Förlåt jag har ju lyckats missa stavningen, Det är precis som Erik sa NH-U12S Jag menade, ursäkta tabben.

https://www.inet.se/produkt/5322763/noctua-nh-u12s-chromax-bl...
Här är exakta modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Ja den heter NH-L12S och är lämplig för trånga lådor...
Kylare på inet

Är det så pass trång låda att man inte får plats med något större än en NH-L12S så skall man inte ha någon värsting CPU i den som behöver ordentlig kylning.
Men det tror jag inte är fallet här, då jag är rätt säker på att det var NH-U12S som trådstartaren avsåg, då han funderade på "chromax black" varianten som finns för NH-U12S men inte för NH-L12S.

Om nu en NH-D15 är lite för stor skulle jag rekommendera att titta på Noctua NH-U12A. Inte riktigt lika enorm, men kyler bra. NH-U12S skulle i och för sig fungera till en Ryzen 5950X, men är kanske lite i klenaste laget.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6308950/noctua-nh-d15s

köpte en 3900x och har en u12s själv och den räcker ej för maxlast i prime 95.

enligt noctua själva ska nhd15/s vara bäst, s ska vara lite snällare med utrymme.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om storleken är ett problem kan du köpa NH-U12A istället. Lite (mycket?) dyrare, men kommer att hålla och har mycket bra prestanda.

EDIT: I och med att du tänkt köpa en till fläkt till NH-U12S ser jag ingen anledning att köpa den istället för denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravesor:

Jag planerar att bygga dator med 5950X som CPU. Undrar vilka kylare ni tror kommer klara att kyla denna, har tittat på noctuas NH-U12S chormax.black, den verkar prestera ungefär lika bra som NH-D15 som tyvärr är lite för stor för caset jag tänkte bygga i.

Så ja, Tror ni NH-U12S klarar en 5950X? Eller har ni andra förslag?

Edit: Kan vara värt att nämna att jag tänkte ha en extra fläkt, så en på varje sida av tornet för ytterligare luftflöde genom heatsinken. Hade heller inte planerat att överklocka

Vill du vara på säkra sida: https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4
Kör en sådan med min 3900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Om storleken är ett problem kan du köpa NH-U12A istället. Lite (mycket?) dyrare, men kommer att hålla och har mycket bra prestanda.

EDIT: I och med att du tänkt köpa en till fläkt till NH-U12S ser jag ingen anledning att köpa den istället för denna.

Bättre att bara köpa 2st NF-A12 till sin 12s för det är samma kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Bättre att bara köpa 2st NF-A12 till sin 12s för det är samma kylare.

Nej, det är inte samma kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, det är inte samma kylare.

såg nästan lika ut på bild, en aning bredare med nyare fläktar, jag vet inte om måtten och vikt räknar med fläktar så annat fall är dom nästan identiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

såg nästan lika ut på bild, en aning bredare med nyare fläktar, jag vet inte om måtten och vikt räknar med fläktar så annat fall är dom nästan identiska.

Du hittar mått både med och utan fläkt(ar) på Noctuas hemsida, och NH-U12A är en dryg centimeter tjockare än NH-U12S utan fläkt. Dessutom har den en annan (bättre) modell av fläkt.

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits, men jag tittar på 5900X alternativt 5800X då jag bara spelar.
Helst hade jag velat ha noctua nh-u12s chromax i ett airflow chassi, för det tar minst plats.
Nu spelar jag endast spel lite då och då, och upplösningen kommer att vara 1440p.

Kan en nh-u12s chromax black med extra fläkt för push and pill fungera? Eller måste man ha en dh15?

Kan en 12s fungera för en 5800X ?

Sorry om jag kapar tråden, men det är väll lite relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Jag är i samma sits, men jag tittar på 5900X alternativt 5800X då jag bara spelar.
Helst hade jag velat ha noctua nh-u12s chromax i ett airflow chassi, för det tar minst plats.
Nu spelar jag endast spel lite då och då, och upplösningen kommer att vara 1440p.

Kan en nh-u12s chromax black med extra fläkt för push and pill fungera? Eller måste man ha en dh15?

Kan en 12s fungera för en 5800X ?

Sorry om jag kapar tråden, men det är väll lite relevant.

Det kommer nog att fungera hyfsat, men med begränsat utrymme för överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det kommer nog att fungera hyfsat, men med begränsat utrymme för överklockning.

På 5900X eller 5800X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

På 5900X eller 5800X?

Endera. Bägge.
Vill du ha bättre gissning än så, då rekommenderar jag att du väntar tills det finns några tester ute av processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Jag är i samma sits, men jag tittar på 5900X alternativt 5800X då jag bara spelar.
Helst hade jag velat ha noctua nh-u12s chromax i ett airflow chassi, för det tar minst plats.
Nu spelar jag endast spel lite då och då, och upplösningen kommer att vara 1440p.

Kan en nh-u12s chromax black med extra fläkt för push and pill fungera? Eller måste man ha en dh15?

Kan en 12s fungera för en 5800X ?

Sorry om jag kapar tråden, men det är väll lite relevant.

Jag skulle tro att den kylaren funkar för dig i ditt fall, gaming är väl inte lika processor tungt heller? Jag kör på värsting modellen då jag redigerar mycket och då behöver bra kylning för ett så primärt processor orienterad arbete. Men är ju inte heller expert på detta, därför jag startade tråden haha

Permalänk
Inaktiv

NH-U12A är ett mycket bättre val, NH-U12S är betydligt sämre och absolut inte att jämföra med NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

NH-U12A är ett mycket bättre val, NH-U12S är betydligt sämre och absolut inte att jämföra med NH-D15

Nej, men du kan jämföra u12s och u12a, och helt ärligt så är de rätt grymma air coolers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravesor:

Jag skulle tro att den kylaren funkar för dig i ditt fall, gaming är väl inte lika processor tungt heller? Jag kör på värsting modellen då jag redigerar mycket och då behöver bra kylning för ett så primärt processor orienterad arbete. Men är ju inte heller expert på detta, därför jag startade tråden haha

Visst.
Jag ska bara spela 1440p spel de få gångerna jag har tid att spela, och då belastas grafikkortet mer än processorn, och således bör jag titta på lite biffigare kylare på GPUn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Borked:

Nej, men du kan jämföra u12s och u12a, och helt ärligt så är de rätt grymma air coolers.

Båda är bra men U12A har fler heatpipes, större kyl-area och två fläktar. (2 fläktar gör dock ingen större skillnad tbh)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Båda är bra men U12A har fler heatpipes, större kyl-area och två fläktar. (2 fläktar gör dock ingen större skillnad tbh)

Jag tänkte sätta på en extra nf-af12 fläkt, och enligt de youtube-videos jag har kollat på så gör det faktiskt rätt mycket för kylningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Borked:

Jag tänkte sätta på en extra nf-af12 fläkt, och enligt de youtube-videos jag har kollat på så gör det faktiskt rätt mycket för kylningen.

Jag har en U12A och i mitt fall gjorde det ingen större skillnad under full last (240w-ish på 9900k i Prime95)