Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hur stor kö blir det den 5e?

Vill väldigt gärna få tag på en Ryzen 7 5800x, men har 25 mil till närmaste butik.

Hur stora köer tror ni det blir, när måste man vara där?

Tänkte t.ex. Webhallen i Göteborg

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Vill väldigt gärna få tag på en Ryzen 7 5800x, men har 25 mil till närmaste butik.

Hur stora köer tror ni det blir, när måste man vara där?

Tänkte t.ex. Webhallen i Göteborg

Ska titta i min kristallkula. Återkommer
Det gäller nog att stå i butiken utanför eller beställa en direkt kl 15:00

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Tja, proshop säger 15+ I lager just nu, om dom har runt där lär det sälja slut på några sekunder. Man får hoppas lite fler dyker upp, sen sitta med alla webbshops öppna i flikar och refresha runt launch om nån skulle råka aktivera nån minut för tidigt osv.

Ska bli intressant och se om webbhallen och övriga börjar med kö-information såsom dom gjort med grafikkorten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Vill väldigt gärna få tag på en Ryzen 7 5800x, men har 25 mil till närmaste butik.

Hur stora köer tror ni det blir, när måste man vara där?

Tänkte t.ex. Webhallen i Göteborg

Jag chattade med Webhallen och inet för ett tag sen och ingen av de planerade då att sälja ryzen5000 över disk vid lansering. Utan detta sker först när tillgången stabiliserats.

Kan förstås ha ändrat, men kontakta deras kundtjänst innan du riskerar att åka 25mil enkel i onödan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Vill väldigt gärna få tag på en Ryzen 7 5800x, men har 25 mil till närmaste butik.

Hört talas om internet-shopping? Hyfsat stort nuförtiden, du beställer online med leverans hem eller till ett ombud och absolut störst chans att få tag i en 5800x så nära släpp som möjligt, då de kommer vara slutsålda innan du hunnit fram till en fysisk kassa.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Nej, det är en nyhet för mig <3

Skrivet av Mindfighter:

Hört talas om internet-shopping? Hyfsat stort nuförtiden, du beställer online med leverans hem eller till ett ombud och absolut störst chans att få tag i en 5800x så nära släpp som möjligt, då de kommer vara slutsålda innan du hunnit fram till en fysisk kassa.

Jag missuppfattade hur lanseringen skulle funka. Lite trött när jag läste tror jag.
Fick för mig att det BARA gick att köpa på plats.

Men, my bad.

Kommer sitta redo den 5e.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk

Jag lyckades köpa ett 3070 några minuter efter släpp med uthämtning i butik på webhallen. Men jag tror inte det är smart lägga alla sina hopp till en affär. Inet fick in 4x antalet av det kortet jag kikade på 15 vs 60 st. så kika på fler sajter. Ju okändare desto bättre antar jag.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Jag missuppfattade hur lanseringen skulle funka. Lite trött när jag läste tror jag.
Fick för mig att det BARA gick att köpa på plats.

Men, my bad.

Kommer sitta redo den 5e.

Tur vi redde ut detta!
Det är kort sagt tvärtom, bara online

Permalänk
Medlem

Jag undrar också om någon har någon föraning om tillgång den 5te?

Gillar att köpa i fysiska butiker men tror att det är rätt dött i dom på relese dagan. man kan möjligen lyckas om de har fysisk butik vid webbutikens lager.
Minns när webhallen i fruängen delade lager med deras webb butik då funkade det bra men det var ganska många år sedan nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tillgången tror jag blir minimal jämfört med köpsuget. Proshop har fått in 12st 5950x hittills, finns väl så många enbart på det här forumet som gärna köper direkt..

Permalänk
Medlem

Hoppas själv att få tag på en 5900X vid launch. Skulle bli oerhört besviken om man inte fick tag på någon då man sitter på en 4770K idag. Tycker dem som sitter på Ryzen 3000 cpus kan avakta och låta oss uppgradera som behöver först..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Skrivet av jonte6950:

Hoppas själv att få tag på en 5900X vid launch. Skulle bli oerhört besviken om man inte fick tag på någon då man sitter på en 4770K idag. Tycker dem som sitter på Ryzen 3000 cpus kan avakta och låta oss uppgradera som behöver först..

Såhär fungerar det tyvärr inte. Annars lär väl jag få gå först i den virtuella kön, med min i5 750 (ja, sjuhundrafemtio)...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Avstängd

Tror jag väntar till BF, la in en beta bios för ett par dagar sedan och hade ovanlig krasch utan att ens få BSOD.
(1.1.0.0b bios)

Vilken tids släpps recensionerna?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Såhär fungerar det tyvärr inte. Annars lär väl jag få gå först i den virtuella kön, med min i5 750 (ja, sjuhundrafemtio)...

Haha ne jag vet.. Men hade varit önsketänk! Validera sig med mobilt bank-id och systemet känner av vad man har för hårdvara hemma haha

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Hoppas själv att få tag på en 5900X vid launch. Skulle bli oerhört besviken om man inte fick tag på någon då man sitter på en 4770K idag. Tycker dem som sitter på Ryzen 3000 cpus kan avakta och låta oss uppgradera som behöver först..

Du har varit nöjd och väntat såhär länge då kan du allt vänta lite till

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du har varit nöjd och väntat såhär länge då kan du allt vänta lite till

Jo det har funkat fram tills nu. Nu när man försöker spela lite nyare spel så flyter det inte värst bra. Japp jag kommer sitta lugnt i båten och sitta på köp knappen som alla andra så får jag den när jag får den

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

@Oedlan
Du får göra som Mr. Bean!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Handlar alldrig på faktura. Men om man vill bara snabb i betalningen så känns det som det som går igenom snabbast. Är det något extrasteg på klarna eller qliro efter man smällt in sin adress och personnummer på säg Inet eller webhallen innan order går igenom? Kort så ska man till 3d secure eller vad de heter vilket tar någon minut.
Handlar inte med faktura normalt sett så har ingen aning

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Handlar alldrig på faktura. Men om man vill bara snabb i betalningen så känns det som det som går igenom snabbast. Är det något extrasteg på klarna eller qliro efter man smällt in sin adress och personnummer på säg Inet eller webhallen innan order går igenom? Kort så ska man till 3d secure eller vad de heter vilket tar någon minut.
Handlar inte med faktura normalt sett så har ingen aning

Förutsatt att allting är OK från Klarnas sida så är det en väldigt snabb utcheckning. En laddskärm på ett par sekunder och sedan ett OK om allting går igenom. Ett tips är att du "simulerar" orderprocessen en gång innan så att dina adressuppgifter osv redan finns ifyllda, då är det bara att kasta in produkten i varukorgen och checka ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Förutsatt att allting är OK från Klarnas sida så är det en väldigt snabb utcheckning. En laddskärm på ett par sekunder och sedan ett OK om allting går igenom. Ett tips är att du "simulerar" orderprocessen en gång innan så att dina adressuppgifter osv redan finns ifyllda, då är det bara att kasta in produkten i varukorgen och checka ut.

Va bra. Ja. Jag har övat lite och allt är på autofyll.
Jag har inte bestämt mig vilken butik som är best att chansa på än. Råkade nästan slänga iväg två ordrar igår när jag testade. Hehe

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Såhär fungerar det tyvärr inte. Annars lär väl jag få gå först i den virtuella kön, med min i5 750 (ja, sjuhundrafemtio)...

Pensionerade min 750 för något år sedan hade den tuffat på om jag räknade rätt i ca 10 år .

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

SKa bli vädigt intressant att se tillgång ändå. Med tanke på de yields AMD haft tidigare och att 5950X kommer gå att köpa direkt och inte någon månad senare som 3000-serien så tänker jag mig att det bör finnas ganska god tillgång. Jag kanske är för optimistisk däremot

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Va bra. Ja. Jag har övat lite och allt är på autofyll.
Jag har inte bestämt mig vilken butik som är best att chansa på än. Råkade nästan slänga iväg två ordrar igår när jag testade. Hehe

Jag vet inte om de kommer finnas i lager från dag ett men kika in vart dina föredragna butiker har sina respektive lager eller uthämtningsställen (ifall du inte har någon annan butik du helst handlar från) samt att de har Klarna som betalmetod. För mig som bor en bit norr i landet finns det få butiker som ger en rimlig chans att ha paket framme redan på fredagen. Webhallens beställningar går snabbast för mig då de hamnar på terminal i Järfälla och sen går uppåt direkt. Eftersom jag har packprioritet och expressfrakt hos Webhallen brukar allting komma fram dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Jo det har funkat fram tills nu. Nu när man försöker spela lite nyare spel så flyter det inte värst bra. Japp jag kommer sitta lugnt i båten och sitta på köp knappen som alla andra så får jag den när jag får den

Ja jag kommer välja min favorit affär, vilken nu det är då jag brukar köra olika beroende på pris och sedan beställa där kort efter 15.00 den 5te och hoppas på det bästa. Sen får man hoppas den kommer tidigare än senare

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja jag kommer välja min favorit affär, vilken nu det är då jag brukar köra olika beroende på pris och sedan beställa där kort efter 15.00 den 5te och hoppas på det bästa. Sen får man hoppas den kommer tidigare än senare

Japp det blir likadant här! Är så sjukt taggad så det finns inte! Känner mig som ett barn på julafton

stavfel
Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Japp det blir likadant här! Är så sjukt taggad så det finns inte! Känner mig som ett barn på julafton

Ja du kommer få ett ENORMT lyft från det du har nu!

Efter cpun är det ny gpu som gäller. Där får man vänta tills amds tester kommer ut(17-18de?). Har man tur kanske cpun och gpun anländer tillsammans 🙂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om man kan tänka sig lägga några kronor extra för frakt (och ev. längre leveranstid) så kan det kanske vara en alternativ strategi att handla av en mindre känd nätbutik istället för Inet/Komplett/Webhallen mm.

Permalänk
Medlem

Alltid bättre att vänta, lär dyka upp buggar i spel/appar följt av fixar i form av drivrutiner/BIOS-uppdateringar.

Sen med tanke på att vi har högsta spiken någonsin av Covid-19 fall per dag så fattar jag inte hur man ens tänker med att bara sälja dem i fysiska butiker under lansering... Ännu mindre att man åker dit och köar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja du kommer få ett ENORMT lyft från det du har nu!

Efter cpun är det ny gpu som gäller. Där får man vänta tills amds tester kommer ut(17-18de?). Har man tur kanske cpun och gpun anländer tillsammans 🙂

Ja det kommer bli enorm skillnad! Längtar att att få ha hög minsta fps igen, Kunna lira BF5 utan att de dippar ner mot 60-70 på low..

Tänkte köra på ny GPU jag med, blir nog 6800XT Blir att sitta redo den 18e Nov!!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Inaktiv

Två tips, handla med faktura och undvik Elgiganten. Kanske de största lärdomarna från den misslyckade RTX 3000-lanseringen för snart två månader sedan.