Amazon smygstartar AMD Ryzen 5000-försäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, det är just det jag skrev, jag kan ena köpa grisen i säcken eller så får jag vänta. AMD tvingar mig att göra det valet för det finns ingen information att bestämma sig innan. Jag kan inte göra ett informationsbaserat val helt enkelt. Tror folk hakar upp sig på fel syfte med "tvingar", det är inte "tvingar att köpa" det är "tvingar till 2 dåliga val".

Men jag kommer som sagt chansa, och blir det inte vad jag förväntar mig så kan jag alltid lämna tillbaka eller sälja.

Jag tycker valet att vänta med att köpa tills man vet är ett bra val, inte ett dåligt. Att det ses som ett dåligt val är pga köphysterin, men det är bara ett psykologiskt vapen från tillverkaren för att få oss att konsumera mer.

Permalänk
Medlem

Nu kan dom ju lätt sätta dessa priser så det ändå kommer ta slut direkt, men det skulle vart djärvt om dom gjort det under normala förhållanden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag fattar mig inte på din logik alls, du säger helt emot det du svarat på, jag lägger ner.

För att flika mig in era PM:s igen så är inte alternativen

"Köp först, få reda på information sen" mot "Få reda på information först, köp sen"

Det är snarare

"Köp först, få reda på information 30 min senare" mot "Få reda på information, ställ dig på kö för leverans 2 månader senare"

Om det finns i lager är det inget snack om saken, klart man tar reda på vad man vill köpa först.

Permalänk
Medlem

Är 16 kärnor taket, eller kommer det 24 eller något ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är 16 kärnor taket, eller kommer det 24 eller något ?

16 kärnor är max. Vill du har fler så får du köpa threadripper.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det är så många som blir upprörda över att prissättningen är olika. Det är ju ett företag som alla andra och deras huvuduppgift är ju att tjäna pengar. Om folk köper till de priserna så är de värda just de priserna, oavsett vad andra säljer för.
Jag är en av dom som hellre betalar lite mer nu och får min processor än att uppleva kaoset som Nvidia ställde till med vid lanseringen av 3000-serien.

Det som däremot kommer att ställa till det är alla som bokar på tre-fyra sidor och som sedan avbeställer strax före leverans. Säljarna kommer att köpa in mängder av varje CPU/GPU och när sedan stora delar av bokningen avbeställs så sitter de med "svarte petter" (för er som förstår den referensen).

Kastade jag in en bensindunk i brasan nu?

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grim2you:

Jag förstår inte varför det är så många som blir upprörda över att prissättningen är olika. Det är ju ett företag som alla andra och deras huvuduppgift är ju att tjäna pengar. Om folk köper till de priserna så är de värda just de priserna, oavsett vad andra säljer för.
Jag är en av dom som hellre betalar lite mer nu och får min processor än att uppleva kaoset som Nvidia ställde till med vid lanseringen av 3000-serien.

Det som däremot kommer att ställa till det är alla som bokar på tre-fyra sidor och som sedan avbeställer strax före leverans. Säljarna kommer att köpa in mängder av varje CPU/GPU och när sedan stora delar av bokningen avbeställs så sitter de med "svarte petter" (för er som förstår den referensen).

Kastade jag in en bensindunk i brasan nu?

Problemet är väl egentligen inte ett högre pris utan att man säljstartar innan 15:00 som bestämt av AMD för att ge sig själva en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Problemet är väl egentligen inte ett högre pris utan att man säljstartar innan 15:00 som bestämt av AMD för att ge sig själva en fördel.

Men vad för fördel skulle det vara? Alla kunde ju räkna ut att samtliga i lager vid säljstarten skulle sälja slut hos alla. Ingen har tappat nån försäljning på att Amazon tjuvstartade, vågar jag påstå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alltså Amazon i Sverige är ett skämt.

Alla borde bojkotta fuskbolaget!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jo fast nu bygger jag ny låda från grunden. Får 3090 nästa vecka och har alla delar hemma så nu fattas bara CPU. Man blir lite ivrig hehe

Ajdå skulle kört 6900 XT istället!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Den där "extra tusenlappen" eller liknande, kan det vara så enkelt som svensk moms på hela skiten?

Tyvärr får vi stackars överklockare här i Svedala betala 25% extra på vad det egentligen kostar, kallas för moms..

Tyvärr..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Den där "extra tusenlappen" eller liknande, kan det vara så enkelt som svensk moms på hela skiten?

Tyvärr får vi stackars överklockare här i Svedala betala 25% extra på vad det egentligen kostar, kallas för moms..

Tyvärr..

Du kan väl åka över pölen och handla? Vet inte vad du har nyttjat för förmåner här i Sverige. Men gissar att dina föräldrar är svinrika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Den där "extra tusenlappen" eller liknande, kan det vara så enkelt som svensk moms på hela skiten?

Tyvärr får vi stackars överklockare här i Svedala betala 25% extra på vad det egentligen kostar, kallas för moms..

Tyvärr..

Moms är inte unikt på något sätt för Sverige utan finns i så gott som alla länder.

Permalänk

Om AMD-lådan skulle vara slutsåld så kan ni ju alltid köpa en annan låda istället. Dock oklart om vad det är för slags låda men nog ser den spännande ut när man läser beskrivningen.

"Den bostande lådan för titanmus är helt skruvad med mässingsskruvar och tillverkad av en av de mest hållbara skogen över hela världen - absolut väderbeständig och extremt slitstark". "Titlåda med 32 mm ingångshål - perfekt inkubator för den stora tutten" och "wildtierherz ryttningslåda för fantastiska tuttar med 32 mm hål för ingången".

Står ingenting om varken glidmedel eller plåster rekommenderas men Amazon kanske säljer Resque-kit på hyllan bredvid.

https://www.amazon.se/vilda-djurhj%C3%A4rtan-Rygg-l%C3%A5da-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ajdå skulle kört 6900 XT istället!

Så går det när man blir så ivrig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hur ser orderstatusen ut för er som lyckades lägga en beställning hos Amazon?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Slayman:

Hur ser orderstatusen ut för er som lyckades lägga en beställning hos Amazon?

Ingen uppdatering. Jag skrev med chatten och fick till svar att den förbereds för att skickas. Den svenska kundtjänsten trodde att det innebar att jag fått tilldelning av en. Jag fick mitt bekräftelsemejl 10:27.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ingen uppdatering. Jag skrev med chatten och fick till svar att den förbereds för att skickas. Den svenska kundtjänsten trodde att det innebar att jag fått tilldelning av en. Jag fick mitt bekräftelsemejl 10:27.

Lite samma som jag då, fick svar om att den håller på att förberedas i Polen, låter också som att det har tilldelats en mig men det känns svårt att lita helt på orderstatusen hos Amazon av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Moms är inte unikt på något sätt för Sverige utan finns i så gott som alla länder.

Ja, det är sant. Moms/oms varierar från noll procent (Hong Kong har exempelvis noll) till Ungerns rekordhöga 28%. Sverige har "medaljplats" med sina (vill inte säga "våra", då jag ogillar momsen) 25%.

Men kan vara där den där "tusenlappen diffar"?
Priser i USA anges alltid utan moms/oms/"tax". Då sådana skatter diffar mellan delstater och till och med städer i samma delstat. Beror på var man är skriven hur mycket extra man måste betala.

(Oms är "omsättningsskatt", en variant på moms).

Permalänk
Samsung Sverige

Nu fick jag mejl om att den är skickad. Paketet förbereds hos Postnord, men inget inskannat än.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Detta kommer pressa upp alla priser tror jag när alla andra butiker får upp ögonen för att amazon minsann kan säljer sina dyrare och får alla sålda. så dom som köper till överpris är en del av problemet.
Tror framtidens priser kan bli brutala men folk fortsätter uppenbarligen att köpa oavsett pris.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

E-handelsjätten tjuvstartar Zen 3-försäljningen – cirka 1 000 kronor över rekommenderat pris.

Läs hela artikeln här

Amazon anpassar sig bara till gällande kultur. I grunden det är hårdvarukonsumenternas eget fel. De som måste ha det senaste så snart det släpps har blivit många fler och de är inte längre prismedvetna. Kanske har folk för mycket pengar eftersom de inte bryr sig om sina pengar längre? Eller så har folk bara blivit dummare och företagen utnyttjar detta. Jag tror på det senare. Titta bara på mobiltelefonpriserna. Vi har främst Apple att tacka för denna utveckling, det var de som bevisade att man kan ta betalt hur mycket man vill. Folk bryr sig inte utan köper ändå.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aka_The_Barf:

Detta kommer pressa upp alla priser tror jag när alla andra butiker får upp ögonen för att amazon minsann kan säljer sina dyrare och får alla sålda. så dom som köper till överpris är en del av problemet.
Tror framtidens priser kan bli brutala men folk fortsätter uppenbarligen att köpa oavsett pris.

Nu vet vi ju inte varför priset var högre på Amazon.se. Har det varit högre än rekommenderat i andra Amazon-länder?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nu vet vi ju inte varför priset var högre på Amazon.se. Har det varit högre än rekommenderat i andra Amazon-länder?

Dom kanske ville testa och se om det gick helt enkelt och nu vet dom. Om inte amd ryter till men jag tror att dom blir tysta när amazon kastar pengar på dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Samsung Sverige

Nu har min 5900x kommit till Danmark, beräknad leverans på onsdag enligt Postnord.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige

Nu kom den! Tror att jag hade haft den i går med lite mer sydlig positionering i landet. Kul att skruva in 3080 och 5900x i morgon!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung