Permalänk
Medlem

Kablar till RTX 3070?

Förvirrad av alla kablar som finns men ska ansluta ett nytt RTX 3070 som har 2 8 pin conectors så jag undrar var man köper såna kablar och var de är billigast. Mitt nätagg har plats för 2 st såna 8 pin kablar.
Behöver jag Type 4 kablar eller Type 3 är dessa rätt?

https://www.dustinhome.se/product/5011062447/sleeved-type-3?s...

Permalänk
Medlem

Om du har ett modulärt nätagg, så följer alla kablar med.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

De kablarna följer alltid med nätaggregatet, vad är det för modell?

Corsairs kompatibilitet lista: https://www.corsair.com/uk/en/psu-cable-compatibility

Det är PCIe som är till grafikkort och inte 8-pin EPS12V.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Det är bara PCIe-kontakten som är standard, kontakterna i andra änden som går in i nätagget är inte standardiserade och är olika kopplade på olika nätagg. Fel kabel riskerar alltså att grilla ditt nya grafikkort, så du måste skaffa kablar som passar just ditt nätagg.

Om du inte har kvar kablarna som följde med nätagget så kan du kolla på denna kompabilitetslista vad du ska ha för kabel om det är ett Corsair-nätagg du har. Om du inte har ett Corsair så får du troligtvis vända dig till tillverkaren av nätagget istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

De kablarna följer alltid med nätaggregatet, vad är det för modell?

Corsairs kompatibilitet lista: https://www.corsair.com/uk/en/psu-cable-compatibility

Jag har ett EVGA G2 som är 4 år gammalt så alla kablar är borta tyvärr. Så behöver köpa nya men det är modulärt nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av alumni:

Jag har ett EVGA G2 som är 4 år gammalt så alla kablar är borta tyvärr. Så behöver köpa nya men det är modulärt nätagg

CableMod säljer egentillverkade kablar till nätagg, t.ex. detta kit för EVGA G2. Du kan även använda deras configurator för att välja exakt vilka kablar du vill ha, eventuellt blir det billigare så om du bara vill ha två PCIe-kablar.

Men vill du ha originalkablar så får du vända dig till EVGA, nätaggskablar räknas vanligtvis som reservdelar och säljs vanligtvis inte löst (med Corsair som undantag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av alumni:

Den du länkade är till Corsairs nätagg som kanske funkar men det är osäkert om plast kontakten passar utan att modda det.

Här kan du se att de individuella kablarna sitter rätt: https://solosleeving.com/psu-cable-compatibility-and-pinouts/

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Jag har ju en sladd nu från min psu in till mitt 2070 kan jag inte skaffa en adapter eller nåt som gör att jag kan stoppa in 2 nya sladdar från orginalsladden från mitt psu och in i det nya 3070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

CableMod säljer egentillverkade kablar till nätagg, t.ex. detta kit för EVGA G2. Du kan även använda deras configurator för att välja exakt vilka kablar du vill ha, eventuellt blir det billigare så om du bara vill ha två PCIe-kablar.

Men vill du ha originalkablar så får du vända dig till EVGA, nätaggskablar räknas vanligtvis som reservdelar och säljs vanligtvis inte löst (med Corsair som undantag).

Grymt hittade det jag sökte tack så mycket. Eller bara för att dubbel kolla visst heter kabeln
8 Pin PCI-E som jag söker alltså den ska passa i mitt nät agg som har ett 8 pigg hål plus passa i min gpu som har 8 pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alumni:

Grymt hittade det jag sökte tack så mycket. Eller bara för att dubbel kolla visst heter kabeln
8 Pin PCI-E som jag söker alltså den ska passa i mitt nät agg som har ett 8 pigg hål plus passa i min gpu som har 8 pin.

Trippelkolla bara att kabeln du köper är gjord för ditt nätaggregat, det är ingen standard på hur kontakterna bak på modulära nätaggregat är gjorda, det kan finnas modeller som fysiskt är lika mellan olika nätaggregat men inte elektriskt kompatibla.
Risken är att man grillar det man kopplar in, i ditt fall ditt nya dyra grafikkort.