Kommer du ta vaccin mot Covid-19?

Permalänk
Avstängd

Förmodligen, men eftersom jag inte är i en särskild riskgrupp så behöver jag inte ta snabbt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Varför? Man måste väl för fan få bestämma över sin egen kropp? Vad vinner du på att advokera för att folk ska föras inför rätta bara för att man inte vill ta ett vaccin mot ett relativt harmlöst virus?

Eh harmlöst är du inte frisk?

Fall
50,6 mn

Friskförklarade
33,1 mn

Dödsfall
1,26 mn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Aldrig i livet - visar det sig att det inte finns några sidoeffekter efter 5-10 år så kanske jag börjar fundera på det, men förmodligen nej då också.

Det verkar vara en risk för långvariga skador/funktionsnedsättningar av covid19-sjukdom på uppåt två procent, och en risk att dö på nån tiondels procent till flera procent (beroende på ålder och fysisk status). Inget vaccin är i närheten av så dåliga odds.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Eh harmlöst är du inte frisk?

Fall
50,6 mn

Friskförklarade
33,1 mn

Dödsfall
1,26 mn

1 260 000/50 000 000= 0,0252 = 2,5% ungefär i par med vanlig säsongsinfluensa
Och jag tror att fallen är rejält mycket högre då många inte ens testar sig, jag själv bland annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Även om det mot all förmodan skulle vara lika kasst som Pandemrix så löper jag ändå större risk för livslånga komplikationer ifall jag smittas av Covid-19 (eller dess mutationer), och om viruset fortsätter att finnas kvar globalt på planeten är sannolikheten hög för att jag kommer smittas under min livstid. Ergo är det bara logiskt att jag skulle vaccinera mig och kommer då göra det när vaccin finns i tillräcklig mängd för att räcka till oss som är unga och friska.

Jag kan säga att jag är väldigt glad att jag fått tillbaka iaf delar av mitt luktsinne efter en operation, även om det fortfarande är många smaker och dofter/lukter jag inte kan känna speciellt mycket av alls. Det påverkar helt klart stora delar av livet, det är inte bara mat utan mycket minnen, känslor och annat triggas av dofter.

Hade jag tappat luktsinnet helt igen och aldrig fått tillbaka det hade det påverkat mitt liv mycket negativt. Trodde inte det hade så stor påverkan som det faktiskt har.

Vad bra!
Viktigt för dig att träna luktsinnet
https://www.lukttraning.se/instruktion

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Tryckte på avstå då jag antar att det beror på vad läkaren säger när det är dags. Blev sjuk i slutet av april och återhämtar mig ännu från min dust med covid. Hoppas på någon slags utökad kunskap om hur vi som varit sjuka kommer påverkas av vaccinen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Troligen inte. PGA hur sällan jag lämnar huset och träffar folk så tror jag risken för någon spridning till mig är extremt låg.

Ja om jag bestämmer mig för att faktiskt lämna huset mer än för att handla när lockdown är slut.
Här är det fortfarande standard med handsprit, full lockdown och ansiktsmask.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Om ett uppvisat vaccindokument ger världen tillträde till konserter och annat livsviktigt hänger jag på låset.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Tryckte på avstå då jag antar att det beror på vad läkaren säger när det är dags. Blev sjuk i slutet av april och återhämtar mig ännu från min dust med covid. Hoppas på någon slags utökad kunskap om hur vi som varit sjuka kommer påverkas av vaccinen.

Gissar lite vilt nu, men eftersom du redan varit sjuk i covid, så borde väl din kropp redan ha samma "bonus" som man skulle få av vaccinet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Vad bra!
Viktigt för dig att träna luktsinnet
https://www.lukttraning.se/instruktion

Tyvärr är det inte aktuellt för mig eftersom nedsättningen beror på döda "luktnerver" i skallen. Nu när svullnad med mera lagt sig (som tryckte på kvarvarande nerver) så har en del kommit tillbaka iaf. Men tack ändå!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Bäst att riskgrupper tar det först. Jag väntar till senare tillfälle.

Alltså röstade du ja?

Skrivet av Dimetikon:

Och jag tror att fallen är rejält mycket högre då många inte ens testar sig, jag själv bland annat

Nej, säsongsinfluensa ligger nånstans 0.01% eller liknande. Det betyder isåfall att covid-19 är 60-250 ggr dödligare, beroendes på vilka siffror man går efter.

Skrivet av m4gnify:

Gissar lite vilt nu, men eftersom du redan varit sjuk i covid, så borde väl din kropp redan ha samma "bonus" som man skulle få av vaccinet?

Verkar som vaccin kan ge bättre skydd.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-coronavaccine...

Permalänk
Medlem

Har haft Corona så är förhoppningsvis immun i sisådär ett drygt halvår till. Var det värre än en vanlig random influensa? Nej egentligen inte, men då har jag inte heller några andra sjukdomar som skulle kunna bli förvärrade. Tappade mycket riktigt lukt och smaksinne i 3 dagar, DET var nog det värsta i hela pärsen.

Hade jag inte åkt på corona skulle jag ändå vara mycket tveksam till ett tidigt vaccin med okända konsekvenser. Familjemedlemmar med lungsjukdomar verkar dock vara på hugget så snabbt det kommer.

Visa signatur

Fractal Design Torrent | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Kommer du ta vaccin mot Covid-19?

Ingen vet när det verkligen släpps men idag kom iallafall ett glädjande besked från Pfizer att deras vaccin visade 90% skydd mot Covid-19 så kanske finns det ett litet hopp.

Jag tycker att frågan ska nyanseras. Jag svarade "ja" och vill utveckla det:

"Möjligen ja efter att jag fått svar på följande frågor:
1. Hur länge skyddar vaccinet innan man måste ta det igen? (hört snack om att det kanske måste tas var tredje månad i värsta fall)
2. Hur ser prevalensen ut för eventuella milda bieffekter i vaccinet?
3. Hur ser prevalensen ut för eventuella svåra bieffekter i vaccinet?
4. Hur stor är risken för svåra kroniska bieffekter i vaccinet?
5. Vilka faktorer bidrar till eventuell kronisk "long covid-19" som vissa 'återhämtade' personer har rapporterat? Blodgrupper? Bukfetma? Diabetes? Immunnedsatt? Genkombinationer? Med mera!"

Femte frågan är vad jag är mest nyfiken att få svar på vilket tar tid. Att säkerställa huruvida något är kroniskt eller inte tar just det: (lång) tid. Jag är rätt säker på att jag skulle klara sjukdomsförloppet jämfört med hur jag klarat andra virusliknande sjukdomar och sjukdomar rent allmänt då jag var konstant sjuk som människoyngel och sedan extremt sällan varit sjuk som vuxen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nej tack!

Jag har ett utomordentligt immunförsvar och är inte i någon riskgrupp.

Tänker dock inte klandra någon som tar dekokten.

Min kropp mitt val.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Jag tycker att frågan ska nyanseras. Jag svarade "ja" och vill utveckla det:

"Möjligen ja efter att jag fått svar på följande frågor:
1. Hur länge skyddar vaccinet innan man måste ta det igen? (hört snack om att det kanske måste tas var tredje månad i värsta fall)
2. Hur ser prevalensen ut för eventuella milda bieffekter i vaccinet?
3. Hur ser prevalensen ut för eventuella svåra bieffekter i vaccinet?
4. Hur stor är risken för svåra kroniska bieffekter i vaccinet?
5. Vilka faktorer bidrar till eventuell kronisk "long covid-19" som vissa 'återhämtade' personer har rapporterat? Blodgrupper? Bukfetma? Diabetes? Immunnedsatt? Genkombinationer? Med mera!"

Femte frågan är vad jag är mest nyfiken att få svar på vilket tar tid. Att säkerställa huruvida något är kroniskt eller inte tar just det: (lång) tid. Jag är rätt säker på att jag skulle klara sjukdomsförloppet jämfört med hur jag klarat andra virusliknande sjukdomar och sjukdomar rent allmänt då jag var konstant sjuk som människoyngel och sedan extremt sällan varit sjuk som vuxen.

Tittar man exempelvis på TBE vaccin så tar man det nu var femte år för att fylla på.

Vad jag förstår med just Pfizers vaccin så är det ett standardvaccin där man helt enkelt sprutar in lite Covid-19 i kroppen som sen ska aktivera dessa t-celler och göra dig vaccinerad. Jag är absolut inte säker på detta då olika bolag jobbar på olika typer av vaccin. Biverkningar är inger jag läst om men det finns säkert som med alla typer av vaccin.

Jag hoppas vi kommer få svar på dina frågor innan hela svenska folket ställs på kö och blir massvaccinerade.

Kanske kan man slå till och göra folkräkning i samma veva. Vaccinpersonal går runt och sticker och man blir samtidigt inräknad. Tar man DNA och fingeravtryck på alla också så har vi löst det med på samma gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brillorm:

Nej tack!

Min kropp mitt val.

Nu är det väl även elitidrottare som fått Covid-19 och blivit riktigt dåliga så tycks slå väldigt olika. Själv blir jag också sällan sjuk och tror att jag haft en snäll variant av Covid-19 också då jag någon gång sen vår kände tryck över bröstet och andfåddhet vid kortare promenader i två-tre dagar och sen var jag pigg igen. Har inte testat mig så vet inte säkert. Sambon hade liknande symtom samtidigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Sötast

Jag har ingen rädsla för Covid19, är rätt så säker på att jag ej skulle påverkas personligen.
Självklart kommer jag ändå vaccinera mig då jag inte är en karen och jag vill såklart inte bära på en smitta som kan döda en oskyldig.

Permalänk
Inaktiv

Kluven. Svininfluensan gör mig tveksam samt det faktum att många vacciner verkar vara väldigt snabbt framtagna. Den dagen man säkerställt att vaccinen fungerar och inte har allvarliga bieffekter så är jag för att personligen ta. Hör inte till riskgrupp, ser hellre att de som behöver vaccinet prioriteras så får vi andra bestämma oss senare. De som drabbades riktigt illa av svinifluensavaccinet var relativt få men deras liv är förstörda.

Förlorade en kollega jag arbetade nära med i just Covid-19 så tar detta på stort allvar. Denna person hörde inte till riskgrupp och var både i bra form och relativt ung, under 50 år.

Röstade varken ja eller nej, även om svaret med stor sannorlikhet ja.

Permalänk
Medlem

Min första ståndpunkt är att riskgrupper bör få i första hand. Med det sagt så skulle jag personligen ändå tveka, mina barn skulle nog inte heller få ta i första hand. Skulle mina barn vara tvungen att ta så skulle jag också göra det, men som sagt jag är ändå tveksam och håller oss lite avvaktande.

Vill nog se eventuella bieffekter först och utvärdera sedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Definitivt inte, vill inte leka beta testare för någon sorts "early access" vaccin. Om några år, när det finns långtidsstudier om effektivitet och eventuella biverkningar, absolut.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Noctua NH-D15 | Sapphire RX 9070 XT | LG OLED C2 42" | Arch BTW

Permalänk
Medlem

Jag tror alla är medvetna om att riskgrupper och sjukvårdspersonal går först i kön för ett eventuellt vaccin.

När det är min tur så tar jag det gärna. Dels är det respektlöst att inte vaccinera sig mot smittsamma sjukdomar och virus, och dels så är jag otroligt trött på detta nu. Jag vill krama folk, gå och stötta mitt lag på läktaren och kunna gå ut och dricka öl utan att ha detta hängandes över oss.

Vi är flockdjur. Låt oss bli flockdjur igen. Vi mår illa såhär.

Ge mig vaccinet!

Permalänk
Avstängd

Lite mer info men det är förstås mycket som är osäkert än så länge. Men även här skrivs det som jag varit inne på tidigare att vaccin blir kanske ett krav vid utlandsresor. Tror det kommer få många att vaccinera sig som egentligen inte tänkt göra det men önskan och behovet av utlandsresa både privat och inom företag är nog för stort.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KKRao/sveriges-vaccinsa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig. Har familjemedlem som tog vaccin för svininfluensan vilket där efter förstörde hela hennes liv. Inget naturligt med att spruta in skit i kroppen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av headphoneninja:

Aldrig. Har familjemedlem som tog vaccin för svininfluensan vilket där efter förstörde hela hennes liv. Inget naturligt med att spruta in skit i kroppen.

Du kanske ska läsa naturkunskap om du fortfarande tror och benämner vaccin som "skit". Du verkar ha grundläggande kunskapsbrister om vaccin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av brillorm:

Nej tack!

Min kropp mitt val.

Skrivet av Stefflo:

Nu är det väl även elitidrottare som fått Covid-19 och blivit riktigt dåliga så tycks slå väldigt olika. Själv blir jag också sällan sjuk och tror att jag haft en snäll variant av Covid-19 också då jag någon gång sen vår kände tryck över bröstet och andfåddhet vid kortare promenader i två-tre dagar och sen var jag pigg igen. Har inte testat mig så vet inte säkert. Sambon hade liknande symtom samtidigt.

Ja, det har ju pratats om, kommer inte ihåg ordet nu, men att just att immunförsvaret får nån sorts megareaktion och det slår ut hela kroppen, typ. I såna fall är ju faktiskt det svagare immunförsvaret bättre isf

Skrivet av Rollese:

Definitivt inte, vill inte leka beta testare för någon sorts "early access" vaccin. Om några år, när det finns långtidsstudier om effektivitet och eventuella biverkningar, absolut.

Alltså svarade du ja?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Du kanske ska läsa naturkunskap om du fortfarande tror och benämner vaccin som "skit". Du verkar ha grundläggande kunskapsbrister om vaccin.

Vacciner är för det mesta säkra, men inte alltid

"Ungefär en femtedel av befolkningen har vävnadstypen HLA-DQB1*06:02 men alla insjuknar inte i narkolepsi. Det betyder att det krävs fler faktorer för att reaktionen i immunsystemet ska utlösas och orsaka narkolepsi. En sådan faktor var vaccinet Pandemrix och troligen också influensa A(H1N1), tidigare kallad svininfluensa.

När influensa A(H1N1) började spridas i världen 2009 var dödstalen i Mexico och USA höga vilket talade för en allvarlig pandemi. Snabbt utvecklades ett antal vacciner. I Sverige användes Pandemrix. Efter vaccineringen konstaterades en betydande ökning av antalet barn, tonåringar och vuxna som insjuknat i narkolepsi. Samtliga hade vävnadstyp HLA-DQB1*06:02"
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/sallsynta-halso...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ja, när alla som behöver det mer än jag fått sitt. Så gissningsvis kanske ett år efter att man börjar vaccinera. Följer givetvis forskningen med intresse, och uppdaterar mina åsikter allteftersom ny information kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Själv blir jag också sällan sjuk och tror att jag haft en snäll variant av Covid-19 också då jag någon gång sen vår kände tryck över bröstet och andfåddhet vid kortare promenader i två-tre dagar och sen var jag pigg igen. Har inte testat mig så vet inte säkert. Sambon hade liknande symtom samtidigt.

OT: Du ska nog utgå ifrån att du inte hade det, jag hade samma + feber + hosta på gränsen till lunginflammation (har haft lunginflammation två gånger, så har relevant jämförelsedata) och är nästan aldrig sjuk jag heller. Negativt covid-19 test, alltså helt vanlig förkylning/influensa i mitt fall!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vacciner är för det mesta säkra, men inte alltid

"Ungefär en femtedel av befolkningen har vävnadstypen HLA-DQB1*06:02 men alla insjuknar inte i narkolepsi. Det betyder att det krävs fler faktorer för att reaktionen i immunsystemet ska utlösas och orsaka narkolepsi. En sådan faktor var vaccinet Pandemrix och troligen också influensa A(H1N1), tidigare kallad svininfluensa.

När influensa A(H1N1) började spridas i världen 2009 var dödstalen i Mexico och USA höga vilket talade för en allvarlig pandemi. Snabbt utvecklades ett antal vacciner. I Sverige användes Pandemrix. Efter vaccineringen konstaterades en betydande ökning av antalet barn, tonåringar och vuxna som insjuknat i narkolepsi. Samtliga hade vävnadstyp HLA-DQB1*06:02"
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/sallsynta-halso...

350 barn/unga vuxna utvecklade narkolepsi de närmaste åren efter vaccinationen, 3 av 4 fall av dessa är statistiskt sett kopplade till vaccineringen. 5.3 miljoner människor vaccinerades i sverige. Även om dödligheten var så låg som 0.2% så är det ca 30ggr högre de 0.0066% som fick narkolepsi.
Dessutom så var det väldigt få som dog i influensa år 2009 (89st) och 2010 (12st) jämfört med ca 200 årligen vilken antagligen kan kopplas till massvaccinationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Enligt de senaste beräkningarna ligger dödligheten på 0.2% Rakt över brädet alltså. Men det är ju ändå väldigt viktigt för folk i riskgrupper att vaccinera sig, samt vi andra för att få stopp på smittspridningen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar