Jag säger NEJ till Amazon!

Permalänk

Trots att jag varit uppkopplad på internet sedan MS Win 95 släpptes så har jag faktiskt aldrig genomfört ett köp på Amazon. Förutom svenska sajter inkl Tradera och Blocket handlar jag mest på Ebay och på senaste åren även på Wish. En gång gjorde jag ett köp på Alibaba men efter en knapp vecka så fick jag meddelandet att produkten var slut och jag fick pengarna återbetalda.

Så någon Amazon lär inte få någon påhälsning från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Förutom svenska sajter inkl Tradera och Blocket handlar jag mest på Ebay och på senaste åren även på Wish.

Så någon Amazon lär inte få någon påhälsning från mig.

Var inte riktigt med på den logiken, men OK.

Har själv undvikit just Wish då jag läst så många varningar om scams där. Men det kanske är fel info jag fått?

Har använt internet sedan slutet av 80-talet. Gjorde mitt första köp av böcker på amazon.com i mitten på 90-talet, och har varit extremt nöjd med både köp, frakt och kundtjänst under dessa ca 25 år som jag handlat ifrån totalt 10 stycken olika Amazon-butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Så här står det på Konkurrensverket nedan, det kanske svarar på frågan hur det är olagligt, alltså t.ex. underprissättning får man inte ha.

Dominerande företag får, precis som alla andra företag, konkurrera utifrån sina förutsättningar (s.k. pris-och prestationskonkurrens). När konkurrenter marginaliseras eller rent av försvinner från marknaden på grund av sådan normal konkurrens, är det inte fråga om något missbruk. Ett missbruk innebär i regel att det dominerande företaget, genom andra metoder än sådana som hör till normal konkurrens, agerar på ett sätt som sätter konkurrensen ur spel. Sådana förfaranden kan skada konsumenterna direkt, eller leda till indirekt skada genom att förutsättningarna för en effektiv konkurrens försämras. Ett exempel på det senare är s.k. underprissättning, som gynnar konsumenterna på kort sikt men som kan försvaga konkurrensen och därigenom leda till högre priser på lång sikt. länk

Ja o ja. Amazon var ju en liten butik en gång i tiden, men utav många små så växte just Amazon och blev stora.

Det Amazon har gjort är att medvetet gå med låg eller obefintlig vinst och inte delat ut pengar till ägarna, utan använt pengarna de tjänar för att expandera och ta marknadsandelar istället. Konkurrenterna har väl agerat mer otåligt och kanske delat ut vinster till ägarna varje år? Det är ju inte konstigt om det påverkar storleken då. Sådana skillnader i hur företag använder pengarna de tjänar antar jag är helt lagligt.

Absolut. Det är inte olagligt att offra kortsiktiga vinster och aktieutdelningar för att istället bygga upp företaget långsiktigt.

Permalänk
Medlem

Normalt sett handlar jag inte på Amazon.de som första källa, handlar mest här i Sverige.
Men UTBUDET på Amazon.de (och kanske amazon.se?) är så jäkla stort om jag behöver något "knepigt":
Har köpt diverse "adaptrar" för gamla lådor som inte går att köpa i Sverige, men finns på amazon.de.

(Uppgraderade en USB-panel (frontpanel) på gammal låda från 2.0 till 3.1/USB-C för att göra lådan modern i nytt bygge. Fanns inte att köpa i Sverige. €20 kostade panelen. Kom i brevlådan på en vecka, trots Corona och allt..)

Har inte testat amazon.se än. Sajten verkar futtig jämfört med tysk motsvarighet.

Jag säger JA till Amazon!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har redan shoppat en del på Amazon.
En hel del saker på min bevakning på prisjakt har ploppat till senaste dagarna.
Vissa saker är betydligt billigare än det någonsin varit i Sverige.
Också detta som är bra med Amazon Sverige, att de kommer upp på prisjakt vid bevakningar.

Så allt jag kan säga, YES AMAZON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har redan shoppat en del på Amazon.
En hel del saker på min bevakning på prisjakt har ploppat till senaste dagarna.
Vissa saker är betydligt billigare än det någonsin varit i Sverige.
Också detta som är bra med Amazon Sverige, att de kommer upp på prisjakt vid bevakningar.

Så allt jag kan säga, YES AMAZON.

Jo sådan finns också ett bra exempel här
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5258125

Amazon 38 544:-
Billigast nästa steg CDON på 41 213:-

Permalänk
Medlem

EU hits Amazon with antitrust charges. A huge fine could follow

"The investigation found that Amazon feeds non-public seller data, such as the number of products ordered and the sellers' revenues, into its own retail algorithms to help it decide which new products to launch and the price of each new offer, Vestager said on Tuesday.
That allows Amazon to marginalize third-party sellers and cap "their ability to grow," she added."
https://edition.cnn.com/2020/11/10/tech/amazon-eu-antitrust/i...

Permalänk
Medlem

Börjat handla i fysiska butiker igen om det går och online blir det mest inet, kommer nog aldrig köpa från amazon.