Permalänk

Ljud till garage/mancave

Har under sommaren byggt ett garage. Detta blir min fredade plats på jorden. Bifogar bild över hur det ser ut just nu. Nu till min fråga. Jag kommer att ha en större tv, ps4 och vill dessutom kunna med bluetooth spela musik från mobil till OK högtalare. Hur många högtalare bör jag ha, sub?, förstärkare för att fixa detta. Installation i tak och väggar funkar, eller utanpåliggande? Behöver tips på märken/system/lösningar. Ska i dagarna dra rör och dosor, så det börjar bli bråttom.
Svårt att säga prislapp, men 10k är inte ett problem, mer om man kan motivera varför.
Mått på garaget är cirka 9 brett och 7m djupt, 3,8m som högst i tak. 9m bredd är mot gaveln, där tv blir centrerad. Alla tips emottages tacksamt.
får duga med länk då jag inte hittade annan lösning från telefonen för bildvisning

Visa signatur

well well, what to say?

Permalänk
Medlem

Ska du göra det mer för film/spel så skulle jag säga minst 5.1 och helst 7.2.4 (kan börja med 5.1 och bygga vidare sän när mer budget finns) eller fler om plats fins.

Musik så räcker ett bra 2.0 system (2.1 om man vill ha er bas)

Tips på högtalare och reciver vill jag inte ge för jag känner mig inte så insatt i det skälv.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad ska du ha det till för det blir ju uppenbarligen inte garage men är det hembio, musikrum, bar eller nått annat sätt rummet främst ska användas ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad ska du ha det till för det blir ju uppenbarligen inte garage men är det hembio, musikrum, bar eller nått annat sätt rummet främst ska användas ?

Kommer nog att streamas musik en hel del, som bakgrundsljud när man är där och pysslar med något. Tv kommer användas som ett andra tvrum, främst för mig, lite streamingtjänster med serier och nån film några timmar per vecka. På helgerna kanske man knäpper några kalla med grabbarna och spelar lite högre. Ps spelande sporadiskt.

Visa signatur

well well, what to say?

Permalänk
Medlem

Något som är viktigt att tänka på i sådana här utrymmen är eko. Försök få ner det så mycket som möjligt så kommer ljudet bli bättre direkt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ska du ha som en hörna med underhållning eller är tanken mer hemmabio?

Infällt eller golvhögtalare är helt olika saker. Har du inte ens bestämt vad som är lämpligt för din installation så är det faktiskt svårt att rekommendera något..

Som förstärkare/musikstreaming så gå på en hemmabioförstärkare med de funktionerna.

Beroende på krav men 10k, förvänta dig inga underverk.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Man kan absolut köra på 5.1 surround och så, men om musik är huvudfokus så får man ofta bättre ljud om man satsar på vanlig stereo i första hand, för samma pris alltså.

Klipsch The Fives har jag hört ska vara rätt bra. Det är ett par stereohögtalare med BT och så, plus HDMI-ingång så man kan använda dom för TV-ljud. Mer fokus på musik än på film/TV/spel men fortfarande bra på det också. Små, snygga, bra ljud och de kan spela riktigt högt. https://www.digitaltrends.com/speaker-reviews/klipsch-the-fiv...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brännarn:

Kommer nog att streamas musik en hel del, som bakgrundsljud när man är där och pysslar med något. Tv kommer användas som ett andra tvrum, främst för mig, lite streamingtjänster med serier och nån film några timmar per vecka. På helgerna kanske man knäpper några kalla med grabbarna och spelar lite högre. Ps spelande sporadiskt.

Låter som ett surroundsystem är det som skulle passa bäst i så fall och just nu är väl det viktigaste i så fall att förbereda kabeldragning med dosor och rör som stämmer skapligt bra med en framtida högtalarplacering och det går ju även att se till att ha nått bra att skruva fast högtalarsstativ i typ osb eller plywood bakom en eventuell gipsskiva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Låter som ett surroundsystem är det som skulle passa bäst i så fall och just nu är väl det viktigaste i så fall att förbereda kabeldragning med dosor och rör som stämmer skapligt bra med en framtida högtalarplacering och det går ju även att se till att ha nått bra att skruva fast högtalarsstativ i typ osb eller plywood bakom en eventuell gipsskiva.

Plywood+gips på alla väggar

Visa signatur

well well, what to say?

Permalänk

Detta kanske fungerar?

Förslag på mer prisvärda grejjer?

Kan även köpa 2st till som bakhögtalare vid ett senare tillfälle, om det behövs

Visa signatur

well well, what to say?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brännarn:

Detta kanske fungerar?

https://www.bildtagg.se/file/thumb/tltmc4wzqwexdnq2dmmpgb2

Förslag på mer prisvärda grejjer?

Kan även köpa 2st till som bakhögtalare vid ett senare tillfälle, om det behövs

Ser ut som ett normalt litet hembiosystem som inte är tokigt åt nått håll så det kan väl vara en utgångspunkt, topparna kommer ju att ta hjälp av väggen om du monterar dem så och det gör att de komemr att låta lite större än de egentligen är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

10k på hela systemet? eller 10k på högtalare?
Rekommenderar att du köper beg. halva priset och slipper spela in!
Dessutom får du ju rätt mycket bättre valuta för pengarna!

Om du skall ha ett 2.0-system kan jag ju varmt rekommendera Sonus Faber Venere-serien. Kan nog gå att hitta för runt 10k beg (kostade väl runt 25-35 nytt innan serien gick ut förra året).

Permalänk

Det beror på hur högt ljudtryck du vill ha och hur stort garaget är. För en bra ljudupplevelse rekommenderas att ha minst två högtalare och en subwoofer. Förstärkare behövs om högtalarna inte har inbyggd förstärkare. Installation i tak och väggar ger ett mer diskret utseende medan utanpåliggande installation kan vara enklare och billigare. En bra startpunkt är att titta på välkända märken som Sonos, Bose eller Yamaha, men det finns många andra bra märken också.

Permalänk
Medlem

200-liters Smackhorn och PM6 Lowther element som singel-elements högtalare (alltså full bandbredd) skulle vara mitt val med en sådan möjlighet till utrymme ;-).

Men det beror på att jag just har/haft sådana högtalare i typ 30 års tid till för några år tills kantupphängningen gav sig (polyuretan...) - skall se om jag kan få ordning på det igen då jag saknar ljudet och kroppskänslan av slagverken som blir vid lite högre nivå...

De är lättdrivna - vilket också ställer krav på att slutsteget har hög dynamik och låg brusnivå (hög S/N typ >=110 dB mellan max-effekt och dess tomgångsbrus - eller att det inte avger mer brus än 85 dB under 1 Watt när volymen är minimerad) för att inte få väsande som hörs i hela rummet när man spelar lågt mot mer normala nivåer. - dvs för hornhögtalare runt 0.005 Watt i Peak (spelade man uppåt 0.25 Watt Peak började grannarna banka i väggarna - mental note: bo inte i hyreshus/BRF med vägg i vägg med grannar om man vill kunna spela lite högre på hornhögtalare...)

Skall man nämna slutsteg som klarar låg brus vid tystnad och spelning på låg nivå så används idag Proton AA-1150 (ja - den är gammal - typisk 1985-1990-tals slutsteg med runt 115 dB dynamik eller om man räknar som bitar i D/A-omvandlare 19.10 bitar ) efter flertalet provade 'konsument-slutsteg' som helt enkelt inte gick att använda för att de väste för mycket i rummet. Mer om detta skrev jag i #18224241

Jo en sak till Hornhögtalare kan vara rätt svårmöblerade innan man (eventuellt...) hittar sweet-spot där det låter bra där man vistas mestadelen av sin tid och är inte förlåtande på samma sätt som med vanliga högtalare. - typ, dåligt, dåligt, superbra, dåligt, dåligt - när man flyttar runt - medans vanlig högtalare är mer halvdålig, halvdåligt, halvdåligt, lite mindre halvdåligt, halvdåligt... när man flyttar runt...

Permalänk
Medlem

Om du i huvudsak ska spela musik så gör sig själv en tjänst och skaffa ett par golvare och en stereoförstärkare. Lite större golvare med dubbla 8" basar kommer skapa bra ljudtryck trots rummet är stort. Som någon tidigare skrev kolla begagnat. Ett bra riktmärke brukar vara att köpa en förstärkare för ca 50% av högtalarpriset för att få ett hum om en lämplig kombo.

Är det primärt film du ska se på kanske surround är att föredra men för samma pengar får du i princip värdelöst stereoljud jämfört med om du siktar in dig på det.

Permalänk

Låter som en RIKTIG man-cave du har installerat! Låter som en riktigt nice plats att smita undan på. Hur ska du göra med värmehållning osv? Samt är garaget väl isolerat för att kunna vistas i under vintermånaderna? Blir nästan lite avundsjuk, mitt garage används främst till förvaring av bil samt som förvaring (den delen står frugan för haha). MEN, jag skulle starkt rekommendera att du ser till så att det är väl säkrat, speciellt i dessa tider.. Hur tänker du angående port och sånt? Jag installerade nyligen en port från nordicdoor.se och är väldigt nöjd med den porten, iom att den känns bastant och är av metall. Skulle skydda både teknik och bil i ditt fall! Lycka till!