Apple Macbook Air med M1 imponerar i första resultat

Permalänk
Melding Plague

Apple Macbook Air med M1 imponerar i första resultat

Apples påståenden om att ARM-processorn M1 står sig väl mot dess Intel-alternativ backas av nya prestandaresultat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hur i hela friden lyckas Apple, som gör så mycket andra saker, också matcha eller slå AMD och Intel vilka ju inte gör annat (nästan) än att bygga processorer?

Permalänk
Medlem

Önskar att den hade stöd för Apple pencil (för det har den inte va?) så att jag slapp välja mellan denna och en iPad air.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande även om det inte kom som en överraskning

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Hur i hela friden lyckas Apple, som gör så mycket andra saker, också matcha eller slå AMD och Intel vilka ju inte gör annat (nästan) än att bygga processorer?

x86 vs ARM

samt att Apple har sugit åt sig många ingenjörer från alla möjliga bolag, inklusive Intel och AMD, som har många år erfarenhet av att utveckla processorer och grafikkretsar.

Många unga ess och gamla legender som hamnat där.

Permalänk
Medlem

Kluven om jag ska ha en Air eller Pro. Använder min nuvarande Pro mest för administration osv. Kopplat till jobbet. Inga tunga grejer.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Hur i hela friden lyckas Apple, som gör så mycket andra saker, också matcha eller slå AMD och Intel vilka ju inte gör annat (nästan) än att bygga processorer?

För det första gör, framförallt intel men även amd, många andra saker än procesdorer. För det andra är inte det typ helt irrelevant. Det relevanta är hur mycket resurser som läggs på CPU-utvecklingen, och om de har andra avdelningar som går med vinst kan det till och med bidra till RnD budgeten.

Permalänk
Medlem

synd att Apple aldrig kommer finnas för oss teknik dataspelnördar.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

synd att Apple aldrig kommer finnas för oss teknik dataspelnördar.

Sant. Det lär väl växa bananer på nordpolen före Apple låter oss själva köpa komponenter och sätta ihop överhuvudtaget.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hur länge klarar den hålla så pass hög klockfrekvens då den är passivt kyld utan att det blir för varmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Hur i hela friden lyckas Apple, som gör så mycket andra saker, också matcha eller slå AMD och Intel vilka ju inte gör annat (nästan) än att bygga processorer?

Förmodligen eftersom Intel och AMD begränsas av x86-arkitekturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

synd att Apple aldrig kommer finnas för oss teknik dataspelnördar.

Tyvärr och de få spel som funkade för mac innan kommer väl inte funka med den nya arkitekturen nu

Jag funderade starkt på en Macbook Pro innan eftersom jag nästan bara spelar World of Warcraft på min PC nuförtiden men kommer det ARM arkitektur där med i #framtiden kan man ju glömma det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av 14ccKemiskt:

Hur i hela friden lyckas Apple, som gör så mycket andra saker, också matcha eller slå AMD och Intel vilka ju inte gör annat (nästan) än att bygga processorer?

Apple kan garanterat inte bygga lika effektiva x86-processorer. Dessutom har de baserat sina designer på ARM från början så de har ju fått en del hjälp på vägen. Därmed inte sagt att detta fortfarande är mycket imponerande, för det är det. M1 verkar ju följa ARM big.LITTLE-koncept.

Sen kan det vara viktigt att nämna att Intel är på 10 nm (SF) och AMD är på TSMC 7 nm (HPC). Apple har här en design som är byggd på "5 nm".

Intel 10 nm (SF) = ~100 MTr/mm2
TSMC 7 nm (HPC) = 66.7 MTr/mm2

Apple 5nm = 170(?) MTr/mm2

Apple har ett rätt tydligt transistortäthetsövertag här också så det bör ju också läggas till in i denna ekvationen. Vi vet ju inte hur effektiv t.ex. Zen-arkitekturen hade varit på Apple 5 nm eller hur Zen 4 kommer prestera på 7 nm EUV t.ex.

Med allt detta sagt så är ju Apple tydligt teknologiskt före.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Drömmarna om 14nm x86 har gått från att vara ren och skär eufori till att vara jobbiga mardrömmar där man jagas av denna arkitektur. Spelar ingen roll hur långt man springer så är den där igen.

Bra att Apple gjort denna övergång och förhoppningsvis banar det väg till förändringar på PC-sidan också. Även om PC är ett betydligt svårstyrt ekosystem. Känns som Apple är en lätt motorbåt mot PC:s containerfartyg.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Drömmarna om 14nm x86 har gått från att vara ren och skär eufori till att vara jobbiga mardrömmar där man jagas av denna arkitektur. Spelar ingen roll hur långt man springer så är den där igen.

Bra att Apple gjort denna övergång och förhoppningsvis banar det väg till förändringar på PC-sidan också. Även om PC är ett betydligt svårstyrt ekosystem. Känns som Apple är en lätt motorbåt mot PC:s containerfartyg.

Dem som använder Apples produkter har oftast lite mer cash också. De har oftast lite högre krav och det lär blir högre krav mot produkterna och funktion av produkter på apples nya maskiner. Även trejde-partsmjukvaror.
Min förhoppning är att Apple löser detta väldigt bra och att vi snart ser potentiellt högpresterande ARM-chip eller sånt även i PC?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Underbara resultat!

Nu verkar det äntligen precis kommit Macbook Pro (M1) med configure-to-order (CTO) alternativ hos Webhallen Så jag beställde en med 16 GB RAM / 256 GB Lagring

:3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Drömmarna om 14nm x86 har gått från att vara ren och skär eufori till att vara jobbiga mardrömmar där man jagas av denna arkitektur. Spelar ingen roll hur långt man springer så är den där igen.

Bra att Apple gjort denna övergång och förhoppningsvis banar det väg till förändringar på PC-sidan också. Även om PC är ett betydligt svårstyrt ekosystem. Känns som Apple är en lätt motorbåt mot PC:s containerfartyg.

Då får du väl tänka på att när Intel ensamma styrde över PC-marknaden, d.v.s. när AMD gick irrvägar med Bulldozer gjordes inte mycket teknisk utveckling av deras processorer. Visst krympte de storleken på processen, men bara för att tjäna mer pengar då chipen blev mindre. Inte ens någon uppskalning av kärnorna för konsumentprocessorerna gjordes under denna period. Det som de var duktigast på var att tjäna pengar, vilket de gjorde p.g.a. avsaknad av konkurrens.

Man kan ju ändå se att de faktiskt blivit en del fart på x86-utvacklingen de senaste årens just eftersom en hungrig konkurrent börjat återfödas. Hade Intel lagt manken till under alla dessa år istället för att luta sig tillbaka kanske x86-orna idag stått sig betydligt starkare mot dessa Apple-processorer generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Underbara resultat!

Nu verkar det äntligen precis kommit Macbook Pro (M1) med configure-to-order (CTO) alternativ hos Webhallen Så jag beställde en med 16 GB RAM / 256 GB Lagring

:3

Vad fick dig att välja MacBook Pro över Air?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

"Firestorm" och "Icestorm"? Ska inte Apple ha ett värdigt beteende och namnschema? Det låter mer som om Razer eller Alienware har gjort de processorerna. Kommer vi få RGB på nästa MacBook? Eller förlåt, i nästa eLite mBook pro gamzer eDition menar jag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem

@yoshman:

På ett högst teoretiskt plan - vad är möjligheten för x86 att göra en "fresh start"? Som det ARM gjorde vid 64övergången. Säg X86v2 - typ.
Om vi bortser från mer praktiska problem så som frågan om vem som skulle leda det här när Intel/AMD delar licenser and all that. Och kompabilitetsproblemen som lär bli minst sagt kännbara.
Finns det en väg fram här för X86 framöver liksom?
Eller är det menlöst att spinna vidare den bollen ändå? Kanske lika gärna kan börja om från ny kula för någon annan arkitektur i så fall?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tyvärr och de få spel som funkade för mac innan kommer väl inte funka med den nya arkitekturen nu

x86-emuleringen i dessa maskiner påstås ju vara riktigt vass så jag ser inte varför du inte skulle kunna fortsätta spela WoW.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

x86-emuleringen i dessa maskiner påstås ju vara riktigt vass så jag ser inte varför du inte skulle kunna fortsätta spela WoW.

Ah! då kanske det är ett alternativ när jag lämnar stationära världen inom en snar framtid, väntar lite på att min PC ska bli omodern först

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Oliver91:

Tyvärr och de få spel som funkade för mac innan kommer väl inte funka med den nya arkitekturen nu

Jag funderade starkt på en Macbook Pro innan eftersom jag nästan bara spelar World of Warcraft på min PC nuförtiden men kommer det ARM arkitektur där med i #framtiden kan man ju glömma det.

I sina presentationer har Apple lyft fram att Rosetta 2-emulering kan köra Rise of the Tomb Raider för x86/Intel iGPU snabbare än det körs i native-läge. Visst, det är bara Apples uppgifter än så länge och vi får invänta att vi kan göra egna tester, men Apple tenderar att vara något konservativa med sina exempel så det är inte omöjligt att vissa spel körs lika bra som de görs i native-läge. Jag hoppas personligen att det stämmer, då en M1-dator redan är paxad som ersättare till mitt 6,5 år gamla x86-härke

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Vad fick dig att välja MacBook Pro över Air?

Gjorde samma val själv.

Bättre skärm, större trackpad, troligtvis lite snabbare pga kylniingen, touch bar och större batteri/batteritid. Priset skiljer inte så mycket mellan dom så valet av Pro var enkel för mig.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tyvärr och de få spel som funkade för mac innan kommer väl inte funka med den nya arkitekturen nu

Jag funderade starkt på en Macbook Pro innan eftersom jag nästan bara spelar World of Warcraft på min PC nuförtiden men kommer det ARM arkitektur där med i #framtiden kan man ju glömma det.

Varför tror du Blizzard överger pga detta? Först och främst så fortsätter ju wow-klienten fungera as-is utan att de gör någon modifikation öht. Sen har de ju erfarenhet redan av att utveckla för iOS och ARM allmänt samt siktar på att fokusera mer på mobila plattformar framöver. Vet inte var det ens finns någon indikation på att WoW skulle sluta stödjas på Mac

Värt att komma ihåg att de också stödde WoW under eran när macar körde IBM PowerPC-processorer (så gammalt är WoW.. jeeeks). Att macar behövde komma med Intel var aldrig något krav de hade.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nucky:

Vad fick dig att välja MacBook Pro över Air?

Den ännu bättre batteritiden och framförallt att jag behöver en fläkt för de utdragna kompileringar av kod jag kommer göra och så vidare. Rädd för throttling på en Air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Varför tror du Blizzard överger pga detta? Först och främst så fortsätter ju wow-klienten fungera as-is utan att de gör någon modifikation öht. Sen har de ju erfarenhet redan av att utveckla för iOS och ARM allmänt samt siktar på att fokusera mer på mobila plattformar framöver. Vet inte var det ens finns någon indikation på att WoW skulle sluta stödjas på Mac

Värt att komma ihåg att de också stödde WoW under eran när macar körde IBM PowerPC-processorer (så gammalt är WoW.. jeeeks). Att macar behövde komma med Intel var aldrig något krav de hade.

Ja stöder för deras klienter är bra, vet att det figurerade en video för ett par år sen där någon fått WoW att funka på ett PS3 genom linux

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

"Firestorm" och "Icestorm"? Ska inte Apple ha ett värdigt beteende och namnschema? Det låter mer som om Razer eller Alienware har gjort de processorerna. Kommer vi få RGB på nästa MacBook? Eller förlåt, i nästa eLite mBook pro gamzer eDition menar jag.

Apple har alltså lanserat en, mer eller mindre, revolutionerande CPU med M1 och detta är vad du extrapolerar?

,
Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Gjorde samma val själv.

Bättre skärm, större trackpad, troligtvis lite snabbare pga kylniingen, touch bar och större batteri/batteritid. Priset skiljer inte så mycket mellan dom så valet av Pro var enkel för mig.

Skrivet av anon100733:

Den ännu bättre batteritiden och framförallt att jag behöver en fläkt för de utdragna kompileringar av kod jag kommer göra och så vidare. Rädd för throttling på en Air.

Sitter med en MacBook Pro 2013. Dags att pensionera den. Batteritiden är inte vad den var La precis en order på Apple's hemsida med 16GB RAM & 256GB. Leverans 7 Dec - 14 Dec skriver dom.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande och då är detta "instegsmodellen"

Några dealbreakers än:
Endast två tb3/USB4 portar (ingen tb4)
Endast 16GB RAM
GPU slår inte en nvidia i en bra bärbar.

Några nackdelar som jag kanske kan leva med
Ingen egpu support