Permalänk
Medlem

Karriärbyte från tekniker

Hej, har nu jobbat som it-tekniker i ca 5 år, jobbat som klassisk 2nd line, med jobb i datorhallar och backups, operations tekniker, till att ha hand om infrastruktur i AWS, företagets tjänster, felsökning av kund uppsättningar, uppgraderingar,nätverk,databaser ja det som att vara "tekniker" kan innebära. Men har börjat fundera på att antingen byta inriktning som tekniker eller att helt lämna "tekniker" rollen för något annat, har liksom funderat på allt från programmare till ekonom. Har ingen aning om vad jag egentligen vill göra men tröttnat på det jag gör. Någon som varit i liknande sits, vad gjorde ni? Hur hittade ni vad ni vill köra? Är 26år så är inte för gammal, gick 2 årigt på högskolan inom just it/server/nätverk. Vad för yrken behövs det i IT? Eller i andra branscher? Funderat på att ta några kurser på halv eller kvartsfart för att kunna jobba samtidigt för att kolla vad man gillar, har köpt lite material för programare med för att komma in i det.. Men uppskattar all feedback.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är i en liknande sits, jobbat som it-tekniker i ~15år och nu de senaste åren växlat från ren tekniker till att vara ansvarig för inköp, avtal och lite mer "pappersarbete" kring det hela.
I grund och botten är det dock samma tjänst och samma typ utav uppgifter, bara mer uppdelat.

Jag har länge tänkt att jag borde kanske testa något annat, men vad ?
Vägen känns utstakad när man gått utbildningar för just detta område, och sedan har många år utav det i ryggen... Man blir väl bekväm?

Jag har funderat på programmerare också, men känner nog snarare att jag vill ut och röra mig lite mer än vad jag gör idag.
Sedan är det ju en frågan om inkomst med, att hoppa till ett annat yrke där din fd. specialitet som tekniker spelar mindre roll innebär ofta en mindre summa pengar in varje månad då man anses som outbildad/ej praktisk erfarenhet utav yrket man kanske söker för.
Det har i vilket fall varit bromsklossarna för mig.

Jag är 36år så något äldre, men det är aldrig för sent att byta jobb tänker jag.
Man skall jobba med något man tycker är kul och som faktiskt ger dig något också!

Kanske inte så mycket tips att ge ännu, men jag följer tråden så kanske vi kan hjälpas åt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är i en liknande sits, jobbat som it-tekniker i ~15år och nu de senaste åren växlat från ren tekniker till att vara ansvarig för inköp, avtal och lite mer "pappersarbete" kring det hela.
I grund och botten är det dock samma tjänst och samma typ utav uppgifter, bara mer uppdelat.

Jag har länge tänkt att jag borde kanske testa något annat, men vad ?
Vägen känns utstakad när man gått utbildningar för just detta område, och sedan har många år utav det i ryggen... Man blir väl bekväm?

Jag har fungerat på programmerare också, men känner nog snarare att jag vill ut och röra mig lite mer än vad jag gör idag.
Sedan är det ju en frågan om inkomst med, att hoppa till ett annat yrke där din fd. specialitet som tekniker spelar mindre roll innebär ofta en mindre summa pengar in varje månad då man anses som outbildad/ej praktisk erfarenhet utav yrket man kanske söker för.
Det har i vilket fall varit bromsklossarna för mig.

Jag är 36år så något äldre, men det är aldrig för sent att byta jobb tänker jag.
Man skall jobba med något man tycker är kul och som faktiskt ger dig något också!

Kanske inte så mycket tips att ge ännu, men jag följer tråden så kanske vi kan hjälpas åt!

Är egentligen aldrig för sent för att o skola om sig!
Jag bytte själv yrke för ett par år sen, blev färdigutbildad utvecklare 28år ung.

Hade haft högre lön idag om jag utbildade mig 5 år tidigare, men jag gick in med högre lön än min klasskompis (samma utbildning, samma jobb, samma arbetsgivare).

Huvudsakligen pga att jag är äldre och hade 8år arbetslivserfarenhet i ryggen, även om det är i en helt orelaterad branch.
Jämfört med hans 0år (vidareutbildning direkt efter gymnasiet).

Men pengar är inte allt, att trivas bättre med sitt jobb är värt en lägre lön. Speciellt om det bara är en kortare period.

Till TS:
Vill du jobba inom IT skriker branchen efter duktiga utvecklare.
Har du inte kodat förut ge det ett försök, kör på ett par tutorials som finns här och där, YouTube om du gillar videoformat.
Var inte alls det jag hade tänkt mig när jag var i 20års ålder, idag känner jag att jag träffade helt rätt.
Brett område med väldigt mycket olika arbetssysslor och goda karriärmöjligheter.

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är i en liknande sits, jobbat som it-tekniker i ~15år och nu de senaste åren växlat från ren tekniker till att vara ansvarig för inköp, avtal och lite mer "pappersarbete" kring det hela.
I grund och botten är det dock samma tjänst och samma typ utav uppgifter, bara mer uppdelat.

Jag har länge tänkt att jag borde kanske testa något annat, men vad ?
Vägen känns utstakad när man gått utbildningar för just detta område, och sedan har många år utav det i ryggen... Man blir väl bekväm?

Jag har funderat på programmerare också, men känner nog snarare att jag vill ut och röra mig lite mer än vad jag gör idag.
Sedan är det ju en frågan om inkomst med, att hoppa till ett annat yrke där din fd. specialitet som tekniker spelar mindre roll innebär ofta en mindre summa pengar in varje månad då man anses som outbildad/ej praktisk erfarenhet utav yrket man kanske söker för.
Det har i vilket fall varit bromsklossarna för mig.

Jag är 36år så något äldre, men det är aldrig för sent att byta jobb tänker jag.
Man skall jobba med något man tycker är kul och som faktiskt ger dig något också!

Kanske inte så mycket tips att ge ännu, men jag följer tråden så kanske vi kan hjälpas åt!

36, du har ju halva arbetslivet kvar med de nya pensionsåldrarna! Men som du säger pengar är ju en faktor men jag har ju möjligeten nu innan man skaffar kid även om man köpt en bostad (lågt lån iallfall)

Skrivet av MaxieTheHatter:

Är egentligen aldrig för sent för att o skola om sig!
Jag bytte själv yrke för ett par år sen, blev färdigutbildad utvecklare 28år ung.

Hade haft högre lön idag om jag utbildade mig 5 år tidigare, men jag gick in med högre lön än min klasskompis (samma utbildning, samma jobb, samma arbetsgivare).

Huvudsakligen pga att jag är äldre och hade 8år arbetslivserfarenhet i ryggen, även om det är i en helt orelaterad branch.
Jämfört med hans 0år (vidareutbildning direkt efter gymnasiet).

Men pengar är inte allt, att trivas bättre med sitt jobb är värt en lägre lön. Speciellt om det bara är en kortare period.

Till TS:
Vill du jobba inom IT skriker branchen efter duktiga utvecklare.
Har du inte kodat förut ge det ett försök, kör på ett par tutorials som finns här och där, YouTube om du gillar videoformat.
Var inte alls det jag hade tänkt mig när jag var i 20års ålder, idag känner jag att jag träffade helt rätt.
Brett område med väldigt mycket olika arbetssysslor och goda karriärmöjligheter.

Lycka till!

Ja jag har förstått att det saknas utvecklare men känns så jävla brett finns så många olika språk,inriktningar, testat lite python typ som språk hittils, är inte snabb när det gäller att lära sig sådant så lär ta ett tag, men är ju kul att se saker fungera man skapat..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Kolla om du hittar någon TAM roll? det är en rolig roll Annars går de ju bli Devops ingenjör som roadmap från tekniker etc

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1