MSI registrerar åtta Geforce RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Jag fattar ärligt talat inte vitsen med att ha så här många varianter av samma produkt.

Möjligt att jag är cynisk här men jag tror att medelidiotsvensson baserar sin uppfattning om bra/dåligt typ helt efter pris. De som inte fattar skillnaden på produkterna annat än "3060 bad" "3090 good" kanske ser 6 olika 3060-utföranden och känner att "ok men jag kan lägga 300kr till så får jag en lite bättre" - då vill kanske den leverantören att sagda 100kr till går till deras andra exakt likadana kort med valfri extra-branding istället för till en konkurrent vars kort bara råkade kosta 300 spänn mer. Antingen det eller att de väl på plats tänker "äh vad fan jag kanske kan lägga några kebabrullar extra nu när jag ändå ska spendera" och väljer nästa modell upp men inte har råd att gå hela vägen till 3070.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Möjligt att jag är cynisk här men jag tror att medelidiotsvensson baserar sin uppfattning om bra/dåligt typ helt efter pris. De som inte fattar skillnaden på produkterna annat än "3060 bad" "3090 good" kanske ser 6 olika 3060-utföranden och känner att "ok men jag kan lägga 300kr till så får jag en lite bättre" - då vill kanske den leverantören att sagda 100kr till går till deras andra exakt likadana kort med valfri extra-branding istället för till en konkurrent vars kort bara råkade kosta 300 spänn mer. Antingen det eller att de väl på plats tänker "äh vad fan jag kanske kan lägga några kebabrullar extra nu när jag ändå ska spendera" och väljer nästa modell upp men inte har råd att gå hela vägen till 3070.

Kanske.
Skulle vara intressant att höra tillverkarnas egna ord gällande hur de tänker kring detta.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Skillnaden mellan "vanlig" och OC hade kunnat förklaras på det sättet. Men det finns också massvis med olika modeller.

Jag menar, alla dessa är ju icke OC-modeller.

Geforce RTX 3060 Ti Gaming Trio
Geforce RTX 3060 Ti Gaming X Trio

Geforce RTX 3060 Ti Ventus 2X

Geforce RTX 3060 Ti Twin Fan

Geforce RTX 3060 Ti Ventus 3X

Detta är bara en tillverkare, inte att glömma. Måste ju finnas typ 100 olika varianter om man går igenom samtliga tillverkare.

Precis som du säger blir det väldigt konstigt med priserna. För en del av korten kommer ju kosta ungefär som de billigare av ett annat (bättre) kort och vice versa nedåt. Helt plötsligt finns det inte en lika tydlig prisskillnad mellan de olika korten.

Tänk dig om moderkortstillverkarna enbart levererade kort med ytmonterade cpuer med förinstallerade kylarlösningar. Då är det snabbt ganska tydligt varför det blir såhär många modeller av "samma kort".

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #