Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Notepad++ fråga.

Alltså, deras egna forum kräver att man har facebook eller google eller typ twitter eller något annat för att posta på, så jag testar att fråga här först.

I Notepad++ så kan man ställa in så att en filändelse är associerad till ett visst språk, det är då globalt på den filändelsen. Men jag skulle vilja att en viss fil, men ett exakt namn är associerad till ett språk, men andra filer med samma ändelse har ett annat, går det?

Det är för att vi har mycket text i samma typ av "container" i jobbet, men ibland finns det filer som skall läsas som C och andra som XML nämligen.

Är inte helt intresserad av att byta program heller.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

I Notepad++ så kan man ställa in så att en filändelse är associerad till ett visst språk, det är då globalt på den filändelsen. Men jag skulle vilja att en viss fil, men ett exakt namn är associerad till ett språk, men andra filer med samma ändelse har ett annat, går det?

Det där har bara att göra med hur det är uppdelat i Notepad++, det har inget med hur det hanterar dessa filer då det kan hantera syntax highlightning i flera programering språk.

Skrivet av Hipshot:

Det är för att vi har mycket text i samma typ av "container" i jobbet, men ibland finns det filer som skall läsas som C och andra som XML nämligen.

Som jag skrev ovan Notepad++ bryr sig inte om vad för programering språk filer har, är programering språket C så kommer dess syntaxer att highlightas, är programering språket XML så kommer dess syntaxer att highlightas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Nej, jag förstår att det inte bryr sig, det var lite min fråga med, om det går att komma runt detta, för att tvinga programmet in i ett språk för en speciell fil, inte generellt för en ändelse.

Typ med någon sorts pythonplugin eller så, men jag gissar att ingen här kan hjälpa mig med detta... får bita i det sura äpplet och logga in på deras forum via twitter typ(?)

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

När du väl öppnat filen så byt via Language-menyn till vad du vill ha? Sen ha den öppen, om det bara rör sig om en fil..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej, jag förstår att det inte bryr sig, det var lite min fråga med, om det går att komma runt detta, för att tvinga programmet in i ett språk för en speciell fil, inte generellt för en ändelse.

Installera luascript-plugin i Notepad++.
Öppna sedan startup.lua och lägg till

npp.AddEventHandler("OnSwitchFile", function(f,i) if npp:GetFileName(f) == "dinfil.ext" then npp:MenuCommand(IDM_LANG_C) -- Lista : https://github.com/dail8859/LuaScript/blob/master/src/Npp/men... end return false end)

Denna funktion kommer att ändra syntax highlighting till "C" om filen heter "dinfil.ext".
Ändra "dinfil.ext" till din undantagsfil och ändra "IDM_LANG_C" till det språk du vill ha, en lista finns på https://github.com/dail8859/LuaScript/blob/master/src/Npp/men...

Har du flera filer du vill behandla likadant eller olika kan du duplicera if-satsen eller köra flera jämförelser inom samma if-sats.

Permalänk
Medlem

Tack, det fungerar precis som jag tänkte, tack så mycket.

Visa signatur

gotta go fast