Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trocian:

Så fungerar det absolut inte. Din skärm kan ha stöd för 1000hz, men om inte din hårdvara klarar av att trycka ut mer än 60, så blir det ingen skillnad alls.

Tror snarare att det är du som missuppfattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Har hört dessa tankegångar överallt på senast tiden.. "finns inga 120fps spel behöver inte 120hz" nä okej. Det kan jag förstå. Men ni förstår väl att input lag skärs i hälften på 120hz display även om ni bara kör i 60fps? Spelar man spel som är lite tävlingsinriktade är en 120hz panel att föredra framför en 60hz.

Mer Hz är aldrig fel Kan aldrig gå tillbaka till 60 Hz på PC nu, vill knappt använda chrome om det inte är 144+. Vill dock avvakta lite med uppgraderingen till det att fler produkter med HDMI 2.1 kommer ut och under tiden kan man alltid trösta sig med argumentet om fps

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mgsrex:

Mer Hz är aldrig fel Kan aldrig gå tillbaka till 60 Hz på PC nu, vill knappt använda chrome om det inte är 144+. Vill dock avvakta lite med uppgraderingen till det att fler produkter med HDMI 2.1 kommer ut och under tiden kan man alltid trösta sig med argumentet om fps

Ja det förstår jag, dock tror jag inte att 2021 års modeller kommer vara nämnvärt bättre än 2020 modellerna iom att de ska visas upp i januari på CES om jag inte misstar mig. Tror man får vänta till 2022 om man vill ha en bättre hdmi 2.1 modell och så länge orkar jag själv inte vänta.

Permalänk
Skrivet av mgsrex:

Tyst här med. Men tror inte vi kommer få några fler meddelande förrän paketet är skickat/ det går att hämta i butik.

Nej så är det nog. Beställde för hämtning i butik, så hör antagligen inget förrän mailet att den finns att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Tror snarare att det är du som missuppfattar.

Nej.

Det finns vissa fördelar att spela med högre FPS på en 60hz skärm, t.ex. 144fps. Då får du lägre input latency i utbyte mot screen tearing. Att spela i 60fps på en 120hz skärm kontra en på 60hz ger dig inget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trocian:

Nej.

Det finns vissa fördelar att spela med högre FPS på en 60hz skärm, t.ex. 144fps. Då får du lägre input latency i utbyte mot screen tearing. Att spela i 60fps på en 120hz skärm har inga fördelar alls, dock.

Du är välkommen att tro det men föreslår att du gör en google sökning och lär dig något nytt.

Permalänk
Medlem

Det här är så fruktansvärt störande.

Man straffas för att man var ute i god tid.

Jag bokar mitt playstation i Maj 2020 och då den versionen som finns ute (disk)

Senare när jag då ser att den digitala finns så mejlar jag detta till dom

"Meddelande från kund:
Hej,

Jag har lagt en order på Playstation 5, men ser nu att det inte är den digitala versionen jag valt.
Kan jag ändra den nu, att jag istället beställer den digitala utan att jag tappar "kötiden"?

Detta är deras svar

"
Webhallen Support <support@webhallen.com>
10 sep. 2020 18:21
till mig

Hej!

Absolut.

Jag har nu ändrat till den digitala varianten.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar / Kind regards

xxx

Men nu när jag hör av mig så säger dom "nej du förlorar din köplats när du ändrar, de vi kan göra är att du får din gamla köplats men med disk versionen"

Hade dom bara kunnat stå för det dom lovade mig så hade jag haft mitt ps5 till släppet nu i veckan......

Permalänk
Skrivet av anon259487:

Du är välkommen att tro det men föreslår att du gör en google sökning och lär dig något nytt.

@trocian har faktiskt rätt. Har hört det själv många gånger och hät har du en artikel.
https://blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-refr...

Edit: Läste nu hela eran diskussion. Det lönar sig något om du kör i en högre fps än vad din skärm klarar av att rendera. Det är sant att om du renderar ett spel i 60 istället för 120hz så halveras din frame time, men detta är ej samma sak som input lag.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellefant:

@trocian har faktiskt rätt. Har hört det själv många gånger och hät har du en artikel.
https://blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-refr...

Men hjälp mig då förstår varför alla tv apparater har väsentligt lägre input lag i 120hz läge än i 60hz läge? Typ 4k60 är kanske 16ms och 4k120 är 6ms? De sitter ju inte och beskriver spel för spel utan de berättar bara om input lag i själva den upplösningen med den refresh raten.

Jag pratar endast om tv apparater här inte datorskärmar! Och det är därför jag säger det jag gör. Och svaret gissar jag ligger i att tvn sänker processeringen i 120hz läget vilket då sänker input lag.

Permalänk
Skrivet av anon259487:

Men hjälp mig då förstår varför alla tv apparater har väsentligt lägre input lag i 120hz läge än i 60hz läge? Typ 4k60 är kanske 16ms och 4k120 är 6ms? De sitter ju inte och beskriver spel för spel utan de berättar bara om input lag i själva den upplösningen med den refresh raten.

Ja för att du kommer se renderingen av bilden dubbelt så snabbt vilket i sin tur kommer leda till betydligt bättre input latency. 16.67ms vs 8,33ms.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellefant:

Ja för att du kommer se renderingen av bilden dubbelt så snabbt vilket i sin tur kommer leda till betydligt bättre input latency. 16.67ms vs 8,33ms.

Men då hade jag väl ändå rätt i det jag sa, eller?

Permalänk
Skrivet av anon259487:

Men då hade jag väl ändå rätt i det jag sa, eller?

Grejen är att ni båda pratar om olika saker. Ja det du ser på skärmen kommer halveras och det spelar ingen roll om du kör i 1000fps.du kommer ändå se en ny bild var 8.33ms på en 120hz skärm. Jag uppfattar det dock mer som att han pratar om att faktiskt får ner input latensen vid knapptryck på sin kontroller / m&k. Din konsol/ pc kommer registrera din knapptryck på Counter Strike t.ex snabbare om du kör i 1000 fps gentemot 120fps oavsett om din skärm bara klarar av 120hz.

Nu har vi dock kommit från ämnet lite grand, mmen hoppas det var lite relevant för denna tråd ändå då många tycker det är otydligt med hdmi 2.1 oxh fördelarna med högre refresh rate.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Återigen, om ditt playstation/xbox/pc/whatever bara kan pressa ut 60fps är du låst till 16,7ms input lag oberoende av vilken Hz din skärm stödjer.

En 120hz skärm kommer bara visa samma bild 2 gånger i rad innan den får en ny av GPUn, vilket inte kommer leda till lägre input lag.

Spelar du Destiny 2, Borderlands 3 eller Dirt 5 som stödjer 120 fps output, då får du däremot halverad input lag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trocian:

Återigen, om ditt playstation/xbox/pc/whatever bara kan pressa ut 60fps är du låst till 16,7ms input lag oberoende av vilken Hz din skärm stödjer.

En 120hz skärm kommer bara visa samma bild 2 gånger i rad innan den får en ny av GPUn, vilket inte kommer leda till lägre input lag.

Spelar du Destiny 2, Borderlands 3 eller Dirt 5 som stödjer 120 fps output, då får du däremot halverad input lag.

Okej tack för förtydlingen. Har isf fått fel information annanstans.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Najs, måste vara nyligen. Fanns inte igår när jag kollade under "konsol" kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Najs, måste vara nyligen. Fanns inte igår när jag kollade under "konsol" kategorin.

Den låg lite gömd dock, gick in på dualsense och hittade det under ”utgåva”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Produkt: Sony Pulse 3D Wireless headset
Länk: https://www.amazon.se/PULSE-3D-Wireless-Headset-PS5/dp/B08H99...
Kategori: Ljud
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5529558
Pris: 832,97 kr

Slut! Men går fortfarande att beställa. Går för 1149 på prisjakt.

Pulse 3D finns för bra pris just nu på svenska amazon. ca 300 kr billigare än på Prisjakt.

Permalänk
Konsolgrävare

Undra om det är dessa sidor som man ska ha uppe på torsdag ?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Skrivet av Trocian:

Jag funderar på om jag ska köpa en 120hz-tv till PS5, eller nöja mig med 60hz. Jag kan tänka mig att spela nerskalat för att få 120fps, men kommer spelen ens stödja 120fps? Vill ju inte köpa en dyr TV om inga spel kommer stödja 120fps.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Alltså visst, PS5 är stor men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Pulse 3D finns för bra pris just nu på svenska amazon. ca 300 kr billigare än på Prisjakt.

Vart får du det priset? Jag får upp 2614:- på länken och om jag söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Jag pratar endast om tv apparater här inte datorskärmar! Och det är därför jag säger det jag gör. Och svaret gissar jag ligger i att tvn sänker processeringen i 120hz läget vilket då sänker input lag.

De flesta TV apparater har "game mode" vilket är det som gör att latencyn minskar. Denna slås förmodligen på automatiskt vid 120Hz. Det är en del funktioner som slås igång per automatik, iallafall med Xbox one series x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Jag funderar på om jag ska köpa en 120hz-tv till PS5, eller nöja mig med 60hz. Jag kan tänka mig att spela nerskalat för att få 120fps, men kommer spelen ens stödja 120fps? Vill ju inte köpa en dyr TV om inga spel kommer stödja 120fps.

Just nu är det inte speciellt många spel som stödjer 120fps, men det lär ju öka med tiden. Huruvida det är värt att köpa en 120Hz TV för just dig kan jag inte svara på. Här är en lista på spelen som för tillfället har/kommer ha 120fps modes.

Citat:

Call of Duty: Black Ops Cold War (Supports 120 FPS at lower resolution)
Destiny 2 (Supports 120FPS at lower resolution in Crucible matches)
Devil May Cry V: Special Edition (Supports 120FPS at 1080p)
Dirt 5 (Supports 120 FPS at lower resolution)
Monster Boy And The Cursed Kingdom (Supports 120 FPS at native 4K)
Nioh Collection (Both Nioh 1, Nioh 2 and DLC for both games supports 120 FPS at a lower resolution)
Rainbow Six Siege (Supports 120 FPS at lower resolution)
WRC 9 (Supports 120 FPS in ‘Performance Mode’)

Förtydligande.
Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Vart får du det priset? Jag får upp 2614:- på länken och om jag söker.

https://www.amazon.se/PULSE-3D-Wireless-Headset-PS5/dp/B08H99...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S95D|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Skrivet av Trocian:

Just nu är det inte speciellt många spel som stödjer 120fps, men det lär ju öka med tiden. Huruvida det är värt att köpa en 120Hz TV kan jag inte svara på. Här är en lista på spelen som för tillfället har/kommer ha 120fps modes.

Alltså dessa spel som kommer att köras i 120fps, kommer ju att göra det i 1080p. Aldrig i 4K på en PS5. Nu snackar jag inte små indie spel, tänker mest på AAA spel. Jag har en OLED C8 från 2018 som klarar 1080p 120fps via HDMI 2.0 . Så jag tror verkligen inte att man behöver köpa en nytt tv för det. Kolla på vad din nuvarande TV klarar av först...

Permalänk
Medlem

Vad gäller för köpvillkor på dessa? Beställde ett par nu men är inte helt säker på om jag kommer använda hörlurar till mitt PS5 tillräckligt mycket för att det ska vara värt pengarna. Är det standard 30-dagars öppet köp på även sånt som inte Amazon själva säljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonviiCorleone:

Alltså dessa spel som kommer att köras i 120fps, kommer ju att göra det i 1080p. Aldrig i 4K på en PS5. Nu snackar jag inte små indie spel, tänker mest på AAA spel. Jag har en OLED C8 från 2018 som klarar 1080p 120fps via HDMI 2.0 . Så jag tror verkligen inte att man behöver köpa en nytt tv för det. Kolla på vad din nuvarande TV klarar av först...

Absolut är det så, personligen skulle jag inte springa ut och köpa en 120Hz TV idag för att spela med ett PS5. Men känner folk att de har råd och vill pressa sina frames så högt som möjligt i de spelen som stödjer det, så ska inte jag hindra någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Samma här. Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad. Nu kan jag inte spela shooters i 60Hz. Ändå var jag grymt bra innan, tänk dig nu med 120Hz.

Skrivet av Francesc:

Vad gäller för köpvillkor på dessa? Beställde ett par nu men är inte helt säker på om jag kommer använda hörlurar till mitt PS5 tillräckligt mycket för att det ska vara värt pengarna. Är det standard 30-dagars öppet köp på även sånt som inte Amazon själva säljer?

Dessa säljs av Amazon själva. Superbra pris!

Jag tror det kommer vara dynamisk upplösning, högre än 1080p.

Permalänk
Medlem

Har också LG C8 (tror jag) och känner inte heller att en ny tv är prio alls. 120hz vid 1080 eller 4K 60hz känns mer än okej! Är inget fps-freak heller så är nog lugnt för mig!

C8 har ju även hdmi 2.0b som stödjer nyaste HDR. Googlat runt lite och det diskuteras vilt om TVn kommer få en mjukvaruuppdatering som stödjer 120hz. Inte kallat 2.1 då den saknar andra hårdvarukrav men mer en 2.0c