AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av SectionX2:

Lustigt hur sweclockers kan klaga på priset medan 2080ti fick kosta 15-20 tusen utan klagomål.

du menar förutom nackdelen "Snuskigt dyrt" och att det inte fanns något annat kort att välja i den prestandaklassen?

Permalänk
Medlem

Lite besvikelse prestandamässigt faktiskt, men är ju tidigt än.

Mer besvikelse är att review går upp samtidigt som lansering, och detta som inet publicerade:

Angående priser

Som en fotnot vill vi även bemöta eventuella frågor om prissättningen. Tyvärr har vi ingen möjlighet att möta det sedan tidigare kommunicerade rekommenderade priset AMD bestämt, det är under vårt inköpspris. Skenande leverenskostnader med flygfrakt under rådande omständigheter och ett instabilt dollarpris påverkar dessvärre den här releasen på ett negativt sätt.

Å andra sidan så är ju AIB launch om några dagar, och det är väl det som är mest intressant för de flesta. Höll koll på inet, webhallen och komplett i realtid och det verkar defintivt ha varit en del scriptade buys skulle jag gissa- alla produkter kom upp som tillfälligt slutsåld/fullbokad osv förutom på komplett där en fanns i lager men om man klickade köp så fanns den tydligen inte i sortiment osv.

Lite fånigt, men om de fokuserar på brädor till AIB så är det okej för min del, hade föredragit att lägga 95% av tillgängliga ex där men är nu lite orolig med tanke på inets statement..

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv

Hängde på låset & fick igenom en beställning hos Komplett.
Avbokade dock efter att ha läst recensionen hos Sweclockers.
Hade kortet gått för msrp så hade jag kunnat ta den sämre RT prestandan, men som det ser ut nu så väntar jag hellre på något av de 3080 jag beställt.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller blev de just stampade av Nvidia i prestanda och kör med samma hemska ’lanseringspris’ som dem?

Dessa kort ska jag undvika, trots att jag i övrigt gillar AMD... vafaan... trodde verkligen detta skulle bli något...

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på lite bättre prestanda eller kanske mer jämn prestanda. Känns lite hoppigt (men kanske drivrutiner fixar med tiden).

Synd att gapet till RT-prestanda är relativt stort. Men det tvingar dem att anpassa priset och gynnar de som inte vill betala för RT. I slutändan när allt lagt sig och tillgången är god så kanske det är många nöjda gamers.

Verkar ju också som AMD-anställde som uttryckte sig på Twitter om bättre tillgång än Nvidia (aka ingen papperslansering) inte direkt stämmer heller.

Skrivet av zyy:

Helt förkastlig RT prestanda. Blir nog ingen avbokning av 3080 ändå. Fortsätter vänta.

Jag resonerar likadant. Jag byter upp mig från 2080 Super för att få just bättre RT-prestanda i kommande speltitlar. I annat fall fungerar ju 2080 S väldigt bra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Föredetting
Skrivet av firstofmay:

Rodde kanske (?) hem ett från komplett, nästkommande timmar kommer bli mycket spännande...

Jag hade en lättare adrenalinrush när jag satt och F5:ade produktsidorna vid 14:58. Kan tycka att det kanske inte ska behöva vara riktigt så spännande att köpa grafikkort.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av _Merc_:

okej, det verkar som om sweclockers har dubbla standarder för Nvidia och AMD korten. jag underkänner eran slutsats.

Jaså, och på vilket sätt då menar du? Senaste recensionen vi gjorde i form av RTX 3070 så slopade vi utmärkelsen då kortet inte gick att köpa i Sverige. I det här fallet fick vi ett pris av AMD som återförsäljare i Sverige uppenbarligen omöjligen kunde hålla utan att gå back på varje enskilt kort, och därtill utgick referenskorten efter första rundan försäljning.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Klonk97:

Ja den där tweeten om att AMD visst skulle ha en bättre tillgånng än Nvidia gick väl sådär(återstår väl iof att se partnerkorten meeen...). Annars tycker jag väl att korten var helt okej, så länge som 6800xt är billigare än 3080 kan det vara ett okej val.

Mvh

Om jag inte missminner mig så gick samma person ut och sa att han inte tyckte att nVidia hade gjort en papperslansering och att tillgången var rimlig.

Permalänk
Medlem

Det är väl som vanligt. Vänta i 6 månader tills AMD fått i ordning på sina drivers så går prestandan upp med 5-10%.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Det blir säkert bra när drivrutinerna mognat sig lite och efterfrågan släppt. Till i vår kanske

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tack för en fantastisk recension.

Alldeles för rörigt på marknaden nu. Om ett halvår är bilden förhoppningsvis klarare om det blir grön eller röd uppgradering.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Fick igenom en order 15:04

Tveksamt att du kommer få ett ändå. Om du läser på informations sidan på Inet efter du klickat in på något av korten förklarar dom detta. Du kommer få ett mail senare idag ifall du får ett kort eller inte. Men jag hoppas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Ja den där tweeten om att AMD visst skulle ha en bättre tillgånng än Nvidia gick väl sådär(återstår väl iof att se partnerkorten meeen...). Annars tycker jag väl att korten var helt okej, så länge som 6800xt är billigare än 3080 kan det vara ett okej val.

Mvh

Skrivet av EvonS:

Hahahahahaha.. AMD... lol.... Jag hade sett fram emot att få köpa ett.. De pratade såååå stort om att det kommer vara bra tillgång på kort tidigare. Nåja.. undra vad som är bra enl deras mått? 10 kort per land?.
Som väntat... de bygger upp en enorm hype.. sen finns....bara luft.. Både Nvidia o AMD... de kan kyssa sig därbak.

Vi har inte sett partnerkorten än.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse, proppen ur känns det som... Dessa kort lär väl det väl finnas i drivor av, synd man måste vänta på sitt 3080 TUF Gaming OC

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Fantastisk kort. Det ska köpas i flera upplagor

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Var väl ännu sämre lansering än Nvidias?
🤣

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Om jag inte missminner mig så gick samma person ut och sa att han inte tyckte att nVidia hade gjort en papperslansering och att tillgången var rimlig.

Det är ju nästan ännu värre att han tycker att ett tiotal kort per miljon invånare är en bra lansering...

Undrar dock ifall AMD gör en riktig fuling och har ett stort lager 3e-part kort för 1000-2000kr extra istället och bara gjorde ett fåtal tusen referenskort? Foilehatten är på.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk

tog slut på 10 sek hos webhallen. Försökte genomföra köpet 15:00:10 och det gick inte. Skumt

Permalänk
Medlem

Den här hype-leken känns beroendeframkallad och slavisk.

Hade samma problem denna gång som med AMD processorerna på Webhallen, ser bra ut fram tills sista steget där sidan bara står och laddar i oändlighet. Sedan blir det ingen order.

Permalänk
Avstängd

Bokstavligen talat exakt hur det blev för majoriteten här (inklusive mig):

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag hade en lättare adrenalinrush när jag satt och F5:ade produktsidorna vid 14:58. Kan tycka att det kanske inte ska behöva vara riktigt så spännande att köpa grafikkort.

Kände att det var mer spännande där och då med tre flikar öppna, två hemsidor som inte ens laddar och sekunderna efter 15 tickandes. När jag läste recensionen och såg att AMD snackade strunt om effektiviteten hos kortet och hur varmt det går blev det något av ett antiklimax.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Väldigt låga 1% värden var en besvikelse, FPS drops delux i många spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vi har inte sett referenskorten än.

3e-part menar du. Jag hoppas att det finns lite fler av dem.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Oj, tycker verkligen att det skiljer mycket i spel till spel och en del titlar har märkligt stor skillnad mellan låg och högsta fps. Antar att drivrutiner kommer att fixa det över tid, man förstår dock varför det varit tyst om RT-prestandan, inte för att det är något jag skulle slå på idag i 1440p i vilket fall som helst men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Hahahahahaha.. AMD... lol.... Jag hade sett fram emot att få köpa ett.. De pratade såååå stort om att det kommer vara bra tillgång på kort tidigare. Nåja.. undra vad som är bra enl deras mått? 10 kort per land?.
Som väntat... de bygger upp en enorm hype.. sen finns....bara luft.. Både Nvidia o AMD... de kan kyssa sig därbak.

Enligt Inets sida hade dom 50st powercolor 6800 xt och 50 st 6800, det är faktiskt mer än jag räknat med för en så liten spelare. Hoppas Proshop publicerar siffror som dom gjorde med Nvidia korten så man kan jämföra efterfrågan kontra tillgång.

Permalänk
Medlem

Det ver som jag sade hela tiden, amd's egna tester har aldrig stämt i verkligheten

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Meantek:

Jag hade en lättare adrenalinrush när jag satt och F5:ade produktsidorna vid 14:58. Kan tycka att det kanske inte ska behöva vara riktigt så spännande att köpa grafikkort.

Det enda som får en gammal nörd att gå igång...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jaså, och på vilket sätt då menar du? Senaste recensionen vi gjorde i form av RTX 3070 så slopade vi utmärkelsen då kortet inte gick att köpa i Sverige. I det här fallet fick vi ett pris av AMD som återförsäljare i Sverige uppenbarligen omöjligen kunde hålla utan att gå back på varje enskilt kort, och därtill utgick referenskorten efter första rundan försäljning.

Antar att han pratade om 3080/3090 som väl hade liknande situation som denna men ändå fick en utmärkelse. Jag säger inte att ni gjort fel, men det känns som att detta kommer på grund av att det blev som det blev med Nvidias lansering. Synd att ni inte gjorde lika då, men det är extremt lätt att vara efterklok också...

Permalänk
Medlem

Verkar lite dyra.

Permalänk
Medlem

Intressant att energieffektivitet ändras beroende på om man mäter enbart kortet eller hela systemet. Ska man tolka det som att det fortfarande verkar vara så att AMD-kort stressar CPUn mer än Nvidia tro?