Handla säkert i E-handeln under Black Friday och Mellandagsrean

Permalänk
Melding Plague

Handla säkert i E-handeln under Black Friday och Mellandagsrean

De stora shoppningdagarna bjuder på heta kampanjpriser, men lockar även fram oseriösa aktörer. SweClockers ger sju tips för att undvika bli lurad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Stor tumme upp! Och jag var för övrigt idag år gammal när jag lärde mig att det heter "Fylld till brädden" och inte Fylld till bredden" som jag alltid sagt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikeln har delat den länken med mina vänner på FB iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Stor tumme upp! Och jag var för övrigt idag år gammal när jag lärde mig att det heter "Fylld till brädden" och inte Fylld till bredden" som jag alltid sagt

Med risk för att gå vilse i den avancerade grammatiken:

I dessa pandemitider så är det kanske att föredra att fylla till bredden än att fylla till brädden, vi vill ju att folket skall sprida ut sig och inte trängas.

Permalänk
Medlem

Ginsa. Är det trovärdigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ginsa. Är det trovärdigt?

Menar du: https://www.ginza.se/ ?
Så bör de ju vara det. Dom har ju varit med nästan hur länge som helst, men hade sina glansdagar med att sälja musik och film när fysisk media fortfarande var stort.

Permalänk
Medlem

Kameraexperten ligger nära i minnet när det kommer till jul och lurendrejeri.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Bra att det nämdes något om detta med smittspridningen.
Egentligen så är väl bästa rådet att dra ner på allt handlande ett år som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ginsa. Är det trovärdigt?

Har köpt en film därifrån och det var inga konstigheter! Om du menar Ginza, det vill säga.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Ginza är äldre än de flesta på Sweclockers tror jag
Det grundades 1968 lol.

Hade ju dock sina glansdagar när fysisk media var det som gällde.
Handlat mängder av film, musik där förr i tiden

Permalänk
Medlem

Problemet med punkt 3 (Kontrollera företaget) är att bedragarna gärna skyltar med ett företagsnamn de "lånat" av ett legitimt företag. Det enda som gäller i det fallet är att kontakta företaget och kontrollera att de verkligen står bakom sidan.
Det här har hänt bekanta till mig vars företag blev "kapat" av bedragare. Tyvärr gör inte polisen något åt det då de hävdar att de inte lider någon ekonomisk skada.

Visa signatur

/Warman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ginza är äldre än de flesta på Sweclockers tror jag
Det grundades 1968 lol.

Hade ju dock sina glansdagar när fysisk media var det som gällde.
Handlat mängder av film, musik där förr i tiden

Ja, under 90-talet gick det en del beställningar dit för min del.

Samtidigt betyder inte lång närvaro på marknaden att ett företag är pålitligt i dag. Nu menar jag inte att Ginza skulle vara fel på, men ett företag (eller namnet) kan köpas upp och helt förändras, utan att kunderna kanske förstår det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tror jag aldrig gått till en butik för Black Friday.

Nå inte så underligt när det kommer från Amerika och videor därifrån visar totalt kaos i butiker.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ginsa. Är det trovärdigt?

Ja då. Som flera redan nämnt, så är Ginza ett seriöst företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Tror jag aldrig gått till en butik för Black Friday.

Nå inte så underligt när det kommer från Amerika och videor därifrån visar totalt kaos i butiker.

Blackfriday i USA var en upplevelse.
70% på hela butiken t.ex. (kläder).
Men i NY var det ändå någon form av ordning i kaoset, folk visade hänsyn i den mån det gick och och bufflade inte runt.
Det var även ordning i kön till kassan / provrum där jag var, om än lång sådan som ibland gick utanför butiken (!)

Men det var några år sedan...

Permalänk
Skrivet av Venke:

Bra att det nämdes något om detta med smittspridningen.
Egentligen så är väl bästa rådet att dra ner på allt handlande ett år som detta.

Snarare att handla MER istället för att stötta sina lokala handlare och samtidigt se till att det inte blir en lågkonjunktur. De flesta handlare har mycket påhittiga lösningar för att minska smittspridningen. Ett exempel kan vara att du ringer och beställer dina varor och att någon kommer ut med prylarna utanför butiken.

Sen har vi ju så klart E-handeln som är smidig i dessa tider.

Observera att jag inte på något vis uppmanar till trängsel och slarv med restriktioner.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Varning för Pixmania och Computersalg

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Varning för Pixmania och Computersalg

Vad är det för fel på Computersalg? Köpt massor där och aldrig haft problem?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Skrivet av Ronja_Hood:

Vad är det för fel på Computersalg? Köpt massor där och aldrig haft problem?

Köpte spishäll på Computersalg som försvann (troligt stulen) under leverans. Blev 2 långa månader utan komplett kök där Computersalg skylde på DHL och vice versa innan de till slut skickade ut en ny. Deras svenska support var totalt värdelös när det blev strul med beställningen. Kan nog bidra till deras dåliga betyg på prisjakt bl a.

Kan med det tillägga att även jag beställt en del prylar tidigare från dem med snabb leverans utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ginsa. Är det trovärdigt?

Ginza ja, av egna flertalet erfarenheter! 🙂👌

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Nameless One:

Köpte spishäll på Computersalg som försvann (troligt stulen) under leverans. Blev 2 långa månader utan komplett kök där Computersalg skylde på DHL och vice versa innan de till slut skickade ut en ny. Deras svenska support var totalt värdelös när det blev strul med beställningen. Kan nog bidra till deras dåliga betyg på prisjakt bl a.

Kan med det tillägga att även jag beställt en del prylar tidigare från dem med snabb leverans utan problem.

De flesta handlare har några dåligt hanterade ärende, detta låter som ett av dom. Har själv handlat av Computersalg och det fungerat utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ginsa. Är det trovärdigt?

Ginza ja, av egna flertalet erfarenheter! 🙂👌

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Vad är det för fel på Computersalg? Köpt massor där och aldrig haft problem?

Skickar fel varor. Lagersaldo som inte är deras = man kan få vänta i månader. Du kan ju kolla hur nöjda kunderna är på prisjakt.

Jag har handlat mycket tidigare av dem utan problem men nu verkar de har försämrats väldigt mycket och satsar på mycket på parfymer?!

Man ska egentligen döma en butik för hur bra de är när det blir problem och hur du blir behandlad som kund då.

Annars förväntar man väl sig att butiker också är ärliga med deras lagersaldon och skickar ut produkten inom 1-3 dagar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ginsa. Är det trovärdigt?

Ginza har funnits sedan urminnes tider. Jag kommer ihåg när man beställde klungor av cd-skivor till bra pris hos dem. Det var innan Spotify ens var en tanke.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

De stora shoppningdagarna bjuder på heta kampanjpriser, men lockar även fram oseriösa aktörer. SweClockers ger sju tips för att undvika bli lurad.

Läs hela artikeln här

Jag skulle vara mycket föriktig med att lägga mina besparingar på en pryl från Datagrottan. Har själv haft trassel med icke levererad vara och dom har vägrat följa utslag från ARN. Det är vid trassel som butikerna får bekänna färg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceji:

Ginza har funnits sedan urminnes tider. Jag kommer ihåg när man beställde klungor av cd-skivor till bra pris hos dem. Det var innan Spotify ens var en tanke.

Skulle dock bara vilja flika in att jag köpt fyra saker därifrån under detta året och tre var trasiga. Sen när det man ska lämna tillbaka är över en viss storlek (typ 7 cm) så gäller inte retursedeln utan då måste man ringa dit och få en annan. Jag har ringt ett par ggr nu under utsatta öppettider men har inte lyckats komma fram.

Permalänk
Medlem

Ja det va Black Friday då i början
Black Week är det numera
Lite som och starta Julen i Augusti typ
Och gärna starta Black några veckor innan
Å sen alla kortbetalningar som kostar pengar,verkar finnas möjligheter och tjäna ändå för företagen
Nått e sjukt fel,kontanter drar inge xtra utgifter
Ni som går på detta
Dra ett varv till i hjärnan,ja om den funkar
Ha en bra helg

Permalänk
Medlem

Ginza blev väl uppköpt av CDON nyligen om jag inte minns fel.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Ginza blev väl uppköpt av CDON nyligen om jag inte minns fel.

Det var Discshop vart uppköpta då ägarna inte ville satsa på film.
Ginza är väl fortfarande ett eget företag

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Var det inte bl.a. Elgiganten som hade strul med nätet förra Black friday?

Eller sajter där man måste vara inloggad och de bara har ett begränsat antal som får "komma in". Resten måste köa?

Nej tack, sådana handlare hoppar jag över.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller