Räcker 8gb ram för att redigera 4k video, och hur lösa lagring? (Inför köp av M1)

Permalänk

Räcker 8gb ram för att redigera 4k video, och hur lösa lagring? (Inför köp av M1)

Hej Swec!

Inte superofta man är i den här delen.. Tanken är att köpa antingen en Pro eller en Air kring BF (eller snarare löning). De tunga arbeten jag gör är Lightroom och lite Photoshop. Vill komma in mer på videoredigering, men nuvarande dator orkar inte riktigt med 4k klipp, så det är rätt begränsat på den fronten. Oavsett nuvarande situation behöver jag alltså inte ta höjd för något annat mer krävande arbete. Det rör sig alltså inte om virtualisering, databaser eller liknande.

Det jag nu undrar - eftersom det verkar både svårt* och dyrt (väntat) att få tag på dessa modeller med 16gb ram - är ifall 8gb ram räcker till för videoredigering med 4k-filer? Det är inte extremt tunga filer, utan runt 100mbit/s. Hastigheten vid rendering är inte avgörande, utan fokus ligger på att programmet inte hänger sig, och att det "flyter" drägligt vid själva redigeringen.

En bonusfråga kan ju dessutom vara - vilka lagringslösningar använder ni er av? Nuvarande burk har en mekanisk disk på 4tb.. Den måste ersättas på något sätt, och min gamla NAS duger knappt till annat än att streama flac till Sonos.

*Jag är i detta fall låst till Elgiganten då jag har ett presentkort där jag vill nyttja, vet inte om de ens listat 16gb modeller än.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Inaktiv

Undrar samma sak faktiskt men är intresserad Mac mini, funderar även på invänta ev. iMac nästa år. Inte för att jag inte kan köpa 16 GB (köper direkt via Apple) men för att spara pengar. Jag har aldrig haft mer än 8 GB och aldrig upplevt problem. Dock endast redigerat 1080p, men vill nu kunna redigera även 4K.

iPad Pro (och Air) har väl 6 respektive 4 GB och de redigerar båda 4K utan problem. Så man undrar ju om det verkligen behövs mer än 8 GB. I varje fall om man använder Apples egna videoredigeringsprogram såsom iMovie eller Final Cut Pro.

Jag tror man bör (eller jag ska) invänta recensioner. De kommer garanterat att testas. Dock upplever jag att många tycker att 16 GB är standard/minimum på dator trots att det bevisligen fungerar utmärkt i iPad.

Kanske är det så att de som använder mer minne kanske gör flera saker samtidigt? Allt från massor av flikar uppe i webbläsaren till att sitta i flera olika program samtidigt? Jag är ju en person som oftast gör en eller två saker samtidigt. Om jag videoredigerar kanske jag sitter i webbläsaren samtidigt. När jag bara sitter i webbläsaren har jag sällan mer flikar än jag kan se de (ogillar när det blir så många att de trycks ihop och ej kan läsas). Sitter således i Safari alternativ Firefox, ej Chrome.

Samtidigt funderar man på framtiden, kanske behöver man mer längre fram? Frågan är hur långt fram, är det väldigt långt fram kanske man vill uppgradera av andra skäl också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hastigheten vid rendering är inte avgörande, utan fokus ligger på att programmet inte hänger sig, och att det "flyter" drägligt vid själva redigeringen.

Vet inte vilken programvara du tänkt använda för videoredigering, men DaVinci Resolve som jag använder har proxy-inställningar som gör att det går att redigera 4k videos på en dator som är långt under vad de själva rekommenderar. Dvs jag arbeta med materialet i 1080p eller ännu lägre och sedan rendera i 4k.

Jag tror (kan nära nog slå vad om) att 8GB räcker fint till 4k video, men självklart beror det även på vad man gör med datorn i övrigt.

Själv funderar jag på 16GB-versionen bara för att vara mer framtidssäker, samtidigt som jag aldrig behövt mer än 8GB RAM i Windows idag (såvida inte mjukvaran i sig satt egna spärrar).

Jag brukar dock slita på mina datorer länge och väl, så en MacBook Air/Pro kommer jag leva med i minst 5 år framöver. Slår jag ut kostnaden för extra RAM på 2500:- över dessa åren, så är det bokstavligen kaffepengar vi talar om. Om nu någon mer än jag kan dricka kaffe för under 2 SEK om dagen

PS. Lidl har Espressokapsar passande Nespresso för 15:- för 10 stycken!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Jag brukar dock slita på mina datorer länge och väl, så en MacBook Air/Pro kommer jag leva med i minst 5 år framöver. Slår jag ut kostnaden för extra RAM på 2500:- över dessa åren, så är det bokstavligen kaffepengar vi talar om. Om nu någon mer än jag kan dricka kaffe för under 2 SEK om dagen

PS. Lidl har Espressokapsar passande Nespresso för 15:- för 10 stycken!

Samma här faktiskt. Hade min MacBook Pro i 5 år och den var långt ifrån slutkörd förutom möjligtvis batteriet. Nu blir det ingen MacBook dock så behöver inte bry mig om något batteri. Håller med om att 2500 kr på så många år inte blir så mycket.

Permalänk

Låter ju ändå relativt tryggt, även om jag förstår er som ser en uppgradering till 16gb som självklar. Finns den möjligheten kommer jag nog ta den också, men som sagt jag är ju lite låst då tyvärr.

Vet att man kan köra proxyfiler i davinci, men åtminstone på nuvarande dator (3570k, 16gb ram) är processen i sig ganska trög, dvs det tar en del tid att skapa filerna. Dessutom har jag upplevt davinci som något instabilt. Har säkert mer med mitt system att göra än programmet i sig, men jag överväger så småningom att köpa Final Cut istället. Såg iofs rekommendationerna till det att 8gb ses som rekommenderat. Verkar ju tyda på att det ska funka något sånär åtminstone.

Till bonusfrågan då.. hur gör ni med lagring när det gäller film och foto? Extern usb-disk eller går det att köra videoredigering exempelvis från en NAS?

Tack för responsen hittills!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Vart hittar ni 16 gb versionerna hittar inte på apple.

Permalänk

Om du klickar på "köp" först, kan du konfigurera både ram och lagring innan kassan.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Om du klickar på "köp" först, kan du konfigurera både ram och lagring innan kassan.

Tack för infon, men jävlar vad dyrt det blev. När man tänkte modifiera lite, haha xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Till bonusfrågan då.. hur gör ni med lagring när det gäller film och foto? Extern usb-disk eller går det att köra videoredigering exempelvis från en NAS?

Kan tyvärr inget om NAS, själv kommer jag att använda en extern USB-disk när det blir aktuellt.

Skrivet av Badmondy:

Tack för infon, men jävlar vad dyrt det blev. När man tänkte modifiera lite, haha xD

Så är det. Jag skulle personligen inte kosta på mig en större intern hårddisk. 256 GB duger för mig, när man videoredigerar eller dylikt kan man använda en extern SSD. Dock utgår jag ifrån Mac mini, kan förstå om man vill ha större i en MacBook. Fast jag vet att många redigerar på en extern SSD även där.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Kan tyvärr inget om NAS, själv kommer jag att använda en extern USB-disk när det blir aktuellt.

Jo det funkar ju.. Kopplar man in den i en usb-docka är man ju ganska nära en lagringsstation. Vill slippa ha alltför många lösa grejer. Samtidigt är ju usb-disk jäkligt najs att ta med.

Jag ska forska* lite i ämnet. Återkommer ifall jag hittar något matnyttigt =D

*Youtube

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Inaktiv

@bjorn_m_eriksson Detta är basmodellen med 8 GB RAM. Helt galet! Glad att jag inväntande Apple Silicon. Blir helt klart en Mac mini när det är dags.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

@bjorn_m_eriksson Detta är basmodellen med 8 GB RAM. Helt galet! Glad att jag inväntande Apple Silicon. Blir helt klart en Mac mini när det är dags.

https://youtu.be/UliJxItLw3I

Har kollat den, och flera andra videor.. Man måste ju ändå bli lite imponerad! Och inte blev man mindre sugen heller hehe.. Kul att han testade instegsmodellen!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@bjorn_m_eriksson Detta är basmodellen med 8 GB RAM. Helt galet! Glad att jag inväntande Apple Silicon. Blir helt klart en Mac mini när det är dags.

Anledningen till varför det går så otroligt mjukt är ju helt klart decodern/encodern, inte att CPUn i sig självt är så snabb, och att Final Cut verkligen kan utnyttja den på ett korrekt sätt. Jag menar, ingen blir väl särskilt imponerad över att deras telefon kan spela upp video som den också har filmat? Det är snarare så att andra redigeringsprogram borde skämmas över att de är så dåliga på att hantera den här typen av codecs, men det är ju samtidigt klart svårare när man måste optimera ex Premiere Pro eller Resolve för flera olika generationer av Quick Sync, Nvdec och AMDs motsvarigheter.

För mina kollegor som till 99% klipper video filmad med iPhones hade den här varit grym. De kommer gråta blod över att vi är låsa till kassa Windows-datorer

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Har kollat den, och flera andra videor.. Man måste ju ändå bli lite imponerad! Och inte blev man mindre sugen heller hehe.. Kul att han testade instegsmodellen!

Har också kollat på fler videor, men fastnade för den. Det blir tydligen hans nya huvuddator.

Skrivet av reflux:

Anledningen till varför det går så otroligt mjukt är ju helt klart decodern/encodern, inte att CPUn i sig självt är så snabb, och att Final Cut verkligen kan utnyttja den på ett korrekt sätt. Jag menar, ingen blir väl särskilt imponerad över att deras telefon kan spela upp video som den också har filmat? Det är snarare så att andra redigeringsprogram borde skämmas över att de är så dåliga på att hantera den här typen av codecs, men det är ju samtidigt klart svårare när man måste optimera ex Premiere Pro eller Resolve för flera olika generationer av Quick Sync, Nvdec och AMDs motsvarigheter.

För mina kollegor som till 99% klipper video filmad med iPhones hade den här varit grym. De kommer gråta blod över att vi är låsa till kassa Windows-datorer

Du har givetvis rätt i att det inte bara är CPU:n som gör att det fungerar så bra. Den nya CPU:n verkar ha betydelse för värme och ström dock. Jag är väl medveten om att det är Apples kontroll av hård- och mjukvara som gör att det fungerar så bra samt att de erbjuder egna videoredigeringsprogram (iMovie, Final Cut Pro).

Vad det gäller videofiler och mobilkameror så är det väl skillnad på kamera och kamera också. Mobilkameror är allt mer kompetenta men renodlade och dyra kameror från t.ex. Sony är mer krävande. Det intressanta här dock är att iPad utan problem har redigerat videofiler från även kompetenta kameror. Givetvis har Intel Macs också gjort det, men som jag förstår det, inte lika bra. Det är kanske ingen chock att deras dyraste MacBook Pro 16 eller iMacs med dedikerad grafik hanterar det (även om dessa tydligen ska generera både värme och fläktljud). Det är dock inte imponerande när en iPad gör det utan dedikerad grafik, utan fläkt och utan att bli för varm.

Jag har med andra ord väntat på en iPad i ett annat format med macOS. Det kändes bara så fel att köpa en Intel Mac som presterar sämre än en iPad. Trodde jag skulle behöva köpa en MacBook även om jag hade lite förhoppningar på en Mac mini, då Apple trots allt skickade ut en Mac mini till utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad det gäller videofiler och mobilkameror så är det väl skillnad på kamera och kamera också. Mobilkameror är allt mer kompetenta men renodlade och dyra kameror från t.ex. Sony är mer krävande. Det intressanta här dock är att iPad utan problem har redigerat videofiler från även kompetenta kameror. Givetvis har Intel Macs också gjort det, men som jag förstår det, inte lika bra. Det är kanske ingen chock att deras dyraste MacBook Pro 16 eller iMacs med dedikerad grafik hanterar det (även om dessa tydligen ska generera både värme och fläktljud). Det är dock inte imponerande när en iPad gör det utan dedikerad grafik, utan fläkt och utan att bli för varm.

HEVC-film från iPhone 11 Pro och uppåt är oftast variabel framerate och det är sjukt tungt för en modern CPU att dekoda om den inte kan använda GPUn. Det var ju först för någon månad sen som Premiere Pro för Windows fick stöd för vettig GPU-dekodning med annat än Intels Quick Sync och innan dess var det tungt med vissa typer av VFR-filmer och Long GOP-format som från drönare etc. Så länge den codec och bitformat man använder stöds av Apples M1-decoder kommer den rulla fantastiskt bra, sen är väl frågan vad som händer när man börjar kasta in andra codecs utan hårdvarustöd. Det finns t ex fortfarande inga andra GPUer på marknaden som stödjer full 10-bit 4:2:2-dekodning förutom Intels nya Xe-arkitektur, men förmodligen har Apple det i sin hårdvara.

Jag räknar nog inte med att t ex. Premiere Pro kommer rulla så bra på M1-maskinerna, men det är väldigt mycket gamla synder i det programmet som ska stödjas så det är väl bättre att samtidigt byta till något mer modernt och se över arbetsflöden och codecs. Sen skapar ju Final Cut även optimerade proxies i bakgrunden och det hjälper ju till om man stöter på tyngre codecs.

Ska bli väldigt intressant att se en benchmark från Davinci Resolve nu när betan finns som native för M1.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Förstår bägge sidor här rimligt väl. För min del blir det här fråga om en praktisk tillämpning - vad har jag idag, jämfört mot vad m1 levererar för mig. Vilka kameror har jag idag osv.

Jag jämför mot min ångdrivna 3570k, som väl mer eller mindre blir utklassad med en faktor på 2.5x om jag tolkar resultaten rätt. Lägg till det att det finns hårdvarustöd för moderna videocodecs så har jag relativt lätt att tro på det jag ser.

Om jag dessutom lägger till att jag ofta ligger några år efter i kamerautrustning. Jag tycker sådant är väldigt roligt, men jag arbetar ju inte med det på något sätt, och således köper jag alltid begagnat och gärna en eller ett par generationer bakåt i tiden. Således kommer det ta åtminstone några år innan jag ens kommer i närheten av Canon R-nivå ens - om jag nu vill dit. Planen just nu är att skaffa en Olympus o-md e-m1 mkii, vilken ju är några år gammal.

Det här är ju alltså min syn på saken ur mitt perspektiv - det kommer inte stämma för alla andra, så jag tycker det är väldigt bra att ni uppmärksammar att det inte bara är rå kraft som ger fina prestanda vid exempelvis videoredigering.

Samtidigt är det ju väldigt imponerande siffror man ser!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Det här är ju alltså min syn på saken ur mitt perspektiv - det kommer inte stämma för alla andra, så jag tycker det är väldigt bra att ni uppmärksammar att det inte bara är rå kraft som ger fina prestanda vid exempelvis videoredigering.

Vi filmar främst med en Olympus OM-D E-M10 Mk II (MPEG-4AVC / H.264) samt en iPhone 8 där jag ser att våra nuvarande datorer (mestadels laptops) går på knäna.

Det kommer att bli en M1 Mac här innan jul, frågan är bara vilken (eller vilka). Funderar på en Mac mini och en MacBook Air, eller en bättre utrustad MacBook Pro

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vi filmar främst med en Olympus OM-D E-M10 Mk II (MPEG-4AVC / H.264) samt en iPhone 8 där jag ser att våra nuvarande datorer (mestadels laptops) går på knäna.

Det kommer att bli en M1 Mac här innan jul, frågan är bara vilken (eller vilka). Funderar på en Mac mini och en MacBook Air, eller en bättre utrustad MacBook Pro

Jag börjar luta åt att köra en air, och sen när de kanske släpper ännu vassare chip, uppgradera på stationära sidan då. Isf får airen köra dubbelt arbete under tiden.

Motiveringen är att prestandaskillnaden verkar vara ganska liten mellan air och pro. 8gb verkar räcka till, men jag överväga faktiskt att köpa 512gb varianten. Egentligen fel tänkt, men å andra sidan så kan jag bara köra en exteen disk för backup isf, istället för en backup och en arbetsdisk. Men, jag lär säkert hinna tänka om minst tusen gånger till - tanken var att ha loss lite deg denna månad, men det verkar bli nästa istället, så man får väl sitta lugnt i båten då..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag börjar luta åt att köra en air, och sen när de kanske släpper ännu vassare chip, uppgradera på stationära sidan då. Isf får airen köra dubbelt arbete under tiden.

Motiveringen är att prestandaskillnaden verkar vara ganska liten mellan air och pro. 8gb verkar räcka till, men jag överväga faktiskt att köpa 512gb varianten. Egentligen fel tänkt, men å andra sidan så kan jag bara köra en exteen disk för backup isf, istället för en backup och en arbetsdisk. Men, jag lär säkert hinna tänka om minst tusen gånger till - tanken var att ha loss lite deg denna månad, men det verkar bli nästa istället, så man får väl sitta lugnt i båten då..

När det gäller laptop förstår jag att det vore smidigare med en större intern disk som arbetsdisk och sen bara en extern backupdisk. Enda problemet som jag kan se är att den interna också kan bli för liten en dag. Då tvingas man att köpa en arbetsdisk oavsett. Personligen så räcker 256 GB för mig men det kan ju ändras, och det kan ju ändras för 512 GB också. När det gäller stationärt så ser jag ingen nackdel med att ha en extern arbetsdisk.

Permalänk
Medlem

För lagring använder jag mig utav en usb ansluten ssd som arbetsdisk och när filmerna är klara så lagrar jag dom på hemmaservern.
Hemma servern är en äldre pro desk med proxmox och omv inkl plex.

Att arbeta med filerna direkt från servern funkar inte för mig.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

När det gäller laptop förstår jag att det vore smidigare med en större intern disk som arbetsdisk och sen bara en extern backupdisk. Enda problemet som jag kan se är att den interna också kan bli för liten en dag. Då tvingas man att köpa en arbetsdisk oavsett. Personligen så räcker 256 GB för mig men det kan ju ändras, och det kan ju ändras för 512 GB också. När det gäller stationärt så ser jag ingen nackdel med att ha en extern arbetsdisk.

Agree, det är egentligen bara att skjuta upp problemet. Men, i dagsläget skulle det åtminstone minska behovet för en snabb "produktions"-disk eller vad man ska säga, och således behöver jag bara en enklare men större "lagrings"-disk.

Fördelen är att det blir lite mindre kring-prylar runt stationära platsen. Nackdelen är såklart att det är dyra gigabyte.

Någon som sett till en usb-c-docka med utgång för monitor, laddning och två inbyggda hårddiskplatser? =D

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av JimmyLee:

För lagring använder jag mig utav en usb ansluten ssd som arbetsdisk och när filmerna är klara så lagrar jag dom på hemmaservern.
Hemma servern är en äldre pro desk med proxmox och omv inkl plex.

Att arbeta med filerna direkt från servern funkar inte för mig.

Borde citerat bägge i samma, men men..

Också en solklar lösning egentligen. Känner själv inte att jag har plats för en extra burk som står. Har en äldre NAS, men överföringshastigheterna till den är rätt begränsade, så i mitt fall skulle jag behöva en ny NAS isf. Mitt problem är väl egentligen att jag ligger rätt efter teknikmässigt här hemma, minst sagt.

Fortsatt tack för alla tips i tråden

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Agree, det är egentligen bara att skjuta upp problemet. Men, i dagsläget skulle det åtminstone minska behovet för en snabb "produktions"-disk eller vad man ska säga, och således behöver jag bara en enklare men större "lagrings"-disk.

Fördelen är att det blir lite mindre kring-prylar runt stationära platsen. Nackdelen är såklart att det är dyra gigabyte.

Någon som sett till en usb-c-docka med utgång för monitor, laddning och två inbyggda hårddiskplatser? =D

En USB-C docka med utgång för monitor, laddning och två inbyggda hårddiskar? Det har jag nog aldrig sett. Däremot finns det ju många dockor (heter det så i plural?) med utgång för flera saker såsom monitor, laddning, USB-C/A uttag, kortläsare och Ethernet.

En dock med inbyggd hårddisk eller en hårddisk med flera uttag hade ju varit intressant annars. Fast två inbyggda hårddiskar? Det kanske är lite mycket begärt. Fast har man en inbyggd hårddisk så kan man ju ha en extern som backup. Vet inte om det existerar dock.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Borde citerat bägge i samma, men men..

Också en solklar lösning egentligen. Känner själv inte att jag har plats för en extra burk som står. Har en äldre NAS, men överföringshastigheterna till den är rätt begränsade, så i mitt fall skulle jag behöva en ny NAS isf. Mitt problem är väl egentligen att jag ligger rätt efter teknikmässigt här hemma, minst sagt.

Fortsatt tack för alla tips i tråden

Jag har aldrig haft en NAS ens så jag är mer efter teknikmässigt än du.

Min nuvarande backupdisk formaterade jag om från start för att slippa medföljande mjukvara. Hade en annan extern hårddisk tidigare som jag hade stora problem med att använda, då medföljande mjukvaran var för krånglig. När jag formaterade om min nuvarande hårddisk så lät jag Time Machine göra backup till den, då blev det genast mycket smidigare. Dessutom påminner Time Machine mig regelbundet att göra backup vilket är förvånansvärt bra, då jag ofta glömde att ta backup regelbundet.

Det enda negativa är väl att jag inte har riktigt koll på hur backupen sker med Time Machine eller som någon påstod, att det var dumt att helt förlita sig på det programmet. Så jag delade till slut upp hårddisken i två partitioner, en för Time Machine och den andra i exFAT för filer som jag manuellt överförde (så att filerna även blev åtkomliga i Windows).

Permalänk

Jag köpte en 512 GB M1 mini med 8 Gb ram i veckan. Gick från en 2018 i5 mini med 32 Gb i ram. Redigerar inte video men använder Photoshop och Lightroom en hel del (som amatör) samt ett stort antal tunga webbsidor (i jobbet). Chansade på 8 Gb istället för att vänta efter att ha maratonkollat alla recensioner och ångrar ingenting just nu. Gick från att kontinuerligt använda 15-25 Gb ram i förra datorn till 3-4 Gb ram i denna med exakt samma workflow. Detta är genom Rosetta och inte med Adobes betaversioner för Apple Silicon.
Hade tänkt att använda datorn i ca 2 år och då duger 8 Gb mer än väl (för mitt behov!) men med en längre tidshorisont hade jag nog ändå satsat på 16 Gb.

Som extern lagring och backup använder jag en 24 Tb Synology NAS som hängt med ett tag. Funkar bra för allmän lagring och Time Machine. Har även en Samsung T5 1 Tb som permanent sitter i som extra lagring när NASen är för långsam.

I övrigt är datorn helt fantastisk. Det känns lite som övergången från mekanisk HHD till SSD igen fast för hela systemet. Alla tidigare små störande prestandaproblem som grafiska lagg vid scroll etc bortblåsta. Har absolut ingenting att klaga på och har inte hört fläkten än.

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte video och ljud riktigt samma, men såg ett test av basmodellen av Mac Mini M1 med 8GB ram, och ärligt talat verkar denna dator bryta mot fysikens lagar helt och hållet även i basmodell.

Man testade ett jätteprojekt i Logic (för musikproduktion) där man körde med buffer på 128 (min dator vill knappt vara med då utan att ljudet börjar spraka) och nästan 200 kanaler, och 1000 plugins, och typ 128 av dessa kanaler var ljudspår med plugins, runt 64 vst + virtual drummer spår som spelades upp, och man var inte ens i närheten av 100% cpu användning...

Och nej, en vanlig dator hade stannat för overload direkt.

edit: läste precis efter detta att 8GB inte kommer att räcka för att editera tex blackmagic raw i 4k.. så skaffa 16GB om du ska editera video.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Skrev i en annan tråd att jag spelade Bioshock 2 Remastered från Steam på Macbook Air M1 8Gb igår och tappade hakan lite av hur bra det fungerade med maxade inställningar (framförallt för en fläktlös bärbar dator)

Tänkte på att de borde sätta M1 i nästa AppleTV - det skulle kunna vara en allvarlig utmanare till spelkonsollerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Tänkte på att de borde sätta M1 i nästa AppleTV - det skulle kunna vara en allvarlig utmanare till spelkonsollerna

Det kommer nog, de verkar ju satsa på att få in folk i Apple Arcade tjänsten, fick tre månader provperiod med iphone 12 och de har lanserat Apple One så de verkar vilja ge sig in i spel-området också nu.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av The Nameless One:

Jag köpte en 512 GB M1 mini med 8 Gb ram i veckan. Gick från en 2018 i5 mini med 32 Gb i ram. Redigerar inte video men använder Photoshop och Lightroom en hel del (som amatör) samt ett stort antal tunga webbsidor (i jobbet).

Som extern lagring och backup använder jag en 24 Tb Synology NAS som hängt med ett tag. Funkar bra för allmän lagring och Time Machine. Har även en Samsung T5 1 Tb som permanent sitter i som extra lagring när NASen är för långsam.

Lagrar du filerna från Lightroom på NAS'en, eller hur gör du där?
Idag har jag katalogen på min ssd, och bildfilerna på "gammeldisken". Men det är ju i nuvarande stationära setup.. hur blir det ifall man kör lagring på USB eller via NAS? Har fått för mig att Lightroom inte kan hämta filerna över nätverk, men det kanske är en gammal kunskap?

Ge gärna en hint om du ids =D

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Känns helt enkelt som att 8GB RAM räcker gott och väl även för DaVinci Resolve:

Ska ta mig till MediaMarkt idag för att klämma och känna lite på datorerna.

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Lagrar du filerna från Lightroom på NAS'en, eller hur gör du där?
Idag har jag katalogen på min ssd, och bildfilerna på "gammeldisken". Men det är ju i nuvarande stationära setup.. hur blir det ifall man kör lagring på USB eller via NAS? Har fått för mig att Lightroom inte kan hämta filerna över nätverk, men det kanske är en gammal kunskap?

Ge gärna en hint om du ids =D

Det är inga problem att ha filerna över nätverk på NAS i Lightroom Classic. Jag kör katalogen på den interna disken i Mac mini och filerna på NASen. Större PS projekt flyttar jag däremot oftast till den interna disken för prestandans skull.
Även om man kör bärbart tror jag att man kan ha filerna på NASen och skapa Smart Previews i katalogen för editering när man är hemifrån.