Permalänk

Stänga av asus anti surge

Jag har på sistone haft problem när jag spelar Pubg (är det enda spel jag spelar just nu). Efter ca 30 min spelande, ibland efter ca 2 timmar så startas datorn om och jag får meddelandet "asus anti surge was triggered to protect system from unstable power supply unit". Jag har haft min dator i ca 5-6 år och spelat pubg i över 2 år utan problem, och nu händer detta problem hela tiden senaste två/tre veckorna. Börjar min PSU verkligen lägga av eller ska jag stänga av asus anti surge? Min PSU är Corsair AX860. Jag spelar för övrigt inte så speciellt mycket och använder ej heller datorn särskilt mycket, kanske totalt 15 timmar/vecka.

Permalänk
Medlem

Det är något skydd som kommer in. Stäng inte av funktionen. Byt nätaggregat. Kör du med modulära kablarna som medföljde nätaggregatet?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det triggas nog inte utan anledning. Det är billigare att byta nätagg än att riskera att byta moderkort, cpu, minnen och gpu.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Det är något skydd som kommer in. Stäng inte av funktionen. Byt nätaggregat. Kör du med modulära kablarna som medföljde nätaggregatet?

Kommer bli rätt omständigt att byta nätaggregat, finns det någon metod att kolla om det verkligen är nätaggregatet som strular? Ja det är modulära kablar. Jag har testat köra stresstest men funkar klockrent efter ca 1 timme...

Permalänk
Medlem

Jag kan inte rekommendera att stänga av den.
Men, en kompis gjorde det på sin dator som hade exakt samma problem som dig. Den funkar fint fortfarande nu 3 år senare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Min PSU är Corsair AX860.

Kommer inte ihåg exakt hur det är nu, för Corsair retroaktivt förlängde garanti tiden på massor nätaggregat speciellt i AX(i) serierna även hos tidigare kunder. Men du har antingen 7 eller 10 års garanti skulle jag tro, så glöm inte det.

Det enklaste sättet att testa detta är nog helt enkelt med ett annat nätaggregat och/eller moderkort som också har anti-surge skydd. Teoretiskt möjligt att också mäta efter spänningsspikar, men det kräver rätt utrustning. Låter som att antingen moderkortet eller nätaggregatet börjar göra underligheter, svårt att säga vilket. Inte helt säker på hur Asus anti-surge är implementerat. Ifall det bara mäter nätaggregatet eller efter moderkortets VRM.

Teoretiskt sett även möjligt att du har problem med spänningen i ditt elnät, men väldigt sällsynt i Sverige. Inte omöjligt däremot, har själv varit med om elnätsstörningar från ett elstängsel.

Men lite sanity checks, har du senaste BIOS/UEFI på plats? Sökte lite och verkar som att de har haft några buggar med anti-surge, men det är 10 år gamla källor. Något annat du även bör göra är att dra ut och in alla strömkablarna så du har säkrat att allt sitter rätt och inget har råkat glida ut lite eller någonting. Både på PSU'ns och komponenternas sida. Se det som ett tillfälle att även damma av insidan lite.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Kommer inte ihåg exakt hur det är nu, för Corsair retroaktivt förlängde garanti tiden på massor nätaggregat speciellt i AX(i) serierna även hos tidigare kunder. Men du har antingen 7 eller 10 års garanti skulle jag tro, så glöm inte det.

Det enklaste sättet att testa detta är nog helt enkelt med ett annat nätaggregat och/eller moderkort som också har anti-surge skydd. Teoretiskt möjligt att också mäta efter spänningsspikar, men det kräver rätt utrustning. Låter som att antingen moderkortet eller nätaggregatet börjar göra underligheter, svårt att säga vilket. Inte helt säker på hur Asus anti-surge är implementerat. Ifall det bara mäter nätaggregatet eller efter moderkortets VRM.

Teoretiskt sett även möjligt att du har problem med spänningen i ditt elnät, men väldigt sällsynt i Sverige. Inte omöjligt däremot, har själv varit med om elnätsstörningar från ett elstängsel.

Men lite sanity checks, har du senaste BIOS/UEFI på plats? Sökte lite och verkar som att de har haft några buggar med anti-surge, men det är 10 år gamla källor. Något annat du även bör göra är att dra ut och in alla strömkablarna så du har säkrat att allt sitter rätt och inget har råkat glida ut lite eller någonting. Både på PSU'ns och komponenternas sida. Se det som ett tillfälle att även damma av insidan lite.

Jo jag har garanti kvar men har tappat bort kvittot :/ Har även kollat alla kablar, pluggat ut och in dem igen, rensat på damm etc. Att uppdatera bios har jag inte försökt mig på än, men ska nog ta och försöka. Hoppas att det funkar, annars får jag väl ta och byta nätagg, men det kommer bli rejält omständigt att fixa/gömma kablaget snyggt igen.

Permalänk

Nu vill datorn inte starta alls. Låter som att den försöker men kommer inte upp något alls, skärmen är helt svart och inga komponenter reagerar och börjar lysa när jag startar. Känns som att nätaggregatet är helt dött eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Nu vill datorn inte starta alls. Låter som att den försöker men kommer inte upp något alls, skärmen är helt svart och inga komponenter reagerar och börjar lysa när jag startar. Känns som att nätaggregatet är helt dött eller?

Stäng av nätaggregatet med brytaren på baksidan. Tag sedan ur CMOS batteriet på moderkortet och vänta minst 10s. Sätt sedan in det igen, slå på nätaggregatet och testa starta. Då rensar du BIOS/UEFI helt vilket kan vara korrupt och resultera i vad du beskriver. Är det fortfarande problem så är det troligen någon hårdvara som missköter sig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kontakta Corsair och fråga om du får skicka in den.
Köpte du den på nätet eller i butik? På nätet så har du ju kvitto på beställningen.

Corsair tar säkert emot den för att se vad som gått fel med deras grejer. Skriv ett mail till dom.

Du ska vara glad att skyddet kickat in i alla fall så inget mer gått sönder.
Felet kan bero på elnätet till din bostad eller själva nätagget. Kan också vara något fel med en komponent i din dator som kortslutit eller något, men då tror jag inte det skulle ha fungerat efter första felet.
Mitt råd är att koppla ur den och inte försöka använda den mer i alla fall så att inget mer händer.

Undersök dina komponenter i datorn och alla kablar om det är någon kabel som gått av, ligger en kabel och skaver mot något som vibrerar lite så kan det nöta hål till slut.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Stäng av nätaggregatet med brytaren på baksidan. Tag sedan ur CMOS batteriet på moderkortet och vänta minst 10s. Sätt sedan in det igen, slå på nätaggregatet och testa starta. Då rensar du BIOS/UEFI helt vilket kan vara korrupt och resultera i vad du beskriver. Är det fortfarande problem så är det troligen någon hårdvara som missköter sig.

Jag gjorde som du skrev, men gick ett steg längre och tog ut alla kablar, rensade och satte dit dem igen också. Datorn startade igång efter det, och nu har jag suttit och spelat i tre timmar utan problem. Håller tummarna att det har löst sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Jag gjorde som du skrev, men gick ett steg längre och tog ut alla kablar, rensade och satte dit dem igen också. Datorn startade igång efter det, och nu har jag suttit och spelat i tre timmar utan problem. Håller tummarna att det har löst sig

Kul att höra, återkom om det återkommer. Kanske svårt att säga så mycket mer än det jag redan har gjort, men kul med uppföljning iaf.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.