Geforce RTX 3060 Ti Founders Edition på bild – samma pris som RTX 2060 Super

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Vi borde inte ge varken Nvidia eller AMD någon uppmärksamhet alls i form av artiklar och kommentarer (doh, I failed) förrän de kommer med produkter som går att köpa...

Så du tycker t.ex inte automotorsport ska skriva om nya koenigsegg bilar bara för att dom inte går att köpa ?

Permalänk
Skrivet av teanox:

Ligger kortet på 5100kr så ser jag faktiskt inte så stor prisvärdhet i det, 6400kr kostar billigaste 3070, Radeon 6800 ligger runt samma prisklass.

Känner precis likadant, 5100:- är en dealbreaker.

Permalänk
Medlem

Det är bara att inse att aktuella "mid range"-kort kostar ungefär lika mycket som en modern spelkonsol. Köpare får mycket prestanda för pengarna för moderna grafikkort men det är fortfarande mycket pengar.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Men snälla släpp bara ett 3080TI så att jag kan köpa ett bra kort med lite minne. Då AMD's kort knappast kommer gå att köpa på typ ett halvår så gick jag ifrån "Klart jag ska ha AMD den här gången" till "RTX3080TI plz"

Så rakt in i fällan...

Varför tror du dem läckte Ti-varianterna precis vid AMD-release?

Edit*

Och tillgången kommer ju sannolikt vara rätt kass i minst 6 månader till, och då är det lika bra att vänta på nästa generation

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ipac:

Nyheten rör 3060Ti. Inte 3060.

960 är inte jämförbar med 3060Ti som är mer lik 970 (men utan dess dumsnåla minneslösning).

970 kostade $329.

3060 Ti ryktas ligga på $499 närmare 980 på sina $549. $399 såklart.

Just saying...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

970 kostade $329.

3060 Ti ryktas ligga på $499 närmare 980 på sina $549.

Just saying...

Det står ju i artikeln/ryktet att det är $399 som gäller då ett 3070 ligger på $499. Max kan de ju ta $449, för de kan ju garanterat inte ha samma pris på 3070 och 3060Ti, vore ju helt galet.

Permalänk
Medlem

Eftersom Nvidias butik är stängd här så blir det ännu ett kort vi inte kan köpa.
Kom igen Nvidia och få tummen ur, dags att göra något.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av wargreymon:

Det står ju i artikeln/ryktet att det är $399 som gäller då ett 3070 ligger på $499. Max kan de ju ta $449, för de kan ju garanterat inte ha samma pris på 3070 och 3060Ti, vore ju helt galet.

Japp. Det blev lite fel i min skalle där.

Men 970 var fortfarande billigare om vi nu skall jämföra 3060 Ti som 970 vilket inte är helt galet med tanke på att de båda är nedskalade 204/104-kärnor.

$329 2014 motsvarar ungefär $360 idag 2020 med tanke på inflationen.

Så med samma marginaler har produktionskostnaderna ökat med cirka $40.

Trivia är att GM204 (GTX 970) och GA104 (RTX 3070/RTX 3060 Ti) är båda strax under 400 mm² stora. Dock kan jag tänka mig att yields var bra mycket bättre på TSMC 28 nm (dessutom andra iterationen, 600/700-serien var först) än Samsung 8 nm nu så min gissning här är att Nvidia faktiskt tar stryk på marginalerna. Mycket troligen på grund av AMD. Även med ett pris på $399, vilket troligen också är ett fantasipris och kommer ligga närmare $350-$400 i verkligenheten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Japp. Det blev lite fel i min skalle där.

Men 970 var fortfarande billigare om vi nu skall jämföra 3060 Ti som 970 vilket inte är helt galet med tanke på att de båda är nedskalade 204/104-kärnor.

$329 2014 motsvarar ungefär $360 idag 2020 med tanke på inflationen.

Så med samma marginaler har produktionskostnaderna ökat med cirka $40.

Priserna har helt klart ökat. Dels för att folk är villiga att betala mer, mining boom och att det blir dyrare att utveckla och tillverka.

Men tycker även att vi ser en bra trend med att prestandan ökar mer än kraven på spelen. Blir ju billigare hela tiden för att kunna fläska på i 60 FPS i 1080p till exempel. Sedan var jag själv helt inställd på att köpa begagnat tills de presenterade 3000-serien. Vilket är ett väldigt bra sätt att få grym prestanda för bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ligger kortet på 5100kr så ser jag faktiskt inte så stor prisvärdhet i det, 6400kr kostar billigaste 3070, Radeon 6800 ligger runt samma prisklass.

Håller med, skulle dock bli extremt förvånad om dom hamnar under 5000:- ( msrp undantaget). Det är bara att kolla på msrp på 3070 och vad dom egentligen kostar minus 100$ + moms.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

RTX 2060 Super har legat runt 4000kr länge, så hamnar inte kortet på det så matchar de inte så bra.
Men för 4000kr är de vettigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Lite udda också att 3060 ti och 3070 har lika mycket minne fast det sistnämnda ligger i ett helt annat prestandasegment?

Klassisk Nvidia-manöver för att göra sin segmentering till kaos. Vänta bara tills det kommer super varianter med olika mängd VRAM och allt annat jävelskap vi har sett förut.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

970 kostade $329.

3060 Ti ryktas ligga på $499 närmare 980 på sina $549. $399 såklart.

Just saying...

Eller $363 i dagens pengar. Man kan ana varför man idag inte vill hålla sig till riktpriserna... edit: såg ditt nästa inlägg nu, tumme upp där.

980, $605 i dagens pengar, är i sin tur väldigt lik 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Priserna har helt klart ökat. Dels för att folk är villiga att betala mer, mining boom och att det blir dyrare att utveckla och tillverka.

Men tycker även att vi ser en bra trend med att prestandan ökar mer än kraven på spelen. Blir ju billigare hela tiden för att kunna fläska på i 60 FPS i 1080p till exempel. Sedan var jag själv helt inställd på att köpa begagnat tills de presenterade 3000-serien. Vilket är ett väldigt bra sätt att få grym prestanda för bra pris.

Det är sant. Dock påverkar ju nypriserna indirekt begagnadsmarknaden. Men visst går det komma undan billigt för 1080p gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Klassisk Nvidia-manöver för att göra sin segmentering till kaos. Vänta bara tills det kommer super varianter med olika mängd VRAM och allt annat jävelskap vi har sett förut.

Ja det är förjävligt. De skulle skadeskjutit till en 192 bit buss (6 GB) så att det presterar sämre. Det hade varit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja det är förjävligt. De skulle skadeskjutit till en 192 bit buss (6 GB) så att det presterar sämre. Det hade varit bättre.

Om priset hade blivit bättre - ja? Förstår inte poängen med din sarkasm, det här kortet kommer lägga sig riktigt konstigt i segmentet här i Sverige när partners ska få sin del av kakan för sina eftermarknadskylare.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Så du tycker t.ex inte automotorsport ska skriva om nya koenigsegg bilar bara för att dom inte går att köpa ?

Det klart man kan. Men det är en liknelse jag själv ofta tänkt. Förr var ju överklockning en metod att nå högre prestanda genom att utnyttja säkerhetsmarginalerna som tillverkarna behövde för sina produkter (och för att kringgå framför allt Intels marknadssegmentering efter frekvens). Idag är detta i princip omöjligt med både CPUer och GPUer, som redan har sofistikerade mekanismer för att vrida ur det sista ur kislet. Det man kan göra som användare är bara att öka den tillåtna effektförbrukningen över den redan typiskt väldigt höga.

Så intresset glider över till någon slags shopping som underhållning. Som nu håller på att bli så dyrt så att det för många blir datorshopping som åskådarsport. (Precis som väldigt få av de som läser om supersportbilar faktiskt köper dem också.)

De populäraste produkterna även bland hemmabyggarna är ju i kategorier som knappt får något utrymme alls. AMDs 3600 sålde 30-50 ggr mer än 3950. GTX 1060 är fortfarande med marginal det vanligaste kortet på Steam, och det gick att köpa för 2000 spänn.

Det är symptomatiskt att den priskategorin överhuvudtaget inte existerar i AMDs nya CPU- eller GPU-serier, eller i Nvidias RTX3xxx serie.

Som datorentusiast som faktiskt inte har någon större nytta av snabbare hårdvara känner jag mig förpassad till läktarplats. Lite trist att PC marknaden är på väg att prisa bort sig från stora delar av sin publik. Även om vinstnivåerna upprätthålls eller rentav ökar, gynnar det inte återväxten precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

I en butik nära dig - år 2022

Kanske i lagom tid inför cyberpunk release då?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tänk att 60 serien har stigit i pris med drygt 100% på sex år. Har för mig att 960 låg runt 2000-2500kr vid lansering.

Värre än styckglass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Kanske i lagom tid inför cyberpunk release då?

Perfekt om man vill lira med RT ON i 1080p

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Lite udda också att 3060 ti och 3070 har lika mycket minne fast det sistnämnda ligger i ett helt annat prestandasegment?

Nvidia har lite lustig namngivning denna generationen.
3070 och 3060Ti har samma GPU. Ett 3060Ti är ett nerbantat 3070.
Så det hade ju varit logiskt om Ti hade varit det bättre kortet och det utan Ti hade varit den sämre varianten av samma kort.
Men här har de gjort tvärtom, fast hoppat ner en xx10 serie och lagt till Ti istället på den bantade varianten.

Så 3060 utan Ti blir sen nästa steg ner som inte längre är samma som 3060Ti och 3070.
3050Ti blir den bantade versionen av 3060 och sen kommer 3050 utan Ti som återigen är ett annat kort än 3050Ti.

Får man ett kort man är nöjd med till ett pris man är villig att betala och har råd med så spelar väl namnet mindre roll.
Men namnsättningen är bakvänd om man föredrar att följa logiska mönster.

Permalänk
Medlem

Såååå många olika nya kort men inget som går att köpa på riktigt. Är i behov av grafikkort till en ny dator men samtidigt är man ju inte så sugen på att köpa gamla kort för samma pengar som nya. 😥

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Om priset hade blivit bättre - ja? Förstår inte poängen med din sarkasm, det här kortet kommer lägga sig riktigt konstigt i segmentet här i Sverige när partners ska få sin del av kakan för sina eftermarknadskylare.

Vill du ha lägre priser och mindre minne* så kommer nvidia ha kort för det med (iaf på pappret, höhö).

3060Ti kommer inte lägga sig ett dugg konstigare än vad 2060Super gör idag. Eller för den delen de tidigare kort som haft ett "70" i namnet

* ja, nu pratas det ju iofs om ett 12 GB 3060...

Permalänk
Medlem

Jag tänkte släppa en gtx 68900 med 32gig ram.
679 dollar. Det kommer ut snart. joråå snaaart...

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Såååå många olika nya kort men inget som går att köpa på riktigt. Är i behov av grafikkort till en ny dator men samtidigt är man ju inte så sugen på att köpa gamla kort för samma pengar som nya. 😥

Det går att köpa 2060 för 3200kr, det känns helt okey prismässigt. Och kanske blir det ännu billigare på black friday. Det lär nog dröja innan det kommer bättre kort i den prisklassen.

Vad har du för grafikkort idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så rakt in i fällan...

Varför tror du dem läckte Ti-varianterna precis vid AMD-release?

Edit*

Och tillgången kommer ju sannolikt vara rätt kass i minst 6 månader till, och då är det lika bra att vänta på nästa generation

Väntade redan på nästa gen när 2000 serien släpptes. Mitt 1080 kort orkar inte riktigt med längre tyvärr. Men vi får se, kommer förmodligen bara ta det som blir tillgängligt först.

Kanske blir AMD's värsting kort iofs, fortfarande en chans på dom. För dom skulle väll släppas hos vanliga återförsäljare också eller har jag fel? Menar deras RX6900XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Väntade redan på nästa gen när 2000 serien släpptes. Mitt 1080 kort orkar inte riktigt med längre tyvärr. Men vi får se, kommer förmodligen bara ta det som blir tillgängligt först.

Kanske blir AMD's värsting kort iofs, fortfarande en chans på dom. För dom skulle väll släppas hos vanliga återförsäljare också eller har jag fel? Menar deras RX6900XT.

Den kommer 8 December, jag fattade det som att det är referens + partnerskort som kommer då..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Den kommer 8 December, jag fattade det som att det är referens + partnerskort som kommer då..

Gött, då ska jag försöka norpa ett sådant då!