Newbie inom server, lite frågor

Permalänk
Medlem

Newbie inom server, lite frågor

Har varit på jakt efter en rackmonterad server för att ersätta min trogna Synology NAS och var på väg att bygga något eget tills jag hittade en hyfsat bra deal på en SuperMicro CSE-826 vilket jag inte kunde avstå från. Den borde levereras om ett par dagar.
Jag har även beställt caddies då inga följer med servern, men i övrigt har jag inte köpt till något ännu.

Jag har i princip ingen erfarenhet av serverhårdvara eller servrar rent generellt så jag har några frågor/funderingar jag behöver hjälp med från er. Frågorna kommer sist i posten, först kommer specs, användningsområden osv

Specs
Chassi: Supermicro CSE-826
Backplane: BPN-SAS2-826EL1
Moderkort: X10SRL-F
CPU: Xeon E5-2630 V3
RAM: 16GB DDR4 av okänd sort
PSU: 2x okänt
Expansionskort: LSI 9260-4i

Användningsområden
(Parentes = framtida utökning)

  • Filserver

  • Home Assistant

  • Plex, max 2 transcodes

  • Torrent nedladdning

  • (Centraliserad loggning)

  • (Mailserver)

  • (pfSense)

Kommande inköp
HDD: 4-6x 3+TB (gissningsvis 8-10TB/disk. Kommer fylla övriga platser vid behov)
SSD: 1-2 för Hypervisor, VMs, Dockers
RAM: 64+GB (pris kommer avgöra mängd)
PSU: Eventuellt SuperMicro SQ-varianter för att ersätta de som följer med, vill ha servern så tyst som möjligt

Tankar
Min tanke är att ha ESXi som hypervisor och köra filserver i en VM och sedan antingen en VM per användningsområde eller en/ett par VMs med dockers för de olika användningsområdena.
För lagringen är tanken att köra Raid 5.

Frågor

  1. Bör RAID-kortet bytas mot HBA och köra software RAID (eller rent av ingen raid alls)?

  2. Borde jag köpa till ett 10GbE nätverkskort? (jag har 10GbE SFP-stöd på mina switchar)

  3. ECC RAM, yay or nay? (viktig data kommer lagras på minst ett annat ställe som backup)

  4. Rekommenderad storlek för SSD?

  5. Något mer som bör stå på inköpslistan eller ändras?

  6. Bör jag överväga annan hypervisor, ex Unraid?

  7. Förslag på OS för filserver? (just nu går tankarna mot TrueNAS)

  8. Rekommenderas VMs eller dockers? (Jag kan absolut ingenting om dockers)

  9. Övriga tips eller rekommendationer?

Permalänk
Medlem

1. Oftast går RAID-korten att köra i HBA-läge.
2. Jag hade gjort det. Se till att det är supporterat.
3. Spelar egentligen ingen större roll i en hemmaserver tbh.

6. Överväg även Proxmox, du får alla enterprisefunktioner från ESXi men det är gratis.
7. TrueNAS/FreeNAS har egentligen inte stöd för att köras virtuellt. Det kanske är bättre med t.ex. OpenMediaVault.
8. Jag gillar VMs bättre för att det känns som att jag har mer kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

1. Oftast går RAID-korten att köra i HBA-läge.
2. Jag hade gjort det. Se till att det är supporterat.
3. Spelar egentligen ingen större roll i en hemmaserver tbh.

6. Överväg även Proxmox, du får alla enterprisefunktioner från ESXi men det är gratis.
7. TrueNAS/FreeNAS har egentligen inte stöd för att köras virtuellt. Det kanske är bättre med t.ex. OpenMediaVault.
8. Jag gillar VMs bättre för att det känns som att jag har mer kontroll.

Tack för svaren.

Just mitt RAID-kort verkar inte gå att flasha om till HBA av det lilla jag försökt läsa mig till.
Ska läsa på mer om ProxMox och OMV, tack för tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Tack för svaren.

Just mitt RAID-kort verkar inte gå att flasha om till HBA av det lilla jag försökt läsa mig till.
Ska läsa på mer om ProxMox och OMV, tack för tipsen.

Vill du ändå köra ESXi så övervag att gå med i VMware User groups. Där kan man köpa "hem licens" av vsphere så du kan deploya en vcenter server och managera din miljö. Kostar 1800:- per år beroende på vad dollarn står i.
Vill du lära dig mer om virtualisering och om tanken är att jobba med det så är det en no brainer. Jag själv älskar opensource (proxmox etc) men det är inte helt lätt att hitta företag som kör detta i produktion..

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Snusfri

Proxmox skulle jag kört (Kör det själv på en gammal desktop idag).
Sedan går det alldeles utmärkt att köra FreeNAS/TrueNAS som VM.

TechnoTim har en video om det tex (En riktig trevlig kanal för servers, mycket trevliga tutoriols)

Sedan så kan du lära dig mycket av Craft Computing med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Vill du ändå köra ESXi så övervag att gå med i VMware User groups. Där kan man köpa "hem licens" av vsphere så du kan deploya en vcenter server och managera din miljö. Kostar 1800:- per år beroende på vad dollarn står i.
Vill du lära dig mer om virtualisering och om tanken är att jobba med det så är det en no brainer. Jag själv älskar opensource (proxmox etc) men det är inte helt lätt att hitta företag som kör detta i produktion..

Jag har någorlunda koll på virtualisering då jag kört KVM med passthrough på min huvudburk för att få tillgång till Windows samt att jag har en liten smidig Qotom-burk som jag just nu kör ESXi på (virtualiserar pfSense).
På jobbet använder vi Hyper-V just nu men ska migrera över till ESXi. Det ingår egentligen inte i mina arbetsuppgifter men jag brukar få hjälpa till med installationer, konfiguration och felsökning. Därför jag lutar mer åt ESXi men tror jag ska åtminstone prova Proxmox.

Skrivet av THB:

Proxmox skulle jag kört (Kör det själv på en gammal desktop idag).
Sedan går det alldeles utmärkt att köra FreeNAS/TrueNAS som VM.

TechnoTim har en video om det tex (En riktig trevlig kanal för servers, mycket trevliga tutoriols)
https://www.youtube.com/watch?v=iva4DmOmSTc

Sedan så kan du lära dig mycket av Craft Computing med.

Tackar för tipsen, ska kika in de där youtube-kanalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Proxmox skulle jag kört (Kör det själv på en gammal desktop idag).
Sedan går det alldeles utmärkt att köra FreeNAS/TrueNAS som VM.

TechnoTim har en video om det tex (En riktig trevlig kanal för servers, mycket trevliga tutoriols)
https://www.youtube.com/watch?v=iva4DmOmSTc

Sedan så kan du lära dig mycket av Craft Computing med.

Ja det kanske går utmärkt att köra det.
Men vad vinner du på det?
ZFS finns i proxmox, bara att konfa.

Bara krångligt att köra massa RDM imo.

Permalänk
Medlem

Jag är lite anti att köra större filservrar virtuellt. Själv kör jag hyper-v på min server hemma. Kör filservern på hosten med refs filsystem och storage spaces spegling.

Skulle jag valt Linux spåret hade jag kört proxmox och delat ut filservern från hosten. Troligen zfs filsystem.

Men man kommer inte ifrån att esxi är en polerad och beprövad hypervisor. Skulle säga att de är lite bättre än ovan nämna konkurrenter, men den kan inte vara filserver och den är nedlåst. Både proxmox och hyper-v kan du installera vad för skit som helst på. Kör teamviewer direkt på hosten istället för att vara tvungen att ha en management vm.

Hur stor SSD du behöver beror på om du tänkt köra Windows maskiner eller inte. 500GB räcker gott och väl för linux, men Windows växer lätt och då skulle jag kört 1TB.

Med en switch som klarar 10Gbit så hade jag varit sugen på att köra 10Gbit. Men då vill man även ha minst en klient som har stöd. Annars kan man likväl köra LACP över 2st 1Gbit interface istället.

Sedan är det egentligen best practice att hosten inte ska vara något annat än hypervisor, men hemma kan man göra lite som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag är lite anti att köra större filservrar virtuellt. Själv kör jag hyper-v på min server hemma. Kör filservern på hosten med refs filsystem och storage spaces spegling.

Vad är anledningen till att du inte gillar virtualiserade filservrar?
Är nyfiken och nya infallsvinklar är alltid bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Vad är anledningen till att du inte gillar virtualiserade filservrar?
Är nyfiken och nya infallsvinklar är alltid bra.

Virtualiserade filservrar är fine.
Man vill bara att den fysiska maskinen ska ta hand om diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Vad är anledningen till att du inte gillar virtualiserade filservrar?
Är nyfiken och nya infallsvinklar är alltid bra.

Är bökigt med hårddiskfiler på flera terabyte. Vissa filsystem vill ha direkt access till diskarna. Slippa hålla på med passthrough av diskar/kontrollerkort för att få direkt access till diskarna.

Permalänk
Medlem

@crypot & @jocke92: Aha, tack för info. Ska läsa på mer om detta och se vad för lösning som passar mig bäst.