Permalänk
Medlem

Såg denna på reddit och tyckte den var fantastiskt bra 😂

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Lyckades på något magiskt sätt få en PS5 digital via cdon häromdagen. Dock efter jag chattade med handläggaren så sa han att jag får den sent i december. Den blev dock skickad igår och får den förmodligen idag redan. Sjukt taggad! Dock så blev det en digital men såg att någon här för ett tag sen sa att det funkar lika bra att köpa spelen i USA PSStore. Stämmer det? Hur gör man? Ingen risk att bli bannad? Några nackdelar?

Tack på förhand.

Vilken tid fanns det i lager? Tog det slut snabbt? Har för mig att en del fixade det häromdagen haha synd är att jag hinner aldrig checka eftersom jag jobbar från 7-16 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felle885:

Vilken tid fanns det i lager? Tog det slut snabbt? Har för mig att en del fixade det häromdagen haha synd är att jag hinner aldrig checka eftersom jag jobbar från 7-16 😂

Var någonstans strax efter 14. Cdon har sålt ett fåtal ps5:or mellan 14 - 15 varje dag hittils i veckan, har du tid över (och jävligt mycket tur) så checka in cdon.se mellan det intervalet idag också!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Om du inte har nåt emot att lira på PC så har Uplay watchdogs legion på rea där också och om du köper samtidigt med nåt annat i varukorgen får du ytterligare 20% rabatt på hela korgen. Jag la i ett DLC till Division för 15:- Anledningen till att jag skulle rekommendera PC är att det är ganska tungdrivet, kul men skulle verkligen behöva mer uppdateringar för att förbättra prestandan. Men med datorn du har ska det inte vara några problem.

Tack för tips Jo har en riktigt fin dator men sen vi fick vårat andra barn förra året så sänktes tiden för spel en del. Och det har blivit mindre tid vid just datorn. Så tanken är att den ska säljas, OM jag nu kan hitta mod till det. Tar emot, men känner att med den lilla speltid man har så är det enklare och smidigare med konsol. Så tror det får bli all in på ps5 framöver.

Permalänk

Kollade lite priser på PS Store... 849 kronor för Demon's Souls. Föredrar verkligen att ladda ner digitalt, men när det kostar så mycket går det inte att motivera. Antar att spelen fortfarande laddas ner när man köper det fysiskt så det hela är så otroligt dumt. Sony måste tjäna ordentliga pengar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasroos:

Kollade lite priser på PS Store... 849 kronor för Demon's Souls. Föredrar verkligen att ladda ner digitalt, men när det kostar så mycket går det inte att motivera. Antar att spelen fortfarande laddas ner när man köper det fysiskt så det hela är så otroligt dumt. Sony måste tjäna ordentliga pengar nu.

Det måste dom göra. Hörde senast att dom var ute efter ett gäng som kunde bygga ihop enheter som är knäpptysta. Dom kostar skjortan tydligen

Skämt åsido. Du får helt enkelt avvakta till rabatterad deal eller liknande. Eller dela inköp av spel med någon som också har PS5. Går att göra det. Lite trixigt men görbart.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Netonnet skickade ut info till de som beställde i torsdags förra veckan nu.

Vi har dessvärre ännu inte fått ett bekräftat leveransdatum från leverantören.
Vi arbetar på att få fram mer information ang leveransen och återkommer till dig med ytterligare besked inom 5 arbetsdagar.

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasroos:

Kollade lite priser på PS Store... 849 kronor för Demon's Souls. Föredrar verkligen att ladda ner digitalt, men när det kostar så mycket går det inte att motivera. Antar att spelen fortfarande laddas ner när man köper det fysiskt så det hela är så otroligt dumt. Sony måste tjäna ordentliga pengar nu.

kostar 799 för fysisk kopia på webhallen så inte så mycket dyrare med 849 för att slippa skiva i mitt tycke. Det finns säkert billigare fysiskt i någon annan butik men tror inte de är jätte mycket billigare.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av QviW:

Netonnet skickade ut info till de som beställde i torsdags förra veckan nu.

Vi har dessvärre ännu inte fått ett bekräftat leveransdatum från leverantören.
Vi arbetar på att få fram mer information ang leveransen och återkommer till dig med ytterligare besked inom 5 arbetsdagar.

Så de säljer ut konsoler som de inte ens sitter på? Även fast jag är emot den praxis där återförsäljare släpper konsoler under black week och struntar i kön, så måste det ju kännas jävligt surt för de som stått i kö, fått ett mejl om sen leverans och sen sett att netonnet säljer. Då förväntar man ju sig att få det inom några veckors tid. Är det någon här som beställde från netonnet förra torsdagen som fått sin konsol?

Permalänk

Finns det några samlade tips på inställningar man bör ändra och saker man ej bör göra när man får sin enhet?

Jag tänker på problemen med rest mode och att använda externa HDDs i bakre usb-porten som kom fram under launch day. Är dessa problemen lösta med de senaste patcharna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundetsparla:

Så de säljer ut konsoler som de inte ens sitter på? Även fast jag är emot den praxis där återförsäljare släpper konsoler under black week och struntar i kön, så måste det ju kännas jävligt surt för de som stått i kö, fått ett mejl om sen leverans och sen sett att netonnet säljer. Då förväntar man ju sig att få det inom några veckors tid. Är det någon här som beställde från netonnet förra torsdagen som fått sin konsol?

Det finns flera enligt denna tråd PS5 - Ordrar och orderstatus

Visa signatur

/RobbZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasroos:

Kollade lite priser på PS Store... 849 kronor för Demon's Souls. Föredrar verkligen att ladda ner digitalt, men när det kostar så mycket går det inte att motivera. Antar att spelen fortfarande laddas ner när man köper det fysiskt så det hela är så otroligt dumt. Sony måste tjäna ordentliga pengar nu.

Är dyrt online! Är glad att jag beställde med läsare. Har samlat på mig några gamla spel nu och de var 0-30kr dyrare digitalt ibland och det priset är jag villig att betala extra för just för att slippa byta skiva och så. Är det över 50-100kr så har jag INGA problem med att ställa mig upp från soffan haha

Kan tycka nu när de släppt en digital version så borde de öppna upp e-handeln mer. De enheterna är helt låsta till sonys priser (deras vinst såklart). Kan tycka att de ska finnas licenser att köpa, likt steam där man kan lägga till spel köpta på andra ställen med licenskoder.

Knacka sig in på elgiganten och köpa demons souls digitalt, få en kod, skriva in det, spela spelet! Även att man kan sälja licenser till andra konton om man inte vill ha kvar dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasroos:

Kollade lite priser på PS Store... 849 kronor för Demon's Souls. Föredrar verkligen att ladda ner digitalt, men när det kostar så mycket går det inte att motivera.

Skrivet av 93Clocker:

kostar 799 för fysisk kopia på webhallen så inte så mycket dyrare med 849 för att slippa skiva i mitt tycke. Det finns säkert billigare fysiskt i någon annan butik men tror inte de är jätte mycket billigare.

Skrivet av NorthBadass:

Är dyrt online! Är glad att jag beställde med läsare.

Låt mig åter igen påminna folk om US ps store. 599 kr, så fortfarande billigare än förra gens priser i SE store. SE kan dra åt h---

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasroos:

Kollade lite priser på PS Store... 849 kronor för Demon's Souls. Föredrar verkligen att ladda ner digitalt, men när det kostar så mycket går det inte att motivera. Antar att spelen fortfarande laddas ner när man köper det fysiskt så det hela är så otroligt dumt. Sony måste tjäna ordentliga pengar nu.

Vänta 1 månad eller 2 och köpa för 100-150kr mindre på skiva är ju annars det mest prisvärda alternativet. Den som bara kan handla digitalt får både vänta längre på rea och oftast betala mer vid release. PS5 Digital Ed känner jag personligen är inte värt pengarna alls när det kostar så mycket mer att köpa spel.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Låt mig åter igen påminna folk om US ps store. 599 kr, så fortfarande billigare än förra gens priser i SE store. SE kan dra åt h---

Jo, men du glömmer säkert 25% moms, så blir 750 kr här. Inte mycket Sony kan göra åt det. Fortfarande billigare än 850 kr visst, men inte lika stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Låt mig åter igen påminna folk om US ps store. 599 kr, så fortfarande billigare än förra gens priser i SE store. SE kan dra åt h---

Är det fortfarande samma grej att man måste skapa ett US konto och använda köpta US PS store kredit för att köpa i amerikanska butiken?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Är reor för Playstation (5) spel jämförbara med Steam reor? Eller sjunker priserna inte lika snabbt och/eller lika mycket?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jo, men du glömmer säkert 25% moms, så blir 750 kr här. Inte mycket Sony kan göra åt det. Fortfarande billigare än 850 kr visst, men inte lika stor skillnad.

ingen 25% då du använder US adress och med rätt delstat så är det 0% moms.

Skrivet av TM:

Är det fortfarande samma grej att man måste skapa ett US konto och använda köpta US PS store kredit för att köpa i amerikanska butiken?

Japp, gift card via amazon.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Är dyrt online! Är glad att jag beställde med läsare. Har samlat på mig några gamla spel nu och de var 0-30kr dyrare digitalt ibland och det priset är jag villig att betala extra för just för att slippa byta skiva och så. Är det över 50-100kr så har jag INGA problem med att ställa mig upp från soffan haha

Kan tycka nu när de släppt en digital version så borde de öppna upp e-handeln mer. De enheterna är helt låsta till sonys priser (deras vinst såklart). Kan tycka att de ska finnas licenser att köpa, likt steam där man kan lägga till spel köpta på andra ställen med licenskoder.

Knacka sig in på elgiganten och köpa demons souls digitalt, få en kod, skriva in det, spela spelet! Även att man kan sälja licenser till andra konton om man inte vill ha kvar dem

Det är ju exakt det Sony inte vill när de säljer PS5 DE, de vill absolut ha full kontroll på priserna för att maximera sin vinst. Den tusenlappen du sparade vid köp av billigare konsolversion kommer du redan ha betalat tillbaks i spelkostnad några månader senare.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Var någonstans strax efter 14. Cdon har sålt ett fåtal ps5:or mellan 14 - 15 varje dag hittils i veckan, har du tid över (och jävligt mycket tur) så checka in cdon.se mellan det intervalet idag också!

Fan vad härligt! Ska definitivt testa! Är det bara digital edition eller finns det också skiva? Tar typ vilket som nu asså. Lär nog gömma mig på toan lite då och då nånstans mellan 2 och 3 😂

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Det måste dom göra. Hörde senast att dom var ute efter ett gäng som kunde bygga ihop enheter som är knäpptysta. Dom kostar skjortan tydligen

Skämt åsido. Du får helt enkelt avvakta till rabatterad deal eller liknande. Eller dela inköp av spel med någon som också har PS5. Går att göra det. Lite trixigt men görbart.

Ja, brukar bara köpa spel på rea faktiskt, då är PS Store ofta väldigt bra. Men sprang till Elgiganten nu på lunchen och köpte Miles Morales (+ en extra kontroll) bara för att se vad konsolen går för när man får den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

ingen 25% då du använder US adress och med rätt delstat så är det 0% moms.
Japp, gift card via amazon.com

Finns det någon guide på hur man exakt går till vägga för att genomföra detta? Det är ingen risk att bli bannad etc?

Skrivet av Felle885:

Fan vad härligt! Ska definitivt testa! Är det bara digital edition eller finns det också skiva? Tar typ vilket som nu asså. Lär nog gömma mig på toan lite då och då nånstans mellan 2 och 3 😂

Tror bara det är digitala versionen. Står nämligen "release 2021" på den med disk.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Vafan nu blev man ju sugen på det också... har sjukt mycket att spela men visst är Days Gone gratis i PS collection?
Är det uppdaterat för PS5 ännu?

Yes kom en patch 1.17 som löste inför PS5. Och det är gratis via ps plus som du skriver

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om Control: Ultimate Edition på psstore med 50% rabatt. Med Ultimate Edition så får du den kommande PS5-uppgraderingen gratis när den kommer 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Finns det någon guide på hur man exakt går till vägga för att genomföra detta? Det är ingen risk att bli bannad etc?

Tror någon länkade en guide tidigare här i tråden, men annars är det bara skapa ett US konto med random us adress i te.x New Hampshire. Inget du kan bli bannad över. Detta har man kunnat göra sen PS3 tiden. Jag har kört både US, HK, JP och SE på samma konsoler i flera år nu, det är bara och tuta och köra tills dagen de slutar sälja gift cards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Tror någon länkade en guide tidigare här i tråden, men annars är det bara skapa ett US konto med random us adress i te.x New Hampshire. Inget du kan bli bannad över. Detta har man kunnat göra sen PS3 tiden. Jag har kört både US, HK, JP och SE på samma konsoler i flera år nu, det är bara och tuta och köra tills dagen de slutar sälja gift cards.

Vart köper man gift cards enklast? På amazon.com och g2a.com verkar det inte funka om man bor i Sverige.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Vart köper man gift cards enklast? På amazon.com och g2a.com verkar det inte funka om man bor i Sverige.

amazon.com funkar med US adress men svensk visa/maestro. Du kan ha flera adresser på samma konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Finns det någon guide på hur man exakt går till vägga för att genomföra detta? Det är ingen risk att bli bannad etc?

Tror bara det är digitala versionen. Står nämligen "release 2021" på den med disk.

Aa okej får hoppas på det bästa att jag är inne i rätt tidpunkt.. Om jag inte lyckas så finns det alltid en möjlighet att jag kanske kan få tag på en standard edition lite senare i december har för mig att en del butiker öppnar försäljning för det igen innan 2021. Digital edition ser ändå snyggare ut tho, och köper oftast digitalt nuförtiden. Har ju ändå mitt PS4 om jag vill spela gamla spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasroos:

Kollade lite priser på PS Store... 849 kronor för Demon's Souls. Föredrar verkligen att ladda ner digitalt, men när det kostar så mycket går det inte att motivera. Antar att spelen fortfarande laddas ner när man köper det fysiskt så det hela är så otroligt dumt. Sony måste tjäna ordentliga pengar nu.

Om du nu ska köpa digitalt, skaffa då presentkort på Psn store genom Benify, rent konkret innebär det 20% rabatt när man gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Tror någon länkade en guide tidigare här i tråden, men annars är det bara skapa ett US konto med random us adress i te.x New Hampshire. Inget du kan bli bannad över. Detta har man kunnat göra sen PS3 tiden. Jag har kört både US, HK, JP och SE på samma konsoler i flera år nu, det är bara och tuta och köra tills dagen de slutar sälja gift cards.

Grymt, tack!

Skrivet av Specias:

Om du nu ska köpa digitalt, skaffa då presentkort på Psn store genom Benify, rent konkret innebär det 20% rabatt när man gör så.

Just ja det tänkte jag inte på. Smart idé. Står såhär "Din värdekod anses förbrukad efter första användningen och kan inte återlösas."
Någon som vet hur det funkar? Går exempelvis bara vad jag kunnat se lite fort att köpa 500 kr presentkort. Om jag då köper 2 sådanna, köper Demon Souls(som jag tror kostar 850?). Fryser bägge presentkorten inne(trots att jag ska ha 150 kr kvar på ena kortet). Någon som vet hur det fungerar?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |