Xbox-chefen Phil Spencer prisar Sonys spelkontroller Dualsense

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Kolla på Mustiga Mauris klipp på en svensk militär ubåt. Styrman styr ubåten med en Xbox One kontroll. Det du.

Vart tvungen att kolla på videon, men jag ser inte kontrollen. Vart i videon syns det?

https://www.youtube.com/watch?v=jelwGUv9i_U

Permalänk
Medlem

Phil är rätt rolig, han verkar ha lyckats lura flera miljoner människor att plattform inte är viktigt för Microsoft och att dem inte konkurrerar med andra företag.

Släpp DX12 open source(för till exempel Linux och MacOS) och visa på riktigt att plattformen inte är viktigt genom att släppa allt på Sonys system(eftersom att ni tydligen inte konkurrerar) och så mycket som möjligt på Nintendos System, först när detta har skett så kan jag tro dem att detta inte bara är marketing/PR.

Näe, ser detta självklart som marketing, optimism är bra PR.

Permalänk

Självklart är det år 2020 helt omöjligt att göra standardiserade kontroller som, både fungerar på xbox series x, ps5, pc, macos, Android och ios eller?
Det jag inte har gillat med tidigare playstationskontroller är att de har för mig varit skitobekväma då de är så små och känns att de är utvecklade för barnhänder. Det blir för mig att testa den nya kontrollen innan om jag skulle köpa en sådan.

De har dock ett problem att det finns både barn och män som spelar idag, vi har inte precis samma storlek på händerna och det går inte göra en optimal kontroll åt oss alla med dagens teknologi. Jag ser det lite som löparskor med storleken one size fits alls. Alltifrån barn till vuxna män.

Permalänk
Medlem

I den nya dokumentären om Estonia på dplay styr de ju undervattensroboten med en Xbox-kontroll också för övrigt (av någon anledning blev jag chockad när jag såg det )

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Inaktiv

Nu var jag själv tveksam till Phil Spencer i början, folk i hans position brukar inte vara ödmjuka. Men han har lätt blivit en av branschens, iallafall för mig, mest omtyckta människor.

Xbox One kontrollern är i en klass för sig men att den inte utvecklats till Series X/S tycker jag var dåligt. Nintendo har kört haptic feedback i nästan fyra år, gyro i 14 år och Sony kom med adaptiva triggers. Inför detta även ni Microsoft, och jag tror Phil är rätt person att ödmjukt följa konkurrenterna här utan alltför stora ingrepp i kontrollen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Phil är rätt rolig, han verkar ha lyckats lura flera miljoner människor att plattform inte är viktigt för Microsoft och att dem inte konkurrerar med andra företag.

Släpp DX12 open source(för till exempel Linux och MacOS) och visa på riktigt att plattformen inte är viktigt genom att släppa allt på Sonys system(eftersom att ni tydligen inte konkurrerar) och så mycket som möjligt på Nintendos System, först när detta har skett så kan jag tro dem att detta inte bara är marketing/PR.

Näe, ser detta självklart som marketing, optimism är bra PR.

Duger inte Vulkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Phil är rätt rolig, han verkar ha lyckats lura flera miljoner människor att plattform inte är viktigt för Microsoft och att dem inte konkurrerar med andra företag.

Släpp DX12 open source(för till exempel Linux och MacOS) och visa på riktigt att plattformen inte är viktigt genom att släppa allt på Sonys system(eftersom att ni tydligen inte konkurrerar) och så mycket som möjligt på Nintendos System, först när detta har skett så kan jag tro dem att detta inte bara är marketing/PR.

Näe, ser detta självklart som marketing, optimism är bra PR.

Fast det är ju inte det han säger. Han vill att alla ska in i xbox-plattformen oavsett "devices" som just nu är PC, Xbox och android via game pass. IOS är på G även om Apple verkar göra sitt yttersta för att försvåra saken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aulo KY:

Någon som sitter på en Xbox Series X, eller information, och kan bekräfta att de har höjt polling raten på kontrollerna, till iaf 500MHz, från 125MHz som Xbox One kontrollerna besitter.

Det låter väldigt onödigt med så extrema frekvenser och frågan är om det ens är tekniskt möjligt om den ska vara trådlös.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dibban:

I den nya dokumentären om Estonia på dplay styr de ju undervattensroboten med en Xbox-kontroll också för övrigt (av någon anledning blev jag chockad när jag såg det )

Det är ju inte så konstigt egentligen. Det är en bra kontroll men framför allt är den standard, den funkar utmärkt i Windows och säkerligen bra i Linux och MacOS, och den (eller en efterföljare med minst samma funktioner) kommer att finnas tillgänglig under lång tid. Den är också billig jämfört med att köpa någon industristandard-grej som alltid kostar hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter väldigt onödigt med så extrema frekvenser och frågan är om det ens är tekniskt möjligt om den ska vara trådlös.

Hz*

Skrev lite för snabbt, pun intended.

Permalänk
Medlem

Bra kontroller, de skulle ju kunna satsa lite pengar på att fixa hållbarheten. Jag tycker xbox one:s handkontroller håller sämre än xbox 360:s variant.

Permalänk
Medlem

En sån snäll han Phil Spencer.

Men baksidan inom Spencer så är hat och fanboys som stundtals riktas mot han, att han "kan" lämna spelvärlden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Duger inte Vulkan?

Nej, varför skulle det duga?

Skrivet av Michael1:

Fast det är ju inte det han säger. Han vill att alla ska in i xbox-plattformen oavsett "devices" som just nu är PC, Xbox och android via game pass. IOS är på G även om Apple verkar göra sitt yttersta för att försvåra saken.

Jag referera till att han inte ser Nintendo och Sony som sina huvudkonkurrenter längre, utan Google och Amazon.
Jag trodde att det var mer tydligt att han menade att de inte konkurrerar, speciellt med tanke på retoriken på senare tid, men jag hade fel ser jag nu efter googling.

Frågan är om dem lyckas lösa det via webläsaren på IOS.
Safari är väl den ända webbläsaren som har full funktionalitet, så Apple bör kunna låsa ute till exempel Microsoft ifall dem känner för det och skylla på att dem försöker kringå att betala Apple för deras lösning.
Vi får se vart detta tar vägen.

För egen del så är streaming helt ointressant i minst 5 år framöver(om problemen ens är lösta då).
Tror vi är ganska långt ifrån att få en bitrate som inte komprimerar sönder bilden, latency som är omärkbar i responsiva spel och med hög FPS.
Stadia har väl också skadat förtoende med tanke på vad som utlovades och vad som fortfarande finns ute.
Read Dead Redemption 2 går sämre än på One X medans Stadias hårdvara har högre Tflops än PS5....

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxan96:

Vilka användningsområden tänker han på då?

Står i citatet i artikeln..........

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag försöker lista ut vad agendan är med detta uttalanden men det enda jag kan komma på är förbättring av PR genom transparens, vilket är enligt mig trevligt att se.

Samma här. Man ska inte sticka under stolen att Sonys senare kontroller liknar mer och mer Xbox:s design. Misstänker att han kanske indirekt antyder på det men låter lyssnarna att själva dra den slutsatsen.

Eller så kan det vara en ren sympatisk kommenterar, vilket jag betvivlar, men could be.

Permalänk
Inaktiv

Xbox kontrollen är oslagbar imo. Den känns bara rätt.

Permalänk
Medlem

Är väl mest prat? Vill man förespråka innovation för massorna skulle man nog t.ex. ganska lätt lägga till paddlar på en billigare kontroller.