VSCode - simpelt skript för detta?

Permalänk
Avstängd

VSCode - simpelt skript för detta?

Tjo! Jag undrar hur svårt eller simpelt det är att fila ihop ett skript som används inuti kodredigeringsprogrammet VSCode.

Jag skriver <h1> till <h6> rubriker med text inuti. T.ex.: <h1>Detta är en rubrik</h1>

Sedan för jag över det till Notepad++ som har svensk ordboksstöd för att rättstava. Dessvärre kan den inte påstå stavfel när det är liten bokstav (t.ex.: <h1>detta är en rubrik</h1>).

Därför undrar jag om det går att få nått simpelt skript som bara markerar varje hittad liten bokstav efter varje <h1> <h2> <h3> <h4> <h5> <h6>

Jag antar att det hela rör sig om en loop-funktion som söker igenom antalet <h1-6> rubrik och sedan markerar för varje upptäckt gemen? Nu är det så att jag inte kan kodning utan jag sitter och "indexerar" ljudböcker med h1-h6 HTML-taggar och då är det viktigt att få rättstavat och stor bokstav i början. Än så länge går det bra manuellt men tar ju också tid!

Nån som vet ungefär vad jag efterfrågar och kanske vet vad det heter på engelska: "Auto correct uppercase content of HTML tags script for VSCode"?

EDIT: Jag testade change-Case extension men problemet är att den gör versaler av alla markerade bokstäver då jag bara vill ha första bokstaven i meningen versal.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Om det räcker med en enkel Ctrl+F-sökning så kanske detta reguljära uttryck funkar:

<h[1|2|3|4|5|6]>[a-z]

Du måste då också kryssa i att du vill använda reguljära uttryck (regular expressions) och att du vill matcha både versaler och gemener:

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan fått ett seriöst svar ovan.

Finns en ganska cool grej inbyggd i tangentbordet, kallas för Shift och sitter vanligtvis mellan Caps Lock och Ctrl på vänster sida av tangentbordet. Föredrar man det finns den även, generellt, på högra sidan mellan Ctrl och Enter knapparna.

Genom att hålla ner endera shift-tangenten medan du skriver så skriver datorn ut en versal, såtillvida du i övrigt skriver med gemener.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Jag undrar hur svårt eller simpelt det är att fila ihop ett skript som används inuti kodredigeringsprogrammet VSCode.

Jag skriver <h1> till <h6> rubriker med text inuti. T.ex.: <h1>Detta är en rubrik</h1>

Sedan för jag över det till Notepad++ som har svensk ordboksstöd för att rättstava. Dessvärre kan den inte påstå stavfel när det är liten bokstav (t.ex.: <h1>detta är en rubrik</h1>).

Därför undrar jag om det går att få nått simpelt skript som bara markerar varje hittad liten bokstav efter varje <h1> <h2> <h3> <h4> <h5> <h6>

Jag antar att det hela rör sig om en loop-funktion som söker igenom antalet <h1-6> rubrik och sedan markerar för varje upptäckt gemen? Nu är det så att jag inte kan kodning utan jag sitter och "indexerar" ljudböcker med h1-h6 HTML-taggar och då är det viktigt att få rättstavat och stor bokstav i början. Än så länge går det bra manuellt men tar ju också tid!

Nån som vet ungefär vad jag efterfrågar och kanske vet vad det heter på engelska: "Auto correct uppercase content of HTML tags script for VSCode"?

EDIT: Jag testade change-Case extension men problemet är att den gör versaler av alla markerade bokstäver då jag bara vill ha första bokstaven i meningen versal.

Skrivet av cfj:

Om det räcker med en enkel Ctrl+F-sökning så kanske detta reguljära uttryck funkar:

<h[1|2|3|4|5|6]>[a-z]

Du måste då också kryssa i att du vill använda reguljära uttryck (regular expressions) och att du vill matcha både versaler och gemener:

https://i.imgur.com/5LBqIEr.png

<h[1-6]>[a-zåäö]

Kortade ner uttrycket lite, samt lade till så att den kan fånga "åäö" också, ifall det nu skulle komma upp

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cfj:

Om det räcker med en enkel Ctrl+F-sökning så kanske detta reguljära uttryck funkar:

<h[1|2|3|4|5|6]>[a-z]

Du måste då också kryssa i att du vill använda reguljära uttryck (regular expressions) och att du vill matcha både versaler och gemener:

https://i.imgur.com/5LBqIEr.png

Skrivet av BrutalSwede:

<h[1-6]>[a-zåäö]

Kortade ner uttrycket lite, samt lade till så att den kan fånga "åäö" också, ifall det nu skulle komma upp

Fan vad grymt! Nu älskar jag VSCode bara mer och mer. Självklart ska man kunna söka med bestämda parametrar i en sökfunktion i ett fenomenalt programmeringsredigeringsprogram!

Skrivet av Daz:

Eftersom du redan fått ett seriöst svar ovan.

Finns en ganska cool grej inbyggd i tangentbordet, kallas för Shift och sitter vanligtvis mellan Caps Lock och Ctrl på vänster sida av tangentbordet. Föredrar man det finns den även, generellt, på högra sidan mellan Ctrl och Enter knapparna.

Genom att hålla ner endera shift-tangenten medan du skriver så skriver datorn ut en versal, såtillvida du i övrigt skriver med gemener.

Kan du utveckla vad du menar med "Shift"? Finns bara två "Shit" knappar på mitt tangentbord!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Tjo! Uppföljningsfråga:

<h[1-6]>[a-zåäö] Använder jag nu i sökfunktionen CTRL+F och Regular Expression för att hitta om efter HTML-taggar <h1-h6> så inleds första ordet med en liten bokstav, så att jag kan rätta dessa i efterhand.

Den fungerar prima för att hitta små bokstäver som inleds efter varje <h1-h6> tag.

Hur ser regex i VSCode ut för att hitta TVÅ VERASLER i början av första ordet i varje <h1-h6> tag?

Jag testade: "<h[1-6]>[AA-ZZÅÅÄÄÖÖ]" men det blev bara tok!

Tack för svar på förhand! ^_^ / Lysrörsfobikern.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Komplettera istället uttrycket med ett till block för stor bokstav.

<h[1-6]>[A-ZÅÄÖ][A-ZÅÄÖ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doqtorn:

Komplettera istället uttrycket med ett till block för stor bokstav.

<h[1-6]>[A-ZÅÄÖ][A-ZÅÄÖ]

Grymt! Jag såg även att detta verkar fungera: [A-Z]{2}

Är det så att {2} endast betyder dubbelt av uttrycket inuti [] framför det?

Så [A-Z]{2}[ÅÄÖ] skulle innebära att det är 2 stora A-Z bokstäver men bara en stor Å,Ä,Ö?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Grymt! Jag såg även att detta verkar fungera: [A-Z]{2}

Är det så att {2} endast betyder dubbelt av uttrycket inuti [] framför det?

Så [A-Z]{2}[ÅÄÖ] skulle innebära att det är 2 stora A-Z bokstäver men bara en stor Å,Ä,Ö?

Ja, du kan lätt testa regex och få en förklaring på regex101.com

Permalänk
Medlem

Dina antaganden är korrekta.
Vill du lära dig mer så kan du läsa på om reguljära uttryck. De är inget specifikt för VSCode utan används för mönstermatchning i massor av sammanhang. Det kan dock vara så att VSCode endast stödjer viss funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du fortfarande kopierar till notepad++ men det finns rättstavningsplugins till vscode så du inte behöver göra det.

https://marketplace.visualstudio.com/search?term=Spellchecker...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rumpnisse:

Nu vet jag inte om du fortfarande kopierar till notepad++ men det finns rättstavningsplugins till vscode så du inte behöver göra det.

https://marketplace.visualstudio.com/search?term=Spellchecker...

Tack för förslaget!

Banne mig så har jag faktiskt Notepad++ med just Spellchecker men den klarar inte av typiska saker som Word klarar (dock känner Word inte av första ordet inuti <h1-6>FÖrstaordet korrekturläses ej</h1-6> taggar):

- Markera för när liten bokstav skrevs i början

- Markera för när två första bokstäver är stora (vilket Regex-uttrycket hjälper till med i VSCode - återigen stort tack för det!)

- Den har mycket begränsat ordförråd för ihopskrivna ord till skillnad från Word så den tror många godtyckligt ihopskrivna ord är felaktiga (går lägga till ja, men tar då längre tid än önskat)

- Den har allmänt sämre ordförråd än Word (jag har 2007 med Language Pack med svenskt lexikon) vilket ger samma effektivitetsproblem som ovan

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |