Dela mapp med lösenord på ett "öppet" nätverk

Permalänk
Medlem

Dela mapp med lösenord på ett "öppet" nätverk

Jag är i en situation där jag skulle behöva dela en mapp från servern till en grupp användare på nätverket, men vi kör inte AD. Någon som har ett bra tips till en lösning med relativt god säkerhet?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av denstore:

Jag är i en situation där jag skulle behöva dela en mapp från servern till en grupp användare på nätverket, men vi kör inte AD. Någon som har ett bra tips till en lösning med relativt god säkerhet?

Beror på vad du använder för fildelningslösning? De flesta brukar kunna ha användarnamn/lösenord. Dvs du skapar användare i systemet och sedan sätter du rätitgheter på mappen i fråga och anger då ovannämnda användare som ägare/r/w etc vad som nu passar. Och de andra mapparna som du inte vill ha lösen på har du gäståtkomst på.

Visa signatur

.

Permalänk

Jag vet inte om det här löser ditt problem men jag använder Cryptomator för att kryptera mina filer på OneDrive och Dropbox och sedan har jag nyckel på mina enheter för att låsa upp och använda filerna. Man kan kryptera vilken mapp som helst, det behöver inte vara på en molnlösning utan på nätverk, lokalt osv.

https://cryptomator.org/

Permalänk
Medlem

Som sagt, när man skapar en utdelning så talar man om vilka användare som ska ha tillgång till utdelningen och med vilka rättigheter.
Är det en windowsmaskin som delar ut mappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Som sagt, när man skapar en utdelning så talar man om vilka användare som ska ha tillgång till utdelningen och med vilka rättigheter.
Är det en windowsmaskin som delar ut mappen?

Windows Server 2012.

Jag vill alltså att bara 5 av ca: 180 användare ska ha access. Användarna loggar in på nätverket via WiFi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av denstore:

Windows Server 2012.

Jag vill alltså att bara 5 av ca: 180 användare ska ha access. Användarna loggar in på nätverket via WiFi.

Då ger du helt enkelt de läs/skrivbehörigheter som respektive användare ska ha för utdelningen, svårare än så är det inte.

Om inte respektive användare finns på datorn som ska dela ut mappen så skapar du dom.

1. Högerklicka på mappen du vill dela ut.
2. Välj Properties
3. Välj Sharing, och tryck på Advanced Sharing
4. bocka i Share this folder och tryck på permissions
5. Tryck Add
6. Tryck advanced
7. Tryck Find Now

Nu har du listan med användare, där väljer du vilka användare du vill dela ut mappen till, och sen väljer du vilka skriv/läsrättigheter de respektive användare ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av denstore:

Windows Server 2012.

Är ni 180 användare och kör inte AD? Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är ni 180 användare och kör inte AD? Varför?

Det frågar jag mig varje dag. Men det beror väl mestadels på en stark motvilja från de vuxna användarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av denstore:

Det frågar jag mig varje dag. Men det beror väl mestadels på en stark motvilja från de vuxna användarna.

Hur gick det då, fick du till någon utdelning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av denstore:

Skapa ett AD och så låter du de som behöver åtkomst till mappen gå med

Ta dom en och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av denstore:

Ypperligt tillfälle att säga "Ja, det här med mappen blir jävligt svårt eftersom vi inte har något AD" så att de får smaka själva på deras dåliga beslut.

Annars är det väl som sagt att dela ut mappen från servern och skapa lokala användarkonton för alla som ska få tillgång till den och sen lägga på dem på mappbehörigheten. Sen får de ansluta med användarnamn "SERVER\Användare" och lösenordet du gett dem.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, har ni 180 användare men ingen central användarhantering av något slag?

Permalänk
Medlem

Bara att skapa användarkonton på servern till personerna, dela ut mappen och ge dem behörigheter. Sedan skapa en mappning eller genväg manuellt på deras datorer, där man loggar in med kontot som skapades på servern.