Testpilot: Phanteks Evolv Shift 2 Air – monolitens återkomst

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Evolv Shift 2 Air – monolitens återkomst

Ett purfärskt och prydligt designat chassi i SFF-format får testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist nördhjärta att klappa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har fortfarande maskineriet ihopbyggt hemma så om något verkar oklart eller otydligt så kommentera så kan jag säkert knäppa en bild eller två på sakerna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DavidtheDoom:

En bit som sticker ut är volymen. Personligen tycker jag att 23 liter med nöd och näppe kvalar sig in som ett SFF-chassi (eng. small form factor),

Diplomatiskt uttryckt! *laughs in Louqe Ghost S1*

Citat:

men med ett fotavtryck på endast 17 × 28 cm kan datorn med lätthet placeras på skrivbordet.

Och bra poängterat! Fotavtryckets betydelse får inte underskattas à la till exempel Node 304.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:

Diplomatiskt uttryckt! *laughs in Louqe Ghost S1*
Och bra poängterat! Fotavtryckets betydelse får inte underskattas à la till exempel Node 304.

Jag tycker nog ändå att det kvalar in som ett SFF men det är väl på gränsen. 🙄
Lian Li TU150 är nog SFF också trots 24 liter volym. NR200P ligger på 20 liter, FD Era - 17 liter. Node 304 tycker jag inte är SFF men är på 20 liter med ett gigantisk avtryck på skrivbordet. Helt lätt ska det inte vara. 😁

Kanske borde man mynat SSFF (Super-small-formfactor) för Ghost, DanCases A4 etc.
Mindre chassin än så kanske får heta USFF (Ultra), där K39 och Skyreach 4 MINI landar.

Sedan är det väl knappast praktiskt med allt för många "klassificeringar".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oofff. 23 liter är inte mycket ifrån mitt mATX In Win 301.
Den ser dock väldigt snygg ut, jag gillar phanteks design så något som jag skulle ha som ska synas lite vid sidan av TV bänken hade denna var grym

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Jag har första Shift-versionen, tempered glass. Köpte precis en Shift Air-panel, som säljs löst, inför en uppgradering av komponenterna, ska sitta på GPU-sidan. Har köpt två Noctua iPPC-fläktar som ska sitta i fronten på chassit och trycka luften utåt, Shift-chassit har inte särskilt stora ventilationshål för de fläktplatserna så statiskt tryck är nog det bästa tror jag. På detta sätt tänker jag att luften från min AIO i botten av chassit och grafikkortets intag utifrån chassit genom Shift Air-panelen sedan dras ut i fronten. Har funderat lite på detta och jag tror att det är det klart bästa sättet för temperaturen på komponenterna men har inte gjort någon närmare studie i det.

Shift-chassina är enligt mig egentligen de snyggaste chassina på marknaden men de kräver en del av användaren.

Permalänk
Medlem

Har också första shift temp.glass liggandes hemma och väntar på ett bygge (när man väl kan få tag på de delar ja vill ha). Man märker verkligen från bilderna att de har tänkt till lite extra här och där. Även om jag intalar mig själv att den första är liiite finare 😋

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer en uppföljare till den större modellen evolv shift x?

Permalänk

Tack för en bra genomgång. Klar kandidat för mitt nästa bygge.
Bästa alternativet till silverstone fortress 3 mini, som tydligen inte går att få tag på längre.
Det var det bästa chassit någonsin i mitt tycke, 17,6 liter och tjocka aluminiumpaneler ☺♥
https://silverstonetek.com/product.php?pid=333#fgo-spec

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Lego Master

Ska den här modellen komma till Sverige, tror vi? Eller måste man ge sig ut på internationell chassijakt?
Jag menar, om Phanteks själva väljer att sponsra en artikel på en SVENSK entusiastsida, så bör man väl räkna med att sälja några till svenskarna?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shudnawz:

Ska den här modellen komma till Sverige, tror vi? Eller måste man ge sig ut på internationell chassijakt?
Jag menar, om Phanteks själva väljer att sponsra en artikel på en SVENSK entusiastsida, så bör man väl räkna med att sälja några till svenskarna?

Webhallen har fått in produktsidor iaf men verkar som att chassin inte finns i lager än. De står som "Beställningsvara".
https://www.webhallen.com/se/category/37-Miditower?f=manufact...

Priserna ligger iaf rätt till 1150 kr för air (mesh) och 1250 kr för modellen med glaspaneler.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DavidtheDoom:

Webhallen har fått in produktsidor iaf men verkar som att chassin inte finns i lager än. De står som "Beställningsvara".
https://www.webhallen.com/se/category/37-Miditower?f=manufact...

Priserna ligger iaf rätt till 1150 kr för air (mesh) och 1250 kr för modellen med glaspaneler.

Mange tak! Jag försökte använda prisjakt igår, men då var inget listat så antog att ingen svensk ÅF hade nåt att komma med.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shudnawz:

Mange tak! Jag försökte använda prisjakt igår, men då var inget listat så antog att ingen svensk ÅF hade nåt att komma med.

Verkar färskt. Finns via prisjakt via länk men inte som produkt.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DavidtheDoom:

Verkar färskt. Finns via prisjakt via länk men inte som produkt.

Well, det ser inte ut som det är aktuellt ändå. Det är sanslöst tunnsått med Z370-moderkort i mITX nuförtiden, så behöver göra en hel plattformsuppgradering om jag ska byta chassi vilket inte är aktuellt just nu.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shudnawz:

Well, det ser inte ut som det är aktuellt ändå. Det är sanslöst tunnsått med Z370-moderkort i mITX nuförtiden, så behöver göra en hel plattformsuppgradering om jag ska byta chassi vilket inte är aktuellt just nu.

Inet har lagt upp produkten men "i lager" efter nyår så du har chans att leta moderkort!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syttz:

Har också första Shift temp.glass liggandes hemma och väntar på ett bygge (när man väl kan få tag på de delar jag vill ha). Man märker verkligen från bilderna att de har tänkt till lite extra här och där. Även om jag intalar mig själv att den första är liiite finare 😋

Jo jag måste hålla med faktiskt. Jag förstår att de behövt göra ändringar i designen för att öka kylningsprestandan men det har också gjort chassit mindre sobert, vilket var en stor del till varför jag tycker att mitt Shift är så himla snyggt. Precis som med Phanteks Evolv X så har summan av förändringarna gjort att chassit tappat hela kärnan av vad som gjorde originalet så coolt. Evolv X har t.ex. mycket större utrymme mellan aluminiumpanelerna, ger en känsla av att passformen är lite wonky samt att chassit ser tjockare ut.

Förändringarna jag refererar till på Shift 2 är t.ex. att ventilationshålen i fronten nu har ett galler som bara blir en förlängning av frontpanelen. Originalet har ventilationsslits som ger chassit en snygg form, mer unikt bland andra chassin, samt att man får en lite bättre uppskattning för den solida kvalitén på aluminiumet.

PSU:n sitter nu längs sidan vilket nog inte gör så mycket om man har datorn till höger om sig eftersom grafikkortet nu är tänkt att vara vänt mot användaren, men har man chassit till vänster om sig ser man tydligt alla kablar som sticker ut lite stökigt. Jag tycker att de borde tänkt till lite bättre här och kommit fram till en cleanare lösning.

Bommen som gömmer kablarna är nu längst ut mot mesh-panelerna eller glaset. Personligen tycker jag att det visuellt blir lite klumpigt samt delar upp chassit i två kammare. Men detta kanske är en högst personlig grej. Dock önskar jag att originalchassit hade bommen som gömmer kablarna också gjord av aluminium istället för plast.

Men uppenbart är ju att jag inte är opartisk. Dock är det min ärliga uppfattning. Men vissa förändringar är ju självklart klart bättre på nya versionen.

Permalänk
Medlem

Kul med recension av den här lådan.

Dock! måste jag säga att det ser illa ut med en sponsrad produkt samt att den får en "utmärkelse".
Det ser faktiskt riktigt illa ut, ungefär som när vissa ministrar säger en sak och gör något helt annat.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Dock! måste jag säga att det ser illa ut med en sponsrad produkt samt att den får en "utmärkelse".
Det ser faktiskt riktigt illa ut, ungefär som när vissa ministrar säger en sak och gör något helt annat.

Hela systemet med testpiloter bygger ju nästan på sponsorer. Sen har jag aldrig brytt mig så mycket om utmärkelser öht. Man måste ju ändå läsa hela och se om det är något man själv skulle uppskatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hela systemet med testpiloter bygger ju nästan på sponsorer. Sen har jag aldrig brytt mig så mycket om utmärkelser öht. Man måste ju ändå läsa hela och se om det är något man själv skulle uppskatta.

Absolut.
Men om du faktiskt tänker lite mer kritiskt på det hela och hur man inte kan tycka att det smakar illa i munnen när sponsring av en produkt leder till en utmärkelse av samma produkt så kanske man behöver ta sig en lite djupare fundering över situationen.

Det skulle kanske sett bättre ut med en utmärkelse som är något i stil med:
"Phanteks ger sig själva en utmärkelse"

Sen så ska vi inte sticka under stolen med att ett sponsrat inslag med en utmärkelse åter igen lyfts upp.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Absolut.
Men om du faktiskt tänker lite mer kritiskt på det hela och hur man inte kan tycka att det smakar illa i munnen när sponsring av en produkt leder till en utmärkelse av samma produkt så kanske man behöver ta sig en lite djupare fundering över situationen.

Sen så ska vi inte sticka under stolen med att ett sponsrat inslag med en utmärkelse åter igen lyfts upp.

Nu är det ju inte Phanteks som har testat produkten, skrivit recensionen eller gett utmärkelsen, det är ju en testpilot på SweClockers. Det finns flera exempel på recensioner av testpiloter som inte har fått högsta utmärkelsen etc.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Det verkar som att pelarchassin har blivit en trend, jag skulle dock vara lite för rädd för att råka välta ett sådant chassi.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Inte vackert iaf

Släng in ett gäng hot-swap till 3,5” diskar så hade det varit enklare att se nyttan med formatet (förmodligen minimal marknad för det också)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Absolut.

Oj, nu kommer du nog inte bli glad. De flesta produkter på de flesta sidorna som recenseras är sponsrade utav företagen.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser riktigt snyggt ut! Beställde ett men ledsnade på att vänta då det blev "försenad leverans" om och om igen så slutade med ett nr200p istället. Kanske lika bra, då jag beställde TG-versionen som verkar ha väldigt dåligt luftflöde

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmmmm
Dual 240 rad costum loop?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Absolut.

Eller så tar man en sponsrad artikel för vad det är. De kör ju dessutom med en separat utmärkelse när det är en testpilot som testar. Jag försöker men förstår verkligen inte problemet. Väldigt få sidor köper sina produkter de tester.

Edit: Du kommer förövrigt behöva ta hänsyn till Choice-supportive bias om du läser en användarrecension på t ex SweC eller Reddit där användaren recenserar deras köpta produkter.

Permalänk
Medlem

Intressant chassi. Får man plats med 120mm radiator i chassit? Hade ju varit trevligt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av backspace:

Så om det hade varit ett dåligt chassi som fick dåliga betyg så är det ok? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Så om det hade varit ett dåligt chassi som fick dåliga betyg så är det ok? 🤔

Nja, tror mer att han menar att det ser dåligt ut dvs, man måste ta recensionen med en hink salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Nja, tror mer att han menar att det ser dåligt ut dvs, man måste ta recensionen med en hink salt.

Eller inte. Jag förstår inte hur någon kan tycka en test av en hårdvara är mindre trovärdig bara för testaren inte köpt saken själv.
Harware Unboxed till exempel köper inte en enda pryl och skriver exakt vad de tycker. Det gav resultatet att de blev "bannade" av Nvidia som ville att HU helt enkelt skulle fokusera mer på vad Nvidia tyckte var viktigt (för att konkurrenten var sämre på just detta, men bättre på det viktiga).
Nu fick ju Nvidia pudla och inse att man INTE kan styra testsidor med att ge den hårdvara gratis.

Kompetensen på testare skiljer ju såklart. Det finns inget "körkort" eller licens så allt är helt objektivt. Det som vissa testare tycker är viktigt kanske andra ser som en nackdel. RGB och trams till exempel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard