Ny router i telenorhus, tankar om installation

Permalänk
Medlem

Ny router i telenorhus, tankar om installation

Fick precis hem en styck Asus AX92u router, köpt på komplett.

Har ett hus med indragen fiber och någon slags standard telenor-router. I tillägg ett litet mesh-system (Airties) som jag hoppas kunna eliminera mha av den nya routern.

1. Kan jag rakt av fysiskt ersätta den gamla routern, som jag fick tillsammans med fiberabbonemanget, med den nya från Asus? Kan det ställa till någrta problem om jag bara kopplar bort den gamla och kopplar in den nya?

eller

2. Måste jag ha kvar den gamla och sätta Asusen "efter".

Har köpt ett OVPN-abb (från tips i BF-tråden) som jag även hoppas kunna installera på Asusen så att hela familjen, på ett enkelt vis, kan gottgöra sig amerikanska netflix och hulu (som jag redan fått att fungera på mobilen mha OVPN-appen).

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Om du bara har internet så kommer bör du bara kunna byta routern till din egna. Om du har någon extra tjänst så som IPTV eller VoIP så kan man behöva göra lite extra jox. Behöver du hjälp med så är de bara att hojta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleMal:

Om du bara har internet så kommer bör du bara kunna byta routern till din egna. Om du har någon extra tjänst så som IPTV eller VoIP så kan man behöva göra lite extra jox. Behöver du hjälp med så är de bara att hojta till.

Tack för svaret!!

På grund av hur huset är byggt med centralt placerad trappa och en nedervåning med betongväggar satte jag routern som access point med placering i trappen. Det vetkar som de flesta i huset har ok wifi på sina telefoner med den setupen.

MEN, säg den lycka som varar. Köpte ett wifikort till dotterns pc (asus pce-ax3000) för 450ish kr. Installerade kortet och det hittar 2,4GHz ac och 5,0GHz ac men INTE 5,0GHz ax. De bägge ac-signalerna ger ibte tillräcklig kräm till datorn så jag hoppades att iaf kunna testa ax-signalen med den dyker inte ens upp som valbart nätverk att koppla till.

Vill helst slippa dra en fysisk lankabel från accesspointen i trappen (eller köpa en extra asus-router).

Tankar om vad jag kan göra för att wifikortet ska hitta ax-signalen? Mobilen har helt ok signalstyrka på ax då den befinner sig intill datorn...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är det för kort? Installerat korrekt/nyaste drivrutiner/mjukvara? Har det stöd för AX-standarden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad är det för kort? Installerat korrekt/nyaste drivrutiner/mjukvara?

Ett asus pce-ax3000 (länk).

Installerade drivrutiner osv genom att tanka ner direkt från asus produktsida istället för att använda den medföljande cdn.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TotalF:

Ett asus pce-ax3000 (länk).

Installerade drivrutiner osv genom att tanka ner direkt från asus produktsida istället för att använda den medföljande cdn.

Märkligt, avståndet är kortare jämfört med W5 och lägre pga högre frekvenser I'm sure. Hur långt är avståndet mellan och vad finns mellan? Betongväggar? Trådlösa enheter/nätverk? Enheter som avger mikrovågor? Flytta datorn närmre?

Säker på att mobilen använder Wifi 6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Märkligt, avståndet är kortare jämfört med W5 och lägre pga högre frekvenser I'm sure. Hur långt är avståndet mellan och vad finns mellan? Betongväggar? Trådlösa enheter/nätverk? Enheter som avger mikrovågor? Flytta datorn närmre?

Säker på att mobilen använder Wifi 6?

Inte helt säker på vad du menar med "avståndet är kortare jämfört med W5 och lägre pga högre frekvenser I'm sure".

Well, access pointen sitter mitt i trappen. Rak linje mellan den och dotterns pc är kanske 7 meter men då är det två betongväggar emellan. I verkligheten sprider väl sig signalen genom korridoen på nedervåningen till dotterns rum?

Men liksom, kortet hittade ju de två ac-signalerna direkt. Det är väl rimligt att tro att ax borde hittas då också?

Har dubbelkollat i asusappen och där ser allt riktigt ut.

Telefonen är en Note 20 Ultra och den har stöd för ax, likaså questen som fungerar problemfritt mot ax-signalen.

Inga mikrovågor som stör i direkt närhet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2