Anmäl dig till Roborock Challenge!

Jag blir portscannad hela tiden på sistone

Permalänk
Medlem

Jag blir portscannad hela tiden på sistone

Hej!

Jag vet inte så mycket om vad en portscan är och hur ''farligt'' det är.
Men jag blir portscannad lite då och då av någon anledning.
Idag blev jag portscannad cirka 21 gånger på två minuter som min antivirus program blockerar hela tiden.

Attackarens IP-adress är: 89.248.174.199

Kollar man på hostname så står det ''scanner.openportstats.com'', och det verkar vara någon portscanner sida.

Iaf, min IP-adress är dynamisk och jag har bytt min IP-adress nu efter händelsen. Jag bytte även för ca två veckor sedan och trodde det skulle sluta för gott men blev portscannad igen?

Jag har inte laddat ner något, så tror inte jag har något ''virus''.
Detta har aldrig hänt mig förut, utan detta började 11:de November i år.

Någon kunnig som vet hur man kan åtgärda detta på ett säkert sätt eller har tips?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Låter som du har datorn kopplad direkt till Internet så använd en router. Dock kommer du aldrig undan att någon kan göra en portscan men det är inte bra att ha din dator exponerad direkt mot internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Låter som du har datorn kopplad direkt till Internet så använd en router. Dock kommer du aldrig undan att någon kan göra en portscan men det är inte bra att ha din dator exponerad direkt mot internet.

Jag har min PC internetsladd kopplat direkt till mitt modem.
Du menar alltså att jag ska koppla den via min router (som jag använder för WiFi), så kommer routern blockera dessa scans som mitt modem inte gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzleh:

Du menar alltså att jag ska koppla den via min router (som jag använder för WiFi), så kommer routern blockera dessa scans som mitt modem inte gör?

De kommer inte nå din dator (såvida du inte har vidarebefodring av portar) om du kopplar upp din dator via en NAT-router (konsumentrouter).
Det sker konstant portscanning över ipv4-rymden så det är inget man kan komma ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

De kommer inte nå din dator (såvida du inte har vidarebefodring av portar) om du kopplar upp din dator via en NAT-router (konsumentrouter).
Det sker konstant portscanning över ipv4-rymden så det är inget man kan komma ifrån.

I see, tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dizzleh:

Det är inte troligt att du har ett modem utan det är nog en tjänstefördelare du kallar modem.
Men hursomhelst ska alla klienter kopplas på routern lansida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När jag fick min första fiber 2004 dröjde det en minut innan första portskanning kom.
Nu tar det bara sekunder.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W