Bryter man garantin om man skruvar loss kylaren från en GPU?

Permalänk
Medlem

Bryter man garantin om man skruvar loss kylaren från en GPU?

Jag har läst mycket om folk som tappat garantin när de "mixtrat" med sina kort, men de flesta verkar vara amerikaner.
Hur ser det ut här i EU? Jag har för mig att man inte tappar garantin så länge man inte gör någon skada på kortet.

Jag har ett 5700XT som blir ohyggligt varmt och jag tänkte slänga på några thermal pads på VRMen
Någon som kan sprida klarhet i hur det fungerar?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Tror du tappar garantin på de flesta tillverkare.
Tror skillnaden är att man inte får neka garanti bara för att man skruvat på en skruv / tagit bort klistermärke. Men att lossna GPU-kylaren innebär att du påverkar kylpastan och därmed ändrar på kortet till sån del att det bryter garantin. Jag kan ha fel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tror du tappar garantin på de flesta tillverkare.
Tror skillnaden är att man inte får neka garanti bara för att man skruvat på en skruv / tagit bort klistermärke. Men att lossna GPU-kylaren innebär att du påverkar kylpastan och därmed ändrar på kortet till sån del att det bryter garantin. Jag kan ha fel.

Skulle också säga så, Att skruva bort skruvarna är OK, men påverkar du kortet på ett sådant sätt så att framtida fel kan kopplas till felmontering av kylare/kylarpasta/pads så är garantin ogiltig. och tar du bort en kylare påverkar du detta.

Finns ju några GFX-tillverkare som tillåter att man byter kylare, men ska då monteras tillbaks vid reklamation.
Här har du en tidigare tråd
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1519930-byta-kylare

Sedan är det ju skillnad på reklamationsrätt och garanti. detta måste du ha koll på när/om du får fel och ska skicka in kortet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Min kill-gissning är att de inte har rätt att neka reklamation pga borttagen kylare. Men är uppstår det problem som kan vara relaterade till kylarmonter lär det bli svårt att hävda det var ett ursprungsfel.

Så om strömkotakten går sönder lär det inte vara ett problem även om du pillat på kylaren.

Om dina VRM går sönder efter egen monterade thermal pads...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lodisen:

Jag har läst mycket om folk som tappat garantin när de "mixtrat" med sina kort, men de flesta verkar vara amerikaner.
Hur ser det ut här i EU? Jag har för mig att man inte tappar garantin så länge man inte gör någon skada på kortet.

Jag har ett 5700XT som blir ohyggligt varmt och jag tänkte slänga på några thermal pads på VRMen
Någon som kan sprida klarhet i hur det fungerar?

Generellt sett sätter tillverkarna villkoren för garantin. Så säger de att du blir av med garantin om du skruvar av kylaren så är det så det är.

Reklamationsrätten går dock inte att avtala bort men där är det svårare att säga exakt vad som händer. Om kortet går sönder så skulle ÅF kunna dra slutsatsen att du har gjort åverkan på produkten och således har vållat resultatet. Därefter måste du bevisa motsatsen eller iaf med god grund kunna peka på varför det inte är du som är ansvarig. Generellt.

Det finns massor av nyanser dock i lagarna så det är svårt att säga på rak arm vad det är som gäller. Hade jag varit på andra sidan butiksdisken så hade jag inte ansett att kylpaddar på rätt ställe hade varit orsak till att neka reklamationsrätten (såvida det inte är komponenterna med kylpaddarna som du monterat som har pajat).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin