Max antal instickskort du haft i en dator?

Permalänk
Medlem

Max antal instickskort du haft i en dator?

Hej! Allteftersom fler och fler funktioner integrerats på moderkortet blir det färre och färre instickskort i en vanlig hem-/speldator. Själv har jag nu bara ett, grafikkortet (om man inte räknar M2-diskar och det gör jag inte), och så tror jag det ser ut för många. Det ekar tomt i den stora låda jag av tradition har.

Men hur många instickskort har du som mest haft samtidigt i din privata dator?

Jag tror jag kommer upp i sju som mest. Jag trodde det var åtta men jag får bara ihop sju när jag räknar:
* Grafikkort
* Voodoo-kort (bara ett kort tag, men ändå)
* TV-kort
* Ljudkort
* Midi-kort
* Hårddiskkontrollerkort (någon sorts Ultra-ATA)
* Nätverkskort

Jag kan inte komma på vad det åttonde skulle varit så det var nog bara sju. Svettigt nog att få plats med. Men då tog respektive kort i alla fall vanligen bara en kortplats i anspråk. Kylare? Nej.

Så, vad är ditt max?

Edit: om du ids är det helt ok att skriva ett svar med vad det var för kort du hade när du låg på max, och ungefär när det var. Jga ska inte ha informationen till något, jag är bara nyfiken. Mitt eget max borde ha varit precis i slutet av 90-talet.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har haft 5st. som mest.
* Grafikkort
* Ljudkort
* Hårddiskkontrollerkort x2
* Nätverkskort

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

6 som mest, för länge sedan:
2 st Voodoo II
Grafikkort för 2D
Ljudkort
Extra hårddiskplatser
K56 Flexmodem (ISA har jag för mig)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Grafikkort, grafikkort, Capture card.

Har även under kort tid haft 3 x grafikkort men det var för att två av dem mine:ade Litecoins.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det var följande:
ljud, soundblaster audigy 2
grafik, gtx 6800 256mb
grafik 2, gtx 6800 256 mb utan sli brygga, visste inte att det existerade Kortet gick sönder vid första boot och började ryka. Taget ur trasig dator vars ljudkort var sönder.
Nätverkskort
IDE kort
[konstig adapter som förlängde moderkortet neråt]
USB kort
tvkort

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Det här är vad jag minns att jag hade på en gammal dator.

  • Grafikkort

  • Ljudkort

  • Mpeg2-kort

  • Nätverkskort

  • TV-kort

  • Extra USB-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

2 st Voodoo II

Ooo just ja, jag hade hunnit glömma bort SLI-riggarna! Hade det aldrig själv.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Minns inte riktigt men tre eller fyra.
Grafikkort
Ljudkort
Nätverkskort
Hårddiskkontrollerkort eller USB kort.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Horvendile:

Ooo just ja, jag hade hunnit glömma bort SLI-riggarna! Hade det aldrig själv.

Jo det var trevligt. Min morsas dåvarande man hyrköpte en dator med löneavdrag som man kunde göra då, han var ganska prylfixerad så han tog den värsta de hade, men märkte inte att jag plockade ut Voodoo-kortet eller någon skillnad efteråt. Win-win.

Permalänk
Medlem

1. Grafikkort Matrox G200
2. 3D-Accelerator VooDoo 2 12MB
3. Sound Blaster AWE 32
4. Nätverkskort PCI 10/100
5. Nätverkskort ISA 10 (RJ45 + BNC)

Ah.. det var tider det satt i en Pentium 2 233Mhz

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det var trevligt. Min morsas dåvarande man hyrköpte en dator med löneavdrag som man kunde göra då, han var ganska prylfixerad så han tog den värsta de hade, men märkte inte att jag plockade ut Voodoo-kortet eller någon skillnad efteråt. Win-win.

Haha! Mer pengar än prylkoll. Jag säger inte att det var rätt gjort, men det verkar ha ökat den totala lyckan som utvanns ur voodookortet.

Skrivet av MasteraCe:

1. Grafikkort Matrox G200
2. 3D-Accelerator VooDoo 2 12MB
3. Sound Blaster AWE 32
4. Nätverkskort PCI 10/100
5. Nätverkskort ISA 10 (RJ45 + BNC)

Ah.. det var tider det satt i en Pentium 2 233Mhz

Två nätverkskort? Det var avancerat. På den tiden (P2-266 OC till 300) hade jag nog bara 10/10 BNC för när några kompisar vid sällsynta tillfällen samlade ihop oss med stationära datorer och spelade något på nätverk.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Horvendile:

Haha! Mer pengar än prylkoll. Jag säger inte att det var rätt gjort, men det verkar ha ökat den totala lyckan som utvanns ur voodookortet.

Jo, pengar hade han inte så mycket av, men definitivt mer än prylkoll. Jag gjorde faktiskt om samma sak några år senare när han hade köpt en ny "kommundator", bytte grafikkortet från ett Radeon 9800 Pro till ett Geforce MX jag hade liggande. Inte för att vara elak på något sätt, men jag hade ju bra mycket mer nöje av det än vad han hade som knappt kunde starta datorn liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, pengar hade han inte så mycket av, men definitivt mer än prylkoll. Jag gjorde faktiskt om samma sak några år senare när han hade köpt en ny "kommundator", bytte grafikkortet från ett Radeon 9800 Pro till ett Geforce MX jag hade liggande. Inte för att vara elak på något sätt, men jag hade ju bra mycket mer nöje av det än vad han hade som knappt kunde starta datorn liksom.

Å jag minns när 9800 Pro kom. Jag exjobbade men tappade nog en hel arbetsdag på att läsa om det och bara sitta och gapa. Jag lutar åt att ditt brott är preskriberat och snarare bör hyllas.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Haha! Mer pengar än prylkoll. Jag säger inte att det var rätt gjort, men det verkar ha ökat den totala lyckan som utvanns ur voodookortet.

Två nätverkskort? Det var avancerat. På den tiden (P2-266 OC till 300) hade jag nog bara 10/10 BNC för när några kompisar vid sällsynta tillfällen samlade ihop oss med stationära datorer och spelade något på nätverk.

Jajjamen, tror det köptes för att kunna få 100Mbit.. lite overkill på en 233 iof

BNC nätverk var tider.. T-kors och stoppar.. bästa var ju när man lanade och nån person tog bort en stopp och allt dog

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag vet i ärlighetens namn inte. Men fler än 3 i alla fall, i äldre datorer typ 286, Pentium, osv som det lektes med. I datorer från senaste årtiondet så är svaret nog 3: 2st grafikkort samt ljudkort.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

Har en del på gång här som inte är klart ännu så de räknas inte riktigt ännu.

Men hade ganska full i min lilla HP Vectra ett tag...

1. Voodoo 2
2. Nätverkskort, 3com 905B
3. Hårddiskkontroller, hpt370 tror jag det är, för att kunna köra lite större diskar.
4. ljudkort, SB64

Klämde även i två hårddiskar, cd+cd-brännare och en 3,5" floppy.

I en ganska kompakt desktoplåda

Integrerad grafik på moderkortet, så lite fusk där.

Datorn har teoretiskt sett max 5 kortplatser om bara en hårddisk används.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Minns inte riktigt men tre eller fyra.
Grafikkort
Ljudkort
Nätverkskort
Hårddiskkontrollerkort eller USB kort.

Det där stämmer nog ganska bra,
tur att vi fortfarande har samma möjligheter till expansion som 1994!
(Ärligt talat så har jag bara köpt ITX och bärbara sedan dess, men de första bärbara hade jag nog 2x pcmcia / pccard i)