2080Ti, förmodligen defekt, *om du lyckas laga kortet så får du behålla det*

Permalänk
Hedersmedlem

2080Ti, förmodligen defekt, *om du lyckas laga kortet så får du behålla det*

Har ett Palit 2080ti OC Gaming som jag skulle fräscha upp kontakt mellan kylning och kort på/byta kylpasta. Tänkte "nu jvlar" och slängde på (ledande) Thermal Grizzly Conductonaut, som jag för övrigt redan kör på CPU. Gick sämre än väntat :). Svart skärm/fläktar i maxfart nu oavsett vad jag gör.

  • Antingen fick jag conductonaut någon annan stans på kortet och dödade det genom kortslutning (inget jag kan se)

  • Eller så krossade jag ngn komponent vid om-montering (inget jag kan se)

  • Eller så ESD-dödade jag det på ngt sätt

Mina återupplivningsförsök:

Ingen bild ur kortet vid uppstart, kortet hittas inte av varken bios eller windows vad jag kan se (datorn bootar och jag kan använda datorn mha integrerat grafikkort samtidigt som gamla sitter i). Kortet går i max fläkthastighet konstant.

Har provat:
* Köra med och utan fläktar inkopplade
* Köra med och utan backplate
* Gjort rent kortet med t-röd och bytt tillbaka till icke-ledande pasta
* Försökt "baka" kortet i ugn

Kortet har legat på hyllan några dagar nu utan att jag vet vad jag ska ha det till.
Har införskaffat nytt ersättningskort, så antingen blir det att kasta gamla kortet, eller så tänkte jag att man kan skapa någon kul tråd här och se om någon kan få liv i det (och behålla det).

Fysiskt synbara skador:
Inga jag kan se förutom att jag haft av plasten på ena sidan av fläktkontakten.

Hoppas det här faller inom Swecs regler, annars får dom väl ta bort tråden.

Såhär tänker jag

  • Alla som vill ska få göra ett försök. (om ingen innan hittills lyckats)

  • Om man misslyckas skickar man till nästa person som gör ett försök.

  • Om man lyckas får man behålla kortet

  • Den som är med i leken står för fraktkostnaden till nästa kandidat när man ger upp!

  • Det är ej tillåtet att skicka med reklam/kedjebrev/ngt annat - förutom ev julgodis! ;P

  • Dokumentera ditt försök i den här tråden

Finns väl egentligen inget sätt att kontrollera att folk följer reglerna men man kan ju hoppas :).

OBS: Inga PMs förutom den som är nästa person att skicka till

STATUS: Kortet är ute på test!

Kandidater

  1. -PrE-

  2. Jonah312<--

  3. Jonhed

  4. Carl Uhlhorn

  5. Mr.Pro

  6. SCORPIUS

  7. mikael ahlstedt

  8. Ardaburc

  9. Tobitheo

  10. s1lvertunga

  11. andra94

  12. Gamerouge

  13. ... (lägger till fler när/om alla över är klara)

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag är gärna på, dock inte en som ger mig så lätt så de kan ju vara lite svårt

Plan:
ingen förrän jag plockat ner och studerat kortet.

Status:
15/12 PM med kollinr mottaget, inväntar försändelsen
17/12 idag kommer paketet, hämtas ut imorgon (lite olika bud från postnord), mekas fre/lör är tanken. skickas vidare söndag.

Riktigt annorlunda initiativ, spännande på riktigt

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag kan lösa det (; kan du skicka till mig? Jag betalar frakt

Permalänk
Medlem

Jag har oerhört mycket tid över på dagarna och jobbar gärna med finmotoriken + lär mig något nytt.
Så om inte -PrE- lyckas får han gärna skicka vidare den till mig

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Tar mig en köplats jag också, utifall

Permalänk
Avstängd

Jag plockar gärna på mig kortet, pluggar till civilingenjör inr IT så jag kan låna skolans utrustningen. Jag tror nog jag är kapabel till att fixa det, lyckas jag lösa det är jag öppen för att donera kortet till någon mer behövande i gruppen, jag nöjer mig med mitt gtx 970.

Permalänk
Medlem

Jag är på

Väldigt fint initiativ @Gi][Gurra 👍 Kul med.
Synd att det blev som det blev bara för dig med kortet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Jag plockar gärna på mig kortet, pluggar till civilingenjör inr IT så jag kan låna skolans utrustningen. Jag tror nog jag är kapabel till att fixa det, lyckas jag lösa det är jag öppen för att donera kortet till någon mer behövande i gruppen, jag nöjer mig med mitt gtx 970.

kan du donera det till mig är jag dig tacksam resten av livet. Det menar jag.
Har aldrig råd med sådant grafikkort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Grymt kul initiativ heder till dig.

Permalänk
Medlem

Jag är gärna på ^^ lyckades fixa min kompis 2060 som var trasig av ett liknande orsak och andra grafikkort. Värt att försöka

Permalänk
Hedersmedlem

Oj det var många svar på kort tid. Jag tänker att jag tar dem i ordningen som ni skriver i tråden.
Jag tycker vi konsekvent kör "föregående kandidat betalar frakten för att skicka till nästa"

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Köar självklart. Skulle jag få det funka skulle det vara perfekt ersättare till ett halvdött konstigt kort som knappt vill starta Roblox😂

Permalänk
Medlem

Köar jag med, låter som ett kul projekt/utmaning!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Gi][Gurra:

Har ett Palit 2080ti OC Gaming som jag skulle fräscha upp kontakt mellan kylning och kort på/byta kylpasta. Tänkte "nu jvlar" och slängde på (ledande) Thermal Grizzly Conductonaut. Gick sämre än väntat :). Svart skärm/fläktar i maxfart nu oavsett vad jag gör.

  • Antingen fick jag conductonaut någon annan stans på kortet och dödade det genom kortslutning (inget jag kan se)

  • Eller så krossade jag ngn komponent vid om-montering (inget jag kan se)

  • Eller så ESD-dödade jag det på ngt sätt

Kortet har legat på hyllan några dagar nu utan att jag vet vad jag ska ha det till.
Har införskaffat nytt ersättningskort, så antingen blir det att kasta gamla kortet, eller så tänkte jag att man kan skapa någon kul tråd här och se om någon kan få liv i det (och behålla det).

Hoppas det här faller inom Swecs regler, annars får dom väl ta bort tråden.

Såhär tänker jag

  • Alla som vill ska få göra ett försök. (om ingen innan hittills lyckats)

  • Om man misslyckas skickar man till nästa person som gör ett försök.

  • Om man lyckas får man behålla kortet

  • Den som är med i leken står för fraktkostnaden till nästa kandidat när man ger upp!

  • Det är ej tillåtet att skicka med reklam/kedjebrev/ngt annat ;P

  • Dokumentera ditt försök i den här tråden

Finns väl egentligen inget sätt att kontrollera att folk följer reglerna men man kan ju hoppas :).

OBS: Inga PMs förutom den som är nästa person att skicka till

Nästa kandidat: -PrE-
Kan du (och ingen annan) PMa mig din adress, så jag vet vart jag ska skicka kortet?

Läs hela annonsen här

Jag ger mig gärna på ett försök ! Samlar även på komponenter och har som dekoration så kan nog ge dig en slant för kortet också! (typ vad en tavla kostar?) Annars så är första bärsen på nästa meet n geek på mig.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Skulle jag mot förmodan som första person klara av att laga den lottar jag ut en BC Rich Beast Platinum PRO (vinnaren står för frakten eller hämtar, rätt skrymmande gura) bland de som är intresserade av de medverkande som står på tur.

Är de jul så är de ;P

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har fått en del förslag på köp, behålla som prydnad etc mot betalning - tack för era erbjudanden, men jag tror vi behöver hålla oss till formen jag föreslog, annars kommer det bli tjafs i tråden :).

Dvs man får "rimlig tid" på sig att göra ett försök, dokumentera vad man provat (gärna med bilder eller nåt) här i tråden, och sedan skicka vidare till nästa om man inte lyckas.

Vet inte - har sweclockers någon maxgräns för hur länge såna här trådar lever?

Om någon mot förmodan skulle bryta mot reglerna och behålla kortet utan att lyckas reparera får vi väl tänka that's life, men hoppas ingen gör det.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Hah jag vade vart på fast för mig funkar det tvärtom, det funkar inte i mina händer, men i andras händer funkar det helt plötsligt Fint initiativ!

Permalänk

Ställer mig i kö!
(Mest för utlottningen av guran )

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Ställer mig gärna i kö här också.

Permalänk
Medlem

Köar jag med.

Permalänk
Medlem

Jag köar!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Det här kommer att bli episkt. Jag anmäler mig bara som publik. Människor är underbara - tack Gurra!

Permalänk

Självklart köar jag med.

Permalänk
Medlem

Kul och annorlunda challenge!! 😁
Hur länge får man behålla kortet? Är alla medel och ingrepp tillåtna? Lycka till grabbar och tjerer...
Laga grafikkort får mig att slappna av. En av mina största hobby. PMa mig om ni behöver hjälp. Har en del komponenter som jag kan hjälpa till med. Skrotnisse som man är...
Får man liv i den så tycker jag att man säljer den här till högstbjudande och skänker pengarna till typ Barncancerfonden. Finns säkert flertal barn som vill komma hem och spela på sin dator.
Trevlig initiativ GiGurra. Tumme upp för den...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Hur länge får man behålla kortet?

Bra fråga. Svårt hur man ska lösa det. Men ska vi säga 2-3 dagar? Är det för lång tid?

Jag tror oavsett att vi får svårt att hinna med alla i listan :).

Om man tar till riktigt riskabla handgrepp som sannolikt förstör kortet tycker jag man åtminstone kan spela in försöket och lägga upp någon video på det ^^.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Gi][Gurra:

Bra fråga. Svårt hur man ska lösa det. Men ska vi säga 2-3 dagar? Är det för lång tid?

Jag tror oavsett att vi får svårt att hinna med alla i listan :).

Om man tar till riktigt riskabla handgrepp som sannolikt förstör kortet tycker jag man åtminstone kan spela in försöket och lägga upp någon video på det ^^.

Tycker vi kör 2 dagar max så hinner vi gå igenom listan

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Kör det i diskmaskin så du garanterat blir av med metallen.
Pensla typ kemisk bensin över det också. Tandborsta.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gi][Gurra:

Bra fråga. Svårt hur man ska lösa det. Men ska vi säga 2-3 dagar? Är det för lång tid?

Jag tror oavsett att vi får svårt att hinna med alla i listan :).

Om man tar till riktigt riskabla handgrepp som sannolikt förstör kortet tycker jag man åtminstone kan spela in försöket och lägga upp någon video på det ^^.

Åtminstone skriva ner och berätta vad man har gjort och varför. Resultatet blev vad? 😁 Det kommer att bli väldigt roligt och intressant att följa detta. Som sagt. Lycka till ni alla. Går det så långt att den går inte att rädda så kan jag ta emot några chip/komponenter från den. Hoppas inte!!
PS. Om man lyckas och säljer vidare den för välgörenhet så kommer jag bidra med några slantar. DS

Permalänk

Sjukt kul initiativ! Hänger på mest för att jag är nyfiken på hur det går. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ensamstående teknisk farsa här, skulle dö för möjligheten att laga kortet! Har inte råd att lägga pengarna på datordelar och grabben vill spela dator