Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Quest 2, vill se om grafik och fps var bättre på PC.
Kan inte rekommendera det trådlöst iallafall, det inbyggda bättre men kunde behöva lite kantutjämning.

Jag vet inte men det känns som pingis är ett spel man inte vill ha minsta latency delay.
Jag har provat spelet på PC tidigare och klarade inte ens av spelet tidigare i 72Hz på Quest 1. Så exakt är det, så kör på Quest 2 versionen och inte PC

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har ni lyckats få eleven att fungera trådlöst i occulus?
Pingisbordet för mig var under golvet och kan inte ändra nivån?

Japp! Fungerar bra för mig genom Steam. Men jag kör på den nativa versionen då det flyter på bra mycket bättre.

Fick hem den billiga link-kabeln idag och testat lite, tycker den var lätt och väldigt böjbar. Hade förväntat mig något i stil med en tjock ståltråd på grund av hur vissa har beskrivit den.

Bildkvalitén är klart bättre än VD med 1.5x resolution och vad nu standard bitrate är inställt på.
Dock så kommer den bara användas i sittande spel, trådlöst är bäst!

Fick förövrigt 2.2 Gbps genom en USB 3.2 Gen2-port på mitt MSI B450M Mortar Max.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Beställde ett Elite Strap på Oculus hemsida nu då alla svenska återförsäljare verkar ha slutsålt
EST. DELIVERY DATE: Dec 23, 2020 låter väl lite väl optimistiskt men man kan ju hoppas

Permalänk
Medlem

Någon som har testat skybox, är det värt pengarna?
Tittade på 3d på youtube och det var ca 10ggr bättre än 3d på bio.

Permalänk
Medlem

Efter besvikelsen med Reverb G2 tänkte jag fokusera mer på vår Q2 och pimpa den istället. Har nu fått kabeln och det funkar fint att linka. Undrar lite hur mycket man kan maxa Q2 i supersampling innan kabeln storknar? Kort sagt - om man skaffar sig exempelvis ett 3080 och kör SS 2.0 (vilket jag hoppas 3080 kan driva) - tror ni det blir tydlig skillnad i headsetet eller kommer kabelns begränsningar (samt komprimering) flaska och den visuella vinsten blir knappt märkbar?

Målet är att komma så nära Reverbens mittskärpa som möjligt. När man väl sett den vill man inte ha något annat :-/

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Efter besvikelsen med Reverb G2 tänkte jag fokusera mer på vår Q2 och pimpa den istället. Har nu fått kabeln och det funkar fint att linka. Undrar lite hur mycket man kan maxa Q2 i supersampling innan kabeln storknar? Kort sagt - om man skaffar sig exempelvis ett 3080 och kör SS 2.0 (vilket jag hoppas 3080 kan driva) - tror ni det blir tydlig skillnad i headsetet eller kommer kabelns begränsningar (samt komprimering) flaska och den visuella vinsten blir knappt märkbar?

Målet är att komma så nära Reverbens mittskärpa som möjligt. När man väl sett den vill man inte ha något annat :-/

Jag vill minnas att max bitrate är 500 MBps, där de flesta kör mer åt 200-300 Mbps. Kabeln du har hanterar antagligen långt mer än så men det går att göra ett hastighetstest i programmet. För att maxa upplösningen vill du köra 5408x2736 i Oculus programvara: https://mobile.twitter.com/volgaksoy/status/13281455290421370...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Efter besvikelsen med Reverb G2 tänkte jag fokusera mer på vår Q2 och pimpa den istället. Har nu fått kabeln och det funkar fint att linka. Undrar lite hur mycket man kan maxa Q2 i supersampling innan kabeln storknar? Kort sagt - om man skaffar sig exempelvis ett 3080 och kör SS 2.0 (vilket jag hoppas 3080 kan driva) - tror ni det blir tydlig skillnad i headsetet eller kommer kabelns begränsningar (samt komprimering) flaska och den visuella vinsten blir knappt märkbar?

Målet är att komma så nära Reverbens mittskärpa som möjligt. När man väl sett den vill man inte ha något annat :-/

Låter smutt att du satsar på Q2 istället.
Försöker ställa in racingsims med ett 3060TI och kabel upp till SS 1.7 men den verkar inte riktigt orka med att få upp tillräckliga FPS. Du får gärna återkomma om du testar med ett 3080 om det lirar bra. Får ni andra som testat upp till 1.7 bra FPS? Vad har ni för kraftverk / spel till det isf?

Den visuella vinsten är märkbar men jag tror som ovan inte att det är kabeln som begränsar utan snarare hårdvaran.

En till fråga: I Oculus mjukvaran så försvinner ”Advanced”-tabben och möjligheten att ställa in ”Graphic Preferences” titt som tätt även då den hittar enheten. Någon som vet vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Hur ser era linser ut?

Har ni problem med imperfektioner i linserna som gör text och annat suddigt?

Här är ett exempel så man kan jämföra:

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/jqi2ia/what_bad...

På min q2 ser det ut som till höger, men den till vänster såg inte roligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Låter smutt att du satsar på Q2 istället.
Försöker ställa in racingsims med ett 3060TI och kabel upp till SS 1.7 men den verkar inte riktigt orka med att få upp tillräckliga FPS. Du får gärna återkomma om du testar med ett 3080 om det lirar bra. Får ni andra som testat upp till 1.7 bra FPS? Vad har ni för kraftverk / spel till det isf?

Den visuella vinsten är märkbar men jag tror som ovan inte att det är kabeln som begränsar utan snarare hårdvaran.

En till fråga: I Oculus mjukvaran så försvinner ”Advanced”-tabben och möjligheten att ställa in ”Graphic Preferences” titt som tätt även då den hittar enheten. Någon som vet vad det kan bero på?

Jag kör Acc och PJ2 med ett 3080 och det funkar fint 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Hur ser era linser ut?

Har ni problem med imperfektioner i linserna som gör text och annat suddigt?

Här är ett exempel så man kan jämföra:

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/jqi2ia/what_bad...

På min q2 ser det ut som till höger, men den till vänster såg inte roligt ut.

Såg nån video där nån hade problem med att det var suddigt
Jag förstod inte riktigt vad dom menade med att man såg prickar i linsen men man såg helt klart avvikelser.
Man kan ju som se linjer i linsen som går runt om man vinklar runt i ljuset och vissa hade tydliga avvikelser i dessa liner. Om det påverkar hur det ser ut vet jag inte.
När jag jämförde med min Quest 2 hela så såg allt jämnt och fint ut utan avvikelser.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Hur ser era linser ut?

Har ni problem med imperfektioner i linserna som gör text och annat suddigt?

Här är ett exempel så man kan jämföra:

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/jqi2ia/what_bad...

På min q2 ser det ut som till höger, men den till vänster såg inte roligt ut.

Såna bilder är vanskliga för det kan i princip vara skillnaden mellan att ha satt headsetet rätt på huvudet eller ej. Samma headset kan i princip ge samma bilder som i exemplen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Såna bilder är vanskliga för det kan i princip vara skillnaden mellan att ha satt headsetet rätt på huvudet eller ej. Samma headset kan i princip ge samma bilder som i exemplen där.

Sant.

Men om man förutsätter att användaren har lagt ned en hel del tid på att få till headsetet perfekt...

Permalänk
Medlem

Fick hem min billiga kabel från amazon idag. Det enda jag blev halvsvettig av var att jag var tvungen att pressa in kabeln ganska hårt i questens usb-c port. Oculus rapporterar 2.5gbps i hastighet och bilden är skarp och fin i det jag har testat så är supernöjd med kabeln i sig. Dock känns det helt skevt att vara kopplad till en störande kabel igen efter att ha vant sig med native quest 2 / virtual desktop så antagligen kommer jag bara använda link vid sittande spel. Har så förbannat trångt bredvid stationära datorn också så behöver lösa det på nåt sätt.

Visa signatur

Taurus Gaming Elite | AMD Ryzen 7 3700x | Asus 3080 RTX | ASUS TUF Gaming B550-PLUS | Corsair 16Gb DDR4 3600Mhz | Xiaomi Mi 34" curved monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLShadow:

Fick hem min billiga kabel från amazon idag. Det enda jag blev halvsvettig av var att jag var tvungen att pressa in kabeln ganska hårt i questens usb-c port. Oculus rapporterar 2.5gbps i hastighet och bilden är skarp och fin i det jag har testat så är supernöjd med kabeln i sig. Dock känns det helt skevt att vara kopplad till en störande kabel igen efter att ha vant sig med native quest 2 / virtual desktop så antagligen kommer jag bara använda link vid sittande spel. Har så förbannat trångt bredvid stationära datorn också så behöver lösa det på nåt sätt.

Känner detsamma.
Jag köpte officiella link kabeln för länge sen till min Quest pga jag hade dålig router och fick inte till streamingen i VD.

Sen kom en uppdatering till VD som gjorde att det började fungera helt plötsligt bra. Sen dess har Link kabeln legat.

Nu har jag en bättre router och VD fungerar ännu bättre men jag provade Link nu när det gick ur beta för att jämföra.
Visst det är lite bättre bild men inte alls så mycket bättre att jag skulle välja sitta fast kopplad med kabel.
Kanske som du säger vid ett stilla sittande spel men inte en chans för vanligt roomscale spelande.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

Jag kör Acc och PJ2 med ett 3080 och det funkar fint 🙂

Spännande. Vilken FPS får du ut i ACC och vad har du för inställningar i övrigt (Oculus?, steamVR?, ACC)?
Jag får ut hyffsat bra prestanda i AC men ACC verkar mycket svårare att driva, tråkigt om man måste gå upp till 3080 för att var med i ACC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLShadow:

Fick hem min billiga kabel från amazon idag. Det enda jag blev halvsvettig av var att jag var tvungen att pressa in kabeln ganska hårt i questens usb-c port. Oculus rapporterar 2.5gbps i hastighet och bilden är skarp och fin i det jag har testat så är supernöjd med kabeln i sig. Dock känns det helt skevt att vara kopplad till en störande kabel igen efter att ha vant sig med native quest 2 / virtual desktop så antagligen kommer jag bara använda link vid sittande spel. Har så förbannat trångt bredvid stationära datorn också så behöver lösa det på nåt sätt.

Har haft rift s tidigare och efter ha kört vd med quest 2 så kan jag inte förstå att folk insisterar med att köra pcvr med kabel. Skillnaden är minimal. Lägg pengarna på en bättre router alt. ap om ni upplever problem!

Själv kör jag med ubiquiti networks edgerouter poe + unifi ap ac pro och har inga som helst problem med bildkvalité eller latency.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Har haft rift s tidigare och efter ha kört vd med quest 2 så kan jag inte förstå att folk insisterar med att köra pcvr med kabel. Skillnaden är minimal. Lägg pengarna på en bättre router alt. ap om ni upplever problem!

Själv kör jag med ubiquiti networks edgerouter poe + unifi ap ac pro och har inga som helst problem med bildkvalité eller latency.

Jag tycker man ser en kvalitetsskillnad. Har du testat att ställa upp SS och bit rate i Oculus mjukvara?
Med kabel kan nu ställa upp den till 5704x2748 mot VD's high quality vilket jag tror motsvarar 2496x2592 per öga.

Permalänk

Testade batteriet nu. Laddade fullt igår kl 16:00 (100% Headset och 99% Extended Battery). Idag kl 16:00 var det på 100% Headset och 77% Extended Battery. Detta i avstängt läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Jag tycker man ser en kvalitetsskillnad. Har du testat att ställa upp SS och bit rate i Oculus mjukvara?
Med kabel kan nu ställa upp den till 5704x2748 mot VD's high quality vilket jag tror motsvarar 2496x2592 per öga.

Att super sampling så mycket drar väll betydligt mer prestanda.
Då får man väll sänka andra inställningar ist.
Jag tycker inte heller att skillnaden var jätte stor VD vs Link.
Iofs provade jag aldrig tex half life utan spel med "simplare" grafik som tex space pirate, Pavlov och Vertigo. kanske var därför jag inte såg så stor skillnad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Att super sampling så mycket drar väll betydligt mer prestanda.
Då får man väll sänka andra inställningar ist.
Jag tycker inte heller att skillnaden var jätte stor VD vs Link.
Iofs provade jag aldrig tex half life utan spel med "simplare" grafik som tex space pirate, Pavlov och Vertigo. kanske var därför jag inte såg så stor skillnad.

Observera att det inte är supersampling med den upplösningen: https://mobile.twitter.com/volgaksoy/status/13281455290421370...

” So while the slider achieves similar results as the "pixel density" override in ODT, it doesn't go into the "super-sampling" range as many folks think it does. The higher you can push the slider, the crisper the app visuals will get, assuming your GPU can keep up w/ the perf hit.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Observera att det inte är supersampling med den upplösningen: https://mobile.twitter.com/volgaksoy/status/13281455290421370...

” So while the slider achieves similar results as the "pixel density" override in ODT, it doesn't go into the "super-sampling" range as many folks think it does. The higher you can push the slider, the crisper the app visuals will get, assuming your GPU can keep up w/ the perf hit.”

Ok super sampling är nog fel ord jag menade bara att man ställer upplösningeningen högre än vad som är native så att säga.
Super sampling och down sampling betyder säkert nå annat

Edit eller så kanske det precis är så, det är det som gör det native

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört Q2:an lite mer i link och jazzat upp supersamplingen till 1.5 och ökat bitrate till 300. Måste säga att det ger riktigt fin bildkvalité. Inte riktigt på Reverbens nivå i mitten förstås men nära nog. Samtidigt...det som Q2 tappar i skärpa i mitten tar den igen på en mer konsekvent skärpa över hela bilden istället. I like. Nu ligger Reverben i kartongen för retur.

Blir istället Elite headstrap samt inlägg från VR Cover. Troligen ett nytt grafikkort framöver så man kan blåsa på med full SS och ännu högre bitrate.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Prövade Boneworks/Pavlov/Alyx med Link idag (1.5x / 250Mbps) och sedan bytter jag direkt över till VD.

Klar skillnad i bildkvalité, men sladden förstör allt, lyckades sno in mig i den gång på gång. Det är somsagt en klar skillnad på bilden, men knappast så stor att det är värt att köra med kabel.

Märkte dessutom att questen laddade ur sig med kablen, vilket är lite trist... Får se om jag kan lösa det annars får det blir VD + PB även i Elite.

Ett annat underligt problem i Pavlov var att med kabel så var aldrig vapnet helt still, även med gunstock.. Det darrade liksom, i kontrast till VD där det är helt stilla.

Fick hem mitt VR Cover idag, det svarta "facial interface & foam replacement"... Men det vanliga interfacet med silikonöverdrag duger gott för mig.
Är det någon som skulle vara intresserad ett VR Cover så är det bara att PMa så kanske vi kan komma överens om något.

Edit: Sålt!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Prövade Boneworks/Pavlov/Alyx med Link idag (1.5x / 250Mbps) och sedan bytter jag direkt över till VD.

Klar skillnad i bildkvalité, men sladden förstör allt, lyckades sno in mig i den gång på gång. Det är somsagt en klar skillnad på bilden, men knappast så stor att det är värt att köra med kabel.

Märkte dessutom att questen laddade ur sig med kablen, vilket är lite trist... Får se om jag kan lösa det annars får det blir VD + PB även i Elite.

Ett annat underligt problem i Pavlov var att med kabel så var aldrig vapnet helt still, även med gunstock.. Det darrade liksom, i kontrast till VD där det är helt stilla.

Fick hem mitt VR Cover idag, det svarta "facial interface & foam replacement"... Men det vanliga interfacet med silikonöverdrag duger gott för mig.
Är det någon som skulle vara intresserad ett VR Cover så är det bara att PMa så kanske vi kan komma överens om något.

Märkte förut när jag testade att vissa spel fungerar olika beroende på om man kör Link eller VD.
vet inte vad det beror på. Jag tänkte att allt borde funka med Link men inte med VD. Men uppenbarligen kan/kunde Link ge en sämre upplevelser i vissa spel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nu har jag till slut packat upp Q2an som jag införskaffade på BF. Det är ju helt klart en häftig upplevelse som jag inte trodde skulle vara så pass bra och välutvecklad, trots år 2020. Inte hunnit testa mer än nåt enstaka spel. Tycker att den är svår att ställa in för att få en stabil bild, minsta lilla felpositionering på huvudet ger lite suddig bild. Men jag hade nog för höga förväntningar på bildkvalitén, utvecklingen för att få en skarp och högupplöst bild är nog minst 3-5 år bort. Slog till på en Elite Strap med batteri som levereras nästa vecka och försökta beställa en VR cover för komforten men tyvärr slut i lager., hittade en pistol grip på Etsy som förhoppningsvis kommer nästa vecka. Ska väl försöka mig på lite tweaks, 90Hz, testa Virtual Desktop och Steam Link i helgen eller julafton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Spännande. Vilken FPS får du ut i ACC och vad har du för inställningar i övrigt (Oculus?, steamVR?, ACC)?
Jag får ut hyffsat bra prestanda i AC men ACC verkar mycket svårare att driva, tråkigt om man måste gå upp till 3080 för att var med i ACC.

Ska kolla FPS senare men jag råkade skriva fel det är AC jag kör .
Oculus har jag 90hz och full upplösning, steamvr aktiveras inte.
I spelen tror jag det är allt på max men ska dubbelkolla sen.
Resten av systemet är en 3700x och 32gb ram.

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop uppdaterat:

Citat:

Improved controller prediction smoothness and accuracy considerably
• Added support for latest version of SteamVR (1.15.15)
• Fixed issue with black bars in some games
• Fixed wobble when entering/leaving VR mode
• Fixed issue with haptics not working in many Oculus games
• Fixed gestures not working properly in some games (revolver in H3VR, meat cleaver in TWD: Saints & Sinners, etc.)
• Added /DisableRenderPose command-line argument to the Streamer to disable motion compensation for specific simulations
• Fixed game compatibility with: Tales of Glory

Permalänk
Medlem

Kabeln för 47 kr verkar åter vara i lager för de som missade den sist

https://www.amazon.se/gp/product/B08P17FPV4/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Permalänk
Skrivet av johnsa:

Kabeln för 47 kr verkar åter vara i lager för de som missade den sist

https://www.amazon.se/gp/product/B08P17FPV4/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Tack! La en beställning på den. Ser dock inte ut att vara med "Signal booster", om man köper den för 47kr..

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Tack! La en beställning på den. Ser dock inte ut att vara med "Signal booster", om man köper den för 47kr..

Det har det aldrig varit, men den funkar bra ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)