SSD i gammal laptop? Går det? Nån vits?

Permalänk
Medlem

SSD i gammal laptop? Går det? Nån vits?

Hej!

Behöver råd angående min 79-åriga pappas gamla laptop, en Acer Aspire 5750.

https://www.komplett.se/product/752876#

Han har Win 10 i den och uppgraderat minnet till 6 gb RAM. Han har dessutom en extern hårddisk med massa bilder på. Intresserad av fotografering och kör Photoshop.

Han har fått hjälp av ett dataföretag via Team Viewer att rensa ut en massa skräp och det lär komma en "fin" faktura på detta.

Den är fortfarande otroligt seg.

Troligen kommer han att köpa sig en bra stationär dator. Han inser nog att denna är utdaterad men han behöver fundera väldigt länge innan han bestämmer sig för nåt. Och helst vill han nog hålla sig till sina gamla invanda grejer.

Min fråga är:

Hade man som en nödlösning kunnat byta ut hårddisken mot en SSD? Borde den inte bli bra mycket kvickare?

Han måste i så fall lämna in den, för jag vågar inte ta på mig att mixtra plus att vi har risken för coronasmitta. Vad kan det tänkas kosta?

Permalänk
Medlem

Kolla om det är sata 3 på gränssnittet på den. Om det är det så är det värt att byta till ssd.
Jag har en hp med samma processor och bytte till ssd för några år sedan. Den funkar galant fortfarande. Win 10 startar på ca 15 sec.

Permalänk
Medlem

Oavsett Sata3 eller inte kan en SSD vara väldigt värt.
Jag kör SSD i betydligt äldre datorer än du har, och gissningsvis är de även betydligt rappare pga just detta.

Vill du inte besöka honom är ju alternativet att ni skickar datorn till Inet och att de får fixa detta där.
Ring dem och kolla.

Gissningsvis
600:- SSD på typ 500GB och jobb på 600:-
+ fraktkostnad om 300:- kanske?
dvs, 1500:-, men jag gissar mest där, det beror ju lite på vad du/far din vill ha gjort.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Också stoppat i en SSD i en laptop med ungefär den processorn och det gav utmärkt resultat. Det går nu utmärkt att surfa med den datorn. Innan så var det rätt jobbigt att vänta på den att starta eller starta program.

Ingen aning om vad det kan kosta. SSD finns väl från 500 men arbetet blir kanske lika mycket till? Är ofta rätt lätt att byta. Men på vissa modeller är det mera jobb och sen behöver du installera Windows igen osv.

Permalänk
Medlem

Tack alla snälla för svaren! Jag visste inte ens om det var möjligt med byte till SSD, men ni är helt eniga om att det i vart fall går och dessutom kommer funka bra! Ska prata med pappa, tror han blir glad.

Om det inte hakar upp sig på gränssnittet. Om det är sata3 eller ej har jag ingen aning om. Kan länken i op vara till hjälp?

Jag tror inte han vill skicka den, utan hellre lämna in den på den lokala databutiken.

Permalänk
Medlem

Förstår inte ens varför någon vill jäklas med en så gammal budgetdator. Bättre att skaffa något nyare isf. Gamla system från Haswell-tiden med högupplöst ips-skärm, SSD, bättre byggkvalitet etc dyker ju upp för dryga tusenlappen hela tiden.

Visst, en SSD kommer göra underverk för befintliga datorn. Men hur mycket ska man offra för att spara några hundralappar om ens det?

Permalänk
Medlem

När jag 2016 efter tre år bytte ut hårddisken mot en SSD blev den inte bara dubbelt så snabb som utlovat utan 3-4 ggr snabbare, som om jag hade köpt en ny.
Men nu efter sju års trogen tjänst blev det allt en ny som är ännu snabbare, lättare, mindre och med bättre skärm.
Så varför inte istället satsa på en hyfsad sista dator och behålla den gamla som reserv.

Permalänk
Medlem

Jag petade in en SSD i min Acer någonting 3820TG, första gen? i5-450M-CPU (2010?) redan när jag köpte den.
Det bör vara SATA-port i den där datorn så det bör bara vara att peta in en SSD med SATA-port.

Jag hade bara 4GB ram i den men upplevde den aldrig som slö på något sätt förutom när det kom till spel som ville ha mer än 4GB ram eller mer kraft än vad grafikkortet kunde levera... HD 5650m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Förstår inte ens varför någon vill jäklas med en så gammal budgetdator. Bättre att skaffa något nyare isf. Gamla system från Haswell-tiden med högupplöst ips-skärm, SSD, bättre byggkvalitet etc dyker ju upp för dryga tusenlappen hela tiden.

Visst, en SSD kommer göra underverk för befintliga datorn. Men hur mycket ska man offra för att spara några hundralappar om ens det?

helt enig egentligen.
är det värt 1500:- på en bärbar dator som efter att en SSD är insatt antagligen inte ens är värd 1500:- och där lite vadsomhelst kan ge upp närmsta veckan eller månaden och där batteritiden förmodlingen är försumbar. tveksamt.
---
Men man ska inte underskatta folks behov av "trygghet"
Det kan absolut vara värt 1500:- enbart av den anledningen att den aningen äldre herren helt enkelt vet var strömknappen sitter och kommer hitta den, samt kan sätta i laddkabeln på rutin utan att behöva ringa efter hjälp.

---
I motsvarande situation har jag själv hellre gjort "dumma val" än egentligt rationella, då jag vet att det är mindre risk för supportsamtal.

Likt min vän vars far alltid råkar få med "dubbelt" av allt.
Ny TV, så råkade han få en till exakt likadan.
Ny bärbar dator, blev det dubbelt av även där.
TV-boxen från Boxer råkade även det bli dubbelt upp av efter miss från leverantören.
Men oj så smidigt att kunna ringa till sin son och få support av någon som helt magiskt råkar ha exakt samma saker hemma.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av samsa:

Tack alla snälla för svaren! Jag visste inte ens om det var möjligt med byte till SSD, men ni är helt eniga om att det i vart fall går och dessutom kommer funka bra! Ska prata med pappa, tror han blir glad.

Om det inte hakar upp sig på gränssnittet. Om det är sata3 eller ej har jag ingen aning om. Kan länken i op vara till hjälp?

Jag tror inte han vill skicka den, utan hellre lämna in den på den lokala databutiken.

Spelar egentligen mindre roll om det är SATA 2 eller 3, Sata 2 och 3 är kompatibla, du tappar bara lite fart. Men den lär nog ha Sata3 hursom.
Begränsningen ligger nog inte där framöver oavsett. äldre system utan inställningsmöjligheter kan även "slita" mer på SSD; AHCI/IDE t.ex. men för din far är det nog försumbart.

Värt att tänka på.
1. Clooning kan fungera, men innebär även att massa skit kommer med till nästa dator, kan din far backa upp alla viktiga foton och inte har en krånglig email att konfigurera i Outlook är det generellt sett mer värt att de helt enkelt får rensa datorn, och förslagsvis sätta in den gamla disken i en HDD-kabinett.
(är din far lite pillig löser han det själv - https://www.inet.se/produkt/4903164/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-... )

2. Med tanke på att datorn redan är uppgraderad till Windows 10 ska han inte behöva köpa en ny Windowslicens även fast det finns en hel del datorverkstäder som tycker det är lagom. Installerar de Windows 10 (av samma version som den har idag, dvs väldigt troligt win10 home) ska den aktivera sig självt vid internetanslutning. Gör den mot förmodan inte det kan man isf köpa en Windowslicens i efterhand.

3. Se till att det finns backup på det viktiga, foton, inköpslistor etc. men även mailinställningar och sådant kan underlätta om du har från start, så har du faktiskt möjlighet att hjälpa via t.ex Teamviewer.

4. se om ni kan få dem att lagom försiktigt blåsa rent insidan av datorn och kylflänsarna från damm när de ändå har isär grejerna.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av samsa:

Tack alla snälla för svaren! Jag visste inte ens om det var möjligt med byte till SSD, men ni är helt eniga om att det i vart fall går och dessutom kommer funka bra! Ska prata med pappa, tror han blir glad.

Om det inte hakar upp sig på gränssnittet. Om det är sata3 eller ej har jag ingen aning om. Kan länken i op vara till hjälp?

Jag tror inte han vill skicka den, utan hellre lämna in den på den lokala databutiken.

Gränssnittet är inget problem för sata är kompatibel mellan alla versioner, däremot finns det olika tjocklek på enheterna, 7 eller 9,5 mm de tunnare är vanligare i laptops men båda förekommer men tunnare går alltid att få in i 9 mm hålen men ibland kan det krävas nån "ram" eller att man gör nån distans som pressar fast den men det är ju lätt att mäta tjockleken före om man är orolig eler lså väljer man en 7 mm renhet för den passar alltid på nått sätt.

Desto äldre dator och desto mindre ram desto vettigare med ssd. Det är den lägre accesstiden som ger fördelar och eftersom lite ram innebär mer diskaktivitet så blir fördelarna då ännu större gentemot att använda en hdd.
På en modern dator med mycket ram märker man knappt nån skillnad alls mer än vid boot förutom att datorn kan bli tystare medans prestandan kan öka påtagligt på äldre datorer som ofta behöver diskaccess för att de inte har mycket ram.

Ssdn är ju dessutom nått man kan ta med sig till nästa dator om man byter så det är ett säkert köp på det sättet till skillnad från många andra delar som passar i äldre datorer, välj däremot ingen jätteliten utan håll dig till 500 Gbyte klassen eller större.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Kolla om det är sata 3 på gränssnittet på den. Om det är det så är det värt att byta till ssd.
Jag har en hp med samma processor och bytte till ssd för några år sedan. Den funkar galant fortfarande. Win 10 startar på ca 15 sec.

Kan tycka att det är värt att byta till SSDer på alla laptops med HDDer om man nu använder de varje dag.
Bytte till SSD på min gamla LG och den blev snabbare än den var med hdd.

Permalänk
Medlem

Det är inte värt att lägga en spänn på den där datorn. Den var halvkass från början och är knappast bättre tio år senare.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar med goda råd och synpunkter. Blir glad över ert engagemang att hjälpa en äldre herre. Lite extra hjälpsamt är Bellerefons svar. Förslag med ett HDD-kabinett var intressant, eftersom pappa vill spara på precis allt. Det är bilder, texter, epost, till och med hela tidningar. Vet inte om han/vi fixar det men helt klart ska jag ta upp det. Och vi får se i vad mån jag är betrodd med att pilla.

Det är inte alls bra som han hållit på, med dataföretaget som debiterar en massa timmar för Team viewer. Vad de gjort vet jag inte, bara att den fortfarande är seg som 17 och bl a eposten är inte konfigurerad som han vill ha det. Så min tanke med en SSD är en tillfällig lösning tills han väl bestämt sig för att köpa nytt och som känns mer värt än dyr fjärrhjälp.

Till yrket är han journalist och skriver fortfarande artiklar med egna bilder till. Han är fullständigt klar i skallen, men den tekniska utvecklingen går så fort att han inte riktigt hänger med och så är det väl lite till mans. Därför vill han i nuläget helst ha kvar sin laptop. Pengar har han gott om, det är inte där det sitter.

När han är ute på jobb har han inte laptopen med sig, utan det är mobilen som gäller där han investerat i en fin Sony xperia värstingmodell. Den har han lärt sig hantera. Jag tror han skulle ha både nytta och glädje av en stationär dator i stället för en ny laptop, med en modern stor skärm så han kan utnyttja photoshop till fullo och som är ställbar så han kan sitta riktigt bekvämt, snabb NVMe och mycket lagringsutrymme så han kan spara sina kära bilder på backup, bra högtalare osv. Fördelarna med detta inser han säkerligen men det ska funderas länge och väl innan han kommer till skott. Som läget är just nu med brist på både CPU och GPU som dessutom är i mitt tycke överprissatta, kan det dessutom vara klokt att vänta och kanske satsa på en SSD och eventuellt HDD-kabinett.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av samsa:

Tack för alla svar med goda råd och synpunkter. Blir glad över ert engagemang att hjälpa en äldre herre. Lite extra hjälpsamt är Bellerefons svar. Förslag med ett HDD-kabinett var intressant, eftersom pappa vill spara på precis allt. Det är bilder, texter, epost, till och med hela tidningar. Vet inte om han/vi fixar det men helt klart ska jag ta upp det. Och vi får se i vad mån jag är betrodd med att pilla.

Det är inte alls bra som han hållit på, med dataföretaget som debiterar en massa timmar för Team viewer. Vad de gjort vet jag inte, bara att den fortfarande är seg som 17 och bl a eposten är inte konfigurerad som han vill ha det. Så min tanke med en SSD är en tillfällig lösning tills han väl bestämt sig för att köpa nytt och som känns mer värt än dyr fjärrhjälp.

Till yrket är han journalist och skriver fortfarande artiklar med egna bilder till. Han är fullständigt klar i skallen, men den tekniska utvecklingen går så fort att han inte riktigt hänger med och så är det väl lite till mans. Därför vill han i nuläget helst ha kvar sin laptop. Pengar har han gott om, det är inte där det sitter.

När han är ute på jobb har han inte laptopen med sig, utan det är mobilen som gäller där han investerat i en fin Sony xperia värstingmodell. Den har han lärt sig hantera. Jag tror han skulle ha både nytta och glädje av en stationär dator i stället för en ny laptop, med en modern stor skärm så han kan utnyttja photoshop till fullo och som är ställbar så han kan sitta riktigt bekvämt, snabb NVMe och mycket lagringsutrymme så han kan spara sina kära bilder på backup, bra högtalare osv. Fördelarna med detta inser han säkerligen men det ska funderas länge och väl innan han kommer till skott. Som läget är just nu med brist på både CPU och GPU som dessutom är i mitt tycke överprissatta, kan det dessutom vara klokt att vänta och kanske satsa på en SSD och eventuellt HDD-kabinett.

Med tanke på vad han redan har för dator och vad du skriver om din "plan" för honom så tycker jag definitivt du ska hjälpa honom att få in en SSD för den gör nytta i dagens laptopdator och den går att använda i en ny dator om det slutar med det så det kan inte bli fel utan det är en kostnad man kan se som en delbetalning av en ny dator.

Du skulle också kunna tänka på samma sätt med en bra skärm, funkar göörbra att koppla in på dagens laptop och gör det troligen betydligt lättare för honom att läsa om den är större och troligen ökar även bildkvaliten flera steg även med en enkel modern standardskärm men det går ju även att haka på nått stort och bra, personligen så skulle jag inte vilja backa från den 43" 4k skärm jag har idag och det är ändå bara en "ok modell" och inget jättebra. Skärmen går ju också att använda till en helt ny dator så det är en bra investering på det sättet den också.

Att manövrera en laptop är ju också ganska bökigt så mus och tangentbord av bättre sort är också en säker sak att skaffa likt ljudsystem, alla typer av tillbehör är säkra kort att börja med för de går ju använda direkt och går att använda med en ny dator.

Däremot att expandera en gammal laptop med nya ddr3 sodimm och liknade blir ju bortkastade/förbrukade pengar men det kanske går att hitta begagnade minnen för nån hundring och då kan det kanske vara värt det.nått

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har också supportat äldre släktingar, som så många andra gör. Jag har satt i SSD i mina datorer, även äldre laptopar, det gör grym skillnad. Just nu funderar jag på hur en äldre släkting med likande dator som i TS ska göra, han kör nämligen fortfarande Windows 7 dessutom. Här har TS far redan Windows 10-vana, vilket gör det mycket lättare.

Köp en stationär dator. Billigaste vad som helst är mycket bättre än laptopen han redan har. Handlar det inte om pengar är dessutom 4K-skärm att rekommendera. Kör man 27" i 200% skalning blir allt skarpt och fint. Det behövs inget 3080-kort, grafikkortet i den laptop han har är ändå rejält långsamt.

Det finns någon föreställning om att det bara är unga och skarpögda som kan dra nytta av skarpa skärmar, tvärtom säger jag med flaskbottenglasögon sedan många år, en 4K-skärm är rent kanon för alla. Inte minst om man tycker om fotografering.

Kan man klona laptopens hårddisk till den nya stationära datorn så ser det ju ut som vanligt dessutom. Kräver ny windowslicens, följer sådan inte med nya datorn går de ju att köpa billigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7