Skrivet av Ohjay:
I dagsläget har jag en Hue Hub för att styra mina Hue-lampor och saknar en hub för Z-wave.
Jag skulle behöva tips på en controller/hub som har stöd för både Zigbee och Z-Wave samt att den är kompatibel med Home Assistant.
Controller/hubben ska även kunna köras lokalt, dvs den ska inte kräva internet/moln-anslutning.
Hög tillförlitlighet och möjlighet att kontrollera upp till 100 enheter står högt på önskelistan.
Om den även kan strömförsörjas via PoE/PoE+ samt anslutas via nätverk istället för USB så blir jag ännu gladare.
En möjlig variant kan vara att bygga en egen hub med en Raspberry Pi och sedan använda zigbee2mqtt & zwave2mqtt eller liknande.
Eventuellt kan jag även tänka mig att använda två separata hubbar men vore smidigt att ha en för båda gränssnitten.
Home Assistant kommer köras på en rackmonterad server så att plugga in USB-stickor (ex. aeotec z-stick) direkt är inget alternativ utan kommer kräva USB-förlängning.
Så, vad skulle ni föreslå för lösning?
vera plus, eller vera secure om du ska ha larm. (secure har även dubbelt så mycket ram)
finns idag ingen bättre parhäst för hemassistent särskilt för z-wave, (jag både har testat och testar många lösningar) Problemet med vera är att dom har börjat försvinna då ezlo köpte upp dom, men köp en begagnad med lite tur får du tag i en billigt. köpte en plus för 200kr förra veckan och nu när jag skriver denna text en secure för 400kr, (köpt flera senaste tiden som ska agera backup om pärlan skulle dö, skulle var väldigt jobbigt att bli stående utan, just för dom är så mycket bättre än andra lösningar med ha. Veras interface är väldigt segt och man ska slå av pulling under varje enhet samt i Veras interface, samt sänk ner energirapporter särskilt om du kör qubino, då qubino skickar varje liten förändring och har man långt över 100enheter blir det väldigt mycket trafik som lastar ner kontroller helt i onödan. När man sedan lagt in enheterna och styr dom via HA går det extremt snabbt, tända släcka ett par gånger i secunden är ingen problem och stora scener utföras alltid korrekt samt är det ruggigt stabilt. När det gäller zigbee, det går att få in närmast allt i Vera MEN tex ikea är fruktansvärt bökigt och kräver väldigt mycket pulande, åtminstone deras uttag. Hue har jag inte testat mot den, men tex vera stödjer hue´s hub och ikeas hub om man vill gå den vägen i stället. xiaomi, bosch, osv går in direkt i vera om man ställer in klasserna manuellt, dvs ändrar texten "generic" till tex "smoke" (väldigt simpelt att göra) Andra fördelar är, skulle controllern gå sönder, plugga in din reserv och klicka på återställ från online automatiskt, eller om du valt att spara en kopia off-line kör man in det, några minuter senare funkar allt igen. (har testat detta bara för att se om det funkade bra vilket det gjorde, dock har aldrig en vera dött för mig än) och du kan köra allt helt offline om nu nu vill göra det. (vera är dock säkert, och går även köra via deras vpn om man vill göra det) går du på vera, stressa inte när du gör sakerna, veras inteface är som sagt seg och börjar man stressa kommer du bara orsaka problem. tex när man lägger till en enhet tittar man inte på skärmen utan på lampan för att se att den har kontakt med enheten, interface visar flera sekunder efter att den har kontakt och ibland går tiden ut men väntar man 10-15 sec så kommer enheten ändå gå in, montera z-wave saker: montera alla strömmatade enheter först, börja där controllern ska vara placerad (centralt) och ta med controllern till varje ny enhet (kör den trådlöst med en förlängningssladd) efter detta är klart ta du batteri sakerna och gör samma sak, ställ in varje enhet färdigt innan du börjar med nästa osv
Personligen letar jag alltid efter en kontroller med z-wave 7 stöd, ezlo secure kommer ha det, Problem är att man vet inte om den kommer få samma fina stöd för HA som vera har, en annan lösning jag tittar på är zwave.me när dom släpper sin nya modul som ska kunna ersätta HA´s lösningen med open z-wave, å andra sidan kommer åtminstone aldrig jag köra HA och protokoll på samma hub igen åtminstone inte z-wave, i så fall skulle det vara att köra z-wave.me på en egen hubb med batteri backup och sedan knyta ha till den. jag gillar den extra skydd man får med separat hubb, om ha strular, dvs går ha ner funkar allt ändå. C7 och hc3 testade jag för ett tag sedan i hoppet att dom skulle vara bättre mot ha, det är dom definitivt inte och c7 blev ruggigt ostabilt när man passerade ett visst antal enheter. Usb mot ha, funkar men är samma problem här, det blir fort segt med många enheter och stora scener utförs inte, går ha ner slutar allt funka. osv